Οι ανάγκες των χρηστών ηλεκτρικών πατινιών διαρκώς αυξάνονται και από τα απλά, μικρά μοντέλα που πρωτοείδαμε στην αγορά πριν από 4-5 χρόνια, πλέον οι περισσότεροι αποζητούν κάτι ισχυρότερο, με μεγαλύτερη αυτονομία και φυσικά την απαραίτητη άνεση για καθημερινή χρήση. Μετά τα Gladiator X9 και X–Maui California της Egoboo, τα οποία σας παρουσιάσαμε πριν μερικούς μήνες, ήρθε η ώρα να δούμε και ένα ισχυρότερο, μεγαλύτερο μοντέλο, το οποίο απευθύνεται σε πιο απαιτητικούς χρήστες, για commuting ή αναψυχή. Γνωρίστε το Egoboo Challenger X10, το οποίο είχαμε στα χέρια μας για εκτενή δοκιμή και παρακάτω θα διαβάσετε τα πάντα γι’αυτό!
Το EGOBOO Challenger X10 είναι διαθέσιμο σε όλες τις μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων και σε πολλές συνεργαζόμενες επιχειρήσεις (δείτε τη λίστα εδώ), σε Ελλάδα και Κύπρο, έναντι €1.499, σε προσφορά αυτή τη στιγμή. Μπορείτε να γνωρίσετε και να μάθετε περισσότερα για την EGOBOO στο επίσημο site της. Το Challenger X10 έρχεται με 2 χρόνια εγγύηση αλλά ο ηλεκτροκινητήρας καλύπτεται για 3 χρόνια και η μπαταρία του για 6 μήνες.
Κατασκευή και εμφάνιση
Το Challenger X10 δείχνει τον χαρακτήρα του με το που βγει από το κουτί. Είναι μεγαλύτερο από τα άλλα δύο μοντέλα της εταιρείας που έχουμε δει, με μήκος 134cm, πλάτος 63cm και ύψος 132cm, το οποίο μειώνεται στα 62,5cm όταν το πατίνι αναδιπλωθεί. Δεν θα χωρέσει σε όλα τα port-baggages αυτοκινήτων χωρίς να ρίξετε το πίσω κάθισμα, λοιπόν, αλλά σίγουρα έχουμε δει και πιο ογκώδη μοντέλα της μεγάλης κατηγορίας. Το βάρος του είναι επίσης σημαντικό, στα 38 Kg, αν και η αφαιρούμενη μπαταρία των 6 Kg βοηθά στο να μεταφερθεί λίγο πιο εύκολα (το «ρίχνει» στα 32 Kg). Ναι, το Challenger έχει παρόμοιο σύστημα αφαιρούμενης μπαταρίας με το Gladiator, με δύο βιδάκια στο πάνω μέρος του deck που αφαιρούνται/επανατοποθετούνται εύκολα με το χέρι, αποκαλύπτοντας την μπαταρία και δίνοντάς την δυνατότητα να την αφαιρέσετε, για λόγους ευκολίας και ασφάλειας, ώστε να επαναφορτιστεί ή αποθηκευτεί εκτός πατινιού.
Το σασί και τα περιφερειακά είναι από παχύ μέταλλο, το οποίο είναι και αυτό που αυξάνει το βάρος, αλλά στα θετικά το ότι υποστηρίζεται αναβάτης και φορτίο έως 120 Kg με άνεση. Πολλά πατίνια αυτού του είδους δείχνουν «χοντροκομμένα» και πάσχουν στον σχεδιασμό, αλλά το Challenger τα καταφέρνει καλύτερα, κυρίως χάρη στο όμορφο deck του με ελαστική επένδυση, το οποίο συνεχίζει με δύο κεκλιμένα τμήματα εμπρός και πίσω, για περισσότερο χώρο αλλά και καλαισθησία. Ειδικά το πίσω, που εκτελεί και χρέη footrest, κάνει ελαφρά καμπύλη και ενσωματώνει ένα διακριτικό φωτιστικό σώμα (αλλά με επαρκή φωτεινότητα, όπως θα δούμε στη συνέχεια).
Το deck είναι ψηλά, στα 30cm από το έδαφος, έτσι γενικά ο αναβάτης κοιτάζει… αφ’υψήλου. Το ground clearance είναι στα 20cm και έτσι δεν θα βρείτε κάτω με τίποτα. Σημαντική η απόσταση του deck από τα χερούλια, στα 110cm, το οποίο σημαίνει ότι το Challenger μπορεί άνετα να εξυπηρετήσει και ψηλούς αναβάτες, ακόμα και ύψους πάνω από 1,90-1,95m. Είναι κάτι στο οποίο «πάσχουν» αρκετά πατίνια της αγοράς, ακόμα και μεγαλύτερα/ακριβότερα από το Challenger, οπότε το κατατάσσουμε σαφώς στα θετικά.
Τη μονοτονία «σπάνε» τα κόκκινα ψαλίδια εμπρός και πίσω, αλλά και το λογοτυπο της Egoboo στο deck, το οποίο επί τη ευκαιρία είναι αρκετά μεγάλο, ακόμα κι αν έχετε μεγάλα κάτω άκρα (47x20cm αλλά μαζί με το footrest οι διαστάσεις του φτάνουν τα 61x20cm). Επίσης, οι ηλεκτροκινητήρες έχουν νίκελ/μεταλλικό φινίρισμα, οπότε βοηθούν στην «τριχρωμία». Στο πίσω μέρος έχουμε και μαύρο, μεταλλικό φτερό ώστε να μην έρχονται πάνω σας νερά από τον πίσω τροχό.
Σημαντική και η στεγανότητα κατά IP54 που βρίσκουμε σε λίγα μοντέλα της αγοράς και δείχνει την προσοχή στην ποιότητα κατασκευής, άρα δεν θα έχετε κανένα πρόβλημα στη βροχή, το χώμα, τη λάσπη κ.λπ. Απλώς, να βεβαιωθείτε ότι τα λάστιχα του deck είναι στη θέση τους, μετά την επανατοποθέτηση της μπαταρίας. Τέλος, συστήνουμε να τσεκάρετε όλες τις βίδες μια φορά το μήνα τουλάχιστον, ειδικά αν κινείστε συχνά εκτός δρόμου ή σε κακό οδόστρωμα.
Τροχοί, ανάρτηση, μηχανισμός αναδίπλωσης
Έχουμε τονίσει πολλάκις οτι η ελάχιστη διάμετρος τροχών για ένα πατίνι πλέον πρέπει να είναι οι 10″, ανεξαρτήτως κατηγορίας. Το Challenger X10, λοιπόν, διαθέτει τροχούς 10″ με tubeless off-road ελαστικά 90/65-6,5, αρκετά φαρδιά για την ισχύ του και την κατηγορία του. Εκ κατασκευής είναι ιδανικότερα για χρήση εκτός δρόμου, με τα μεγάλα τους «τακούνια», αλλά δεν θα σας κουράσουν και για μικρομεσαίες αποστάσεις σε άσφαλτο. Σίγουρα παράγουν περισσότερους κραδασμούς από ελαστικά δρόμου, αλλά αν η χρήση σας δεν περιλαμβάνει off-road καταστάσεις, μπορείτε να τοποθετήσετε και «δρομίσια» ελαστικά, είναι μια διάσταση στην οποία θα βρείτε κάποιες επιλογές στην αγορά.
Όπως προείπαμε, το Challenger X10 ξεχωρίζει στη γκάμα της Egoboo και χάρη στην ύπαρξη ρυθμιζόμενης ανάρτησης εμπρός και πίσω. Εμπρός έχουμε ένα μονό ελατήριο και πίσω δύο μικρότερα, τοποθετημένα παράλληλα. Είναι ένα basic σύστημα απόσβεσης κραδασμών που επιλέχθηκε με γνώμονα την απλότητα του σχεδιασμού, την αξιοπιστία αλλά και το κόστος. Το αποτέλεσμα είναι, σε συνδυασμό με τα συγκεκριμένα ελαστικά, μια απόσβεση κραδασμών που σίγουρα είναι καλύτερη από ενός πατινιού χωρίς ανάρτηση, αν και απέχει από high-end, σαφώς ακριβότερες αναρτήσεις. Και πάλι, βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε τα off-road ελαστικά, στα οποία οφείλεται τμήμα των κραδασμών. Το θετικό είναι ότι οι αναρτήσεις αυτές μπορούν να υποστηρίξουν πολύ μεγαλύτερο βάρος από το δικό μου (75Kg), άρα δεν θα «τερματίσουν» σε δύσκολες καταστάσεις, ενώ η δυνατότητα ρύθμισής τους (προφόρτιση) θα σας βοηθήσει να τις φέρετε, σε ένα βαθμό, στα μέτρα σας.
Η κολώνα του τιμονιού έχει μεγάλο πάχος και είναι πολύ στιβαρή, όπως και ο μηχανισμός αναδίπλωσης. Απλός στη χρήση αλλά χωρίς να δείξει κανένα σημάδι «κόπωσης», παρότι οδηγήσαμε αρκετά εκτός δρόμου, σε πέτρες και χαντάκια, ένα τόσο βαρύ πατίνι με off-road ελαστικά. Το μόνο που θα θέλαμε από αυτόν είναι ένα πιο εύκολο σύστημα «κουμπώματος» της κολώνας στο footrest, όταν το πατίνι αναδιπλώνεται. Το γαντζάκι εξυπηρετεί και χρέη μεταφοράς φορτίου, οπότε μπορείτε να κρεμάσετε κάποια σακούλα/τσάντα.
Συμπεριφορά, φρένα
Ένα βαρύ πατίνι με μεγάλους τροχούς χρειάζεται καλά φρένα. Απουσία και του e-brake, το Egoboo Challenger X10 είναι εξοπλισμένο με δύο μεγάλα, μηχανικά δισκόφρενα, με δίσκους των 160mm εμπρός και πίσω. Η αίσθηση στη μανέτα είναι αποδεκτή και δεν χρειάζεται πολλή πίεση για να αποδώσουν τα φρένα και να έχετε μια καλή απόσταση ακινητοποίησης. Ο πίσω τροχός, λόγω του ελαστικού, θα μπλοκάρει πιο εύκολα, αλλά σε γενικές γραμμές καλυφθήκαμε από πλευράς πέδησης.
Από πλευράς συμπεριφοράς και σταθερότητας, το Challenger μας άφησε καλή αίσθηση και εμπνέει εμπιστοσύνη για τους αναγκαίους ελιγμούς σε καθημερινή, απαιτητική χρήση. Φροντίσαμε να δοκιμάσουμε το πατίνι ακόμα και σε υψηλότερες ταχύτητες, εκτός δημόσιων δρόμων, (μέχρι και τα 45-50 Km/h), όπου άρχισε να παρουσιάζει ένα ελαφρύ wobbling, όμως δεν θα παρατηρήσετε τίποτα αντίστοιχο στα 25 Km/h της μέγιστης νόμιμης ταχύτητάς του.
Εκτός δρόμου, εξαιρώντας την σχετικά σκληρή ανάρτηση, δεν παρατηρήσαμε οτιδήποτε το «περίεργο», ακόμα και ανεβαίνοντας/κατεβαίνοντας απότομες πλαγιές με πολλά νεροφαγώματα.
Φώτα, οθόνη, χειρισμός
Το εμπρός φως του Challenger X10 αποτελείται από ένα στρογγυλό, λευκό LED, ψηλά στην κολώνα του τιμονιού. Δημιουργεί μια μεγάλη, οωειδή δέσμη που κεντρικά φωτίζει έντονα, με πιο “απαλό” φωτισμό περιμετρικά. Θα σας καλύψει το βράδυ ακόμα και σε πολύ σκοτεινή διαδρομή, φωτίζοντας 10-15m μπροστά σας και καλύπτοντας σχεδόν όλο το πλάτος ενός τυπικού δρόμου.
Το πίσω φως είναι λεπτό, σχεδόν αδιόρατο την ημέρα, και αποτελείται από κόκκινα LEDs. Βρίσκεται στο «τελείωμα» του footrest αλλά το βράδυ είναι αρκετά έντονο από πλευράς φωτισμού και όταν πιέζετε κάποιο από τα φρένα, αναβοσβήνει γρήγορα, έτσι είναι άνετα διακριτό από τα οχήματα που σας ακολουθούν.
Η οθόνη είναι “φιμέ” LCD, ευανάγνωστη τη μέρα αλλά κυρίως τη νύχτα, προβάλλοντας την ταχύτητα, το mode λειτουργίας και τη στάθμη της μπαταρίας (5 “κουτάκια”), υπό κανονικές συνθήκες. Οι ενδείξεις των 3 modes είναι μικρές και ίσως τη μέρα δεν είναι ευδιάκριτες, αλλά γρήγορα θα συνηθίσετε στην εναλλαγή τους χωρίς να κοιτάτε την οθόνη. Όσο για τα πλήκτρα, είναι δύο και βρίσκονται στα αριστερά του τιμονιού, αδιάβροχη εννοείται. Το ένα είναι το power button και το δεύτερο αφορά το menu, τα φώτα και την αλλαγή των modes. Μάλιστα, πατώντας τα ταυτόχρονα για λίγα δευτερόλεπτα μπορείτε να μπείτε στο menu του πατινιού, με 4 διαφορετικές ρυθμίσεις. Το P0 αφορά την ένδειξη σε Km/h ή Mph, το P1 αφορά το Cruise Control, το P2 αφορά την εκκίνηση από στάση (με ή χωρίς kick start) και το P3 αφορά τη λειτουργία των ηλεκτροκινητήρων, αλλά θα προτείναμε να μην το αλλάξετε από τη θέση d (dual).
Ισχύς και επιδόσεις
Περνάμε στον τομέα της ισχύος, που αναμφίβολα είναι αυτό που ενδιαφέρει αρκετούς χρήστες, ιδίως σε περιοχές με έντονες ανηφορικές κλίσεις. Το EGOBOO Challenger X10 διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν στον κάθε τροχό. Έχουν peak ισχύ 1.200W έκαστος, άρα συνολικά 2.400W peak για το πατίνι αυτό, τα οποία είναι απαραίτητα ώστε να κινήσει άνετα το βάρος του αλλά και τους τροχούς με τις αρκετές τριβές, ειδικά σε ανηφορικά, off-road τμήματα. Για τους αρχάριους και λιγότερο «μυημένους» σε δυνατά πατίνια, χρήστες, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, αφού η δύναμη αποδίδεται ομαλά, ακόμα και με «τέρμα» γκάζι, χωρίς κάποια απώλεια πρόσφυσης, ακόμα και σε χωμάτινο έδαφος.
Με τα 2.400W αυτά, το Challenger X10 φθάνει γρήγορα τα 25 Km/h, προφανώς, με σχετικά αθόρυβη λειτουργία. Το ερώτημα είναι πως τα πάει στις ανηφόρες, βέβαια. Με αναβάτη 75 Kg, ως συνήθως, περιμέναμε να τα καταφέρει σχετικά άνετα σε κλίσεις 10% και να πάει ένα βήμα “παραπάνω”. Αυτό επιβεβαιώθηκε στις δοκιμές μας καθώς ανεβήκαμε το 10% με περίπου 30 Km/h, πολύ άνετα, για το 90% των ανηφορικών κλίσεων που θα βρείτε στο δρόμο σας. Στην γνώριμη ανηφόρα δοκιμών μας με «βάρβαρη», για κάθε ηλεκτρικό, κλίση (20%), το Challenger ανέβηκε με περίπου 20Km/h, με γεμάτη μπαταρία, έτσι δύσκολο θα βρείτε κλίση στην οποία δεν θα καταφέρει να σας ανεβάσει.
Όσο για τα τρία modes, το πρώτο αποδίδει χαμηλή ισχύ και επιτρέπει κίνηση μέχρι 10 Km/h, το δεύτερο περισσότερη ισχύ και επιτρέπει ταχύτητα μέχρι 20 Km/h ενώ το τρίτο (“κόκκινο” D) επιτρέπει την πλήρη ισχύ και τελική ταχύτητα.
Αυτονομία και φόρτιση
Με μπαταρία 48V-18,2Ah, το EGOBOO Challenger X10 σχεδιάστηκε για χρήστες που θέλουν να καλύπτουν μεγάλες αποστάσεις καθημερινά, πέρα από τα τυπικά 5-10 Km. Η μπαταρία έχει χωρητικότητα 873Wh, λοιπόν και με αυτήν η εταιρεία αναφέρει αυτονομία έως 80-100 Km, με ταχύτητες 20-25 Km/h. Η επίδοση αυτή είναι εφικτή απόλυτα με ήπιες συνθήκες κίνησης και σίγουρα θα καλύψει τους περισσότερους χρήστες αλλά ακόμα και σε διαδρομές με μεγάλες υψομετρικές διαφορές και αρκετά «σταμάτα-ξεκίνα», θα πετύχετε 50-60 Km, ρεαλιστικά.
Εμείς, φυσικά, δοκιμάσαμε και το ακραίο σενάριο χρήσης, με μικτή διαδρομή, ανηφορικά και κατηφορικά αλλά και off-road κομμάτια, με την πλήρη ισχύ και ταχύτητα (45+ Km/h), για να δούμε ποια θα είναι η αυτονομία στην περίπτωση αυτή. Τα ελαστικά και το βάρος αλλά και η μεγάλη ισχύς είναι οι καθοριστικοί παράγοντες εδώ και αν πάτε παντού «τέρμα», θα δείτε περίπου 25-30 Km αυτονομίας, αλλά σίγουρα σε μια off-road διαδρομή θα έχετε «χορτάσει» οδήγηση πριν από αυτό το σημείο.
Η ισχύς και η ταχύτητα διατηρούνται σε αρκετά καλά επίπεδα μέχρι και το 20% της μπαταρίας περίπου. Έπειτα θα διαπιστώσετε μια πτώση απόδοσης, φυσικά, ενώ τα τελευταία χιλιόμετρα πριν την εξάντληση θα γίνουν αρκετά αργά, σε μια περίπτωση «ανάγκης».
Ο φορτιστής είναι μικρός σε διαστάσεις, με απόδοση 2A (περίπου 110W). Σε περίπου 9 ώρες πραγματοποιεί μια πλήρη φόρτιση και το μικρό του μέγεθος και βάρος καθιστά εύκολη τη μεταφορά του. Απαιτήθηκε 1 ΚWh για την φόρτιση και ανάλογα με το ενεργειακό σας τιμολόγιο και σε συνάρτηση με την αυτονομία, μπορείτε να περιμένετε κόστος χρήσης περίπου €0,4-0,8 ανά 100 Km.
Αφαιρούμενη μπαταρία
Για το τέλος αφήσαμε ένα πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό του Challenger X10, που το ξεχωρίζει από τους περισσότερους ανταγωνιστές του, την αφαιρούμενη μπαταρία! Το σκεπτικό, όπως και στα ηλεκτρικά ποδήλατα, είναι οτι μπορείτε να αφαιρείτε τη μπαταρία και να την έχετε ξεχωριστά από το πατίνι, για διάφορους λόγους. Για φόρτισή της, για αποθήκευσή της, για την ασφάλειά της από κλοπή κ.λπ. Παρ’ότι το μοντέλο δεν είναι ιδιαίτερα βαρύ και είναι σχετικά compact, αν δεν θέλετε/μπορείτε να το μεταφέρετε στον χώρο φόρτισης, μπορείτε απλά να ξεβιδώσετε τις δύο βίδες του deck, να βγάλετε την μπαταρία και να πάρετε αυτήν μαζί σας! Η μπαταρία ζυγίζει 6 Kg και πρακτικά μεταφέρεται πανεύκολα, χάρη στον ιμάντα/χερούλι της.
Η διαδικασία αφαίρεσής της, μόλις εξοικειωθείτε μαζί της, είναι ζήτημα 10-20″. Τα βιδάκια είναι εύχρηστα, σφίγγονται/ξεσφίγγονται με το χέρι (αλλά και με ένα κέρμα, αν δυσκολευθείτε), επιτρέποντας την ανασήκωση του “καπακιού”, μαζί με την ελαστική επένδυση του deck. Λίγο πιο “tricky” είναι το βίδωμά τους, μέχρι να βρείτε τη σωστή θέση, αυτό θα το δείτε καλύτερα στο video μας. Η στεγανότητα του χώρου της μπαταρίας είναι ικανοποιητική, αν και δεν θα προτείναμε να αφήσετε το πατίνι εκτεθειμένο στη βροχή για ώρες, χωρίς σοβαρό λόγο. Να σημειώσουμε ότι υπάρχουν δύο φίσες από την μπαταρίες προς τους controllers (κόκκινες) και μια που την συνδέει με την υποδοχή φόρτισης πάνω στο πατίνι (μαύρη). Επίσης να σημειώσουμε ότι η θύρα φόρτισης πάνω στο πατίνι στεγανοποιείται διπλά, με ένα ελαστικό καπάκι και ένα δεύτερο ελαστικό κάλυμμα από πάνω της, στην επιφάνεια του footrest.
Είναι το δεύτερο μοντέλο της Egoboo που δοκιμάζουμε με αφαιρούμενη μπαταρία (το έτερο ήταν το Gladiator X9) και η εταιρεία δείχνει να αρέσκεται σε αυτό το χαρακτηριστικό, το οποίο μπορεί να βοηθήσει αρκετούς χρήστες στην καθημερινότητά τους, χωρίς να έχει κάποιο ουσιαστικό μειονέκτημα.
Συμπέρασμα
Το EGOBOO Challenger X10 είναι η ισχυρότερη και μεγαλύτερη πρόταση της εταιρείας στην κατηγορία των ηλεκτρικών πατινιών, απευθυνόμενο στους χρήστες που δεν καλύπτονται από τα περισσότερα μικρά και αδύναμα μοντέλα. Με μεγάλη ισχύ, αυτονομία που θα καλύψει τους περισσότερους commuters, off-road δυνατότητες και ύπαρξη ανάρτησης εμπρός και πίσω, αλλά και χάρη στην αφαιρούμενη μπαταρία του, μπορεί να είναι μια καλή επιλογή στην κατηγορία κοντά στα €1.500 για ορισμένους χρήστες, ειδικά για όσους επιζητούν αντοχή και στιβαρότητα. Αν κινείστε αποκλειστικά σε άσφαλτο θα προτείναμε την χρήση ελαστικών «δρόμου» και τότε το Challenger γίνεται μια αρκετά καλή επιλογή!
Egoboo Challenger X10 photo gallery
Καλησπέρα το συγκεκριμένο μοντέλο είναι καλύτερο από το Ultron X2???