Όπως θα διαβάσατε ήδη στη σελίδα μας, ανακοινώθηκαν πριν λίγες ώρες από το ΥΠΕΝ και τον αρμόδιο Υπουργό κ. Κώστα Σκρέκα οι νέοι όροι των επιδοτήσεων για την αγορά και μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων, φορτιστών αλλά και μπαταριών μέσω του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά. Το πρόγραμμα μετρά ήδη 1,5 χρόνο ζωής και επεκτείνεται για ακόμη 2 χρόνια, μέχρι και το τέλος του 2023. Οι νέοι όροι θα αποδειχθούν ευεργετικοί για την ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας, διευκολύνοντας χιλιάδες ιδιώτες αλλά και επιχειρήσεις.
Μεταξύ των βελτιώσεων του προγράμματος βρίσκουμε την αύξηση του πλαφόν επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα €8.000, όπως και το ποσοστό επιδότησής τους στο 30%. Τα ηλεκτρικά ποδήλατα (που ήταν μακράν τα πιο δημοφιλή επιδοτούμενα οχήματα κατά την πρώτη φάση του Κινούμαι Ηλεκτρικά), παραμένουν στα ίδια επίπεδα επιδότησης, αλλά πλέον μπορούν να αποκτηθούν και από επιχειρήσεις. Επιπλέον, ένα κίνητρο για τις επιχειρήσεις που απασχολούν διανομείς και διατηρούν στόλο ηλεκτρικών σκούτερ, αλλά και για τους ιδιώτες, είναι η επιδότηση αγοράς 2ης μπαταρίας για το δίκυκλό τους με το ποσό των €300. Μια τυπική μπαταρία σκούτερ μπορεί να κοστίζει από €800 μέχρι €1.200 και ένα δίκυκλο που κάνει πάνω από 80-100 Km σε μια εργάσιμη μέρα χρειάζεται οπωσδήποτε μια δεύτερη μπαταρία.
“Κερδισμένα” τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, “χαμένα” τα ηλεκτρικά σκούτερ – μοτοσυκλέτες
Δυστυχώς, όπως όλα δείχνουν, στάσιμη μένει η επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού σκούτερ και ηλεκτρικής μοτοσυκλέτας, παρ’ότι αναμένονταν βελτιωμένοι όροι στο νέο πρόγραμμα. Με βάση τα παραπάνω, το πλαφόν επιδότησης παραμένει στα €800 και το ποσοστό στο 20%, τόσο για τα ηλεκτρικά μοτοποδήλατα (50cc, κατηγορία L1e), όσο και τα ηλεκτρικά σκούτερ/μοτοσυκλέτες (125cc και άνω, κατηγορία L4e). Στα ίδια επίπεδα, δηλαδή, με την επιδότηση για ηλεκτρικά ποδήλατα.
Η εξέλιξη αυτή βρίσκει απογοητευμένους τους εισαγωγείς ηλεκτρικών δικύκλων στην Ελλάδα, οι οποίοι περίμεναν αύξηση των επιδοτήσεων, κάτι που θα βοηθούσε σημαντικά το κοινό να κάνει το “μεγάλο βήμα” και να αποκτήσει ένα ηλεκτρικό σκούτερ ή μοτοσυκλέτα. Ειδικά σε συνδυασμό με την δυνατότητα οδήγησης δικύκλου κατηγορίας 50cc με δίπλωμα Ι.Χ. αλλά και την ευκολότερη απόκτηση διπλώματος Α1 κατηγορίας (125cc) για μεγάλη μερίδα χρηστών, ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν και εφαρμόστηκαν το 2021 από το Υπουργείο Μεταφορών, οι συγκυρίες είναι ιδανικές ώστε χιλιάδες πολίτες να αντικαταστήσουν/υποκαταστήσουν το Ι.Χ. τους με ένα δίκυκλο και ταυτόχρονα να μπουν στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης, συμβάλλοντας στον περιορισμό του κυκλοφοριακού στις πόλεις, αλλά και της ρύπανσης, όπως και της ηχορρύπανσης.
Το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης είναι άνευ προηγουμένου τις περισσότερες μέρες του χρόνου, επιβαρύνοντας κατοίκους, επισκέπτες και συνολικά τη βιωσιμότητα των πόλεων. Κάθε δίκυκλο που αντικαθιστά ένα Ι.Χ. δίνει “ανάσα” στους δρόμους, όπως και τα μέσα μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά ποδήλατα, ηλεκτρικά πατίνια). Επιπλέον, ένα ηλεκτρικό σκούτερ αποτελεί προσιτή επιλογή για πολλούς και μια εξαιρετική “είσοδο” στην ηλεκτροκίνηση, τη στιγμή που οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παραμένουν υψηλές.
EMW Boost
Αν μη τι άλλο, μόνο θετικά κρίνεται η επιδότηση της 2ης μπαταρίας με €300, κίνηση που με ικανοποίηση υποδέχθηκαν επιχειρήσεις και ιδιώτες. Ωστόσο, κύκλοι της αγοράς εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για το “πάγωμα” του ύψους επιδοτήσεων για την αγορά ηλεκτρικού δικύκλου. “Δεν γίνεται ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες μεσαίας και μεγάλης κατηγορίας να επιδοτούνται με το ίδιο ποσό που επιδοτούνται τα ηλεκτρικά ποδήλατα”, ανέφερε χαρακτηριστικά στο GetElectric.gr στέλεχος μεγάλου εισαγωγέα της αγοράς. Αρκετοί επιχειρηματίες ήρθαν σε επαφή με τη στήλη μετά τις ανακοινώσεις του ΥΠΕΝ, με τις δηλώσεις τους να κυμαίνονται στο ίδιο μήκος κύματος.
“Όσοι δοκιμάζουν τα μοντέλα μας ενθουσιάζονται αλλά αν δεν έχουν την δυνατότητα αγοράς, ποιο το όφελος; Ζητούν μεγαλύτερη επιδότηση και διευκολύνσεις, αλλά αυτό είναι δεν είναι στο χέρι μας, κάνουμε ό,τι μπορούμε από μεριάς μας αλλά χρειάζεται και η κρατική στήριξη.”, δήλωσε έμπορος ηλεκτρικών σκούτερ και μοτοσυκλετών από την Αθήνα στο GetElectric.gr. “Έχουμε κάνει μεγάλη επένδυση για τα δεδομένα της αγοράς μας, πιστεύουμε στην ηλεκτροκίνηση, αλλά όλα καταλήγουν στο τελικό κόστος. Αρκετοί αγοραστές περίμεναν τα χρήματα της επιδότησης για 10 και 12 μήνες, αυτό είναι επίσης πρόβλημα.”
Ζητούνται λύσεις…
Είναι γεγονός ότι ένα ποιοτικό, ηλεκτρικό “125άρι” σκούτερ κοστίζει €3.000-€4.000, ενώ στην ελληνική αγορά διατίθονται πλέον επώνυμες, ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες μεγαλύτερων δυνατοτήτων με τιμές που ξεπερνούν τις €7.000-8.000. Η επιδότηση του 20% και των έως €800 από το Κινούμαι Ηλεκτρικά είναι υπερ-αρκετή για τα ηλεκτρικά “50άρια” που μπορούν να καλύψουν βασικές ανάγκες αστικής μετακίνησης. Για όσους έχουν μεγαλύτερες απαιτήσεις από ένα δίκυκλο, όμως, ώστε να αντικαταστήσουν σχεδόν πλήρως το Ι.Χ. τους στην πόλη, το ποσό κρίνεται μικρό.
NIU MQi GT
Οι επιχειρηματίες τονίζουν επίσης πως έχουν να αντιμετωπίσουν και την τεράστια αύξηση στα ναύλα κατά την εισαγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, έως και 300-400%, σε σχέση με 1-2 χρόνια πριν, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις έχουν προσπαθήσει να απορροφήσουν αυτό το επιπλέον κόστος ώστε να μην αντικατοπτρίζεται στην τελική τιμή των μοντέλων.
Το 2021 ήταν μια καλή χρονιά για τα ηλεκτρικά δίκυκλα αφού αρκετές εκατοντάδες διατέθηκαν στην αγορά. Αρκετά νέα μοντέλα αναμένονται από το Μάρτιο ενώ διαρκώς καταφθάνουν στην Ελλάδα νέα brands από Ευρώπη και Ασία, αυξάνοντας την ποικιλία και τον ανταγωνισμό. Η μη αύξηση των επιδοτήσεων για ηλεκτρικά δίκυκλα ίσως αποτελέσει πλήγμα για μια αγορά που μόλις τώρα αρχίζει να “ανοίγει” και ανακόψει το ρυθμό ανάπτυξής της, σε μια περίοδο που χρειαζόμαστε την ηλεκτροκίνηση και τα ελαφριά δίκυκλα περισσότερο από ποτέ στις πόλεις μας.
Τέλος, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, εκτός των αλλαγών στους όρους των επιδοτήσεων, αναμένεται και ο ανασχεδιασμός της πλατφόρμας του Κινούμαι Ηλεκτρικά, σε τεχνικό και αισθητικό επίπεδο. Υπενθυμίζουμε οτι η επίσημη σελίδα του προγράμματος βρίσκεται στο https://kinoumeilektrika.gov.gr.
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης:
Πως να υπολογίσετε την επιδότηση για ηλεκτρικό αυτοκίνητο, σκούτερ, ποδήλατο