Αρχική Micromobility Ανοικτή επιστολή προς το Υπουργείο Μεταφορών: Προτάσεις επί του νομοσχεδίου για τη...

Ανοικτή επιστολή προς το Υπουργείο Μεταφορών: Προτάσεις επί του νομοσχεδίου για τη μικροκινητικότητα

Ανοικτή επιστολή προς το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, τον Υπουργού κ. Κώστα Καραμανλή, τον Υφυπουργό κ.Αχιλλέα Κεφαλογιάννη και τον Γ.Γ. κ.Νίκο Σταθόπουλο απεστάλη την Δευτέρα 30/11, υπογραφείσα από ομάδα χρηστών ΕΠΗΟ (Ελαφριών Προσωπικών Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων) και μελών κοινοτήτων χρηστών ΕΠΗΟ στην Ελλάδα, με παρατηρήσεις και προτάσεις που αφορούν το νομοσχέδιο με τίτλο «Η Ελλάδα σε κίνηση: Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα- Μικροκινητικότητα– Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση  και την ψηφιοποίηση διαδικασιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών».

Υπενθυμίζουμε πως το νομοσχέδιο βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση μέχρι και την ερχόμενη Παρασκευή, 4 Δεκεμβρίου, έτσι είναι σημαντικό για όλους τους χρήστες ΕΠΗΟ να σχολιάσουν σε αυτήν με τις παρατήσεις/προτάσεις τους.

ΕΔΩ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΤΕ ΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΑ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ: http://www.opengov.gr/yme/?p=4589&fbclid=IwAR3DxPfd4wGKp7ybFlRqGBy-7O99_B7Dp_aBXIX1dN3oLRx6UCAeNNGth3w

Ακολουθεί η επιστολή:

Αξιότιμοι κύριοι και κυρίες,

Είμαστε μέλη και διαχειριστές μιας μεγάλης κοινότητας κατόχων και χρηστών ΕΠΗΟ, ελαφρών προσωπικών ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία περιλαμβάνουν ηλεκτρικά πατίνια, ηλεκτρικά ποδήλατα, ηλεκτρικά skateboardshoverboardsunicycles και κάθε αντίστοιχο μέσο. Χρησιμοποιούμε τα μέσα αυτά για τις καθημερινές μας μετακινήσεις εδώ και αρκετά χρόνια, ως μια βιώσιμη εναλλακτική στο ρυπογόνο ΙΧ αλλά και τις μοτοσυκλέτες, βασιζόμενοι στην ευελιξία, το κόστος κτήσης αλλά και την “καθαρή” ενέργεια που καταναλώνουν τα ΕΠΗΟ. Η κοινότητά μας αριθμεί συνολικά πάνω από 6.000 ενεργά μέλη, ενώ με βάση στοιχεία της αγοράς, τα τελευταία 2,5 χρόνια στην Ελλάδα έχουν διατεθεί πάνω από 30.000 ηλεκτρικά πατίνια, χωρίς να συνυπολογίζουμε, φυσικά, τα ηλεκτρικά ποδήλατα που έχουν πωληθεί. 

Σκοπός της επιστολής μας είναι να καταθέσουμε τις προτάσεις μας, με αφορμή το νομοσχέδιο για τα ΣΒΑΚ και τα ΕΠΗΟ με τίτλο «Η Ελλάδα σε κίνηση: Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα- Μικροκινητικότητα– Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση  και την ψηφιοποίηση διαδικασιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών», το οποίο βρίσκεται ήδη σε δημόσια διαβούλευση. Επιπλέον, να σας προσφέρουμε μια ολοκληρωμένη και σφαιρική εικόνα της κατηγορίας των οχημάτων αυτών, αλλά και της αγοράς τους εν γένει, από την σκοπιά του χρήστη, του εμπόρου, του εισαγωγέα και έχοντας εμπειρία από την κατάσταση που επικρατεί και σε άλλες χώρες της Ε.Ε.

Τα πλεονεκτήματα των ΕΠΗΟ 

Τα πλεονεκτήματα των ΕΠΗΟ είναι γνωστά σε όλους. Παράγουν μηδενικούς ρύπους και θόρυβο, καταναλώνουν ελάχιστη ηλεκτρική ενέργεια, είναι προσιτά στο ευρύ κοινό, είναι ελαφριά, μικρά σε όγκο και ευέλικτα. Εν ολίγοις, είναι τα ιδανικά οχήματα εντός του αστικού ιστού, για τη διάνυση μικρών αποστάσεων (έως 3-5 Km). Στην πορεία της χώρας μας προς την εποχή της ηλεκτροκίνησης και στην προσπάθεια για ταχεία μείωση των παραγόμενων ρύπων, τα ΕΠΗΟ προσφέρουν μια άμεση και εύκολη λύση. 

Ωστόσο, δεν πρέπει να παραβλεφθεί το γεγονός πως πρόκειται για οχήματα που κινούνται σε δημόσιους δρόμους. Ως εκ τούτου, οφείλουν να ελέγχονται, να ρυθμίζεται η πώληση και η χρήση τους αλλά και προφανώς να σέβονται τους κανόνες του Κ.Ο.Κ., τους υπόλοιπους οδηγούς, τους πεζούς. 

Η κατηγοριοποίηση των ηλεκτρικών πατινιών ως ΕΠΗΟ με ταχύτητα έως 25 Km/h είναι ορθή, καθώς το ίδιο ισχύει για τα συμβατικά και ηλεκτρικά ποδήλατα που επίσης είναι δημοφιλή. Ωστόσο, εφιστούμε την προσοχή σας όσον αφορά πολλά μοντέλα ηλεκτρικών πατινιών, ηλεκτρικών ποδηλάτων και λοιπών ηλεκτρικών μικρο-οχημάτων που εκ κατασκευής αναπτύσσουν ταχύτητες υψηλότερες των 25 Km/h

Τα οχήματα αυτά απευθύνονται σε πιο απαιτητικούς αναβάτες και μπορούν με άνεση να καλύψουν μεγαλύτερες ανάγκες καθημερινής μετακίνησης, για αποστάσεις άνω των 5-10 Km και με αρκετή ισχύ ώστε να κινούνται σε ανηφόρες μεγάλων κλίσεων, εκεί όπου τα “μικρά” ΕΠΗΟ δεν έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν. Τα οχήματα αυτά κατασκευάζονται από επώνυμους, μεγάλους κατασκευαστές, με εντελώς διαφορετικές προδιαγραφές, με ποιοτικά εξαρτήματα, ισχυρότερο σύστημα πέδησης, ανεξάρτητο σύστημα ανάρτησης, ενισχυμένο πλαίσιο και ό,τι άλλο απαιτείται για την ασφαλή χρήση τους με ταχύτητες άνω των 25 Km/h. 

Με βάση στοιχεία της αγοράς που έχουμε στη διάθεσή μας, εκτιμούμε πως έχουν ήδη διατεθεί πάνω από 30.000 ΕΠΗΟ στην ελληνική αγορά τα τελευταία 2 χρόνια (δίχως να συμπεριλαμβάνονται τα ηλεκτρικά ποδήλατα και ηλεκτρικά μοτοποδήλατα), με τα μοντέλα που αναπτύσσουν ταχύτητες μεγαλύτερες των 25 Km/h να αποτελούν περίπου το 5-10% αυτού του αριθμού. Εν γένει, λοιπόν, ένας σημαντικός αριθμός καθημερινών χρηστών του δρόμου επηρεάζεται σημαντικά από το περί ου ο λόγος νομοσχέδιο και αρκετές χιλιάδες εξ’αυτών, αλλά και αρκετοί επιχειρηματίες που εν μέσω κρίσης και πανδημίας συνέχισαν να επενδύουν στην εισαγωγή highend μοντέλων, θα βρεθούν πολύ σύντομα σε δεινή θέση.

Επιπλέον, όντας χρήστες ΕΠΗΟ εδώ και αρκετά χρόνια και έχοντας διανύσει αθροιστικά δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα στους ελληνικούς δρόμους με αυτά, έχουμε εντοπίσει σημεία του νομοσχεδίου που είτε έρχονται σε πλήρη αντίφαση μεταξύ τους, είτε είναι πρακτικά ανέφικτα, είτε δημιουργούν προβλήματα για τους κατόχους που δεν προ-υπήρχαν και εν τέλει θα έχουν αρνητικό αποτέλεσμα, αποθαρρύνοντας τη χρήση ΕΠΗΟ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Σε μια περίοδο που η χώρα πρέπει να κινηθεί προς το μέλλον, που η κυβέρνηση στηρίζει το εγχείρημα με γενναίες επιδοτήσεις για ηλεκτρικά οχήματα και προσπαθεί να μειώσει το ενεργειακό της αποτύπωμα, κάθε νέο νομοσχέδιο οφείλει να προάγει την ηλεκτροκίνηση και να ενθαρρύνει τη μικροκινητικότητα, όχι το αντίθετο. 

Παρακάτω σημειώνουμε τα τμήματα του νομοσχεδίου στα οποία εντοπίσαμε πρακτικές αδυναμίες εφαρμογής του, τα όσα θεωρούμε πως θα αποθαρρύνουν τη χρήση ΕΠΗΟ, όσα μπορούν να δημιουργήσουν προβλήματα στον τομέα της οδικής ασφάλειας και τις προτάσεις μας για πιθανή επανεξέταση και επαναδιατύπωση ή αλλαγή των σημειών αυτών: 

ΜΕΡΟΣ Β’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ 

Ορισμοί: 

Τα Ε.Π.Η.Ο. διακρίνονται ανάλογα με την ταχύτητα κατασκευής σε: 

αα) οχήματα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 6 χλμ/ώρα. Αυτά τα οχήματα θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί. 

αβ) οχήματα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα υπερβαίνει τα 6 χλμ/ώρα, αλλά δεν υπερβαίνει τα 25 χλμ/ώρα. Θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα, τηρουμένων των κανόνων σήμανσης και σηματοδότησης και των απαιτήσεων των ποδηλάτων, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στα επιμέρους άρθρα. 

ΠΡΟΤΑΣΗ 

Θα προτείναμε να δημιουργηθεί μια επιπλέον κατηγορία που να περιλαμβάνει τα ΕΠΗΟ που αναπτύσσουν ταχύτητες μεγαλύτερες των 25 Km/h και αποτελούν ένα σημαντικό τμήμα της αγοράς. Η κατηγορία αυτή θα διαχωρίζεται σαφώς από την κατηγορία (αβ) και θα αντιμετωπίζεται σαν μηχανοκίνητο δίκυκλο ή μονόκυκλο όχημα, το οποίο θα μπορεί να κινείται σε δρόμους με όριο έως 80 Km/h, με οποιαδήποτε υποχρέωση για το όχημα και τον αναβάτη συνεπάγεται αυτό (υποχρεωτικός εξοπλισμός ασφάλειας, ασφάλιση αστικής ευθύνης έναντι τρίτων, άδεια ικανότητας οδήγησης κ.ο.κ.). 

Αυτά τα ΕΠΗΟ παραμένουν ελαφρά οχήματα, μπορούν να διανύσουν μεγαλύτερες αποστάσεις με μεγαλύτερη μέση ωριαία ταχύτητα με ασφαλή τρόπο χάρη στην κατασκευή και τα χαρακτηριστικά τους, μειώνοντας τον αριθμό των ΙΧ στους δρόμους, συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση των ΜΜΜ κ.λπ. Εδώ να σημειώσουμε πως όσον αφορά τα συμβατικά ποδήλατα που δεν συμπεριλαμβάνονται στα ΕΠΗΟ, δεν ορίζεται ανώτατο όριο ταχύτητας, ούτε περιορίζεται η χρήση τους σε οδούς με όριο ταχύτητας 50 Km/h. Μάλιστα, συχνά τα ποδήλατα αυτά φέρουν ελαστικά πολύ μικρού ωφέλιμου πέλματος, με απόσταση ακινητοποίησης σημαντικά μεγαλύτερη από ενός highend ΕΠΗΟ. Ως εκ τούτου, η διάκριση αυτή γίνεται εις βάρος των ηλεκτροκίνητων μικρο-οχημάτων και τα αποκλείει από κεντρικές οδούς των πόλεων, με αποτέλεσμα να αποθαρρύνει γενικότερα τη χρήση τους καθώς χωρίς πρόσβαση σε αυτές τις οδούς, ο χρόνος μετακίνησης αυξάνεται σημαντικά και ξεπερνάει τον αντίστοιχο χρόνο που θα απαιτείτο εάν χρησιμοποιούσαμε ΙΧ. 

Άρθρο 40 

Οι οδηγοί ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ε.Π.Η.Ο. Απαγορεύεται: 

δ) Nα κινούνται ανά δύο ή και πλείονες παράλληλα. Κατ΄ εξαίρεση οδηγοί ποδηλάτων και Ε.Π.Η.Ο. επιτρέπεται να κινούνται ανά δύο παράλληλα. 

ΠΡΟΤΑΣΗ 

Η παράλληλη κίνηση δύο ή και περισσότερων ποδηλάτων ΕΠΗΟ, αποδεδειγμένα επιδεινώνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα στις περισσότερες περιπτώσεις και επιπλέον αυξάνει τον κίνδυνο πρόκλησης ατυχήματος, αλλά και τον εκνευρισμό που προκαλείται στους υπόλοιπους οδηγούς εξ’αιτίας της πλήρους κατάληψης της δεξιάς λωρίδας του οδοστρώματος. Θα προτείναμε να επιτρέπεται η παράλληλη κίνηση αυστηρά και μόνο σε λεωφορειολωρίδες και φυσικά στο δίκτυο ποδηλατόδρομων, εφ’όσον, βέβαια, δεν παρακωλύεται η ομαλή ροή των υπόλοιπων οχημάτων. 

Άρθρο 40 

9.    Οι οδηγοί των ποδηλάτων και των Ε.Π.Η.Ο. της περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 2 συστήνεται να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο. 

ΠΡΟΤΑΣΗ 

Η οδική ασφάλεια είναι στην κορυφή των προτεραιοτήτων μας και ως κοινότητα, ανέκαθεν ενθαρρύνουμε και θα ενθαρρύνουμε τη χρήση προστατευτικού εξοπλισμού και κυρίως κράνους (έστω, ποδηλατικού/ανοικτού τύπου), ανεξαρτήτως είδους ΕΠΗΟ και της ταχύτητας που αυτό αναπτύσσει. Ως κοινότητα συμβάλλουμε στην αύξηση της οδικής ασφάλειας για τα μέλη μας, εκπαιδεύοντάς τα όσον αφορά τους κινδύνους που εγκυμονεί η χρήση ΕΠΗΟ, παρέχοντας συμβουλές για την ασφαλή χρήση τους σε συνεργασία με Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης αλλά και αρμόδιους φορείς και εγκεκριμένα ινστιτούτα οδικής ασφάλειας. 

Ως εκ τούτου, προτείνουμε υποχρεωτική χρήση κράνους από όλους τους αναβάτες ΕΠΗΟ της κατηγορίας (αβ) (έως 25 Km/h), αλλά και συμβατικών/ηλεκτρικών ποδηλάτων, έστω και ποδηλατικού/ανοικτού τύπου. 

ΑΡΘΡΟ 40 

10.    Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. και των ποδηλάτων, εφόσον το όχημά τους δεν διαθέτει δείκτες κατεύθυνσης, οφείλουν πριν την αλλαγή κατεύθυνσης να δώσουν με το χέρι τους την κατάλληλη προειδοποίηση σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 21. 

ΠΡΟΤΑΣΗ 

Η συντριπτική πλειονότητα των ηλεκτρικών πατινιών (escooters) που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στην ελληνική επικράτεια και ανέρχονται σε άνω των 25.000, δεν διαθέτουν δείκτες κατεύθυνσης. Επιπλέον, σαν χρήστες ηλεκτρικών πατινιών, τονίζουμε πως η μη χρήση και των δύο χεριών για την διεύθυνση του οχήματος είναι άκρως επικίνδυνη ανεξαρτήτως ταχύτητας. Ως εκ τούτου, θεωρούμε επικίνδυνο το να σηματοδοτεί ο αναβάτης ηλεκτρικού πατινιού την πρόθεσή του να στρίψει με έκταση ενός εκ των δύο χεριών του, καθώς με τον τρόπο αυτό καθιστά αδύνατο τον έλεγχο του οχήματος και προκαλεί την αστάθειά του, με άμεσο κίνδυνο ατυχήματος. 

Προτείνουμε την υποχρέωση προσθήκης ειδικού συστήματος σήμανσης αλλαγής πορείας (φλας) από τους κατασκευαστές των ΕΠΗΟ που εισάγονται και διατίθενται στην Ελλάδα. Για τα ήδη υπάρχοντα ΕΠΗΟ που δεν διαθέτουν τέτοιου είδους σύστημα, προτείνουμε τον ορισμό εξωτερικών αξεσουάρ που παρέχουν τη δυνατότητα αυτή (LED flash) και εφαρμόζονται στο οπίσθιο μέρος του οχήματος ή στην πλάτη/κράνος του αναβάτη ως αποδεκτά από τον κανονισμό. 

Άρθρο 81 

Μηχανισμοί εξαρτήματα και συσκευές οχημάτων 

6Α. Τα Ε.Π.Η.Ο. επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με: 

α) συσκευή ηχητικής προειδοποίησης, 

β) σύστημα πρόωσης που εφαρμόζεται στον οπίσθιο ή στους οπίσθιους τροχούς, εφόσον υφίστανται. 

Σε περίπτωση οποιασδήποτε ηλεκτρικής βλάβης ή βλάβης του συστήματος πρόωσης, το Ε.Π.Η.Ο. δεν επιταχύνει ή επιβραδύνει απότομα. 

ΠΡΟΤΑΣΗ 

Στο παρόν άρθρο αναφέρεται η υποχρέωση εφοδιασμού ΕΠΗΟ με συσκευή ηχητικής προειδοποίησης. Δεν διευκρινίζεται από τον νομοθέτη το ποιού τύπου συσκευές εμπίπτουν στον ορισμό αυτό (κουδουνάκια, κόρνες αέρος, κόρνες ηλεκτρικές). Επιπλέον, δεν διευκρινίζεται αν η συσκευή θα χρησιμοποιείται μόνο κατά βούληση του αναβάτη για να προειδοποιήσει λοιπούς οδηγούς, αναβάτες και πεζούς, ή θα έχει αυτόνομη/αυτόματη λειτουργία για διαρκή ειδοποίηση των υπόλοιπων χρηστών των οδών/ποδηλατόδρομων. 

Επιπροσθέτως, αναφέρεται η υποχρέωση εφοδιασμού των ΕΠΗΟ με σύστημα πρόωσης στον οπίσθιο ή στους οπίσθιους τροχούς. Όπως και στην άνωθι πρότασή μας για τα συστήματα ένδειξης αλλαγής πορείας, έτσι και εδώ, η πλειονότητα των ηλεκτρικών πατινιών (που ανέρχονται σε δεκάδες χιλιάδες) αλλά και αρκετών ηλεκτρικών ποδηλάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, διαθέτουν εκ κατασκευής σύστημα πρόωσης στον εμπρόσθιο και όχι στον οπίσθιο τροχό. Ως εκ τούτου, σε περίπτωση εφαρμογής αυτού του κανονισμού, αυτομάτως καθίστανται παράνομα όλα τα παραπάνω οχήματα, χωρίς πρόβλεψη για την ένταξή τους στον ΚΟΚ. 

Προτείνουμε η παράγραφος αυτή να τροποποιηθεί ώστε να περιλαμβάνει τα ΕΠΗΟ με σύστημα πρόωσης στον εμπρόσθιο/εμπρόσθιους ή τον οπίσθιο/οπίσθιους, αλλά και σε όλους τους τροχούς τους, καθώς υπάρχουν και τέτοιου είδους οχήματα εν ενεργεία. 

Άρθρο 28 Υποχρεώσεις παρόχων και εκμισθωτών Ε.Π.Η.Ο. 

ΠΡΟΤΑΣΗ 

Ένα μεγάλων διαστάσεων πρόβλημα που αντιμετωπίζουν όλες οι μεγάλες ευρωπαϊκές και μη πόλεις και το οποίο αφορά τις εταιρείες εκμίσθωσης ή παροχής προς κοινή χρήση ΕΠΗΟ, είναι η άναρχη στάθμευσή τους, η οποία παρακωλύει την ομαλή κυκλοφορία λοιπών οχημάτων και πεζών και ενίοτε προκαλεί ατυχήματα. 

Προτείνουμε τη ρητή αναφορά της υποχρέωσης των εταιρειών αυτών να χρησιμοποιούν για τη στάθμευση των ΕΠΗΟ τους αποκλειστικά και μόνο ειδικές, οριοθετημένες ζώνες, σε σημεία που δεν θα παρεμποδίζουν την ομαλή κυκλοφορία οχημάτων και πεζών, και την επιβολή προστίμου σε περίπτωση μη τήρησης του κανονισμού. Οι ζώνες αυτές μπορούν να οριοθετούνται από την αρμόδια Δημοτική αρχή ή και την Τροχαία. 

Άρθρο 29 Κυκλοφορία ποδηλάτων με υποβοηθούμενη ποδηλάτηση 

Τα ποδήλατα τα οποία μπορούν να υποβοηθούνται με ηλεκτροκινητήρα σύμφωνα με το άρθρο 2 του ν. 2696/1999 (Α΄57): 

α) Δεν επιτρέπεται να διαθέτουν εγκατεστημένο μηχανισμό ή εγκατάσταση μηχανισμού που να τα θέτει σε καθεστώς αυτόνομης κίνησης, δηλαδή χωρίς τη χρήση ποδοστηρίων – πεντάλ, μέσω του ηλεκτροκινητήρα, εκτός της περίπτωσης που ο μηχανισμός απενεργοποιείται όταν η ταχύτητα του οχήματος υπερβεί τα 6 χλμ/ώρα. 

ΠΡΟΤΑΣΗ 

Η 1η παράγραφος του Άρθρου 29 επηρεάζει αρκετές χιλιάδες ηλεκτρικών ποδηλάτων που έχουν ήδη εισαχθεί και πωληθεί νόμιμα στην ελληνική αγορά τα τελευταία χρόνια και διαθέτουν μηχανισμό που τα θέτει σε καθεστώς αυτόνομης οδήγησης, αλλά και σύστημα υποβοήθησης που μπορεί να λειτουργεί παράλληλα με τον μηχανισμό αυτό. Αφ΄ενός, λοιπόν, δεν διευκρινίζεται το τι θα ισχύσει για τα οχήματα αυτά σε περίπτωση εφαρμογής του νόμου και σε ποιές ενέργειες θα πρέπει να προχωρήσουν οι κάτοχοί τους, προκειμένου να κινούνται νομίμως. Αφ΄ετέρου και μείζονος σημασίας, όμως, θεωρούμε πως αυτός ο κανονισμός έρχεται σε αντίφαση με ολόκληρο το Μέρος Β’ του νομοσχεδίου, το οποίο αναγνωρίζει και επιτρέπει τη χρήση ηλεκτρικών πατινιών (escooters), τα οποία εξ’ορισμού δεν κινούνται με σύστημα υποβοήθησης, δεν διαθέτουν ποδωστήρια, αλλά διαθέτουν μηχανισμό που τα θέτει σε καθεστώς αυτόνομης οδήγησης. 

Ως εκ τούτου, η απαγόρευση ενός τέτοιου μηχανισμού στα ηλεκτρικά ποδήλατα είναι αντιφατική και παράλογη, καθώς επιτρέπεται στα ηλεκτρικά πατίνια, τα οποία ρυθμίζονται από το νομοσχέδιο εν πολλοίς με βάση τους κανονισμούς που ισχύουν και για τα συμβατικά αλλά και τα ηλεκτρικά ποδήλατα. 

Προτείνουμε την αποδοχή της ύπαρξης μηχανισμού στα ηλεκτρικά ποδήλατα με υποβοήθηση, ο οποίος να λειτουργεί παράλληλα και συμπληρωματικά, θέτοντάς τα σε καθεστώς αυτόνομης οδήγησης μέχρι και την ταχύτητα των 25 Km/h, αν ο αναβάτης το κρίνει αναγκαίο ή απαραίτητο για την ασφαλή χρήση και ολοκλήρωση της διαδρομής του. Αδυνατούμε να κατανοήσουμε το πως η ύπαρξη ενός τέτοιου μηχανισμού μπορεί να είναι επικίνδυνη και το γιατί να κριθή παράνομη, ειδικά από τη στιγμή που ένα απλό συμβατικό ποδήλατο μπορεί να αναπτύξει ταχύτητες ακόμα και μεγαλύτερες των 50 Km/h, μονάχα με τη μυϊκή δύναμη του αναβάτη του. 

ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΕ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ 

Πέραν των παραπάνω, παραθέτουμε ορισμένες προτάσεις μας ανεξαρτήτως του εξεταζόμενου νομοσχεδίου, οι οποίες προέκυψαν μετά από μακροχρόνια εμπειρία χρήσης ΕΠΗΟ από τα μέλη μας, αλλά και την τεχνική γνώση λειτουργίας τους, όπως και τις εμπειρίες μας από άλλες χώρες της ΕΕ στις οποίες χρησιμοποιούνται ευρέως τα ΕΠΗΟ. 

1) Προτείνουμε, κατόπιν ψήφισης του νομοσχεδίου και ένταξης των ΕΠΗΟ στον ΚΟΚ, την επιδότησή τους μέσω του προγράμματος “Κινούμαι Ηλεκτρικά” ή όποιου αντίστοιχου προγράμματος υλοποιηθεί μελλοντικά, με ποσοστό 40% επί της αξίας τους, όπως ακριβώς ισχύει για τα ηλεκτρικά ποδήλατα αυτή τη στιγμή. Μέσω της δράσεις αυτής τα ΕΠΗΟ θα καταστούν πιο προσιτά και ελκυστικά ακόμα και στους πολίτες με μικρότερη αγοραστική ισχύ, ενθαρρύνοντας τη χρήση τους προς όφελος της “πράσινης” και καθαρής μετακίνησης, της αποσυμφόρησης των αστικών κέντρων από τα ΙΧ, της αποσυμφόρησης των ΜΜΜ και της φιλοσοφίας των ήπιων μετακινήσεων, εν γένει. 

2) Προτείνουμε την μείωση του ορίου ταχύτητας στα αστικά κέντρα, από τα 50 Km/h στα 30 Km/h. Ένα ΕΠΗΟ που περιορίζεται στα 25 Km/h δεν μπορεί κινηθεί μαζί με τα υπόλοιπα οχήματα χωρίς να διαταράσσει την ομαλή ροή της κυκλοφορίας, καθώς οι ταχύτητές τους είναι ακριβώς διπλάσιες (και, πρακτικά, ακόμα και τριπλάσιες), συμπεριλαμβανόμενων των λεωφορείων, των τρόλεϊ κ.λπ. Η μείωση του ορίου ταχύτητας θα συμβάλλει θετικά στη μείωση των ρύπων, στην οδική ασφάλεια και τη μείωση των ατυχημάτων, θα ενθαρρύνει τη χρήση εναλλακτικών μέσων μετακίνησης όπως τα ΕΠΗΟ και θα διευκολύνει την κίνησή τους στα αστικά κέντρα. 

3) Προτείνουμε την ισοδυναμία των αδειών ικανότητας οδήγησης κατηγοριών Β’ και ΑΜ ή/και Α1, όπως ισχύει σε αρκετές χώρες της Ε.Ε. αυτή τη στιγμή, εφαρμοστέα για κατόχους άδειας Β’ κατηγορίας για πάνω από 12 έτη ή εάν αυτός είναι άνω των 30 ετών, κατόπιν πρακτικών και θεωρητικών εξετάσεων οδήγησης, χωρίς την υποχρεωτική παρακολούθηση μαθημάτων. Ένα τέτοιο μέτρο θα ενθαρρύνει σε μεγάλο βαθμό τη χρήση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς, όπως ηλεκτρικών μοτοποδηλάτων και ηλεκτρικών σκούτερ (εφάμιλλων δυνατοτήτων με τα συμβατικά μοντέλα 50 έως 125 κ.εκ.), οδηγώντας σε περιορισμό της χρήσης ΙΧ, με ό,τι θετικό αυτός συνεπάγεται. Επιπλέον, τα παραδείγματα άλλων χωρών που εφαρμόζουν αυτό το μέτρο έχουν δείξει πως δεν υπήρξε αύξηση των ατυχημάτων των δικύκλων αυτών μετά την εφαρμογή του, τουναντίον, οι νέοι αναβάτες επέδειξαν μεγαλύτερη ωριμότητα και σύνεση κατά τις διαδρομές τους, σε σχέση με τους νεότερης ηλικίας ή/και ήδη κατόχους αδειών ΑΜ και Α1 κατηγορίας. 

4) Προτείνουμε τη δημιουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τους χρήστες ΕΠΗΟ, σε συνεργασία με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, τα οποία να τους εισάγουν στα νέα, αυτά, οχήματα αλλά και προάγουν την ορθή χρήση τους και την οδική ασφάλεια. 

5) Προτείνουμε την ταχεία επέκταση του δικτύου ποδηλατόδρομων σε όλη την ελληνική επικράτεια, ώστε να ενθαρρυνθεί η χρήση ΕΠΗΟ και να γίνει ασφαλέστερη για τους κατόχους/χρήστες τους. Φυσικά, λαμβάνοντας υπ’όψιν τις δυσκολίες του εγχειρήματος, ειδικά σε πόλεις όπως η Αθήνα, εναλλακτικά μπορεί να αποδωθεί μέρος της δεξιάς λωρίδας σε κεντρικές οδούς, στους αναβάτες ποδηλάτων και ΕΠΗΟ, όπως έγινε στην οδό Πανεπιστημίου στο πλαίσιο του “Μεγάλου Περιπάτου”.

6) Προτείνουμε τη δημιουργία θέσεων στάθμευσης για ποδήλατα και ΕΠΗΟ πλησίον εμπορικών κέντρων και περιοχών με αρκετά σημεία ενδιαφέροντος (καταστήματα εστίασης, τουριστικούς χώρους κ.λπ.), καθώς ένα μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι η ασφαλής στάθμευση των οχημάτων μας, σε σημεία όπου η κλοπή ή/και ο βανδαλισμός τους είναι πολύ πιθανά σενάρια.

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.