Οι επικεφαλής της Volkswagen, της BMW και της Renault τάχθηκαν κατά των στόχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις εκπομπές ρύπων, υποστηρίζοντας ότι οι κανόνες για τη σταδιακή κατάργηση ασκούν υπερβολική πίεση στη βιομηχανία και ότι οι καταναλωτές δεν αγοράζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αρκετά γρήγορα. Το 2025 η πολιτική της Ε.Ε. θα αυστηροποιηθεί ενόψει της πλήρους απαγόρευσης των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων το 2035, φέρνοντας τις αυτοκινητοβιομηχανίες ενώπιον τσουχτερών προστίμων αν δεν συμμορφωθούν.

Το 2025, η ΕΕ θα απαιτήσει μείωση κατά 25% των εκπομπών του στόλου των νέων επιβατικών αυτοκινήτων που πωλούνται στην Ευρώπη, σε σύγκριση με το 2021. Οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είναι χαρούμενες με αυτό, υποστηρίζοντας ότι “δεν είναι δίκαιο” να βασίζουν ολόκληρη τη βιομηχανία τους στις… “ιδιοτροπίες” των καταναλωτών, όσον αφορά την αγορά EV.

Oliver Zipse, BMW

Η μη συμμόρφωση με τους νέους κανόνες θα έχει κόστος, ένα πρόστιμο €95 ευρώ για κάθε όχημα που ταξινομείται στην ΕΕ, πολλαπλασιαζόμενο ετησίως με κάθε g/km CO2 που υπερβαίνει τον στόχο.

“Πιστεύουμε ότι μια συνολική αναθεώρηση της νομοθεσίας για τις εκπομπές CO2 των επιβατικων στόλων στην ΕΕ είναι απαραίτητη”, δήλωσε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της BMW, Oliver Zipse.

Είναι ενδιαφέρον ότι η BMW έχει δηλώσει ότι έχει ήδη μειώσει τις εκπομπές ρύπων της γκάμας της σε ένα μέσο όρο 20% χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό στόχο για το 2023. Ο Zipse δήλωσε επίσης ότι η εταιρεία βρίσκεται σε καλό δρόμο για να πετύχει και τους στόχους του 2025. Πέρυσι, το 15% των πωλήσεων της BMW ήταν BEVs, με στόχο το 20% το 2025. Η εταιρεία εκτιμά ότι οι πωλήσεις BEV θα φτάσουν στο 50% μέχρι το 2030 παγκοσμίως, και ενδεχομένως υψηλότερα στην Ευρώπη, είπε.

Παρόλα αυτά, ο Zipse καλεί την ΕΕ να μειώσει την πίεση. Μέχρι το τέλος του 2025 ο κόσμος θα διαπιστώσει ότι δεν είναι τόσο εύκολο”, πρόσθεσε, μιλώντας στο ετήσιο συνέδριο αποτελεσμάτων της αυτοκινητοβιομηχανίας. “Τότε η πίεση τότε θα είναι σημαντική για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία”.

Oliver Blume, Volkswagen

“Κάτι που δεν λαμβάνεται υπόψη είναι οτι πρόκειται για την ελεύθερη βούληση εκατομμυρίων πελατών”, δήλωσε ο Zipse. “Δεν είναι όπως οι ενεργειακές υποδομές όπου μπορείς να απενεργοποιήσεις κάτι και μετά να συμβεί κάτι άλλο αυτόματα”.

Την περασμένη εβδομάδα, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Volkswagen, Oliver Blume, δήλωσε: “Δεν έχει νόημα να πρέπει η βιομηχανία να πληρώνει πρόστιμα όταν δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις-πλαίσιο για την αύξηση της χρήσης των ηλεκτρικών οχημάτων”. Ο διευθύνων σύμβουλος της Renault, Luca de Meo, παρενέβη επίσης αυτή την εβδομάδα, ζητώντας να ζητηθεί επανεξέταση σε ανοιχτή επιστολή προς τους νομοθέτες της ΕΕ που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί μια πρόταση του Luca de Meo προς την Ε.Ε. για τη δημιουργία ενός 10ετούς διαρκείας “πακέτου Μάρσαλ”, το οποίο θα ενίσχυε την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, ταυτόχρονα αποσύροντας πολλά παλαιά και ρυπογόνα οχήματα από τους δρόμους. Γενικώς και ειδικώς, οι προτάσεις των Ευρωπαίων κατασκευαστών είναι αρκετές. Το ερώτημα, όμως, είναι αν πρόκειται και για ρεαλιστικές προτάσεις.

Luca De Meo, Renault

Τέλος, η κατάσταση στις Η.Π.Α. δεν είναι και πολύ καλύτερη. Εκεί, όμως, ο “κακός” της υπόθεσης συνήθως είναι η Tesla, αφου οι Κινέζοι δεν έχουν καταφέρει, ή μάλλον δεν έχουν επιχειρήσει, να διεισδύσουν. Στην άλλη όχθη του Ατλαντικού, λοιπόν, γίνεται μια συντονισμένη προσπάθεια σχεδόν από όλους τους κατασκευαστές ώστε να αναθεωρηθούν οι στόχοι. Βέβαια πρόκειται για μια διαφορετική αγορά όπου οι αχανείς αποστάσεις μεταξύ πόλεων ενισχύει το range anxiety, παρά τις εκατοντάδες χιλιάδες σημείων φόρτισης.

Ποιος έχει δίκιο;

Σε ένα σχόλιο της στήλης για όλα τα παραπάνω, αξίζει να σταθούμε λίγο περισσότερο στις δηλώσεις του κ.Zipse. Φυσικά και η ελεύθερη βούληση των καταναλωτών πρέπει να λαμβάνεται υπ’όψιν και είναι μάλλον ευτύχημα που η αυτοκινητοβιομηχανία δεν είναι όπως η αγορά ενέργειας, ώστε να “κατεβαίνει ο διακόπτης” και να αλλάζουν τα πάντα για τον καταναλωτή, χωρίς να του δίνονται εναλλακτικές επιλογές.

Παρά τις καλές επιδόσεις ορισμένων χωρών, κυρίως στη Βόρεια και Κεντρική Ευρώπη, τα μερίδια EVs σε πολλές χώρες παραμένουν χαμηλά. Το “χαμηλά”, όμως, είναι κάτι το σχετικό. Συγκριτικά με τους στόχους που έχει θέσει η Ε.Ε. (και από τους οποίους υπαναχωρεί το τελευταίο διάστημα), ναι, ένα μερίδιο του 10 ή του 15% κρίνεται χαμηλό. Για μια τεράστια αλλαγή στην αυτοκινητοβιομηχανία, όμως, η οποία στην Ευρώπη πρακτικά δεν έχει συμπληρώσει ούτε μια δεκαετία, τα μερίδια είναι εύλογα. Η “αδράνεια” ενός στόλου εκατοντάδων εκατομμυρίων οχημάτων είναι πολύ μεγάλη για να αλλάξει η κατάστασή του μέσα σε 5 ή 8 χρόνια.

Volkswagen ID.7

Επιπλέον, παρά τις επιδοτήσεις, των οποίων βέβαια επωφελούνται πλέον και οι Κινέζοι κατασκευαστές, πολλοί Ευρωπαίοι εξακολουθούν να μην αγοράζουν EVs. Αυτό δεν οφείλεται μόνο στην (υπαρκτή, γενικώς) παραπληροφόρηση, ούτε τόσο στο range anxiety, ή σε κάποια άλλη “ιδιοτροπία” τους, αλλά πολύ απλά στο υψηλό κόστος αγοράς τους. Δεν είναι τυχαίο το οτι κάθε δεύτερη εβδομάδα βλέπουμε δημοσιεύματα για το περίφημο “EV των €20.000” που… έρχεται, σε 3 ή 4 χρόνια (και για το οποίο διαβάζουμε εδώ και 2-3 χρόνια, ήδη).

Το κόστος είναι ανασταλτικός παράγοντας αυτή τη στιγμή για τον μέσο αγοραστή, παρά τις επιδοτήσεις, παρά τα ακριβά καύσιμα και το σχετικά φθηνό ρεύμα. Αν ξαφνικά… κατέβαινε ένας διακόπτης και είχαμε προσιτά EVs (επιβατικά) με αυτονομία τουλάχιστον 200 Km κοντά στις €15.000-20.000 και μεγαλύτερα, οικογενειακά EVs με αυτονομία 300 Km κοντά στις €25.000, τα μερίδια θα ήταν πολύ μεγαλύτερα. Κατά την γνώμη μας, πάντα…

Dacia Spring

Η λύση θα έρθει σταδιακά με την μείωση των τιμών, την αύξηση του ανταγωνισμού και την αγορά μεταχειρισμένων EVs που θα μεγαλώσει σημαντικά τα επόμενα χρόνια. Τότε θα αρχίσει να αλλάζει με αισθητό ρυθμό το ποσοστό των EVs επί του συνολικού στόλου οχημάτων και όχι με το 20-30% των νέων ταξινομήσεων κάθε μήνα/χρόνο.

Η παραπάνω παραδοχή, όμως, εμπεριέχει δύο προβλήματα. Πρώτον δεν θα γίνει αρκετά γρήγορα ώστε να πιάσουμε τους στόχους του 2030 και του 2035. Δεύτερον, η πίεση που θα συνεχίσει να ασκείται στους Ευρωπαίους κατασκευαστές θα είναι τεράστια, κυρίως από την Κίνα. Όσοι καταφέρουν να επιβιώσουν μέχρι να γίνουν αρκετά ανταγωνιστικοί, θα είναι οι τυχεροί και ικανοί. Για τους υπόλοιπους, υπάρχει πάντα μια θέση στα βιβλία της Ιστορίας…

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

Από το 2035 μόνο αμιγώς ηλεκτρικά Ι.Χ. στην Ελλάδα

Πηγή: Electrek

2035 2035 2035

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.