Όπως γνωρίζουμε πολύ καλά και στην Ελλάδα, κατά τις περιόδους αιχμής της ζήτησης ενέργειας, όπως κατά τη διάρκεια ενός καλοκαιρινού καύσωνα με τα κλιματιστικά της χώρας να λειτουργούν στο full, το δίκτυο ρεύματος συχνά δε μπορεί να ανταπεξέλθει. Το αποτέλεσμα είναι διακοπές ρεύματος, πτώσεις τάσης και… εισαγωγή ρεύματος από τρίτες χώρες.

Το πρόβλημα, ουσιαστικά, δημιουργείται από την αδυναμία του δικτύου να αποθηκεύσει την επιπλέον ενέργεια που παράγει, όταν η ζήτηση είναι μικρή. Έτσι, μοιραία, η ενέργεια αυτή δεν αξιοποιείται και σε περιόδους αιχμής, δεν υπάρχει κάποια «αποθήκη» που θα μπορούσε να στηρίξει το δίκτυο.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν δημιουργήσει μια νέα ανησυχία στην αγορά. Το αν θα μπορέσει το ηλεκτρικό δίκτυο της εκάστοτε χώρας να υποστήριξη τη μαζική τους φόρτιση κατά τις ώρες αιχμής, όταν δηλαδή οι κάτοχοί τους θα επιστρέφουν στα σπίτια τους από τη δουλειά και θα τα… βάζουν στην πρίζα. Ωστόσο, υπάρχει και η άλλη πλευρά του νομίσματος. Τα ηλεκτρικά μοντέλα θα μπορούν να λειτουργούν σαν… αυτοκίνητα-powerbanks, σαν αποθήκες ενέργειας και θα μπορούν να επιστρέφουν την ενέργεια στο δίκτυο, αν αυτό τη χρειάζεται και φυσικά αν ο ιδιοκτήτης του οχήματος το επιθυμεί.

Πως θα λειτουργεί η αντίστροφη φόρτιση

Σύμφωνα με τον Chief Strategist της VW, Michael Jost, μέχρι το 2025 η εταιρεία θα έχει διαθέσιμες 350 GWh μέσω του στόλου οχημάτων της σε όλο τον κόσμο. Και μέχρι το 2030, το νούμερο αυτό θα αυξηθεί στη 1 TWh, προσθέτοντας πως η ενέργεια αυτή θα είναι περισσότερη από όση παράγουν όλοι οι υδροηλεκτρικοί σταθμοί του κόσμου!

Έτσι, εφ’όσον ένα όχημα υποστηρίζει και «αντίστροφη φόρτιση» (ο όρος ήδη χρησιμοποιείται στον τομέα των smartphones), θα μπορεί να λειτουργήσει σαν ένα μεγάλο… powerbank για το δίκτυο ενέργειας! Αυτό πρέπει να υποστηρίζεται και από τον φορτιστή, βεβαίως. Στην περίπτωση αυτή, λοιπόν, αν το δίκτυο έχει ανάγκη για επιπλέον ενέργεια, για παράδειγμα κατά τη διάρκεια ενός καύσωνα, ο ιδιοκτήτης του οχήματος θα μπορεί να «πουλήσει» μέρος της ενέργειας που είναι αποθηκευμένη στη μπαταρία του, «πίσω» στο δίκτυο!

Αυτή τη στιγμή μόνο το Nissan Leaf και το ηλεκτρικό Mitsubishi Outlander υποστηρίζουν αυτή τη δυνατότητα, ενώ ο κ.Jost δεν αναφέρθηκε στο πότε θα δούμε όχημα της VW που θα την υποστηρίζει. Ίσως τα επερχόμενα ID.3 και ID.4 να το κάνουν, όμως.

Η εναλλακτική της Tesla: Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα

Η Tesla έχει αναπτύξει τη δική της λύση στο πρόβλημα, με τη μορφή των Powerpacks. Τα Tesla Powerpacks βρίσκονται στην Αυστραλία, στη Χαβάη και στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ και ουσιαστικά αποθηκεύουν την ενέργεια που παράγεται από ηλιακές και αιολικές πηγές, όταν δε μπορεί να χρησιμοποιηθεί την ίδια στιγμή. Αυτή, στη συνέχεια, μπορεί να χρησιμοποιηθεί τις νυχτερινές ώρες ή όταν υπάρχει αιχμή στη ζήτηση ενέργειας για κάποιο λόγο.

Ωστόσο, η λύση της Tesla εξακολουθεί να μην είναι «αποκεντρωμένη». Αν το Powerpack υποστεί βλάβη ή διακοπεί η σύνδεσή του με το δίκτυο, τότε όλη η αποθηκευμένη ενέργεια είναι άχρηστη. Αν, όμως, όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα-powerbanks στη Γη είναι ταυτόχρονα συνδεδεμένα στο δίκτυο, μπορούν να λειτουργήσουν σαν μια τεράστια αποθήκη ενέργειας, χωρίς να απαιτείται επιπλέον κόστος για την κατασκευή της και έκταση για την τοποθέτησή της, ούτε κάποια συντήρηση, φύλαξη και λειτουργικά κόστη γι’αυτήν εν γένει.

Ίσως, λοιπόν, αυτό που προτείνει η VW να αποτελέσει επανάσταση στο παγκόσμιο σύστημα ηλεκτροδότησης. Και όσο οι ιδιοκτήτες δεν είναι υποχρεωμένοι να συνεισφέρουν, αλλά το κάνουν επί πληρωμή και προαιρετικά, έχει καλώς. Σε αντίθετη περίπτωση, προκύπτουν πολλά ζητήματα που θα πρέπει να εξεταστούν. Μια αντίστοιχη κατάσταση σήμερα θα ήταν… η κατάσχεση του καυσίμου από το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου σας, για κάλυψη των εθνικών αναγκών. Ή η ενέργεια από τις μπαταρίες του smartphone και του laptop σας. Πόσο πιθανό θα ήταν ένα τέτοιο σενάριο;

Πηγή: Caranddriver.com

 

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here