Η ηλεκτροκίνηση διεισδύει γρήγορα και στις εμπορικές μεταφορές, ειδικά στην κατηγορία των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (έως 3,5 τόννων), με μοντέλα όπως, για παράδειγμα, το BYD ETP3 που πρόσφατα είδαμε σε πραγματικές συνθήκες χρήσης. Ωστόσο, υπάρχει και η “μεσαία” κατηγορία φορτηγών (3,5 έως 16 τόννων) αλλά και τα βαρέα οχήματα (άνω των 16 τόννων) που σταδιακά εξηλεκτρίζονται, αν και με μικρότερο ρυθμό (και μερίδια).
Σύμφωνα με στοιχεία του ACEA, ταξινομήθηκαν 53.202 νέα “μεσαία” φορτηγά στην Ευρώπη το 2023, 67.596 αν συμπεριλάβουμε και Ισλανδία, Νορβηγία, Ελβετία και UK, με ετήσια αύξηση σχεδόν 25%. Εκ των εντός Ε.Ε. νέων φορτηγών, σχεδόν 2.800 ήταν plug-in (κατά κανόνα BEV), με αύξηση 229,4% σε σχέση με το 2022. Συμπεραλαμβανόμενων και των προαναφερθέντων κρατών που είναι εκτός Ε.Ε., τα νέα ηλεκτρικά φορτηγά έφτασαν τα 4.721, με μερίδιο 7% επί του συνόλου ταξινομήσεων.
Ποιες χώρες τα πάνε καλύτερα σε αυτό το κομμάτι; Σαφώς η Γερμανία με 1.560 νέα ηλεκτρικά φορτηγά, αυξημένα κατά 146,4% σε σχέση με το 2022, όπως και η Ολλανδία (766, +2.635%), η Ισπανία (163, +98.8%) και η Δανία (104, +147.6%), ενώ εκτός Ε.Ε. ξεχωρίζει το UK (1,220, +81.8%) και η Νορβηγία, φυσικά (510, +138.3%).
Στα βαρέα φορτηγά, άνω των 16 τόννων, ο συνολικός στόλος στην Ευρώπη μεγάλωσε κατά 317.151 οχήματα, αύξηση 15% σε σχέση με το 2022. Εξ’αυτών, ηλεκτρικά είναι τα 3.172, με το μερίδιό τους επί του συνόλου των ταξινομήσεων να αγγίζει το 1%. Η Γερμανία και πάλι ξεχωρίζει με 609 νέα ηλεκτρικά φορτηγά, με τη Γαλλία να ακολουθεί με 551 και την Ολλανδία στην 3η θέση με 382.
Τι γίνεται με τα λεωφορεία, τα οποία είναι μια ξεχωριστή κατηγορία οχημάτων. Ταξινομήθηκαν 32.593 νέα λεωφορεία στην Ευρώπη το 2023 (άνω των 3,5 τόννων) με τα 5.166 να είναι plug-ins (BEV και PHEV), για ένα αρκετά καλό μερίδιο της τάξεως του 15,9%. Μαζί με τις χώρες εκτός Ε.Ε., τα νούμερα ήταν 39.944 και 7.242 αντίστοιχα, με το μερίδιο των ηλεκτρικών να αγγίζει το 18,1%. Κοινώς, σχεδόν 1 στα 5 νέα λεωφορεία στην Ευρώπη το 2023 είχε “πρίζα”! Η Γερμανία και πάλι στην πρώτη θέση, ακολουθούμενη από το UK, τη Γαλλία, τη Νορβηγία και την Ισπανία, ενώ στους κατασκευαστές ηλεκτρικών λεωφορείων (άνω των 8 τόννων) στην πρώτη θέση βρίσκουμε τη MAN, με τις Mercedes-Benz και Ebusco να συμπληρώνουν την τριάδα.
Τι κάνουμε στην Ελλάδα; Είμαστε αρκετά πίσω, προφανώς, αλλά σταδιακά γίνονται κινήσεις προς τον εξηλεκτρισμό των στόλων αυτών. Τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία της Yutong αναμένονται πριν το καλοκαίρι σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και θα δώσουν ώθηση στην κατηγορία αυτή, ενώ το 2023 ταξινομήθηκαν μόλις 7 ηλεκτρικά λεωφορεία σε σύνολο 252 οχημάτων. Στα ελαφρά ηλεκτρικά επαγγελματικά (vans) τα πάμε αρκετά καλά, με 998 plug-ins σε σύνολο 10.144 νέων ταξινομήσεων (μερίδιο 9,8%). Στα μεσαίας κατηγορίας φορτηγά δεν ταξινομήθηκε ούτε ένα ηλεκτρικό πέρσι στη χώρα μας, σε σύνολο 301 φορτηγών. Τέλος, ταξινομήθηκαν 2 βαρέα φορτηγά σε σύνολο 425 νέων οχημάτων στη χώρα μας (άνω των 16 τόννων).
Τέλος, σε μια σχετική είδηση, η Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωκοινοβούλιου πρότεινε (με ψήφους 26-11) την αύξηση του μέγιστου επιτρεπτού βάρους για τα βαρέα ηλεκτρικά οχήματα κατά 4 τόννους, σε σχέση με τα θερμικά. Αρχικά είχε προταθεί η αύξησή του κατά 2 τόννους αλλά τα τελευταία χρόνο έγινε αντιληπτό οτι δεν θα ήταν αρκετή. Η πρόταση αυτή, μαζί με άλλες της ίδιας Επιτροπής, θα τεθεί προς ψήφιση από την Ευρωβουλή πιθανότατα το Μάρτιο και αν αυτό συμβεί, η εφαρμογή θα προωθηθεί μετά τις Ευρωεκλογές του καλοκαιριού.
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης: