Αναμφίβολα το μεγαλύτερο EV brand που ήρθε το τελευταίο διάστημα στη χώρα μας, εν μέσω της κινέζικης… “απόβασης”, είναι η BYD. Ο κολοσσός από την Κίνα είναι μια εταιρεία που όχι μόνο παραμένει πρώτη σε πωλήσεις EVs παγκοσμίως, ξεπερνώντας ακόμα και την Tesla (αν και η πλειοψηφία των πωλήσεων της αφορούν την Κίνα), αλλά και ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές μπαταριών παγκοσμίως, προμηθεύοντας δεκάδες άλλους κατασκευαστές. Ξέραμε από το 2023 οτι η BYD θα έρθει και στην Ελλάδα και πριν λίγους μήνες επισημοποιήθηκε η έλευσή της μέσω του Ομίλου Εταιρειών Σφακιανάκη, με τη γκάμα να περιλαμβάνει δύο μοντέλα αυτή τη στιγμή. Το BYD Atto 3 είναι το C-SUV/Crossover της γκάμας και το είχαμε στα χέρια μας για δοκιμή… πάμε να το δούμε!
Πριν συνεχίσουμε, να σημειώσουμε οτι το Atto 3 διατίθεται στην Ελλάδα έναντι €37.990 στην έκδοση Comfort (αυτή που θα δείτε στο review) και έναντι €39.990 στην έκδοση Design, με τις τιμές να μην περιλαμβάνουν την όποια κρατική επιδότηση. Η εταιρεία προσφέρει εγγύηση 6 ετών/150.000 Km για το όχημα, 8 ετών/200.000 Km για τη μπαταρία και 8 ετών/150.000 Km για τον ηλεκτροκινητήρα.
Εξωτερικές διαστάσεις και κατασκευή
Είχαμε στη διάθεσή μας το Surfing Blue χρώμα αλλά υπάρχουν επίσης τα Skiing White, Parcour Red, Climbing Gray και Exploring Green. Το Atto 3 έχει μήκος 4,45m, πλάτος 2,05m με τους καθρέπτες σε έκταση και ύψος 1,615m, με μεταξόνιο 2,72m. Ζυγίζει 1.750 Kg και ο κύκλος στροφής του είναι κοντά στα 10,5m, ενώ “πατάει” σε 18άρες ζάντες αλουμινίου με ελαστικά 235/50/18 (Continental). Αυτά είναι τα “ψυχρά” νούμερα. Στην πράξη μιλάμε για ένα SUV με απόσταση από το έδαφος 16,5cm, το οποίο παρά τις μεγάλες του διαστάσεις, μπορεί να κινηθεί ακόμα και στα πιο στενά… στενά της πόλης, αλλά και ελαφρώς off-road, αν χρειαστεί.
Σχεδιαστικά δεν είναι κραυγαλέο, εξωτερικά, με μάλλον συμβατικά στοιχεία εμπρός και πίσω, αλλά τα ενιαία φωτιστικά σώματα να προσθέτουν πόντους το βράδυ, τόσο στο εμπρός, όσο και στο πίσω μέρος. Τα πίσω φλας έχουν και το δικό τους animation ενώ τα διακριτικά της BYD είναι ακριβώς αυτό, “διακριτικά”. Η διπλή πανοραμική οροφή είναι εντυπωσιακή και από πλευράς “εικόνας” δεν έχουμε να αναφέρουμε κάτι περισσότερο.
Ωστόσο, αξίζει ειδική αναφορά στο σασί και την ασφάλεια που προσφέρει, πέραν αερόσακων και λοιπών ηλεκτρικών βοηθημάτων. Η Blade μπαταρία της BYD είναι δομικό στοιχείο του αυτοκινήτου και χάρη στις προσπάθειες της εταιρείας, το Atto 3 έχει αποσπάσει 5 αστέρια στις δοκιμές του EuroNCAP, με 91% ασφάλεια επιβατών και 69% στην ασφάλεια των ευαίσθητων χρηστών του δρόμου.
Καμπίνα και χώροι
Όσο “συμβατικό” είναι το Atto 3 εξωτερικά, τόσο “ερεθίζει” τα οπτικά νεύρα σου μόλις ανοίξεις κάποια από τις πόρτες του. Η καμπίνα είναι γεμάτη με σχεδιαστικά στοιχεία που δεν έχουμε ξαναδεί σε όχημα της κατηγορίας του, με άπλετη χρήση μαλακών, συνθετικών υλικών αλλά σε σχήματα και σχέδια που κλέβουν τις εντυπώσεις. “Χορδές” στις πόρτες, στρογγυλοί μοχλοί για το άνοιγμα/κλεισμό τους, “σύννεφα” κατά μήκος του ταμπλώ αλλά και στις πόρτες, μοχλός σχέσεων αεροπορικού τύπου, αεραγωγοί τύπου νίκελ κυκλικού δίσκου, vegan δέρμα παντού, καθίσματα και προσκέφαλα ενιαία, ambient φωτισμός που δημιουργεί ατμόσφαιρα στην καμπίνα το βράδυ… να συνεχίσουμε ή να βάλουμε μια τελεία;
Τέτοιες λεπτομέρειες δύσκολα περιγράφονται με λέξεις οπότε αφήνουμε τις φωτογραφίες και το video να “μιλήσουν”. Εν ολίγοις, το εσωτερικό του Atto 3 είναι πολύ ιδιαίτερο και αρχικά σε ξενίζει σίγουρα. Το αν συνηθίζεται σε βάθος χρόνου είναι καθαρά υποκειμενικό αλλά ορισμένα στοιχεία του είναι πραγματικά τόσο διαφορετικά απ’ότι συνήθως, ώστε να σου τραβάνε την προσοχή ακόμα και μετά από αρκετές ημέρες συμβίωσης.
Σε πιο… αντικειμενικά κρινόμενα στοιχεία, η καμπίνα είναι ευρύχωρη για όλους, τόσο από πλευράς legroom, όσο και headroom. Σε αυτό βοηθά η πανοραμική οροφή που βρίσκεται ψηλά και έτσι οι πίσω επιβάτες θα νιώσουν πιο άνετα. Εργονομικά, αρκετά πράγματα είναι εκεί που τα περιμένει ο οδηγός και ο συνοδηγός, αν και δυσκολευτήκαμε να συνηθίσουμε τους μοχλούς των θυρών. Ο τεμπέλης είναι μια χαρά, ενώ τεμπέλης με 2 ποτηροθήκες υπάρχει και στο πίσω μέρος. Να αναφέρουμε την ύπαρξη τριών isofix (δύο πίσω, ένα εμπρός) και τους έξι αερόσακους, φυσικά.
Από πλευράς αποθηκευτικών χώρων, υπάρχουν μικροχώροι στις πόρτες, ο τεμπέλης κρύβει ένα αρκετά βαθύ compartment και μικρές υποδοχές στην κεντρική κονσόλα. Ωστόσο, ένας από τους κύριους μικροχώρους για οδηγό και συνοδηγό βρίσκεται κάτω από την κεντρική κονσόλα και παρ΄ότι ευμεγέθης και ανοιχτός από τις δύο πλευρές, είναι μάλλον δύσκολα προσβάσιμος από τους εμπρός επιβάτες. Εκεί βρίσκονται και δύο από τις τέσσερις θύρες USB του Atto 3, αλλά θα μπορούσε εργονομικά να είναι καλύτερα τοποθετημένος.
Ανοίγοντας (σχετικά εύκολα) το port-baggage βρίσκουμε 440 λίτρα αποθηκευτικού χώρου τα οποία γίνονται έως 1.340 αν ρίξετε τα 60:40 καθίσματα. Ωστόσο, παρά την ψηλή “γραμμή” της οροφής του Atto 3 στο πίσω μέρος, ο χώρος αυτός δεν δείχνει τόσο μεγάλος. Ο λόγος, πιθανότατα, είναι οι ευμεγέθεις θόλοι των πίσω τροχών που στερούν κάποια λίτρα, τα οποία φαίνονται και από τις μεγάλες “τσέπες” του port-baggage, αριστερά και δεξιά, κοντά στην πόρτα του. Επίσης, κάτω από το πάτωμα του χώρου υπάρχει ένας δευτερεύων χώρος, όπου θα βρείτε κιτ επισκευής ελαστικών και λοιπά απαραίτητα, χώρος ο οποίος όμως είναι αναπάντεχα… μεγάλος. Εκεί χωρούν άνετα κάποιες μικρές αποσκευές σας αλλά και τα καλώδια φόρτισης για παράδειγμα, οπότε είναι ένας χώρος που σίγουρα μπορείτε να εκμεταλλευθείτε επιπλέον.
Χαρακτηριστικά και βοηθήματα
Οι δύο επόμενες ενότητες θα μπορούσαν να είναι πολύ μεγάλες σε έκταση. Αυτό διότι το μεγάλο “ατού” του Atto 3 (και των υπόλοιπων μοντέλων της BYD) είναι, αναμφίβολα, η “τεχνολογία” του. Από τα ηλεκτρονικά βοηθήματα για τον οδηγό μέχρι τις μικρές “ευκολίες” για όλους τους επιβάτες και την… περιστρεφόμενη κεντρική οθόνη αλλά και τις φωνητικές εντολές που ξεπερνούν τα στενά όρια του infotainment, όλα είναι “high-tech” σε βαθμό που νομίζεις οτι… οδηγείς ένα πραγματικό smartphone/tablet.
Πριν πάμε στο infotainment καθαυτό να αναφέρουμε μερικά βοηθήματα και λειτουργίες του BYD Atto 3. Έχουμε keyless entry (που λειτουργεί αρκετά καλά) αλλά και NFC tag που ξεκλειδώνει το όχημα πλησιάζοντάς στον καθρέφτη του οδηγού, follow me φώτα, την πανοραμική οροφή με ηλεκτρικό σκιάδιο από μέσα και η οποία ανοίγει πάνω από το 50%, φωτισμό εδάφους κάτω από τους καθρέπτες, ambient φωτισμό με πολλές δυνατότητες, 2 x USB-C θύρες των 60W και 2 x USB-A θύρες των 18W, ασύρματη φόρτιση κινητού 15W, διζωνικό κλιματισμό με φίλτρο καμπίνας που συγκρατεί και τα PM2.5 μικροσωματίδια (το εκτιμήσαμε ιδιαίτερα τις μέρες της αφρικανικής σκόνης), αντλία θερμότητας για μείωση της κατανάλωσης του κλιματισμού, αυτόματα φώτα, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα και θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός και πολλά ακόμη.
Επίσης έχουμε αρκετές κάμερες περιμετρικά ώστε να σας προσφέρουν ένα 360 view του οχήματος, χάρη στο οποίο αφ’ενός η στάθμευση γίνεται πολύ πιο εύκολη (όπως και χάρη στους αισθητήρες στάθμευσης), αφ’ετέρου γενικά μπορείτε να κινηθείτε με μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια σε στενούς χώρους, κοντά σε γωνίες, άλλα οχήματα, αντικείμενα κ.λπ. Οι κάμερες ενεργοποιούνται αυτόματα και προβάλλουν το αντίστοιχο view στην κεντρική οθόνη (π.χ. όταν ξεπαρκάρετε), είναι πραγματικά σωτήριες.
Στην κατηγορία των βοηθημάτων οδηγού, έχουμε μπόλικα να αναφέρουμε, μεταξύ άλλων την έλεγχο τυφλής γωνίας, την προειδοποίηση επικείμενης σύγκρουσης, το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, το lane assist με υποβοήθηση και ειδοποίηση, το adaptive cruise control, ενώ αξίζει να αναφέρουμε οτι υπάρχει και οπίσθιο collision warning, rear traffic cross alert και φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης ενώ κινείστε με όπισθεν. Εννοείται η ύπαρξη Auto Hold, Hill Assist και λοιπών, αντίστοιχων χαρακτηριστικών, ώστε η κίνηση ακόμα και σε δύσκολες συνθήκες να γίνεται εύκολη.
Για τα παραπάνω δεν έχουμε παράπονα αλλά σίγουρα το Adaptive Cruise Control θα μπορούσε να είναι πιο όμαλο στις αντιδράσεις του, ακόμα και στον αυτοκινητόδρομο, ενώ είχαμε και δύο μεμονωμένα περιστατικά που το emergency brake “μπήκε” με πολύ μικρή ταχύτητα (5-10 Km/h) ενώ κινούμασταν σε στενούς δρόμους με φυτά/χόρτα εκατέρωθεν και προφανώς μπέρδεψαν τις κάμερες/ραντάρ. Το Lane Assist λειτουργεί υποδειγματικά και σας κρατάει εντός λωρίδας με άνεση, ενώ και η προειδοποιητική ανάδραση που κάνει στο τιμόνι είναι πολύ ενδιαφέρουσα και αποτελεσματική. Κατά τα άλλα όλες αυτές οι λειτουργίες βοηθούν πολύ τον οδηγό και είναι ένας πλήρης εξοπλισμός για το Atto 3, σε αυτή την κατηγορία.
Τέλος, να αναφέρουμε οτι η μια εκ των δύο σημαντικών διαφορών μεταξύ της Comfort και της Design έκδοσης είναι το ηλεκτρικό port-baggage.
Infotainment και χειρισμός
Η δεύτερη, μεγάλη ενότητα για το Atto 3 είναι αυτή του infotainment και του χειρισμού. Τα πλήκτρα, πάμπολλα, τόσο στο τιμόνι όσο και στην κεντρική κονσόλα. Μάλιστα ορισμένα έχουν “overlap” καθώς επιτελούν τις ίδιες λειτουργίες, ή έχουν διπλή λειτουργία, οπότε υπάρχει μια καμπύλη εξοικείωσης με όλα τα χειριστήρια και τα πλήκτρα, η οποία είναι πιο “δύσκολη” απ΄ότι περιμέναμε. Επίσης, τα κίτρινα LEDs των πλήκτρων της κεντρικής κονσόλας δεν είναι ευκρινή την ημέρα και άρα δεν ξέρετε αν μια λειτουργία είναι ενεργή ή όχι (και το καλό, κατά τα άλλα, feedback τους δεν έχει τρόπο να σας το “δείξει” αυτό).
Ο μοχλός επιλογής των σχέσεων είναι μια χαρά και ωραίος στην αίσθηση, με μικρή διαδρομή. Τα πλήκτρα στο τιμόνι περιλαμβάνουν και δύο “ροδέλες” για την ένταση του ήχου και το cruise control, ρυθμίζουν την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, αλλάζουν τις ενδείξεις στο dash κ.λπ. Αξιοσημείωτα, όμως, τα δύο πλήκτρα για την ενεργοποίηση των καμερών και του 360 view, αλλά και για την… περιστροφή της κεντρικής οθόνης κατά 90 μοίρες, από landscape σε portrait mode! Είναι ένα πολύ εντυπωσιακό χαρακτηριστικό και σταδιακά, μόλις ξεθωριάσει το “wow factor”, είναι χρήσιμο για ορισμένες εφαρμογές που προβάλλονται καλύτερα σε “όρθια” θέση, όπως η πλοήγηση. Αντικειμενικά, όμως, η οθόνη των 12,8″ είναι τόσο μεγάλη που δεν νιώσαμε ποτέ αυτή την ανάγκη. Φανταστείτε με την οθόνη των 15,6″ της έκδοσης Design, λοιπόν…
Η οθόνη καθαυτή έχει καλή απόκριση στην αφή, ικανοποιητική φωτεινότητα (και dark/auto mode), ενώ υποστηρίζει και Android Auto/Apple CarPlay, ασύρματα. Οι λειτουργίες και οι ρυθμίσεις που επιτρέπει είναι τόσο πολλές που και πάλι θα σας παραπέμψουμε στο video μας, όπου τις δείχνουμε όλες. Να σημειωθεί οτι υπάρχει μόνιμη 4G συνδεσιμότητα και έτσι μπορείτε να χρησιμοποιείτε εύκολα την πλοήγηση (η οποία είναι αρκετά καλή και δείχνει την κίνηση στους δρόμους, αν και εκτιμώμενη ώρα άφιξης πέφτει λίγο “έξω” σε σχέση με τα Google Maps), μπορείτε να ακούτε μέσω Spotify, να κάνετε OTA updates κ.λπ.
Το dash του οδηγού είναι σαφώς μικρότερο (5″), έγχρωμο και παρέχει πολλές πληροφορίες, ενώ μπορείτε να αλλάξετε κάποιες από τα προβαλλόμενα στατιστικά. Μας άρεσε η ένδειξη της ακριβούς πίεσης και θερμοκρασίας εντός των ελαστικών αλλά και το “dragy mode” που σας επιτρέπει να μετρήσετε την επιτάχυνση, αλλά γενικά το dash είναι υπερβολικά “φορτωμένο” με μικρές ενδείξεις, διαφορετικών χρωμάτων, οι οποίες δεν φαίνονται με μια πρώτη ματιά και αυτό κουράζει σε βάθος χρόνου. Ακόμα και η “μπάρα” ισχύος/ανάκτησης ενέργειας που θεωρείται ουσιαστική σε κάθε EV δεν είναι όσο ευκρινής θα θέλαμε.
Τέλος, αν πείτε “Hi BYD!”, το infotainment αναμένει τις εντολές σας. Αυτές δεν περιορίζονται στον έλεγχο του ήχου, της μουσικής κ.λπ. αλλά σας επιτρέπουν π.χ. να ανοίξετε/κλείσετε μεμομονωμένα παράθυρα, την ηλιοροφή, το σκιάδιο κ.λπ. Κάποιες λειτουργίες δεν υποστηρίζονται ακόμα αλλά φανταζόμαστε οτι είναι θέμα χρόνου. Αν δεν θέλετε να πείτε την φράση αυτή, μπορείτε απλά να πατήσετε το αντίστοιχο πλήκτρο στο τιμόνι. Τα 8 ηχεία παρέχουν ισχυρό και καθαρό ήχο ενώ σας επιτρέπουν ακόμα και την “Home Cinema” εμπειρία ακρόασης.
Συμπεριφορά και άνεση
Τέλος με την “τεχνολογία”, πάμε σε πιο κλασικές δυνατότητες και ιδιότητες. Το BYD Atto 3 διαθέτει γόνατα McPherson εμπρός και ανάρτηση με πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, ενώ όπως προείπαμε “πατάει” σε 18άρες ζάντες. Από πλευράς άνεσης τα πάει απλά εξαιρετικά και αποσβαίνει τους κραδασμούς με ευκολία, όπου κι αν βρεθείτε. Η κίνηση σε χωματόδρομους είναι παιχνιδάκι ενώ οι λακκούβες των αστικών δρόμων δεν θα σας ενοχλούν καθόλου.
Η καλή απόσβεση των κραδασμών ευτυχώς δεν συνοδεύεται και από ασάφεια ή ενοχλητική ταλάντωση που συναντάμε ενίοτε σε “comfort” αναρτήσεις. ΟΚ, το Atto 3 δεν φτιάχτηκε για πίστα, ούτε για επιθετική οδήγηση σε επαρχιακό δίκτυο, καθώς μην ξεχνάτε και τα 1.750 Kg του. Αλλά σε συνδυασμό με την αρκετά καλή πλευρική στήριξη των καθισμάτων και τα συγκεκριμένα ελαστικά, δεν θα σας αφήσει παραπονεμένους αν το πιέσετε ελαφρώς. Μόνη παρατήρηση, το σχετικά έντονο “lift” και “squat” της ανάρτησης, ακόμα και με απαλό πάτημα γκαζιού ή φρένου, που θα μπορούσε να αποφευχθεί.
Εδώ να πούμε οτι εξαιρετική δουλειά κάνει και το stability control του οχήματος, το οποίο μας εντυπωσίασε. Ακόμα και στο βρεγμένο ή σε πολύ γλιστερές, ανηφορικές στροφές, η συχνότητα “ανάγνωσης” της ολίσθησης και η ακαριαία διόρθωσή της είναι σε τόσο υψηλό επίπεδο που πραγματικά μπορείτε να πατήσετε “τέρμα” το γκάζι οπουδήποτε και οι εμπρός τροχοί θα διατηρήσουν την μέγιστη πρόσφυση και την τροχιά που θέλετε. Αρκεί, φυσικά, να μην το παρακάνετε με την ταχύτητα εισόδου. Είναι κάτι που εκτιμήσαμε ιδιαίτερα και το ξεχώρισε στα μάτια μας από άλλα, προσθιοκίνητα EVs.
Όσον αφορά το τιμόνι, που επίσης επηρεάζει τον τομέα της άνεσης, είναι μεν ωραίο στην αίσθηση, απλώς θα το περιμέναμε πιο ελαφρύ σε μικρές/μεσαίες ταχύτητες, στο Comfort mode. Έχουμε δοκιμάσει σαφώς πιο ελαφριά τιμόνια που είναι ιδιαίτερα ξεκούραστα εντός πόλης και αυτό του Atto 3 δεν συμπεριλαμβάνεται στη λίστα. Ακόμα και σε ταχύτητες αυτοκινητόδρομου που φυσιολογικά το τιμόνι “βαραίνει” και το όχημα παραμένει σταθερότατο, μας κούρασε λίγο το βάρος του στις μικροδιορθώσεις που έπρεπε να κάνουμε κάθε τόσο. Με λίγες λέξεις, θα θέλαμε το τιμόνι πιο ελαφρύ σε ορισμένες περιπτώσεις.
Ο αεροδυναμικός θόρυβος είναι υπαρκτός πάνω από τα 120 Km/h αλλά γενικά η καμπίνα του Atto 3 έχει πολύ καλή ηχομόνωση και σε χαμηλές/μεσαίες ταχύτητες θα έχετε σχεδόν απόλυτη ησυχία εντός της.
Φρένα
Από πλευράς πέδησης, οι αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός και πίσω επιτελούς εξαιρετικά το έργο τους, σε συνδυασμό και με το e-brake. Σε φρενάρισμα πανικού το Atto 3 ακινητοποιήθηκε άμεσα και χωρίς “δράμα”, ενώ το ABS και το EBD είναι επίσης πολύ καλά. Είδαμε έως και πάνω από -135 KW ηλεκτρικής πέδησης σε αυτή την περίπτωση (πάνω από αυτό το όριο δεν υπάρχει ένδειξη στο dash).
Όσον αφορά την αναγεννητική πέδηση και γενικότερα τη δυνατότητα one pedal driving, εδώ το μοντέλο της BYD δεν μας έκανε τα… χατήρια. Σε μεσαίες και υψηλές ταχύτητες, το “άσε” του γκαζιού οδηγεί σε μια αναγεννητική πέδηση επιπέδου έως 50-60 KW περίπου, ικανοποιητική σε ανοιχτούς δρόμους. Το πρόβλημα, όμως, βρίσκεται στις χαμηλότερες ταχύτητες.
Δυστυχώς το Atto 3 μειώνει γρήγορα το regen κάτω από τα 30 Km/h και πρακτικά το μηδενίζει κάτω από τα 20 Km/h. Αποτέλεσμα, το να πρέπει να χρησιμοποιείτε συχνά το πεντάλ του φρένου εντός πόλης, όπου η μέση ταχύτητα γενικά κυμαίνεται κοντά στα 15-20 Km/h. Αυτό ανεξαρτήτως του επιπέδου regen, το οποίο έχει μόνο 2 “θέσεις”, normal ή high. Το είχαμε διαρκώς στο high και θα ήταν τέλειο, αν απλά λειτουργούσε και σε χαμηλές ταχύτητες. Οι λάτρεις του one-pedal driving στα EVs σίγουρα καταλαβαίνετε τι θέλουμε να πούμε και ελπίζουμε σε μια αναβάθμιση software για το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό.
Επιδόσεις και απόδοση
Στον τομέα των επιδόσεων, το Atto 3 τα καταφέρνει περίφημα για την κατηγορία του. Με 200 ίππους στους εμπρός τροχούς και 310 Nm, το βαρύ SUV κινεί πολύ σβέλτα τη μάζα του και εκτοξεύεται από στάση αλλά και εν κινήσει με μεσαίες ταχύτητες, κάνοντας πανεύκολες τις προσπεράσεις. Το 0-100 σε 7,3″ επαληθεύτηκε στις μετρήσεις μας (στο Sport mode) και η μέγιστη ταχύτητα, σύμφωνα με την εταιρεία, φτάνει τα 160 Km/h. Το μόνο σίγουρο είναι οτι το κοντέρ δεν “κλέβει” και έτσι ό,τι βλέπετε σε αυτό είναι αληθές.
Γενικά ο τρόπος που αποδίδεται η ισχύς και το επίπεδό της, μας ικανοποίησαν πλήρως. Τα διαθέσιμα modes ισχύος είναι τρία και συνήθως βρισκόμασταν στο Eco mode, αφού δεν μας χρειάστηκε κάτι παραπάνω, ούτε με ταχύτητες αυτοκινητοδρόμου, ούτε σε καμία άλλη περίπτωση, φορτωμένοι με 4 άτομα και αποσκευές.
Αυτονομία
Άλλο ένα μεγάλο πλεονέκτημα του Atto 3 είναι η ύπαρξη της Blade μπαταρίας της BYD, με χωρητικότητα 60,4 KWh. Για την κατηγορία του μοντέλου είναι αρκετά μεγάλη και η εγγυησή της προσφέρει σιγουριά στον υποψήφιο αγοραστή. Η εκτιμώμενη αυτονομία που προσφέρει φτάνει τα 420 Km στον μικτό WLTP κύκλο, ενώ η κατανάλωση τις 16 KWh/100 Km. Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε οτι μιλάμε για 200 ίππους και για ένα βαρύ SUV με αεροδυναμικούς περιορισμούς στις υψηλές ταχύτητες, άρα ξέραμε περίπου τι να περιμένουμε, ρεαλιστικά.
Κινηθήκαμε σε ένα βαθμό εντός πόλης αλλά κυρίως στο επαρχιακό δίκτυο και σε αυτοκινητόδρομο. Εντός πόλης είδαμε τα αναμενόμενα, δηλαδή μια κατανάλωση που μπορούσε να πέσει ακόμα και κοντά στις 10 KWh/100 Km, ανάλογα με τις συνθήκες και την οδηγήση, αλλά γενικά ήταν μεταξύ 12-14 KWh/100 Km. Στον αυτοκινητόδρομο με σχεδόν σταθερή ταχύτητα 120 Km/h, η κατανάλωση ανέβηκε σημαντικά, κοντα στις 21-22 KWh/100 Km, μειώνοντας φυσιολογικά την αυτονομία μας. Σε ταχύτητες άνω του νόμιμου ορίου σίγουρα θα δείτε σημαντικά αυξημένη κατανάλωση οπότε να το έχετε υπ’όψιν σας. Τέλος, στο επαρχιακό δίκτυο είδαμε και πάλι χαμηλή κατανάλωση, με ήπια οδήγηση.
Εν τέλει, στο Eco mode και χωρίς… ψυχωτική αυτοσυγκράτηση, είδαμε μια πραγματική αυτονομία κοντά στα 340 Km, σε μικτό κύκλο. Είναι αρκετά για να φορτίζετε μια φορά την εβδομάδα ή για να κάνετε ένα μεγάλο ταξίδι με μια ενδιάμεση στάση, αν το θελήσετε. Αν κινείστε αποκλειστικά σε αυτοκινητόδρομο με 120 Km/h περίπου, τότε να περιμένετε 280 Km πραγματικής αυτονομίας.
Εδώ αξίζει να σημειώσουμε οτι η BYD αναφέρει έως 5.000 κύκλους φόρτισης και εκφόρτισης για την μπαταρία της (2.500 + 2.500, ίσως;).
Φόρτιση και V2L
Κλείνουμε με τον τομέα της φόρτισης. Αρχικά να πούμε οτι χαρήκαμε με τη παραλαβή του οχήματος τόσο με Type-2 σε Type-2 καλώδιο, όσο και με το EVSE των 10A για φόρτιση από πρίζα σούκο, σε δύο ωραία βαλιτσάκια. Το BYD Atto 3 έχει 11KW OBC και επαναφορτίζεται σε 6,5 ώρες πλήρως στα 11 KW, ή στις 9,5 ώρες περίπου στα 7KW (και κάτι). Μέσω παροχής σούκο είδαμε 1,8 KW ισχύος και μια πλήρη φόρτιση σε περίπου 33 ώρες.
Θα δηλώναμε απόλυτα ικανοποιημένοι με δυνατότητα ταχείας DC φόρτισης, έστω στα 125 KW, αλλά εδώ η BYD ήταν μάλλον “συντηρητική” με το Atto 3. Η ισχύς από DC φορτιστή περιορίζεται στα 88KW (400V αρχιτεκτονική) και έτσι το 10-80% έρχεται σε περίπου 40′. Όντως είδαμε 89KW σε ταχυφορτιστή, με SoC κοντά στο 50-60% και μας έμεινε ένα μικρό παράπονο καθώς θα θέλαμε το 10-80 να γίνεται λίγο πιο γρήγορα, για τα μεγάλα ταξίδια. Οι ταχυφορτιστές πλέον υπάρχουν και μπορούν να το υποστηρίξουν οπότε είναι κρίμα να μας περιορίζει το όχημα, χωρίς πολύ σημαντικό λόγο.
Τέλος, να σημειώσουμε οτι το BYD Atto 3 είναι ένα από τα λίγα EVs στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή με δυνατότητα V2L. Δυστυχώς δεν είχαμε το καλώδιο για να το δοκιμάσουμε (με την έκδοση Design έρχεται “δώρο”) αλλά στα specs αναφέρεται οτι μπορεί να παρέχει έως και 3.300W ισχύος σε εξωτερικές ηλεκτρικές συσκευές, αν χρειαστεί.
Συμπέρασμα
Το BYD Atto 3 είναι από τα λίγα οχήματα που έχουμε δοκιμάσει με τόσο προηγμένη τεχνολογία, σε βαθμό που να μην μας αρκεί το κείμενο για να την περιγράψουμε. Ο ήπιος εξωτερικός του κόσμος έρχεται σε σύγκρουση με το “ξέφρενο” εσωτερικό του, είναι εξαιρετικά άνετο, μπορεί να κινηθεί εκτός δρόμου, έχει επαρκή χώρο αποθήκευσης και μπόλικη ισχύ/ροπή για κάθε συνθήκη. Σαφώς, όμως, ξεχωρίζει στον τομέα του infotaiment και των “smart” δυνατοτήτων αλλά και της παθητικής ασφάλειας, η οποία ήταν το τελευταίο “κάστρο” των δυτικών κατασκευαστών έναντι της Κίνας. Προσφέρει σχεδόν ό,τι θα θέλαμε για την τιμή στην οποία διατίθεται και αν αυτό σας καλύπτει, τότε… go for it!
Δείτε το BYD Atto 3 στο bydauto.gr
BYD Atto 3 photo gallery