Προχωρούν, έστω και με αργό ρυθμό, οι διαδικασίες για την προσθήκη της κατηγορίας των ΕΠΗΟ (Ελαφριών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων), όπως τα ηλεκτρικά πατίνια, στον Κ.Ο.Κ. και στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, με νέο νομοσχέδιο.
Με την έναρξη του 2020, το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών “ξεπάγωσε” τη διαδικασία που είχε πρακτικά παύσει τους τελευταίους μήνες και προσπαθεί να την επισπεύσει ώστε μέσα στο έτος να είναι έτοιμο το νέο νομοσχέδιο και να προωθηθεί προς ψήφιση.
Κατηγορίες ηλεκτρικών πατινιών
Σύμφωνα με πληροφορίες του GetElectric.gr, τα ηλεκτρικά πατίνια θα διαχωριστούν σε τρείς κατηγορίες, με βάση την ταχύτητα που αναπτύσσουν:
- 1η κατηγορία, όσα αναπτύσσουν ταχύτητα έως 6 Km/h.
- 2η κατηγορία, όσα αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 Km/h.
- 3η κατηγορία, όσα αναπτύσσουν ταχύτητα άνω των 25 Km/h.
Η πρώτη κατηγορία θα μπορεί να κινείται σε πεζοδρόμια/πεζόδρομους και γενικότερα όπου κυκλοφορούν πεζοί αλλά και σε ποδηλατόδρομους, όχι όμως στο οδικό δίκτυο της χώρας. Να σημειωθεί πως ουσιαστικά δεν υπάρχουν ηλεκτρικά πατίνια που να αναπτύσσουν μόνο 6 Km/h, όμως ορισμένοι κατασκευαστές ήδη αρχίζουν να ενσωματώνουν στα μοντέλα τους, μέσω software, ένα ειδικό “mode” το οποίο περιορίζει ηλεκτρονικά την ταχύτητα σε αυτό το επίπεδο. Το Ninebot Max, για παράδειγμα, διαθέτει αυτό το “pedestrian mode” (δείτε το video review μας εδώ).
Όσον αφορά τη δεύτερη κατηγορία, η οποία είναι μακράν και η δημοφιλέστερη αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα (για παράδειγμα τα γνωστά Xiaomi M365 και M365 Pro), θα ενταχθεί στην ίδια κατηγορία με τα ηλεκτρικά, υποβοηθούμενα ποδήλατα και όχι στα μοτοποδήλατα. Αυτό σημαίνει πως θα περιορίζεται, φυσικά, στα 25 Km/h, θα μπορεί να κινηθεί στο οδικό δίκτυο πλην μεγάλων αξόνων και “αρτηριών” και δεν θα απαιτεί δίπλωμα (άδεια) οδήγησης από τον αναβάτη. Επιπλέον, οι πληροφορίες μας αναφέρουν πως για την κατηγορία αυτή δεν θα είναι υποχρεωτική η χρήση κράνους (αν και αυτή θα συστήνεται θερμά), πρακτικά, λοιπόν, δεν αλλάζουν πολλά όσον αφορά αυτά τα πατίνια, σε σχέση με το υπάρχον καθεστώς, κυρίως γιατί στην Ευρώπη δεν απαιτείται να λαμβάνουν έγκριση τύπου, βάσει χαρακτηριστικών τους.
Διαβάστε επίσης: Τα ηλεκτρικά πατίνια “κατέκτησαν” την Ελλάδα το 2019!
Η τρίτη κατηγορία αφορά πατίνια με μοτέρ μεγάλης ισχύος (από 350-400W και πάνω, πρακτικά) τα οποία μπορούν να αγγίζουν ακόμα και τα 2.000-3.000W και να αναπτύσσουν ταχύτητες έως και 60+ Km/h. Οι αναβάτες αυτών των πατινιών, με το νέο νομοσχέδιο, θα αντιμετωπίζονται ως αναβάτες μοτοσυκλέτας/σκούτερ μικρού κυβισμού, θα υποχρεούνται να φορούν κράνος και να έχουν άδεια οδήγησης μοτοσυκλέτας μικρού κυβισμού (κατηγορία Α1). Φυσικά και αυτά τα πατίνια θα μπορούν να κυκλοφορούν στο οδικό δίκτυο αλλά θα απαγορεύεται (όπως και στη 2η κατηγορία) να κινούνται σε πεζοδρόμια/πεζόδρομους κ.λπ. Όσον αφορά την καταβολή τελών κυκλοφορίας, δεν υπάρχουν πληροφορίες αλλά ίσως να είναι μηδενικά, λόγω του “καθαρού” χαρακτήρα των ηλεκτροκίνητων μέσων, προς το παρόν. Υπενθυμίζουμε πως τα τέλη για μοτοσυκλέτες έως 300cc ανέρχονται στα €22 το χρόνο.
Λοιπές προϋποθέσεις και κατηγορίες
Προς το παρόν δεν έχει αναφερθεί υποχρεωτική ασφάλιση αστικής ευθύνης έναντι τρίτων για τα πατίνια, αλλά θεωρείται δεδομένο πως θα ισχύσει για τη “μεγάλη” κατηγορία.
Όσον αφορά το όριο ηλικίας, πιθανότατα θα διαμορφωθεί στα 16 έτη (minimum) και θα αφορά τόσο τη δεύτερη, όσο και την τρίτη κατηγορία.
Επιπλέον, δεν έχει διευκρινιστεί το αν στις παραπάνω κατηγορίες θα ενταχθούν και τα λοιπά, ατομικά ηλεκτροκίνητα μέσα που όμως δε διαθέτουν τιμόνι, όπως τα unicycles, τα ηλεκτρικά skateboards κ.λπ. Ο αριθμός τους είναι πολύ μικρός αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα αλλά ήδη έχουν θεαθεί να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αττικής.
Ως γνωστόν, παρακολουθούμε στενά το θέμα από την πρώτη στιγμή και θα σας ενημερώσουμε όταν έχουμε νεότερες πληροφορίες επ’αυτού. Κάντε Like στη σελίδα μας στο Facebook για να διατηρείστε ενήμεροι για οτιδήποτε αφορά την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα και όχι μόνο!
Μήπως έχουμε κάποιο νέο και για τα ηλεκτρικά σκούτερ που είναι χωρίς δίπλωμα
Καλημέρα Δημήτρη!
Όλες οι πληροφορίες που γνωρίζουμε βρίσκονται σε αυτό εδώ το άρθρο… προς το παρόν, τίποτα περισσότερο, αλλά μόλις έχουμε νεότερα θα τα γράψουμε εννοείται!
Καλησπέρα μήπως ξέρετε τη ισχύει για τη μετατροπή από βενζινα σε ηλεκτρικό σε μηχανή και αυτοκίνητο