Ένα e-scooter που περιμένατε και περιμέναμε με ανυπομονησία από τη μέρα που το είδαμε στο Kickstarter, το Ninebot Max, έφτασε επί τέλους στα χέρια μας για δοκιμή. Πρόκειται για τη “ναυαρχίδα” της Segway-Ninebot αυτή τη στιγμή, το είδαμε για πρώτη φορά από κοντά στο περίπτερο της εταιρείας στην IFA 2019 και εδώ και λίγες μέρες βρίσκεται επίσημα στην ελληνική αγορά μέσω της Drakos Digital, όπως και δύο μικρότερα “αδερφάκια” του, τα Segway ES1 και Segway ES2. Αν θέλετε να το δείτε από κοντά, λοιπόν, μπορείτε να επισκεφθείτε το νέο κατάστημα της εταιρείας επί της λεωφόρου Καλλιρόης (47), στην Αθήνα.

Το Ninebot Max διατίθεται έναντι €799, έτσι είναι ένα ηλεκτρικό πατίνι που ξεφεύγει από την “entry-level” κατηγορία και δημιουργεί προσδοκίες, σε συνδυασμό και με την καλή φήμη του κατασκευαστή του. Άλλωστε, η Segway-Ninebot κατασκευάζει και τα δημοφιλή M365 και M365 Pro για λογαριασμό της Xiaomi, έτσι δε χάσαμε την ευκαιρία, στο video που θα δείτε παραπάνω, να βάλουμε το Max “δίπλα-δίπλα” με το M365 Pro, για να διαπιστώσουμε τις ομοιότητες και τις διαφορές τους. Αξίζει η αναβάθμιση; Πάμε να το δούμε!

Κατασκευή, αναδίπλωση, εργονομία

Με την πρώτη ματιά, ο σχεδιασμός του Max “προδίδει” την προέλευσή του: Το σασί είναι πρακτικά αυτό των M365/M365 Pro… σε μεγένθυνση! Όλα μοιάζουν ίδια αλλά οι διαστάσεις είναι μεγαλύτερες, (1167 x 423 x 1203 mm) ιδίως όσον αφορά… το πάχος. Βλέπετε, το Max είναι μόλις 37 mm μακρύτερο από το M365 Pro και μάλιστα είναι λιγότερο πλατύ από αυτό (423 έναντι 430 mm), αλλά είναι και ελαφρώς ψηλότερο, κατά 2, μόλις, εκατοστά. Πρακτικά το deck είναι λίγο πιο άνετο από του Pro ενώ και η κολώνα του τιμονιού θα βολέψει περισσότερο τους ψηλούς αναβάτες, άνω των 185 cm. Οι διαστάσεις παραμένουν compact, κάτι που σημαίνει πως εύκολα θα βάλετε το Max μέσα σε ένα μικρό ασανσέρ ή κάτω από ένα γραφείο/τραπέζι.

Όπως προείπαμε, όμως, η διαφορά έγκειται στο πάχος. Όλα πάνω στο Max είναι πιο στιβαρά, πιο “μασίφ” από τα μοντέλα της Xiaomi. Η κολώνα του τιμονιού είναι σαφώς παχύτερη, το πίσω φτερό είναι μεγαλύτερο και πολύ πιο σταθερό, το compartment της μπαταρίας είναι μεγαλύτερο, τα χερούλια έχουν μεγαλύτερη διάμετρο. Όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τον ανασχεδιασμένο μηχανισμό αναδίπλωσης που πραγματικά δείχνει να αντέχει… τα πάνδεινα, αφήνουν μια αίσθηση εξαιρετικής ποιότητας κατασκευής και σταθερότητας, αλλά χωρίς να χάνεται αυτός ο ευέλικτος χαρακτήρας που γνωρίζουμε από τα M365/Pro.

Το βάρος, ωστόσο, είναι αρκετά αυξημένο. Από τα 12+ Kg του M365 στα 14,5 Kg του M365 Pro, η διαφορά είναι μικρή. Όταν, όμως, κληθήκαμε να σηκώσουμε με το ένα μας χέρι τα 19,5 Kg του Ninebot Max, η διαφορά ήταν παραπάνω από αισθητή. Είναι το τίμημα που πρέπει να πληρώσει ο απαιτητικός χρήστης για μια μεγάλη μπαταρία και ένα στιβαρό σασί. Για να είμαστε δίκαιοι, πάντως, παρ’ότι το μοτέρ είναι στον πίσω τροχό καθιστώντας το Max “πισώβαρο”, η μεταφορά δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολη όταν είναι διπλωμένο, αρκεί να το κρατήσετε από το σωστό σημείο. Είναι, όμως, δύσκολη, όταν πρέπει να το σηκώσετε ξεδιπλωμένο, για να ανεβείτε μερικά σκαλιά ή ένα ψηλό πεζοδρόμιο, κρατώντας λίγο κάτω από το τιμόνι.

Επίσης, παρ’ότι μόλις 2 Kg ελαφρύτερο από το Speedway 3 της Minimotors που δοκιμάσαμε πρόσφατα, μεταφέρεται αρκετά πιο εύκολα σε κάθε περίπτωση και είναι σαφώς πιο ευέλικτο μέσα στην πόλη, κυρίως επειδή το βάρος του είναι καλύτερα κατανεμημένο μεταξύ deck και τιμονιού. Το Max μπορεί να δεχθεί αναβάτες με βάρος έως 100 Kg, σύμφωνα με την εταιρεία, αλλά με βάση την εμπειρία μας μπορεί άνετα να σηκώσει… τα διπλάσια.

Η αναδίπλωση γίνεται πανεύκολα με δύο κινήσεις, όπως θα δείτε και στο video. Ο μηχανισμός αναδίπλωσης έχει το λεβιέ από την “εξωτερική” μεριά αλλά είναι πολύ πιο στιβαρός και ανθεκτικός, χωρίς να στερεί την ευκολία από το χρήστη. Η κολώνα “πιάνει” στο πίσω φτερό, ακριβώς όπως στα μοντέλα της Xiaomi. Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και μετά από πολλά χιλιόμετρα σε ανώμαλους δρόμους, η λέξη “τζόγος” είναι άγνωστη για το Max. Το πατίνι, παράλληλα, είναι αδιάβροχο με βάση το πρότυπο IPX5 και όσο διατηρείτε κλειστό το πορτάκι της θύρας φόρτισης, δε θα πάθει τίποτα ακόμα και με μια δυνατή μπόρα (τα εσωτερικά του εξαρτήματα είναι στεγανά με βάση το IP67 πρότυπο, οπότε δε θα πάθουν κάτι ακόμα και με βύθιση στο νερό!).

Το grip του deck είναι αντίστοιχο με των μοντέλων της Xiaomi, αν και διαφορετικού σχήματος, ενώ ένα από τα βασικότερα πλεονεκτήματα του Max είναι τα tubeless λάστιχα των 10″. Είναι σκληρά, διαθέτουν ειδική προστασία εσωτερικά ώστε να αντιστέκονται σε αιχμηρά αντικείμενα και συνίσταται να τα φουσκώνετε στα 35-37 psi. Μπορεί το Max να μη διαθέτει ανάρτηση εμπρός ή πίσω αλλά το στιβαρό σασί σε συνδυασμό με αυτά τα λάστιχα, καθιστούν πολύ άνετη τη χρήση ακόμα και σε “σπασμένους” δρόμους ή πλακόστρωτα. Επίσης, προσφέρουν αρκετό grip σε στεγνό ή βρεγμένο οδόστρωμα, αν και προφανώς θα πρέπει να αλλάξετε λίγο τη στάση του σώματός σας, αν έχετε συνηθίσει σε “μπροστοκίνητο” πατίνι. Ρίχνοντας το βάρος σας ελαφρώς περισσότερο στο πίσω πόδι κερδίζετε σε πρόσφυση κατά την επιτάχυνση, ενώ βοηθάτε και κατά την επιβράδυνση. Δυστυχώς, το πίσω λάστιχο εξακολουθεί να χρειάζεται προέκταση για να το φουσκώσετε, την οποία θα βρείτε στο κουτί του πατινιού.

Ανεβαίνοντας προς τα “πάνω”, τα χερούλια είναι μακράν παχύτερα και πιο “grippy”, ενώ το κλασικό κουδουνάκι έχει δώσει τη θέση του σε μια περιστρεφόμενη κατασκευή, στο αριστερό χερούλι. Παράγει αρκετά πιο έντονο ήχο από των M365/Pro αλλά είναι κάπως δύσκολο να το χειριστεί ο αναβάτης χωρίς να μειώσει το πιάσιμο του στο αριστερό χερούλι. Και, φυσικά, δεν είναι αρκετό για να σας ακούσουν τα αυτοκίνητα που βρίσκονται μπροστά σας. Ο μοχλός επιτάχυνσης είναι γνώριμος, όπως και η LED οθόνη, που μοιάζει να βγήκε αυτούσια από το M365 Pro. Τέλος, όλες οι ανακλαστικές λεπτομέρειες/αυτοκόλλητα του Max είναι κίτρινου χρώματος και αρκετά ορατές το βράδυ.

Δε μας δόθηκε η συσκευασία του Ninebot Max αλλά σε αυτή θα βρείτε σίγουρα το αγγλικό manual, το καλώδιο φόρτισης και την επέκταση βαλβίδας για το φούσκωμα των ελαστικών.

Κινητήρας, modes, επιδόσεις

Μέχρι στιγμής, λοιπόν, έχουμε μια πολύ ποιοτική, στιβαρή κατασκευή και άνετα, ανθεκτικά λάστιχα. Το τελευταίο διαπιστώσαμε μετά από δεκάδες περάσματα πάνω από θραύσματα γυαλιών, χαλίκια, σπασμένα κομμάτια πλαστικών/ξύλων κ.λπ. Ωστόσο, από ένα πατίνι μεγαλύτερης κατηγορίας έχουμε πάντα απαιτήσεις όσον αφορά τις επιδόσεις.

Το Ninebot Max διαθέτει ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 350 Watts στο πίσω μέρος (έναντι 250W του M365 και 300W του M365 Pro), με 700 Watts peak απόδοση. Η διαφορά δε φαίνεται στην τελική ταχύτητα καθώς είναι ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 25 Km/h σε όλα τα προαναφερθέντα μοντέλα. Ούτε ιδιαίτερα στην επιτάχυνση, τολμώ να πω, σε σχέση με το M365 Pro, καθώς εκείνο είναι ελαφρύτερο και έχει “νεύρο”. Φαίνεται και με το παραπάνω, όμως, στις ανηφόρες. Το Max, θεωρητικά, μπορεί να ανέβει κλίσεις έως 20% και στην πράξη το είδαμε να… αναρριχάται άνετα με 15 Km/h σε σημεία που το long-term M365 Pro μας σχεδόν ακινητοποιείται.

Επιπλέον, μπορεί να ανέβει μια δύσκολη ανηφόρα ακόμα και με κάτω από 50% στάθμη μπαταρίας, εκεί που τα μοντέλα της Xiaomi δείχνουν να “ασθμαίνουν”. Και αυτό είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα ενός ισχυρού μοτέρ και μιας μεγάλης μπαταρίας. Ακόμα κι αν η τάση λειτουργίας παραμένει στα “λίγα” 36V (42V με πλήρη φόρτιση), σε σχέση με τον ανταγωνισμό των €1.000-1.200. Στο… “δικαστήριο” του GetElectric.gr, τη μεγάλη ανηφόρα δοκιμών μας, το Max έφτασε σχεδόν όπου και το ισχυρότερο Speedway 3, κάτι που μας εξέπληξε ευχάριστα. Επίσης, οι βαρύτεροι αναβάτες, άνω των 100 Kg, σίγουρα θα εκτιμήσουν δεόντως το μοτέρ του Max, αν προέρχονται από πιο αδύναμο μοντέλο.

Τα τρία modes είναι γνώριμα: Eco mode για εξοικονόμηση ενέργειας και τελική 10 Km/h (ιδανική για πεζόδρομους), Drive mode με τελική 20 Km/h και Sport mode με τελική 25 Km/h. Θα θέλαμε, έστω, τα 30 Km/h ώστε να κινούμαστε πιο άνετα μαζί με τη ροή των υπόλοιπων οχήματων αλλά φεύ. Προφανώς και το Max μπορεί να φτάσει άνετα τα 35 Km/h τελικής ταχύτητας αλλά οι νόμοι στις ευρωπαϊκές χώρες τείνουν να υιοθετήσουν καθολικά το όριο των 25 Km/h για τα ατομικά, ελαφρά ηλεκτρικά οχήματα, οπότε και η Segway-Ninebot ακολούθησε αυτή τη “νόρμα”.

Επί τη ευκαιρία, πολλοί από εσάς μας ρωτάτε αν τα 350 Watts είναι “παράνομα”, καθώς κυκλοφορεί η πληροφορία πως οτιδήποτε άνω των 250W απαιτεί δίπλωμα οδήγησης μοτοσυκλέτας ή μοτοποδηλάτου. Θα κάνουμε ένα σχετικό θέμα στο άμεσο μέλλον για να ξεκαθαρίσουμε την κατάσταση αλλά, συνοπτικά, αυτή τη στιγμή δεν ισχύει κάτι με βεβαιότητα για τα ηλεκτρικά πατίνια και σε αντίθεση με ό,τι ακούτε, δεν είναι ουσιαστικά ενταγμένα στον ΚΟΚ. Οπότε, όχι, τα 350W δεν είναι “παράνομα”, αν δεν έχετε δίπλωμα μοτοποδηλάτου. Και προς το παρόν δεν είναι γνωστό αν θα υπάρξει τέτοιο όριο/κατηγοριοποίηση στο νέο νομοσχέδιο που δημιουργείται εδώ και λίγους μήνες για αυτά τα οχήματα.

Αυτονομία

Πάμε και στο φλέγον ζήτημα της αυτονομίας. Η μπαταρία του Ninebot Max έχει χωρητικότητα 15,3 Ah (551 Wh) και έτσι είναι σχεδόν 20% μεγαλύτερη από του M365 Pro (12,8Ah). Θα περιμέναμε, με βάση και το αυξημένο βάρος του, περίπου 17-18% μεγαλύτερη αυτονομία. Η μεθοδολογία μας είναι απλή και εφαρμόζεται σε όλες τις δοκιμές μας. Φορτίζουμε πλήρως το όχημα και εξαντλούμε πλήρως τη μπαταρία σε ένα συγκεκριμένο mode. Ακολουθούμε διαδρομές με ελαφρές ανηφόρες/κατηφόρες, flat κομμάτια ενώ κάνουμε και μικρές αποστάσεις σε ανηφόρες/κατηφόρες με έντονη κλίση, άνω του 10%. Συνήθως είμαστε «flat out», δηλαδή σπάνια δε πιέζουμε τέρμα το γκάζι. Το βάρος αναβάτη ήταν στα 75Kg.

Στην πράξη, λοιπόν, το αναμενόμενο επαληθεύθηκε. Πετύχαμε περίπου 41 Km με μια πλήρη φόρτιση, τα οποία απέχουν μεν από τα 65 Km που ανακοινώνει ο κατασκευαστής, αλλά είναι μια εύλογη απόσταση καθώς δεν έγιναν υπό “ιδανικές” συνθήκες. Σίγουρα μπορείτε να πετύχετε 65 Km με Eco ή Drive mode, σε απόλυτη ευθεία με σταθερή ταχύτητα, αλλά ρεαλιστικά τα 41 Km είναι ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα και θα “βγάλουν τη μέρα” σας.

Εκτός αυτού, διαιρούμε το κόστος φόρτισης που υπολογίζουμε με μετρητή ενέργειας με την απόσταση που διανύσαμε ώστε να προκύψει το προσεγγιστικό κόστος χρήσης του μέσου. Δείτε τον Πίνακα Κόστους Χρήσης για όλα τα μοντέλα που έχουμε δοκιμάσει και ο οποίος διαρκώς θα ανανεώνεται.

Η πλήρης φόρτιση ολοκληρώνεται μέσα 6, περίπου, ώρες, με τον ενσωματωμένο φορτιστή (2,9Α, 42V, 120W) του Max. Αυτός αποτελεί ένα αρκετά ευπρόσδεκτο χαρακτηριστικό καθώς σας επιτρέπει να έχετε μαζί σας ένα απλό, 3-pin καλώδιο ρεύματος για να φορτίζετε όπου κι αν είστε, χωρίς να μεταφέρετε ογκώδεις μετασχηματιστές. Επίσης, αν θέλετε ένα δεύτερο ή τρίτο φορτιστή για το γραφείο ή οπουδήποτε αλλού, αυτά τα καλώδια είναι πολύ φθηνά και τα βρίσκετε σε πολλά καταστήματα.

Το πατίνι διαθέτει και ακόμα μια θύρα ώστε να χρησιμοποιήσετε ένα εξωτερικό φορτιστή, με ένταση έως 5A, για ακόμα πιο γρήγορη φόρτιση. Φυσικά, το σύστημα ενέργειας διαθέτει όλες τις απαραίτητες προστασίες για να… κοιμάστε ήσυχοι (over-voltage, over-current, under-voltage, over-heating κ.λπ.). Υψηλές θερμοκρασίες δε παρατηρήσαμε σε καμία περίπτωση, ακόμα και μετά από παρατεταμένες ανηφόρες, δείγμα του πόσο “ξεκούραστα” λειτουργεί το Max.

Δείτε επίσης:

Κάθε πότε να φορτίζω τη μπαταρία του ηλεκτρικού πατινιού;

Φρένα, φωτισμός, παραμετροποίηση

Σημαντικός παράγοντας που ελέγχουμε σε κάθε όχημα δοκιμών, είναι το σύστημα πέδησης. Η επιβράδυνση στο Max προέρχεται από το συνδυασμό ταμπούρου (drum brake) στον εμπρός τροχό και e-brake στον πίσω τροχό, μέσω του ηλεκτροκινητήρα. Για να είμαστε ειλικρινείς, θα θέλαμε το παραδοσιακό δισκόφρενο μπροστά, αφού η απόσταση ακινητοποίησης δεν ήταν αυτή που περιμέναμε. Φυσικά, τα φρένα είναι επαρκή για να σταματήσετε από τα 25 Km/h που είναι η τελική ταχύτητα του Ninebot Max, αλλά θα θέλαμε κάτι καλύτερο από ένα μοντέλο τέτοιας κατηγορίας. Το φρενάρισμα βελτιώνεται με ρύθμιση της βίδας/παξιμαδιού κοντά στο ταμπούρο, οπότε φροντίστε να το κάνετε πριν ξεκινήσετε τις βόλτες σας!

Όσον αφορά το φωτισμό, το πίσω, “οριζόντιο” LED είναι αρκετά ισχυρό και εύκολα ορατό το βράδυ, αλλά και την ημέρα. Αυτό δε σημαίνει, όμως, οτι δε συστήνουμε να έχετε επιπλέον κόκκινα LEDs στο πίσω μέρος του κράνους ή του backpack σας, καθώς χρειάζονται σε αυτό το ύψος για να τα προσέχουν ευκολότερα οι οδηγοί που σας ακολουθούν. Το εμπρόσθιο LED έχει ισχύ 2,5 Watts και είναι τύπου “projector”, έτσι δημιουργεί μια αρκετά “στοχευμένη” δέσμη λευκού φωτός που φτάνει έως και 20 μέτρα μπροστά από το πατίνι, ενώ μας ικανοποίησε από πλευράς απόδοσης.

Στον τομέα της παραμετροποίησης, όλα γίνονται μέσω του Ninebot app. Και όταν λέμε “όλα”, μη περιμένετε την παραμετροποίηση αρκετά ακριβότερων μοντέλων, αφού τα μόνα που μπορείτε να πειράξετε είναι η ταχύτητα στο “limited mode” (έως 15 Km/h), το “pedestrian mode” (έως 6 Km/h με διαρκώς παλλόμενο πίσω LED), το cruise control (on ή off, στα 5 δευτερόλεπτα σταθερής θέσης γκαζιού), το software “κλείδωμα” και “ξεκλειδωμα” του e-scooter και το επίπεδο του “KERS”, της ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση. Μπορείτε να δείτε σε πραγματικό χρόνο αρκετές πληροφορίες (ταχύτητα, αυτονομία, trip, τάση, ισχύς, ένταση, προσανατολισμός κ.λπ.) αλλά… μέχρι εκεί. Φυσικά, μη ξεχνάτε να ελέγχετε τακτικά για firmware upgrades μέσω του app, αλλά αν ελπίζατε για ξεκλείδωμα της τελικής ταχύτητας, για παράδειγμα, ατυχήσατε.

Συμπέρασμα για το Ninebot Max

Το Ninebot Max έχει ως κύρια πλεονεκτήματά του τη μεγάλη αυτονομία, τα 10″ tubeless ελαστικά, τον ενσωματωμένο φορτιστή, την πολύ στιβαρή και ποιοτική κατασκευή που όμοιά της δε βρίσκεται εύκολα ακόμα σε μοντέλα τριπλάσιου κόστους, το σχετικά διαχειρίσιμο βάρος και μέγεθος και το ισχυρό μοτέρ. Παρ’ότι προσεγγίζει την κατηγορία των €1.000, εξακολουθεί να παραμένει μια σχετικά οικονομική πρόταση και σαφώς πλεονεκτεί έναντι του “εσωτερικού” ανταγωνισμού (π.χ. M365 Pro, ES4), όμως έχει μικρές δυνατότητες παραμετροποίησης μέσω software σε σχέση με τον ανταγωνισμό των €900-1.100. Μπορούμε εύκολα να το χαρακτηρίσουμε ως ένα “καλύτερο M365 Pro”, υπό την έννοια πως διατηρεί όλα τα στοιχεία που καθιστούν δημοφιλή τα μοντέλα της Xiaomi, αλλά τα εξελίσσει, προσφέροντας μια αισθητά ανώτερη εμπειρία χρήσης. Αν ψάχνετε για το επόμενο βήμα σας, μετά από τα οικονομικά μοντέλα των €300-400-500, το Max αποτελεί σίγουρα μια πρόταση που πρέπει να λάβετε υπ’όψιν σας.

Μπορείτε να βρείτε το Ninebot Max στα:

e-patini.gr (Αθήνα)

Sui Generis Lab (Θεσσαλονίκη)

Ninebot Max vs M365 Pro (pics)

Ninebot Max (pics)

6 ΣΧΟΛΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here