Ταυτόχρονα με την επέλαση της ηλεκτροκίνησης, στην αυτοκινητοβιομηχανία συντελούνται πολλές, σημαντικές αλλαγές. Η μια αφορά την αυτόνομη οδήγηση και τα συστήματα υποβοήθησης/υποκατάστασης του οδηγού. Μια άλλη αφορά τα συστήματα infotainment και τη μετατροπή του οχήματος σε κινούμενο “γραφείο”, ή “σαλόνι”. Αυτή που θα σχολιάσουμε σήμερα, όμως, αφορά το μοντέλο πωλήσεων.
Αρκετοί κατασκευαστές έχουν αρχίσει να προωθούν τις πωλήσεις αυτοκινήτων online, μέσω ειδικών πλατφόρμων τους. Ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί να δει το όχημα που τον ενδιαφέρει, να επιλέξει εξοπλισμό, χρώμα βαφής, να δει την τελική τιμή και να το παραγγείλει. Αυτό είναι μια ωραία και εύκολη διαδικασία για τον αγοραστή, όμως παρακάμπτει ένα (μέχρι σήμερα) σημαντικό βήμα της πώλησης: Τον αντιπρόσωπο.
Ο ρόλος του αντιπροσώπου και το πρόβλημα που έφεραν τα EVs
Ο αντιπρόσωπος, παρ’ότι ουσιαστικά εκπροσωπεί τον κατασκευαστή και διαθέτει τα οχήματά του, έχει μια δεδομένη ελευθερία κινήσεων. Μπορεί να προωθήσει συγκεκριμένα specs ενός μοντέλου, να κάνει ειδικές προσφορές, αλλά και να εμπλακεί σε διαπραγμάτευση με τον αγοραστή για την τελική τιμή του οχήματος, συνήθως προσφέροντας κάποια δωρεάν extras σαν επιστέγασμα της συμφωνίας. Με την online πώληση, οι κατασκευαστές αποφεύγουν τα παραπάνω, ενώ και ο αγοραστής δεν βλέπει το όχημα από κοντά, πριν την αγορά. Εν τέλει, ο κατασκευαστής βγαίνει μάλλον κερδισμένος από τη νέα διαδικασία.
Η Hyundai γίνεται ο επόμενος, μεγάλος κατασκευαστής που θα εφαρμόσει το μοντέλο online πωλήσεων. Η αρχή γίνεται με το ηλεκτρικό Ioniq 5, το οποίο είναι ήδη διαθέσιμο σε αρκετές αγορές. Η είδηση μας έρχεται από την Αυστραλία, οπότε δεν γνωρίζουμε αν ισχύει και σε άλλες χώρες του κόσμου. Εκεί, λοιπόν, οι αντιπρόσωποι της Hyundai Australia ενημερώθηκαν πως πρέπει να επιστρέψουν όσες προκαταβολές έχουν λάβει για το Ioniq 5 από πελάτες τους και να τους παραπέμψουν στο επίσημο site της εταιρείας για να πραγματοποιήσουν την αγορά του. Φυσικά, σε “κλειδωμένη” τιμή, χωρίς περιθώρια διαπραγμάτευσης. Επίσης τους προτρέπει να σταματήσουν να δέχονται παραγγελίες για το μοντέλο.
Dealers “δύο ταχυτήτων”
Παρεμφερές μοντέλο ακολουθεί και η Mercedes-Benz με το EQC, όπως φυσικά και η Tesla, ανέκαθεν. Επίσης, διακρίνεται μια τάση για μετάβαση σε online πωλήσεις των EVs, με τους αντιπροσώπους να “ξεμένουν” με τα συμβατικά μοντέλα diesel και βενζίνης.
Πέρα από το προφανές, ίσως υπάρχει ακόμη ένας λόγος που οι κατασκευαστές αρχίζουν να εφαρμόζουν αυτή την τακτική. Σε πολλές χώρες του κόσμου παρατηρήθηκε αδυναμία, έως και απροθυμία των dealers να προωθήσουν και να ενημερώσουν το κοινό για τα ηλεκτρικά μοντέλα τους. Επίσης, οι dealers φάνηκαν διστακτικοί απέναντι στην ηλεκτροκίνηση και καθυστέρησαν την επανεκπαίδευση των πωλητών και τεχνικών τους αλλά και τον εκσυγχρονισμό της μονάδας τους (π.χ. με σημεία φόρτισης). Έτσι, οι κατασκευαστές ίσως αποφάσισαν πως είναι προτιμότερο να παρακάμψουν τους αντιπροσώπους, όσον αφορά τα EVs. Άλλωστε, μεγάλο μέρος του “κοινού” της ηλεκτροκίνησης είναι πιο πιθανό να προτιμήσει μια online πώληση, όντας ήδη ενήμερο για την τεχνολογία, σε σχέση με τους υπόλοιπους αγοραστές.
Από την άλλη, αρκετοί dealers επένδυσαν μεγάλα ποσά για να εκσυγχρονιστούν και να διαθέσουν EVs. Σε περίπτωση οριζόντιων μέτρων, όπως στην περίπτωση της Hyundai, θα βγουν πολλαπλά χαμένοι. Εκτός αν ο κατασκευαστής επιλέξει συγκεκριμένους αντιπροσώπους για την διάθεση και EVs, δημιουργώντας έτσι dealers δύο “ταχυτήτων”.
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης:
Η Cadillac “τελειώνει” τους αντιπροσώπους που δεν θέλουν να πωλούν ηλεκτρικά μοντέλα της
Πηγή: Drive.com.au