Μόλις χθες γράφαμε για τη σημασία της ανακύκλωσης των παλιών μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων, προκειμένου τα στοιχεία τους (Λίθιο, Νικέλιο, Κοβάλτιο, Μαγκάνιο, Αλουμίνιο, Χαλκός) να επαναχρησιμοποιούνται. Ένα σημερινό ρεπορτάζ των Financial Times αφορά το Κοβάλτιο, του οποίου η τιμή έχει αυξηθεί κατά 40% από την αρχή της χρονιάς, δείχνοντας το πόσο εξαρτημένοι είμαστε (και πάλι) από συγκεκριμένο φυσικό πλούτο για την κατασκευή και χρήση αυτοκινήτων.
Το Κοβάλτιο βρίσκεται κυρίως σε κοιτάσματα της Δημοκρατίας του Κονγκό. Δυστυχώς, οι συνθήκες υπό τις οποίες εξορύσσεται είναι απαράδεκτες με βάση τα σύγχρονα πρότυπα. Παράλληλα, η τιμή του άγγιξε τα €45 το κιλό πριν από ένα μήνα, ενώ αυτή τη στιγμή βρίσκεται κοντά στα €37. Για τους λόγους αυτούς (και όχι μόνο), αρκετοί κατασκευαστές έχουν δεσμευθεί να μειώσουν τη χρήση Κοβαλτίου στις μπαταρίες τους. Μεταξύ αυτών είναι η Tesla και η VW, οι οποίες σε λίγα χρόνια θα έχουν ένα σημαντικό μερίδιο της αγοράς μπαταριών. Αναλυτές εκτιμούν πως η εξάρτηση από το Κοβάλτιο θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια. Κάτι που θα οδηγήσει την τιμή του ακόμα και στα €80 το κιλό μέχρι το 2024, αν δεν βρεθούν εναλλακτικές.
Πάνω από το 60% της παγκόσμιας εξόρυξης Κοβαλτίου προέρχεται από το Κονγκό, όπου κινέζικες εταιρείες δραστηριοποιούνται εντατικά. Η CATL, ο μεγαλύτερος Κινέζος κατασκευαστής μπαταριών, μόλις αγόρασε μερίδιο σε ένα νέο project εξόρυξης στο Κονγκό έναντι $138 εκ. Αυτό δείχνει πως η εξάρτηση της αγοράς από τα συγκεκριμένα κοιτάσματα δεν πρόκειται να μειωθεί σύντομα. Ειδικά με τη ραγδαία άνοδο της ζήτησης για μπαταρίες EVs…
Προσπάθειες ελέγχου και απεξάρτησης
Όσον αφορά τις συνθήκες εξόρυξης, αναρίθμητες καταγγελίες κάνουν λόγο για παράνομη παιδική εργασία. Ένα 15% του Κοβαλτίου στο Κονγκό εκτιμάται πως συλλέγεται δια χειρός, από μικρά παιδιά. Η BMW έχει δηλώσει πως θα αγοράζει Κοβάλτιο μόνο από την Αυστραλία και το Μαρόκο. Η κυβέρνηση της χώρας προσπαθεί να ελέγξει την εξορυκτική δραστηριότητα, δημιουργώντας συγκεκριμένα “mining zones”. Για το σκοπό αυτό έχει συσταθεί μια ειδική “task force”, η οποία θα εξασφαλίζει ότι το πολύτιμο στοιχείο συλλέγεται νόμιμα και χωρίς τη συμμετοχή ανηλίκων. Ωστόσο, ακόμα και οι ίδιοι οι υπεύθυνοι δηλώνουν πως η παιδική εργασία στη χώρα “δεν είναι σκλαβιά” και πως οι εργάτες-παιδιά συνεισφέρουν στο εισόδημα των φτωχών οικογενειών τους. Το πρόβλημα είναι αρκετά πιο σύνθετο απ’όσο νομίζουμε…
Στην Κίνα, όλο και περισσότερα EVs χρησιμοποιούν μπαταρίες LFP (LiFePO4), οι οποίες δεν περιέχουν Κοβάλτιο, ούτε Νικέλιο. Ωστόσο, έχουν μικρότερη ενεργειακή πυκνότητα σε σχέση με τις μπαταρίες Λιθίου-Κοβαλτίου. Αυτό τις φέρνει πίσω σε σειρά προτίμησης, ειδικά για EVs που πρέπει να έχουν υψηλές επιδόσεις και αυτονομία. Τα Tesla Model 3 που κατασκευάζονται στο εργοστάσιο της Σανγκάης χρησιμοποιούν LFP μπαταρίες. Η BYD όπως και η VW έχουν δηλώσει πως τα entry-level μοντέλα τους από το 2023 θα χρησιμοποιούν LFP μπαταρίες. Το ποσοστό LFP μπαταριών σε EVs αγγίζει το 14% αυτή τη στιγμή παγκοσμίως. Παρά τις προσπάθειες, δεν αναμένεται να ξεπεράσει το 20% μέχρι το 2030.
Τέλος, με την τιμή του Κοβαλτίου να είναι γενικά ασταθής, η Bank of America εκτιμά πως είναι ασύμφορη η λειτουργία ορισμένων μεγάλων ορυχείων, ανά περιόδους. Συγκεκριμένα, η τιμή του ίσως πρέπει να παραμείνει πάνω από τα €45 ευρώ το κιλό ώστε να λειτουργήσουν τα ορυχεία αυτά. Αν, όμως, δεν λειτουργούν, τότε η διαφορά προσφοράς-ζήτησης θα αυξηθεί. Συμπαρασύροντας και τις τιμές…
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News!
Δείτε επίσης:
Οι μπαταρίες Νατρίου ίσως είναι η σωτηρία της ηλεκτροκίνησης
Πηγή: FT