Στο ετήσιο σχέδιο δράσης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το 2021 προβλέπεται και κάτι πολύ ενδιαφέρον. Η κατάρτιση θεσμικού πλαισίου για την προώθηση της μετατροπής συμβατικών οχημάτων σε ηλεκτροκίνητα ή υδρογονοκίνητα! Κάτι μάλλον… αναπάντεχο, δεδομένων των συνήθως ανυπέρβλητων γραφειοκρατικών εμποδίων που αντιμετωπίζουν όσοι θέλουν να λάβουν έγκριση τύπου για οποιαδήποτε “custom” κατασκευή ή μετατροπή οχήματος στη χώρα μας. Αναπάντεχη, λοιπόν, αλλά σαφώς ευπρόσδεκτη η δυνατότητα για μετατροπή αυτοκινήτου σε ηλεκτρικό. Ο λόγος είναι απλός. Το σαφώς μειωμένο κόστος σε σχέση με την αγορά ενός καινούριου EV. Αξίζει, όμως, μια μετατροπή; Ποια είναι τα υπέρ και τα κατά της; Μήπως είναι… “too good to be true”;
Για να απαντήσουμε στα παρακάτω, κάναμε μια σύντομη έρευνα. Ουσιαστικά θέλουμε να σας δώσουμε το έναυσμα να ψάξετε και μόνοι σας τη λύση αυτή, αν σας ενδιαφέρει η ηλεκτροκίνηση, αλλά έχετε παλιό αυτοκίνητο με μικρή μεταπωλητική αξία (έως €3.000-4.000, για παράδειγμα). Αν έχετε νεότερο αυτοκίνητο μεγαλύτερης αξίας, σίγουρα δεν σας συμφέρει, οπότε μην… ψάχνετε άδικα. Ενδεικτικά, λοιπόν, βρήκαμε μερικά έτοιμα kit μετατροπής από το εξωτερικό, ώστε να έχουμε μια εικόνα του κόστους.
Πριν φτάσουμε στο κόστος, όμως, να δούμε λίγο το τεχνικό κομμάτι. Ανάλογα με τον τύπο του οχήματός σας, η τοποθέτηση και τα εξαρτήματα που απαιτούνται, διαφέρουν. Ο ηλεκτροκινητήρας παίρνει τη θέση του κινητήρα βενζίνης ή diesel. Ζυγίζει, δε, κοντά στα 50 Kg, συνήθως. Τα ηλεκτρονικά που απαιτούνται δεν καταλαμβάνουν μεγάλο όγκο, αλλά πρέπει να ψύχονται μέσω ειδικού κυκλώματος (υγρού). Η μετάδοση, συνήθως, παραμένει ως έχει. Το μεγάλο πρόβλημα είναι, φυσικά, η μπαταρία.
Μπαταρία, το μεγάλο “αγκάθι”
Η μπαταρία είναι μακράν το πιο βαρύ και ογκώδες “εξάρτημα” ενός EV. Ανάλογα με την χωρητικότητά της, μπορεί να ζυγίζει από 50 έως… 400 κιλά, με τον όγκο να ακολουθεί, αντιστοίχως. Έτσι, αφ’ενός το αυτοκίνητο θα γίνει βαρύτερο σε σχέση με πριν (παρά το βάρος που γλιτώνετε από την αφαίρεση του κινητήρα) και μάλιστα σε σημείο που υπό κανονικές συνθήκες, θα ήταν “άδειο”. Για παράδειγμα, στον χώρο αποσκευών. Επίσης, σε αντίθεση με τις σύγχρονες πλατφόρμες EVs που δέχονται την μπαταρία στο “πάτωμα” του οχήματος, κάτω από την καμπίνα, σε μια μετατροπή συμβατικού αυτοκινήτου σε ηλεκτρικό, η μπαταρία θα μπει σχετικά ψηλά.
Αυτά αλλάζουν δραστικά την κατανομή βάρους του και κατ’επέκταση τη συμπεριφορά του στο δρόμο, το συνδυασμό αμορτισέρ/ελατηρίων που απαιτούνται, την επάρκεια των φρένων του κ.λπ. Προφανώς και μπορείτε να αγνοήσετε τα παραπάνω, αν αποφασίστε οτι θα κινείστε με μικρές ταχύτητες, θα στρίβετε ήπια και προσεκτικά κ.ο.κ. Για μια σωστή και μελετημένη μετατροπή, όμως, θα πρέπει να τα έχετε υπ’όψιν.
Αφ’ετέρου, η μπαταρία χρειάζεται χώρο. Χώρο που μάλλον θα στερηθείτε σε σχέση με πριν, ανάλογα με το μέγεθός της. Μπορείτε να τοποθετήσετε μια σχετικά μικρή μπαταρία (10-15 KWh) η οποία θα σας αφήσει αρκετό ελεύθερο χώρο και θα σας προσφέρει μια ικανοποιητική αυτονομία εντός πόλης (50-100 Km). Για μεγάλα ταξίδια, όμως, ούτε λόγος… Από πλευράς βάρους, πολύ χοντρικά, υπολογίστε περίπου 50 Kg για κάθε 10 KWh χωρητικότητας.
Επιδόσεις και κόστος
Όσον αφορά τις επιδόσεις, τα οικονομικά, απλά kits έχουν έναν ηλεκτροκινητήρα που αποδίδει περί τους 100 ίππους αλλά με “μπόλικη” ροπή που αποδίδεται από το “μηδέν”, όπως θα γνωρίζετε άλλωστε. Έτσι, θα έχετε ικανοποιητικότατη επιτάχυνση και μια τελική κοντά στα 150-160 Km/h. Για χρήση εντός πόλης, θα είστε υπερ-καλυμμένοι.
Εννοείται οτι απαιτείται μια επαγγελματική εγκατάσταση του kit και τα απαραίτητα πιστοποιητικά και βεβαιώσεις για να κυκλοφορήσετε νόμιμα. Αυτά θα τα δούμε σε επόμενο άρθρο μας. Δεν “παίζουμε” με το θέμα της εγκατάστασης καθώς ένα λάθος μπορεί να οδηγήσει σε ανάφλεξη που θα καταστρέψει ολοσχερώς το όχημα και θα σας βάλει σε κίνδυνο.
Αφού, λοιπόν, έχετε αποφασίσει να δώσετε νέα “πνοή” στο παλιό σας αυτοκίνητο και έχετε καταλήξει στο ποιες είναι οι ανάγκες σας (σε ισχύ, αυτονομία και διαθέσιμο χώρο), ήρθε η ώρα να βάλετε το χέρι στην τσέπη. Ένα ποιοτικό kit από επώνυμη εταιρεία μπορεί να κοστίζει κοντά στα €5.000-€7.000, χωρίς την μπαταρία. Φυσικά, θα συνυπολογίσετε το κόστος εγκατάστασης, εκτός αν παρέχεται μαζί με το κιτ από το κατάστημα. Στην Ελλάδα δεν είναι ανεπτυγμένη αυτή η αγορά ακόμη, οπότε αναφέρουμε τιμές από καταστήματα του εξωτερικού.
Δυστυχώς, το κόστος της μπαταρίας είναι… άλλα τόσα. Μια πολύ μικρή μπαταρία (8-10 KWh) και μάλιστα ελαφρώς μεταχειρισμένη, μπορεί να αγγίξει τα €4.500. Μαζί με ενσωματωμένο φορτιστή, φυσικά (3 KW). Λογικά θέλετε κάτι μεγαλύτερο… μια επώνυμη μπαταρία των 21 KWh με 3KW φορτιστή, λοιπόν, θα σας κοστίσει €7.000. Με διπλάσια χωρητικότητα, πάμε στα €11.500 και συνολικά €18.250 για όλο το kit. Μήπως θέλετε μια μεταχειρισμένη μπαταρία Tesla των 26,5 KWh; Κοστίζει €9.000. Αν θέλετε μεγάλη μπαταρία της Tesla (και πάλι μεταχειρισμένη), χωρητικότητας 53 KWh με 10 KW φορτιστή, το κόστος της θα είναι €17.000. Στην τελευταία περίπτωση, όλο το kit θα σας κοστίσει περί τα €24.000. Όλες οι παραπάνω τιμές είναι ΧΩΡΙΣ ΦΠΑ…
Εν τέλει, για ποιους αξίζει η μετατροπή;
Τώρα, έχετε μια πρώτη εικόνα για το κόστος, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα που έχει μια μετατροπή αυτοκινήτου σε ηλεκτρικό. Συνοψίζοντας, αξίζει μόνο για παλιά οχήματα μικρής αξίας, με αρκετό χώρο αποθήκευσης, με επιλογή μικρής μπαταρίας για σχετικά μικρές αποστάσεις εντός πόλης. Με ένα κόστος που θα κυμανθεί κοντά στα €10.000-13.000, στην καλύτερη περίπτωση, θα έχετε ένα “παλιό” σασί αλλά με σύγχρονο, ηλεκτρικό μοτέρ και πολύ μικρό κόστος κίνησης, μηδενικά τέλη κυκλοφορίας (προς το παρόν) και διάφορα, άλλα, “προνόμια” (δωρεάν στάθμευση σε ορισμένες θέσεις κ.λπ., ελεύθερη κίνηση στο δακτύλιο κ.λπ.). Από την άλλη πλευρά, η αυτονομία σας θα είναι σχετικά μικρή, αντίστοιχη ενός καινούριου, μικρού ηλεκτρικού πόλης των €20.000, το οποίο θα είναι πολύ πιο σύγχρονο σε όλους τους τομείς του.
Σαφώς, το κόστος των kits και των μετατροπών θα μειωθεί τα επόμενα χρόνια. Τόσο λόγω της μείωσης του κόστους των εξαρτημάτων (ή της χρήσης μεταχειρισμένων), όσο και χάρη στην εξάπλωση της πρακτικής αυτής. Επιπλέον, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει και την επιδότηση μιας τέτοιας μετατροπής από το κράτος, μέσω ειδικού προγράμματος (όπως το “Κινούμαι Ηλεκτρικά”). Αν το κόστος πέσει σε 4ψήφιο επίπεδο, τότε οι ισορροπίες ανατρέπονται. Μέχρι τότε, όμως, πιθανότατα θα έχουν μειωθεί και οι τιμές των καινούριων EVs.
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που σίγουρα αξίζει (και ήδη είναι δημοφιλές στο εξωτερικό), είναι η μετατροπή πολύ παλιών (κλασικών και ιστορικών) οχημάτων σε EVs. Έχουμε γράψει στο παρελθόν για αρκετές ενδιαφέρουσες περιπτώσεις, όπως για kit μετατροπής Mini, το ηλεκτρικό Mazda MX-5, την Rolls-Royce Silent Shadow, το ηλεκτρικό Range Rover και την ηλεκτρική Ford Cortina. Η μετατροπή τέτοιων οχημάτων επιτρέπει την συνέχιση της ζωής τους, ακόμα και με συμβατικές πινακίδες, ώστε να κυκλοφορούν καθημερινά με ευκολία και νομιμότητα. Επίσης, λύνεται το πρόβλημα των δυσεύρετων μηχανικών μερών και της συχνής, ακριβής συντήρησής τους. Εξωτερικά μπορούν να δείχνουν όσο “period-correct” επιθυμεί ο ιδιοκτήτης τους. Μόνο μειονέκτημα, η μη αναγνώρισή τους ως ιστορικά, κάτι που ίσως αλλάξει σύντομα, ωστόσο…
Οι τιμές των kits λήφθηκαν από εδώ.
Μου φαίνεται περίεργο το ότι δεν αναφέρει ο αρθρογράφος ότι υπάρχει και ο χώρος του ρεζερβουάρ που χωρίς θερμικό κινητήρα θα είναι ελεύθερος για την εγκατάσταση της μπαταρίας.
Έτσι όλα αυτά περί αλλαγής κέντρου βάρους κλπ είναι….ες
Σωστή η σκέψη, αλλά σε όσες μετατροπές είχα δει μέχρι τότε, κανείς δεν έκανε χρήση αυτού του χώρου (περιέργως)…