3 στους 4 αναβάτες ηλεκτρικών πατινιών είναι άντρες, σύμφωνα με στοιχεία των εταιρειών ενοικίασης. Μπορεί να φαίνεται λογικό εκ πρώτης όψεως, αλλά μήπως δεν είναι; Άλλωστε, οι γυναίκες αποτελούν το 50% του παγκόσμιου πληθυσμού και στις ανεπτυγμένες χώρες έχουν κλείσει σημαντικά την “ψαλίδα” όσον αφορά την ιδιοκτησία και χρήση μηχανοκίνητων οχημάτων. Γιατί, λοιπόν, δεν προτιμούν τα ηλεκτρικά πατίνια;
Τα πολύτιμα δεδομένα συγκεντρώθηκαν και αναλύθηκαν από το Invers, οδηγώντας σε ενδιαφέροντα συμπεράσματα. Περίπου το 25-34% των χρηστών ενοικιαζόμενων ηλεκτρικών πατινιών και μοτοποδηλάτων είναι γυναίκες. Σύμφωνα με την ιδρύτρια και CEO της καναδικής Movmi, Sandra Philips, αυτό συμβαίνει σε ένα βαθμό διότι οι άντρες υιοθετούν νέες τεχνολογίες πιο γρήγορα από τις γυναίκες.
Οι 4 αιτίες του χάσματος
Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο μόνος λόγος. Τα ποσοστά ανδρών-γυναικών διαφέρουν από πόλη σε πόλη και μεταξύ ηλιακών ομάδων. Εμβαθύνοντας στην ανάλυση, η συν-ιδρύτρια του AEM Institute, Ines Kawgan-Kagan, εντοπίζει τέσσερις βασικές αιτίας για αυτή την ανισότητα:
- Αίσθηση κινδύνου και υποδομές
- Σκοπός μετακίνησης
- Καταλληλότητα οχήματος
- Επιρροή από την άνιση κατανομή ιδιόκτητων οχημάτων
Ξεκινώντας με την πρώτη αιτία, έρευνες δείχνουν οτι οι γυναίκες είναι πιθανότερο να κρίνουν πιο αυστηρά την ποιότητα του οδικού δικτύου και των υποδομών μεταφοράς. Έτσι, είναι πολύ πιο πιθανό να θεωρήσουν επικίνδυνη τη χρήση ενός πατινιού, σε σχέση με τους άντρες.
Ο σκοπός της μετακίνησης σαφώς και επηρεάζει τα ποσοστά. Ειδικοί συμφωνούν πως οι γυναίκες συχνά μετακινούνται για λόγους φροντίδας άλλων ατόμων. Στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, το 75% των “caregivers” είναι γυναίκες. Έτσι, πρέπει να μεταφέρουν σε καθημερινή βάση τα παιδιά ή κάποιον ηλικιωμένο από και προς το σπίτι, να ψωνίζουν και άρα να μεταφέρουν σημαντικό φορτίο. Όλα τα παραπάνω είναι δύσκολο έως αδύνατο να γίνουν με πατίνια.
Η καταλληλότητα του οχήματος είναι ακόμα μια αιτία γι’αυτό το “gender gap”. Τα περισσότερα ηλεκτρικά πατίνια, ποδήλατα και μοτοποδήλατα της αγοράς είναι σχεδιασμένα για άντρες, έχοντας μεγάλο βάρος (και για λόγους αντοχής), μεγάλες διαστάσεις κ.λπ. Έτσι, είναι πιο δύσκολο για μια γυναίκα να ελιχθεί με αυτά, όταν δεν τα χρησιμοποιεί (π.χ. για να σταθμεύσει). Επιπλέον, ίσως οι γυναίκες με μικρότερη σωματοδομή να μην νιώθουν άνετα κατά τη χρήση ενός μεγάλου, ψηλού πατινιού ή ποδηλάτου.
Τέλος, η ανισότητα στην ιδιοκτησία οχημάτων μεταξύ ανδρών και γυναικών. Παραδοσιακά οι άντρες είναι ιδιοκτήτες ενός οχήματος σε μεγαλύτερο ποσοστό, είτε είναι αυτοκίνητο, είτε μοτοσυκλέτα, είτε σκούτερ κ.ο.κ. Αυτό επηρεάζει ακόμα και την αγορά ενοικιαζόμενων, αν και ίσως μπορεί να χαρακτηριστεί ως παράδοξο. Αν οι περισσότεροι άντρες έχουν “δικά τους” οχήματα, γιατί οι γυναίκες να μην ενοικιάζουν περισσότερα από αυτούς; Χρειάζονται περισσότερα στοιχεία και εκτενέστερη ανάλυση, αλλά το αρχικό συμπέρασμα είναι οτι το χάσμα της ιδιοκτησίας μεταφράζεται και σε χάσμα ενοικίασης.
Δείτε επίσης:
Όσο για το τι μπορούν να κάνουν οι εμπλεκόμενες εταιρείες για να μειώσουν αυτή την ανισότητα, οι περισσότερες απόψεις συγκλίνουν στο οτι χρειάζονται περισσότερες γυναίκες στη βιομηχανία αυτή, τόσο σε ηγετικές, όσο και σε κατώτερες θέσεις εργασίας. Επίσης, τα υπάρχοντα οχήματα σε γενικές γραμμές έχουν σχεδιαστεί με γνώμονα τον αντρικό σωματότυπο, κάτι που δε μπορεί να διορθωθεί παρά με ανασχεδιασμό τους και με νέα μοντέλα, περισσότερο κατάλληλα για γυναίκες.
Πηγή: Invers