Οι solid-state μπαταρίες συχνά έρχονται στην επικαιρότητα ως μια τεχνολογία που υπόσχεται να λύσει οποιαδήποτε υποψία range-anxiety για τα EVs στο μέλλον, προσφέροντας μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα, ταχύτερη φόρτιση και πολλά ακόμη. Τίποτα δεν είναι βέβαιο ακόμα, ωστόσο, οπότε… αξίζει να περιμένουμε τις SSBs;

Ενώ σταδιακά μεταβαίνουμε στις LFP (lithium-iron phosphate) μπαταρίες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, θα δούμε σταδιακή μείωση των τιμών τους, αλλά ίσως με μικρή μείωση της αυτονομία τους. Αυτό ίσως αφορά περισσότερο την μικρή και μεσαία τιμολογιακή κατηγορία καθώς εκεί είναι που ο παράγοντος “κόστος” επηρεάζει τον ανταγωνισμό. Οι solid-state μπαταρίες υπόσχονται όλα τα θετικά, χωρίς τα αρνητικά, στη θεωρία. Ονομάζονται έτσι διότι τόσο τα ηλεκτρόδια, όσο και ο ηλεκτρολύτης εντός του στοιχείου, είναι σε στέρεη μορφή. Αυτό επιτρέπει μείωση του όγκου τους για δεδομένη χωρητικότητα (μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα). Η Samsung είναι μια από τις εταιρείες που αναπτύσσουν τέτοιες μπαταρίες, όπως έχουμε αναφέρει.

Το πρόβλημα είναι πως η φάση ανάπτυξης των SSBs δεν πλησιάζει στο τέλος της. Τουλάχιστον αυτό υποστηρίζουν αναλυτές, ακαδημαϊκοί και ειδικοί της αγοράς. Μειονέκτημα των solid-state μπαταριών είναι η ταχεία μείωση της χωρητικότητάς τους, μετά από σχετικά λίγους κύκλους φόρτισης. Αυτό διότι κατά τον κύκλο αυτό δημιουργούνται και συσσωρεύονται κρυσταλλικές δομές που ονομάζονται δενδρίτες, κυρίως πάνω στο αρνητικό ηλεκτρόδιο. Αυτοί επηρεάζουν αρνητικά τη λειτουργία και τη χωρητικότητά της, ενώ μπορεί να οδηγήσουν και σε ρήξη της δομής της.

Πότε θα τις δούμε σε μαζική παραγωγή;

Αυτά είναι γνωστά εδώ και πολλά χρόνια. Ερευνητές και επιστημονικές ομάδες εργάζονται πυρετωδώς για να τελειοποιήσουν τις SSBs. Πόσο απέχουν από την αγορά, όμως; Toyota και Volkswagen θα προσφέρουν SSBs το 2025, σύμφωνα με αναφορές. BMW, Stellantis, Mercedes-Benz, Renault και Nissan μέχρι το 2030. Οι Κινέζοι ίσως είναι πιο κοντά στο στόχο, με τη NIO να λέγεται πως θα τις έχει έτοιμες μέσα στο 2022.

Αρκετοί, όμως, είναι αυτοί που υποστηρίζουν πως δεν θα δούμε solid-state μπαταρίες σε ευρεία παραγωγή σύντομα. Οι περισσότεροι θεωρούν πως ακόμα και σε 10 χρόνια, στις αρχές των 2030s, οι SSBs θα είναι ένα πολύ μικρό ποσοστό της συνολικής παραγωγής μπαταριών. Ακόμα και αν λυθούν τα όποια προβλήματα της “χημείας” τους, η μαζική παραγωγή και διάθεσή τους σε λογικό κόστος είναι ένας εντελώς διαφορετικός στόχος, που δύσκολα θα επιτευχθεί σύντομα.

Αυτό αφήνει ανοικτό το πεδίο για άλλες τεχνολογίες μπαταριών και γενικότερα πηγών ενέργειας που ίσως επικρατήσουν νωρίτερα. Το “κλειδί”, στην παρούσα φάση, δεν είναι τόσο η αύξηση της χωρητικότητας ή της ταχύτητας φόρτισης. Η επέκταση των δικτύων φόρτισης θα εξαφανίσει αυτά τα “αγκάθια”, αργά ή γρήγορα. Ζωτικής σημασίας, όμως, είναι η μείωση του κόστους των μπαταριών. Μόνο αυτή μπορεί να “ρίξει” το κόστος ενός EV σε λογικά (για τον μέσο αγοραστή) επίπεδα και κατ’επέκταση να κάνει mainstream την ηλεκτροκίνηση. Αυτό πρέπει να γίνει όσο το δυνατόν συντομότερα και οι solid-state μπαταρίες ίσως δεν είναι η πλέον άμεση λύση…

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

Η έλλειψη σε Νικέλιο θα φέρει προβλήματα στην ηλεκτροκίνηση

Πηγή: Forbes

Προηγούμενο άρθροΜείωση ΙΧ αυτοκινήτων ζητά η κυβέρνηση στο UK
Επόμενο άρθροΗ Sony μπαίνει στην ηλεκτροκίνηση -και- με το Vision-S SUV
Λάτρης της τεχνολογίας και της αυτοκίνησης από μικρή ηλικία, αρθρογραφώ σε tech media από το...μακρινό, πλέον, 2006. Το concept της ηλεκτροκίνησης με συνεπήρε από τη στιγμή που ανέβηκα για πρώτη φορά σε ηλεκτρικό πατίνι και μπήκα στο πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Κατά βάθος, όμως, θα είμαι πάντα λίγο "petrolhead"...

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.