Για τα θετικά και τα αρνητικά της ηλεκτροκίνησης έχουμε ήδη μιλήσει, “ξύνοντας” την επιφάνεια αυτής της τεχνολογίας, έστω και επιφανειακά. Και προφανώς, σαν GetElectric, είμαστε υπέρ αυτής, αλλά δε μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια, αγνοώντας τις αδυναμίες και τα προβλήματά της. Παρά το ισχυρό lobbying υπερ της διάδοσής της παγκοσμίως και τα δισεκατομμύρια ευρώ που επενδύονται για την ανάπτυξή της, υπάρχουν ακόμα ορισμένα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν ώστε η ηλεκτροκίνηση να γίνει mainstream. Τάδε έφη Mark Reuss, ο Πρόεδρος της General Motors (GM), μιας από τις ιστορικότερες και μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ αλλά και του κόσμου.

Όπως γράφει σε σχετικό του άρθρο στο CNN.com, η επανάσταση της ηλεκτροκίνησης, μοιραία, θα εξαρτηθεί από τη ζήτηση του κοινού. Τα πλεονεκτήματά της είναι προφανή: Είναι “καθαρή” (τουλάχιστον εκεί που χρησιμοποιείται το όχημα), προσφέρει ισχυρή επιτάχυνση, μηδενικό θόρυβο λειτουργίας και απελευθερώνει αρκετό χώρο εντός και εκτός καμπίνας σε σχέση με ένα όχημα με ΚΕΚ (κινητήρα εσωτερικής καύσης). Και σε ορισμένες περιπτώσεις, το κόστος χρήσης είναι μικρότερο απ’ότι ενός συμβατικού οχήματος. Η αγορά είναι, πλέον, αρκετά πιο ώριμη ώστε να δεχθεί την ηλεκτροκίνηση, απ’ότι ήταν 25 χρόνια πριν.

Σε πρόσφατη καταγραφή πρόθεσης αγοράς στο Los Angeles και το Chicago, οι υποψήφιοι αγοραστές επέλεξαν ένα ηλεκτρικό SUV σε ποσοστό 45% και 40% αντίστοιχα, έναντι 55% και 60% που επέλεξαν το συμβατικό. Οι ενδοιασμοί τους για το ηλεκτρικό αφορούσαν την αυτονομία του, την ευκολία κατοχής/χρήσης/συντήρησης και το κόστος αγοράς. Έτσι, όταν αυτές οι “πλάστιγγες” γείρουν υπέρ των ηλεκτρικών, η ζήτηση θα ανέβει αμέσως.

Αυτονομία

Το μεγαλύτερο εμπόδιο που πρέπει να ξεπεραστεί, είναι αυτό της περιορισμένης αυτονομίας. Μπορεί τα τελευταία χρόνια να έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στην τεχνολογία μπαταριών και τα σύγχρονα ηλεκτρικά να έχουν 300 ή 400 Km αυτονομίας. Και παρά την επέκταση των δικτύων ταχυφορτιστών στους δρόμους πολλών χωρών, ο οδηγός εν τέλει προτιμά να έχει μεγάλη αυτονομία, παρά να αγχώνεται για το αν και πότε θα χρειαστεί να φορτίσει το όχημά του. Κάτι που δε τον απασχολεί ιδιαίτερα με ένα diesel ή βενζινοκίνητο όχημα, καθώς με ένα γέμισμα έχει σίγουρα πάνω από 500 Km αυτονομίας, ακόμα και 1000!

Στην ίδια “έρευνα”, οι υποψήφιοι αγοραστές δήλωσαν πως θέλουν τουλάχιστον 480-500 Km αυτονομίας από το όχημά τους. Αυτό το νούμερο απέχει από τις δυνατότητες των περισσότερων ηλεκτρικών οχημάτων της αγοράς, όμως είναι θέμα χρόνου να ανατραπεί η κατάσταση, καθώς οι μπαταρίες εξελίσσονται με γρήγορο ρυθμό και προσφέρουν μεγαλύτερη χωρητικότητα ενέργειας με το ίδιο βάρος και όγκο, ενώ και η αποδοτικότητα των οχημάτων αυξάνεται. Ο κ.Reuss δείχνει να πιστεύει πως σε ελάχιστα χρόνια, η αυτονομία των EVs θα αγγίξει και θα ξεπεράσει το ψυχολογικό όριο των 500 Km.

Δίκτυα φόρτισης

Οι λίγοι σταθμοί φόρτισης στο οδικό δίκτυο των περισσότερων χωρών, είναι επίσης ένα μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ηλεκτροκίνηση. Σε συνδυασμό με τη μικρή (σχετικά) αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το να μην υπάρχουν σταθμοί φόρτισης τουλάχιστον σε ακτίνα 20-30 Km από όπου και να βρίσκεται κάποιος, του δημιουργεί μια αίσθηση ανασφάλειας. Επιπλέον, όσο αυξάνονται τα ηλεκτρικά οχήματα στους δρόμους, τόσο θα αυξάνεται και η ανάγκη για πολυάριθμους σταθμούς φόρτισης.

Κατασκευαστές, εταιρείες του κλάδου της ενέργειας, η βιομηχανία και οι κυβερνήσεις πρέπει να συνεργαστούν σε όλα τα επιπέδα ώστε να αναπτύξουν γρήγορα τα δίκτυα φόρτισης σε όλο τον κόσμο. Σε αυτό μπορούν να βοηθήσουν και οι κατασκευαστικές εταιρείες που τείνουν να ενσωματώνουν σταθμούς φόρτισης στα σύγχρονα μεγάλα έργα τους, όπως εμπορικά κέντρα, parking, γραφεία κ.λπ.

Οι “ιδιωτικοί” σταθμοί φόρτισης, άλλωστε, είναι εξ’ίσου σημαντικοί με τους υπόλοιπους, αφού το 80% των κατόχων EVs τα φορτίζουν στο σπίτι, ενώ το 15% τα φορτίζουν στον τόπο εργασίας τους και μόλις το 5% χρησιμοποιεί δημόσιους σταθμούς.

Κόστος

Τέλος, έχουμε το κόστος κτήσης ενός ηλεκτρικού οχήματος. Οι περισσότεροι κάτοχοι αναφέρουν πως το μέσο κόστος χρήσης τους είναι περίπου το 1/3 σε σχέση με ενός συμβατικού οχήματος, όμως το κόστος απόκτησής τους είναι σημαντικά υψηλότερο, ακόμα και με χρήση κρατικών επιδοτήσεων.

Το κόστος αυτό θα μειωθεί με την εξέλιξη της τεχνολογίας των μπαταριών, καθώς αυτές αποτελούν ένα μεγάλο μέρος του. Σύμφωνα με τον κ.Reuss, το κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων θα φθάσει στα επίπεδα του κόστους των συμβατικών μέσα στην ερχόμενη δεκαετία, πιθανότατα μέχρι τα μέσα της, ενώ η “ψαλίδα” θα συνεχίσει να ανοίγει έπειτα. Σε αυτό, δυστυχώς ή ευτυχώς, θα παίξει ρόλο και η επιβολή περισσότερων φόρων στα ορυκτά καύσιμα, τα οποία θα είναι “ρυπογόνα”.

Αυτά είναι τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η ηλεκτροκίνηση, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της GM. Αλλά δείχνει αισιόδοξος πως σύντομα θα ξεπεραστούν, με την αντίστοιχη προσπάθεια από τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τις κυβερνήσεις του κόσμου.

Πηγή: CNN

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.