Το γεγονός ότι η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη δεν αναπτυσσόταν πλέον τόσο δυναμικά όσο τα προηγούμενα χρόνια είχε γίνει εμφανές κατά τη διάρκεια του 2024. Με περισσότερα από 1,4 εκατομμύρια νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) στην ΕΕ, οι πωλήσεις στην μειώθηκαν ελαφρώς σε σχέση με το 2023, σε απολύτα νούμερα, αλλά και ως μερίδιο επί του συνόλου της αγοράς επιβατικών, η οποία αυξήθηκε οριακά (+0,8%, στα 10,6 εκ. οχήματα).
Συγκεκριμένα, το 2024 ταξινομήθηκαν 1.447.934 νέα BEV, σύμφωνα με την ACEA. Μια πτώση -5,9% σε σχέση με το 2023. Επιπλέον, ταξινομήθηκαν 758.944 νέα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα (PHEV) στις χώρες τις Ε.Ε., στο -6,8% σε σχέση με το 2023.
Ωστόσο, εάν συμπεριληφθούν Ισλανδία, Νορβηγία και Ελβετία, αλλά και το Ηνωμένο Βασίλειο, ο αριθμός των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2024 ήταν μόνο 1,3% κάτω από το προηγούμενο έτος, συνολικά 1,99 εκατομμύρια οχήματα. Αυτό χάρη στην ισχυρή ανάπτυξη της αγοράς στη Νορβηγία (+9,4% για τα BEV) και το Ηνωμένο Βασίλειο (+21,4% για τα BEV). Στα PHEV δεν είναι αντίστοιχα μεγάλη η επίδραση των χωρών αυτών, φέρνοντας το σύνολό τους στα 952.058 οχήματα (-3,9% YoY).
Αυτό δείχνει πόσο διαφορετικά έχει εξελιχθεί η ηλεκτροκίνηση στις επιμέρους αγορές. Με τη σημαντική ανάπτυξή του, το Ηνωμένο Βασίλειο ξεπέρασε ακόμη και τη Γερμανία (380.609 νέα BEV, 27,4% κάτω από το προηγούμενο έτος). Η Γερμανία παραμένει στην 1η θέση εντός Ε.Ε. (380.609 νέα BEV, -27,4% YoY) ενώ δεύτερη έρχεται η Γαλλία, με 290.614 BEV (-2,6%), τρίτη η Ολλανδία (132.703 BEV, +16%) και τέταρτο το Βέλγιο (127.703 BEV, +36,9%). Από την άλλη πλευρά, η Σουηδία υποχώρησε πέρυσι κατά 15,9%, σε 94.333 νέα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Έτσι, σε μερίδια αγοράς τα βενζινοκίνητα (μη υβριδικά) παραμένουν πρώτα στην Ε.Ε. με 33,3% ενώ τα υβριδικά (HEV και MHEV) σημείωσαν μεγάλη άνοδο (όπως και στην Ελλάδα), καταλαμβάνοντας το 30,9% της αγοράς. Τα diesel συνέχισαν την πτώση τους (-11,4%) και βρέθηκαν στην 4η θέση της δημοφιλίας με μερίδιο 11,9%. Για ακόμα μια χρονιά, λοιπόν, τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα ξεπέρασαν τα diesel (μερίδιο 13,6%) ενώ στην 5η θέση ήρθαν τα plug-in υβριδικά με 7,1%.
Με την αυξανόμενη “υβριδοποίηση” (και τα αυστηρότερα όρια CO2 του στόλου το 2025), τα πράγματα είναι πιθανό να γίνουν δύσκολα για τους θερμικούς φέτος. Μέχρι το τέλος του 2024, τα υβριδικά αυτοκίνητα είχαν ήδη ξεπεράσει τα αμιγώς βενζινοκίνητα για τέσσερις συνεχόμενους μήνες – με μερίδιο αγοράς 33,6% τον Δεκέμβριο.
Η ACEA δημοσιεύει επίσης στατιστικά στοιχεία ανά κατασκευαστή για το 2024, αλλά δεν κάνει διάκριση μεταξύ των τύπων κίνησης. Οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές είναι ο όμιλος VW (2,84 εκατομμύρια νέα οχήματα, +3,2%) μπροστά από τη Stellantis (1,74 εκατομμύρια, -7,2%) και τον όμιλο Renault (1,17 εκατομμύρια, +1,9%). Καθώς η SAIC και η MG Motor πωλούν επίσης υβριδικά αυτοκίνητα στην ΕΕ, η Tesla είναι ο μόνος κατασκευαστής αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη λίστα – με 242.945 νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ, 13,1% λιγότερες από ό,τι το 2023.
Δείτε εδώ τα αντίστοιχα νούμερα της ΑCEA για το 2023.
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης:
Πηγές: ACEA (PDF), Electrive