Καλώς ορίσατε στο πρώτο μας πραγματικά “Long-Term” review, το οποίο αφορά ένα νέο ηλεκτρικό σκούτερ, το Segway E110SE Launch Edition! Όπως σας έχουμε ήδη ενημερώσει, εδώ και λίγο καιρό η Segway έφερε επίσημα τα ηλεκτρικά σκούτερ της και στην Ελλάδα, με το E110SE Launch Edition να είναι το πρώτο διαθέσιμο μοντέλο της. Ίσως το έχετε δει ήδη σε μεγάλα καταστήματα τεχνολογίας και ίσως έχετε ήδη δει το πρώτο μας video preview του σκούτερ, την ημέρα που το παραλάβαμε από την Segway Greece για την long-term δοκιμή του. Πλέον, όμως, μετά από 1.000 Km και περίπου 2 μήνες συμβίωσης με το σκούτερ, ήρθε η ώρα για ένα υπερ-αναλυτικό review που δεν έχουμε κάνει σε άλλο ηλεκτρικό όχημα έως σήμερα!

Segway E110SE Launch Edition long-term review!

Τιμή και διαθεσιμότητα

Αρχικά να σημειώσουμε μερικά πράγματα για την τιμή και την διαθεσιμότητα του σκούτερ. Τα σκούτερ της Segway στην Ελλάδα εισάγονται, διανέμονται και υποστηρίζονται από την Info-Quest Technologies, θα τα βρείτε σε ένα μεγάλο δίκτυο καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα και απολαμβάνουν πλήρες after-sales support από εξειδικευμένους τεχνικούς για συντήρηση, επισκευές και οτιδήποτε άλλο χρειαστούν. Έρχονται με 2 χρόνια εγγύηση καλής λειτουργίας (και για την μπαταρία).

Δείτε πως θα οδηγήσετε το Segway E110SE μόνο με δίπλωμα αυτοκινήτου

Επίσης, σημειώνουμε πως όσοι αποκτήσουν το E110SE Launch Edition, λαμβάνουν δωρεάν 2 χρόνια ασφάλιση αστικής ευθύνης από την Anytime (by Interamerican), μαζί με οδική βοήθεια, αξίας περίπου €150. Αυτό δεν ισχύει για άλλα σκούτερ της αγοράς οπότε πρακτικά μπορεί να θεωρηθεί μια επιπλέον έκπτωση αντίστοιχης αξίας. Αφορά το Launch Edition μοντέλο και δεν ξέρουμε αν θα ισχύσει και για τα απλά E110SE, αργότερα, οπότε… προλάβετε! Η τιμή του Segway E110SE Launch Edition στην Ελλάδα είναι €2.799 αλλά επιδοτείται με 20% μέσω του προγράμματος “Κινούμαι Ηλεκτρικά”. Έτσι, η τελική τιμή του είναι €2.348.

Το επίσημο site της Segway Greece είναι το motogr.segway.com

Κατασκευή και σχεδίαση

Ξεκινάμε, όπως πάντα, από το “εξώφυλλο”. Unboxing δεν κάναμε, για ευνόητους λόγους, αλλά μαζί με το σκούτερ παίρνετε: Τους καθρέπτες, δύο κλειδιά, δύο τηλεχειριστήρια, τα απαραίτητα έντυπα και τον φορτιστή (8A). Οι καθρέπτες τοποθετούνται πανεύκολα, αν και πιθανότατα θα τους βρείτε προεγκατεστημένους. Οι διαστάσεις του σκούτερ είναι 1856 x 675 x 1169 cm και το βάρος του 78 Kg. Για την κατηγορία του είναι ένα ικανοποιητικό βάρος και μπορεί να το μετακινήσει/γείρει ακόμα και ένας χρήστης μικρής σωματικής δύναμης. Το μεταξόνιο αγγίζει τα 1.365cm και φυσικά όλο το σκούτερ είναι αδιάβροχο κατά IPX5. Αυτό σημαίνει στεγανοποίηση όλων των μερών. ακόμα και υπό καταρρακτώδη βροχή.

Το E110SE LE είναι διαθέσιμο μόνο σε μαύρο ματ χρώμα, αυτό που θα δείτε και στις φωτο/video. Είναι διακριτικό αλλά ξεχωρίζει χάρη στο εμπρός, οριζόντιο φωτιστικό σώμα και την οπίσθια LED “μπάρα” φωτός. Επίσης, τα λογότυπα της Segway (ολογράφως στο πίσω μέρος) αλλά και τα ταμπελάκια με το όνομα του μοντέλου στο πλάι θα βοηθήσουν τον “υποψιασμένο” να καταλάβει αμέσως περί τίνος πρόκειται. Σημειώνουμε πως τα λευκά αυτοκόλλητα “Segway” που θα δείτε στο μοντέλο της δοκιμής δεν έρχονται με το σκούτερ, απλώς μια μικρή “πινελιά” του δικού μας, long-term μοντέλου. Παντού πάνω στο μηχανάκι έχουμε μαύρο ματ χρώμα, σε πλαστικά και μεταλλικά μέρη. Εξαίρεση ο μικρός ανεμοθραύστης εμπρός και τα διαφανή πλαστικά (οθόνη, φώτα κ.λπ.).

Ποιότητα κατασκευής

Από πλευράς κατασκευής, εν ολίγοις, είναι το ποιοτικότερο ηλεκτρικό σκούτερ που έχουμε δοκιμάσει μέχρι σήμερα, ακόμα και σε σχέση με ακριβότερα μοντέλα. Η συναρμογή είναι εξαιρετική (πλην ενός σημείου που θα αναφέρουμε στη συνέχεια), τα υλικά ποιοτικά, οι θόρυβοι ελάχιστοι έως μηδενικοί, ακόμα και μετά από 1.000Km.

Πρέπει να τονίσουμε οτι αυτή η πρώτη “χιλιάρα” που κάναμε ήταν αρκετά “σκληρή”. Εκατοντάδες Km έγιναν σε χωματόδρομους με μεγάλες πέτρες κατά τη διάρκεια του Αυγούστου, ενώ τα υπόλοιπα έγιναν στην πόλη, χωρίς να αποφεύγουμε κάθε λακκούβα με επιμέλεια. Άλλα μοντέλα εμφανίζουν τριγμούς ακόμα και μετά από 100-200Km σε τέτοιες συνθήκες χρήσης. Το Segway E110SE, όμως, μέχρι σήμερα δεν έχει βγάλει “κιχ”. Πλην ενός μικρού θορύβου από την πίσω ανάρτηση που εμφανίστηκε στα 600 Km και εξαφανίστηκε με τοπική λίπανση. Τα παραπάνω δείχνουν πως η ποιότητα κατασκευής του μοντέλου της Segway είναι εφάμιλλη των μεγάλων κατασκευαστών σκούτερ και σίγουρα δεν έχουμε συνηθίσει σε τέτοιας ποιότητας ηλεκτρικά σκούτερ.

Άνεση και ποιότητα κύλισης

Η ανάρτηση αποτελείται από τηλεσκοπικό πηρούνι εμπρός με διαδρομή 85mm και δύο αμορτισέρ με ελατήρια πίσω με διαδρομή 70mm. Σε συνδυασμό με την μεγάλη και άνετη σέλα, το Segway E110SE είναι στο επίπεδο που θα θέλαμε από ένα ηλεκτρικό σκούτερ, για χρήση σε κακούς δρόμους. Προσφέρει πολύ καλή απόσβεση κραδασμών και δεν θα σας κουράσει, ακόμα και κατά την πολύωρη χρήση.

Η θέση αναβάτη είναι μελετημένη εργονομικά και για το ύψος μου (1,78cm) κρίνεται ιδανική. Πάντως, μπορεί να υποστηρίξει αναβάτες από 1,55m μέχρι και 2m ύψους. Oι τροχοί είναι 12″ και τα ελαστικά είναι 80/90-12 εμπρός και 90/80-12 πίσω, της CST. Είναι tubeless, φυσικά και προσφέρουν ικανοποιητική πρόσφυση σε στεγνό και βρεγμένο. Η Segway προτείνει πίεση 29 psi εμπρός και 32 psi πίσω, για τυπικό βάρος αναβάτη (70-80 Kg). Φυσικά, το Segway E110SE είναι σχεδιασμένο να δέχεται και 2ο αναβάτη στο πίσω μέρος (έως 230 Kg μέγιστο φορτίο). Έχει πτυσσόμενα, αλουμινένια πατάκια, τα οποία πιέζετε μέσα για να βγουν και με τον ίδιο τρόπο κρύβονται στο σώμα του σκούτερ. Η σέλα είναι αρκετά άνετη και τα τα δύο άτομα, ενώ πίσω της βρίσκεται μια μεγάλη, σιδερένια χειρολαβή, σε σχήμα “Π”.

Οφείλουμε να αναφέρουμε ένα χαρακτηριστικό… “δίκοπο μαχαίρι”. Το μοτέρ του E110SE παράγει σχεδόν μηδενικό θόρυβο. Συνολικά το σκούτερ είναι σχεδόν εντελώς αθόρυβο. Αυτό μπορεί να είναι απολαυστικό για τους περισσότερους, για εμένα σίγουρα είναι. Ωστόσο, θέλει πολλή προσοχή, ειδικά με τους πεζούς που βασίζονται στην ακοή τους για να διασχίσουν ένα ήσυχο στενό και δεν έχουν αντιληφθεί οτι πλησιάζετε!

Φρένα 

Τα υδραυλικά δισκόφρενα του μοντέλου της Segway περιλαμβάνουν δίσκους 220 mm και 180mm με πάχος 4 και 3,5mm, εμπρός και πίσω, αντίστοιχα. Είναι πολύ αποτελεσματικά, σε συνδυασμό και με τα λάστιχα, ενώ μπορείτε να τα χρησιμοποιείτε άνετα ακόμα και με το ένα δάκτυλο κάθε χεριού. Η αριστερή μανέτα ελέγχει το πίσω μηχανικό φρένο ενώ η δεξιά το εμπρός. Αμφότερες, βέβαια, ενεργοποιούν ταυτόχρονα και το e-brake στον πίσω τροχό, μέσω του ηλεκτροκινητήρα.

Το ηλεκτρόφρενο βοηθάει αρκετά στην κατανομή της πέδησης και μειώνει τη φθορά των δισκόφρενων, ιδίως στον πίσω τροχό. Ακόμα και σε μέτριο οδόστρωμα μπορείτε να ακινητοποιηθείτε γρήγορα, μέσα σε λίγα μέτρα. Το σημαντικότερο είναι πως, σε βρεγμένο και γλιστερό οδόστρωμα, ειδικά σε κατηφόρα, ο πίσω τροχός μπλοκάρει πολύ εύκολα, όπως είναι φυσιολογικό. Θέλει πολλή προσοχή σε τέτοιες συνθήκες, με οποιοδήποτε δίκυκλο. Αν, όμως, αφήσετε το EBS (το σύστημα ανάκτησης ενέργειας/e-brake) να κάνει τη δουλειά του, θα σας επιβραδύνει πολύ πιο γρήγορα και πολύ πιο ασφαλώς σε σχέση με τα δισκόφρενα. Το εκτιμήσαμε ιδιαίτερα στα πρωτοβρόχια του Οκτωβρίου στην Αθήνα και είναι ένας σημαντικός λόγος να το έχετε στο “Strong”!

Ανάκτηση ενέργειας και Modes λειτουργίας

Σημαντικό είναι και το σύστημα ανάκτησης ενέργειας του σκούτερ (από τα 8 Km/h και πάνω). Έχουμε τρία επίπεδα: Off, Weak και Strong. Σε ήπιες κατηφόρες και ευθείες, το Weak αρκεί για να μειώσετε αισθητά την ταχύτητα (π.χ. πλησιάζοντας ένα κόκκινο φανάρι ή μια διασταύρωση). Σε μεγαλύτερες κατηφόρες, το Strong είναι πιο κατάλληλο. Ταυτόχρονα ανακτάτε πολύτιμη ενέργεια που επαναφορτίζει τη μπαταρία. Η ανάκτηση ενέργειας δεν είναι δεδομένη στα περισσότερα σκούτερ της αγοράς. Έτσι, στην κατηγορία αυτή, είναι σαφώς ένα premium, ευπρόσδεκτο χαρακτηριστικό.

Να τονίσουμε οτι η επιλογή επιπέδου έγκειται στο προσωπικό γούστο και στυλ οδήγησης του κατόχου. Ορισμένοι θέλουν να “ρολλάρουν” ελεύθερα, οπότε ίσως το κρατήσουν στο Off. Κατά τη γνώμη μου, πάντως, η οδήγηση μέσα στην πόλη είναι πιο ασφαλής με ενεργό regenerative braking. Όσον αφορά το Strong επίπεδο, σε υψηλές ταχύτητες επιβραδύνει περίπου το ίδιο με το Weak (αν όχι ακριβώς το ίδιο). Όμως, όσο μειώνεται η ταχύτητα επιδρά σαφώς πιο έντονα, ειδικά από τα 20 Km/h και κάτω. Πρακτικά μπορείτε να φρενάρετε μόνο με αυτό, χωρίς φρένο, αν αφήνετε γκάζι 30-50 μέτρα πριν το επιθυμητό σημείο.

Στο Mode 1 έχουμε ήπια απόδοση και μια τελική περίπου 30 Km/h. Το Mode 2 είναι ισχυρότερο και σας επιταχύνει στα 40 Km/h και το Mode 3 ξεκλειδώνει την πλήρη ισχύ και τελική ταχύτητα. Πρακτικά θα βρείτε τον εαυτό σας μεταξύ Mode 2 και 3, συνήθως. Η εναλλαγή γίνεται εύκολα και ομαλά, μέσω του πλήκτρου στα δεξιά. Να σημειωθεί πως σε κατηφόρες με γεμάτη μπαταρία θα φτάσετε και τα 50 Κm/h περίπου (αν και δεν θα τα δείτε στην οθόνη, η οποία “τελειώνει” στα 45 Km/h).

Ισχύς και επιδόσεις

Πάμε στα πιο σημαντικά! Το Segway E110SE έχει ηλεκτροκινητήρα 1.000W στον πίσω τροχό, με peak ισχύ 1.500W. Η ροπή που αποδίδει αγγίζει τα 88 Nm. Μπορεί αρχικά να σας φαίνονται λίγα, αλλά… τα φαινόμενα απατούν. Στην πραγματικότητα το σκούτερ έχει αρκετή ισχύ για να μεταφέρει πολύ άνετα τον αναβάτη σε κάθε ανηφόρα. Είναι σαφώς πιο “ροπάτο” από αντίστοιχης ισχύος σκούτερς της αγοράς, δείχνοντας πως οι αριθμοί δεν λένε πάντα την πλήρη αλήθεια. Τα 45 Km/h τελικής ταχύτητας έρχονται πολύ γρήγορα στο Mode 3. Συγκεκριμένα, μετρήσαμε το 0-20 Km/h σε 2,5″, το 0-30 Km/h σε 5″ και το 0-40 Km/h σε 8,5-9″, σε ευθεία. 

Μια παρατήρηση για το μοτέρ αφορά την στιγμιαία “παύση” απόδοσής του όταν περνάτε πάνω από πολύ μεγάλες ανωμαλίες τους οδοστρώματος. Προφανώς είναι κάποια μορφή προστασίας του μοτέρ από ζημιά, δεν είναι ενοχλητικό και σπάνια αισθητό, εκτός αν περνάτε πάνω από συνεχόμενα “σπασμένα” κομμάτια δρόμου.

Για να σας δώσουμε μια καλή ιδέα περί των δυνατοτήτων του σκούτερ, ιδού ενδεικτικές δοκιμές. Με γεμάτη μπαταρία και αναβάτη 80 Kg, μπορεί να ανέβει σε κλίση 10% με 35 Km/h και σε κλίση 20% με 15 Km/h περίπου. Είναι ελάχιστες οι πιθανότητες να βρείτε μεγαλύτερη ανηφόρα οπουδήποτε, αλλά ακόμα και τότε, θα καταφέρει να σας ανεβάσει. Φυσικά, η απόδοση μειώνεται όσο αδειάζει η μπαταρία. Σε ευθεία, όμως, ακόμα και με 15% “στάθμη”, τα 40 Km/h έρχονται άνετα. Στο 10% θα δείτε περίπου 30-35 Km/h σε ευθεία και 40+ Km/h σε ελαφρά κατηφόρα. Δοκιμάσαμε σε κλίση 15-20% με τη μπαταρία κοντά στο 10-15% και παρ’οτι ζορίστηκε, κατάφερε να μας ανεβάσει, με πολύ μικρή ταχύτητα. Αν κυκλοφορείτε συχνά “δικάβαλο”, όμως, θα πρέπει να υπολογίσετε το extra βάρος. Σε γενικές γραμμές, για αναβάτη τυπικού βάρους, το Segway E110SE είναι αρκετό για κάθε διαδρομή και κάθε ανηφόρα, χωρίς “αν” και “εφ’όσον”.

Μπαταρία 

Η μπαταρία του Segway E110SE είναι τοποθετημένη μέσα στο “πάτωμα”, ακριβώς κάτω από τα πέλματά σας όταν οδηγείτε. Έχει πολύ ποιοτικό περίβλημα και χερούλι μεταφοράς, ενώ ζυγίζει 11,5 Kg. Είναι 48V με χωρητικότητα 38Ah (1.824 Wh) και ιδανική για ένα ηλεκτρικό “50άρι”, κατά τη γνώμη μας. Πάνω της υπάρχει μια πορτοκαλί θύρα φόρτισης και στο πλάι 5 πράσινα LEDs, που δείχνουν το επίπεδο φόρτισης, όταν επαναφορτίζεται. Το βύσμα που έρχεται από την “κοιλιά” του σκούτερ και συνδέεται σε αυτήν, προστατεύεται με ένα λαστιχένιο κάλυμμα από πιθανή εισχώρηση νερών.

Το διαμέρισμα της μπαταρίας κλείνει με ένα παχύ καπάκι, που ταυτόχρονα είναι τμήμα του deck. Εδώ είναι και το μόνο αδύναμο σημείο της κατασκευής που εντοπίσαμε, τουλάχιστον στο δικό μας μοντέλο. Το καπάκι πάντα άφηνε ένα μικρό κενό στη δεξιά του πλευρά, ακόμα και “κουμπωμένο”. Είναι σχεδιασμένο ώστε να στεγανοποιεί το διαμέρισμα αυτό και παρά το “κενό” που άφηνε σε εμάς, σε πλύσιμο με πιεστικό, δεν πέρασαν νερά στη μπαταρία. Το καπάκι απασφαλίζει μέσω ενός λεβιέ που βρίσκεται μέσα στο χώρο κάτω από τη σέλα. Σίγουρα είναι λίγο πιο δύσκολη η αφαίρεση και επανατοποθέτηση της μπαταρίας τόσο χαμηλά. Από την άλλη, βοηθά στο χαμηλό κέντρο βάρους και τη σταθερότητα, ενώ δεν στερεί και αποθηκευτικό χώρο κάτω από τη σέλα.

Αυτονομία

Η Segway ανακοινώνει έως 97 Km αυτονομίας για το E110SE. Αυτό είναι εφικτό μόνο στο Mode 1, με ταχύτητα 30 Km/h. Μετά από τόσα χιλιόμετρα με το σκούτερ έχουμε μια πολύ καλή εκτίμηση της αυτονομίας του. Τόσο σε μεγάλη, συνεχόμενη διαδρομή με “τέρμα γκάζι”, όσο και σε αστικές συνθήκες χρήσης. Η μέγιστη αυτονομία που πρέπει να περιμένετε, με αναβάτη 75-80Kg, στο Mode 3, είναι περίπου 70 Km, “εξαντλώντας” το κοντέρ και την επιτάχυνση. Συγκεκριμένα, κάναμε τη διαδρομή Σούνιο-Ομόνοια με το σκούτερ, με μια πλήρη φόρτιση. Αυτό διαρκώς στο Mode 3, με την μέγιστη ταχύτητα σε μεγάλο μέρος της διαδρομής. Εντός πόλης μπορείτε να περιμένετε αντίστοιχη αυτονομία, ανάλογα βέβαια και με τις ανηφόρες που θα συναντήσετε στις διαδρομές σας. Στο Mode 2 θα πετύχετε περί τα 80-85 Κm, ρεαλιστικά. Σε γενικές γραμμές μας ικανοποίησε η αυτονομία του μοντέλου της Segway, δεδομένου και του βάρους του.

Φόρτιση και κόστος χρήσης

Ο φορτιστής της Segway είναι πολύ ποιοτικός, με ενεργό σύστημα ψύξης. Μετρήσαμε το θόρυβο κοντά στα 34 db από απόσταση 1 μέτρου. Σίγουρα δεν είναι αρκετά αθόρυβος ώστε να κοιμάστε ή να χαλαρώνετε σε ένα μικρό δωμάτιο μαζί του. Έχει “πλακέ” σχήμα και ζυγίζει περίπου 2 Kg. Ένα μειονέκτημά του είναι το πολύ κοντό καλώδιο, από αυτόν προς τη μπαταρία (30cm περίπου). Το καλώδιο από αυτόν έως την πρίζα είναι περίπου 1,2m. Ωστόσο, θα σας δυσκολέψει λίγο στην τοποθέτηση εξ’αιτίας του κοντού “2ου σκέλους” του καλωδίου του.

Το ανεμιστηράκι δεν ενεργοποιείται αμέσως μόλις τον βάλετε στην πρίζα. Μόλις αρχίσει να θερμαίνεται, όμως, παίρνει “μπρος” και σταματάει λίγο αφού τον βγάλετε από την πρίζα. Αυτό δείχνει και την προσοχή στο θέμα ασφάλειας υπερθέρμανσης, από την Segway. Η ισχύς του είναι 420W (52,5V – 8A). Στην πράξη “τραβάει” από 380W με την μπαταρία άδεια, έως περίπου 465W στο “peak” της φόρτισης, λίγο πριν γεμίσει η μπαταρία. Έτσι, η πλήρης φόρτιση διαρκεί περίπου 4,5 ώρες. Η κατανάλωση ενέργειας αγγίζει τις 1,9 KWh, σύμφωνα με το μετρητή μας.

Όσον αφορά το κόστος χρήσης του Segway E110SE, λοιπόν, με βάση την ρεαλιστική αυτονομία του στο Mode 3 και αναβάτη 75 Kg, καταλήγουμε περίπου στα €0,5/100 Km, με την μέγιστη τιμή KWh (€0,2). Με νυχτερινό ρεύμα ή μειωμένο τιμολόγιο, μπορείτε να πέσετε και στα €0,26/100 Km. Με ήπια χρήση στα Modes 1-2 και “φθηνό” ρεύμα, μπορείτε ιδανικά να φτάσετε ακόμα και τα €0,19/100 Km.

Χώροι αποθήκευσης και φώτα

Σε ένα σκούτερ είναι σημαντικοί οι αποθηκευτικοί χώροι, ειδικά για το κράνος σας. Ευτυχώς, το Segway E110SE έχει 27 λίτρα χώρου κάτω από τη σέλα και χωράει πολύ άνετα ένα full-face κράνος, συν μερικά αντικείμενα ακόμα. Επιπλέον, υπάρχει ένας μικρός, ανοιχτός αποθηκευτικός χώρος, μπροστά από το αριστερό σας γόνατο. Χωράει μικροαντικείμενα όπως τα κλειδιά, το κινητό σας ή ένα μπουκαλάκι νερό. Είναι αρκετά βαθύς οπότε δύσκολα θα… αναπηδήσει κάποιο αντικείμενο σε λακκούβα, ώστε να πέσει από το μηχανάκι. Τέλος, υπάρχει και ένας μικρός, ενσωματωμένος γάντζος στο κέντρο, για να κρεμάτε σακούλες κ.λπ. Να σημειωθεί πως μέσα στον μικρό αποθηκευτικό χώρο “κρύβεται” και μια θύρα USB με καπάκι. Έτσι, μπορείτε να φορτίζετε το κινητό σας ενώ οδηγείτε, για παράδειγμα.

Όσον αφορά το φωτισμό, μπροστά έχουμε ένα διαμήκες φωτιστικό σώμα με 6 projector LEDs. Τα διατρέχει, οριζοντίως, με LED μπάρα που λειτουργεί ως DRL. Αριστερά και δεξιά υπάρχουν και τα κίτρινα LED φλας, με τη μορφή αγκύλης. Συνολικά το εμπρός φως, παρ΄ότι δεν είναι πάνω στο τιμόνι (και άρα δεν “κοιτάζει” όπου το τιμόνι), έχει μεγάλο εύρος φωτισμού και είναι αρκετά ισχυρό. Έτσι, θα σας καλύψει ακόμα και σε σκοτεινούς δρόμους, εντός και εκτός πόλης, με άνεση. Τα 3 projectors κάτω από το DRL είναι always-on, για μέρα και νύχτα. Τα 3 πάνω από το DRL είναι η μεγάλη σκάλα και στοχεύουν κεντρικά και μακριά, επίσης κρίνονται αρκετά καλά. Στο πίσω μέρος, το διακριτικό, κόκκινο φωτιστικό σώμα έχει ωραίο οπτικό αποτέλεσμα και περιλαμβάνει τα κίτρινα LEDs αριστερά και δεξιά του, για τα φλας. Σε γενικές γραμμές, μείναμε πολύ ικανοποιημένοι και από τα φώτα του E110SE.

Οθόνη

Το κομμάτι αυτό έχει πολύ… ψωμί, καθώς το Segway E110SE είναι ένα αρκετά “smart” σκούτερ. Η LCD οθόνη έχει μαύρο φόντο και καλύπτεται από ελαφρώς φιμέ πλαστικό. Οι ενδείξεις είναι λευκού χρώματος και ευτυχώς διακρίνονται ακόμα και τη μέρα, άνετα. Στην οθόνη μπορείτε να δείτε την ταχύτητα, τη στάθμη της μπαταρίας (με “κουτάκια” των 10% έκαστο), την αυτονομία που απομένει, το συνολικό οδόμετρο, το Mode λειτουργίας, την ώρα και διάφορες άλλες ενδείξεις (φώτα, φλας, αλάρμ, cruise control, σφάλματος κ.λπ.) Χωρίς να είναι πολύ “φορτωμένη”, λοιπόν, σας δείχνει όλα όσα χρειάζεστε.

Το εντυπωσιακό είναι πως αριστερά και δεξιά της ανάβουν δύο έγχρωμες “αγκύλες” ([–]). Αυτές, ανάλογα με το χρώμα, σας δείχνουν πολλά. Πορτοκαλί σημαίνει πως δεν είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε ακόμα (π.χ. έχετε κατεβασμένο το σταντ, ή δεν έχετε πατήσει το πλήκτρο εκκίνησης). Πράσινο σημαίνει οτι είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε. Πράσινες είναι και όταν λειτουργεί ή ανάκτηση ενέργειας, κατά την επιβράδυνση. Όταν ξεκινήσετε, με λίγο γκάζι το χρώμα είναι ανοιχτό γαλάζιο. Όσο περισσότερο γκάζι πατάτε, το χρώμα τείνει προς το βαθύ μπλε. Τέλος, όταν ενεργοποιήσετε το Cruise Control, οι γραμμές γίνονται λευκές. Κόκκινες είναι σε περίπτωση σφάλματος/βλάβης ή όταν ηχεί ο συναγερμός (o οποίος, btw, δεν είναι αρκετά ισχυρός).

Σε γενικές γραμμές, η οθόνη του E110SE είναι πολύ καλή και μας υπερ-κάλυψε. Μικρό αδύναμο σημείο της, η ένδειξη της υπολοιπόμενης αυτονομίας. Πριν το τελευταίο firmware update ήταν αρκετά ανακριβής. Εδώ και λίγες μέρες, πάντως, έχει βελτιωθεί σημαντικά. Σε κάθε περίπτωση, προτιμήσετε εμπειρικά, με βάση της στάθμη της μπαταρίας, να υπολογίζετε την αυτονομία σας.

Χειριστήρια

Οι διακόπτες στο τιμόνι είναι οι αναμενόμενοι, εν πολλοίς. Αριστερά έχουμε φλας, κόρνα (μέτριας προς καλής ισχύος), Cruise Control και ένα διπλό διακόπτη για τη μεγάλη σκάλα φώτων και το “σινιάλο”. Δεξιά έχουμε το διπλό πλήκτρο για την εναλλαγή μεταξύ Modes, πλήκτρο για αλάρμ και το πλήκτρo “Auto”. Αυτό το τελευταίο έχει πολλαπλές λειτουργίες και είναι εξαιρετικά χρήσιμο.

Πρώτον, αφού έχετε ενεργοποιήσει το σκούτερ, πρέπει να το πιέσετε για να μπορέσετε να ξεκινήσετε. Ταυτόχρονα πρέπει να κάθεστε στη σέλα, που έχει αισθητήρα βάρους. Αυτό για λόγους ασφαλείας, φυσικά. Μέσα από το app μπορείτε να απενεργοποιήσετε τον αισθητήρα της σέλας, αν θέλετε. Δεύτερον, με το σκούτερ ενεργό, ένα “διπλό κλικ” στο κουμπί Auto ξεκλειδώνει τη σέλα. Πολύ βολικό για να μη χρησιμοποιείτε ποτέ το κλειδί, σε συνδυασμό με το Keyless start. Τρίτον, κρατώντας πατημένο το Auto, ενεργοποιείτε/ξεκλειδώνετε ή απενεργοποιείτε/κλειδώνετε το σκούτερ.

Στο κλασικό σημείο βρίσκεται η “μίζα” του σκούτερ. Έχει τις τυπικές θέσεις OFF, ON, ενώ προς τα αριστερά ανοίγει τη σέλα και τέρμα αριστερά κλειδώνει την κολώνα του τιμονιού.

Keyless Start

Εκτιμήσαμε ιδιαίτερα το σύστημα Keyless λειτουργίας του σκούτερ, καθώς είναι το καλύτερο που έχουμε δοκιμάσει. Πρακτικά, το κλειδί και το remote δεν θα σας χρειαστούν ποτέ, αρκεί να έχετε μαζί σας το smartphone σας. Η μόνη περίπτωση που θα χρειαστείτε το κλειδί, είναι για να ξεκλειδώσετε τη σέλα και να ανοίξετε το battery compartment, για να βάλετε την μπαταρία, όταν την έχετε αφαιρέσει για φόρτιση. Αυτό, φυσικά, μόνο αν έχετε ξανακλείσει το καπάκι της μπαταρίας, χωρίς αυτήν μέσα. Ειδάλλως, δεν θα χρειαστείτε ποτέ το κλειδί, πρακτικά. Σε 2 μήνες χρήσης, δεν το χρειάστηκα πάνω από 3 φορές και συνήθως το αφήνω στο σπίτι. Αν μείνει από μπαταρία το κινητό σας, βέβαια, χωρίς το κλειδί δεν θα μπορέσετε να κάνετε τίποτα…

Μαζί με το κλειδί υπάρχει και το remote/keyfob. Έχει δύο πλήκτρα, το ON/OFF και το Lock/Unlock. Ακόμα και αυτό, λειτουργεί ως Keyless Start σύστημα. Αρκεί να έχετε κοντά σας/πάνω σας το remote και δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσετε το κλειδί. Έχετε, λοιπόν, τρεις διαφορετικούς τρόπους να χρησιμοποιήσετε το σκούτερ. Με το κινητό, με το τηλεχειριστήριο ή με το κλειδί (και το τηλεχειριστήριο). Κατά 99%, όμως, μάλλον θα χρησιμοποιείτε μόνο το κινητό σας. Περισσότερα θα πούμε στην επόμενη ενότητα που αφορά το Segway app.

Segway app, Part 1

Πάμε και σε μια υποενότητα που σε αρκετά σκούτερ της κατηγορίας… δεν υφίσταται καν, ενώ σε άλλα είναι υποτυπώδης. Το Segway app, με το οποίο συνδέεται το σκούτερ στο κινητό σας, είναι εξαιρετικά εξελιγμένο και προσφέρει πάρα πολλές δυνατότητες. Πέρα από τις βασικές, φυσικά, δηλαδή τον εντοπισμό μέσω GPS/data και τα firmware upgrades του σκούτερ. Αρχικά αρκεί να κάνετε “pair” το σκούτερ σας στο app, φτιάχνοντας και το προφίλ σας. Έπειτα, ανοίγονται μπροστά σας δεκάδες δυνατότητες!

Πρώτον, για να χρησιμοποιήσετε το Airlock (το keyless entry μέσω Bluetooth). Μπορείτε να κλειδώσετε/ξεκλειδώσετε το σκούτερ από το κινητό σας, ή απλώς να το πλησιάσετε σε απόσταση 2-10 μέτρων (το ορίζετε εσείς), με ανοιχτό Bluetooth, ώστε να “δει” το κινητό σας και να σας επιτρέψει να το ξεκλειδώσετε. Βλέπετε που βρίσκεται το σκούτερ σας, πόση ώρα είναι παρκαρισμένο εκεί και πόσο καλό “σήμα” δεδομένων και GPS έχει. Αν το οδηγεί κάποιος άλλος, μπορείτε να δείτε την κίνησή του (με updates κάθε λίγα δευτερόλεπτα) όπως και την ταχύτητά του. Σταθμευμένο, μπορείτε να ενεργοποιήσετε το συναγερμό του για 5″ από όπου κι αν βρίσκεστε, μέσω του app. Μπορείτε ακόμα και να κάνετε share location σε όποιον θέλετε για 1, 12 ή 24 ώρες! 

Segway app, Part 2

Μπορείτε να δείτε τη στάθμη της μπαταρίας του, την εκτιμώμενη υπολειπόμενη αυτονομία και το οδόμετρο. Μπορείτε να ρυθμίσετε το push assist, το επίπεδο regenerative braking και το πόσο ευαίσθητος ή ισχυρός θα είναι ο συναγερμός. Μπορείτε να συνδέσετε και πάνω από ένα σκούτερ στην εφαρμογή, ώστε να διαχειρίζεστε ολόκληρο “στόλο”. Φυσικά, μπορείτε να μοιραστείτε με ένα φίλο ή μέλος της οικογένειας τα “δικαιώματα” στο σκούτερ, μέσω του app. Μπορείτε επίσης να δείτε αναλυτικά όλα τα logs των ειδοποιήσεων που έχει στείλει το σκούτερ, με ημερομηνία και ώρα. Σας ενημερώνει ακόμα και για ότι δεν έχει καλό σήμα εκεί που βρίσκεται, για πιθανή παρενόχληση από κάποιον, για αφαίρεση μπαταρίας κ.λπ.

Η εφαρμογή έχει ακόμα και διαγνωστικό εργαλείο, για να σας βοηθά να εντοπίζετε προβλήματα και σφάλματα, αλλά και το πως να τα λύσετε. Σας δείχνει μέχρι πότε καλύπτεται από εγγύηση το σκούτερ και για ποια μέρη του. Επιπλέον, σας δίνει πρόσβαση στο Segway-Ninebot Lab, που περιλαμβάνει features υπό δοκιμή. Αν θέλετε μπορείτε να τα ενεργοποιήσετε στο σκούτερ σας και να δώσετε feedback στην ομάδα ανάπτυξης. Μην τα υποτιμάτε γιατί κάποια είναι ιδιαίτερα χρήσιμα! Για παράδειγμα, στο Lab αυτή τη στιγμή μπορείτε να ενεργοποιήσετε τη δυνατότητα όπισθεν, τη δυνατότητα του να σβήνει το φλας αυτόματα αφού στρίψετε και τη δυνατότητα να ορίσετε μέγιστο όριο φόρτισης της μπαταρίας (π.χ. 80 ή 90%) για τη μακροζωία της! Υποστηρίζονται ακόμα και desktop widgets για Android, ώστε με μια ματιά να βλέπετε το υπόλοιπο της μπαταρίας, να ξεκλειδώνετε το σκούτερ κ.λπ., χωρίς να ανοίγετε το app.

Segway app, Part 3

Νομίζατε οτι τελειώσαμε με το Segway app; Όχι βέβαια… Η εφαρμογή καταγράφει αναλυτικά κάθε σας διαδρομή, αυτόματα. Στη συνέχεια, μπορείτε να δείτε τα πάντα. Τη διαδρομή σας στο χάρτη, τα Km που διανύσατε, τη μέγιστη ταχύτητα, το χρόνο που διήρκεσε, ακόμα και το πόσες Wh καταναλώσατε! Πατώντας το “play”, μπορείτε να αναπαράγετε στο χάρτη τη διαδρομή σας, σε πραγματική ταχύτητα, ή σε 10x, 50x και 100x ταχύτητα, με διάγραμμα της ταχύτητάς σας ανά πάσα στιγμή. Φυσικά, μπορείτε και να την μοιραστείτε στο Facebook…

Άλλο ένα χαρακτηριστικό του Segway app είναι η πρόσβαση που σας δίνει στην κοινότητα των χρηστών. Αφορά κάθε κατηγορία οχήματος της Segway-Ninebot, από πατίνια μέχρι σκούτερ και μονόροδα. Εκεί μπορείτε να τα “πείτε” με άλλους χρήστες από όλο τον κόσμο, να ανταλλάξετε απόψεις, να κάνετε troubleshooting μαζί, να ρωτήσετε και να απαντήσετε. Φανταστείτε το σαν ένα μεγάλο, παγκόσμιο forum για τα μοντέλα της Segway.

Τέλος, υπάρχει και ένα ranking σύστημα για τους χρήστες, με βάση το οποίο παίρνετε πόντους για διάφορες ενέργειες και ανάλογα με τη χρήση που κάνετε. Δεν είναι κάτι το ουσιώδες αλλά δείχνει το πόση δουλειά έχει κάνει η εταιρεία για το app και το community. Ενδιαφέρον, πάντως, το οτι σας επιτρέπει να δείτε πόσους ρύπους… δεν εκπέμψατε και πόσα καύσιμα δεν καταναλώσατε χάρη στο σκούτερ, σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση. Άρα και το πόσα χρήματα γλιτώσατε, περίπου. Σίγουρα… χαθήκατε μέσα σε τόσες πληροφορίες, οπότε δείτε το βίντεο παραπάνω, μέσα στο οποίο δείχνουμε και την εφαρμογή.

Συμπέρασμα

Ακριβώς επειδή γράψαμε τόσα πολλά για το Segway E110SE Launch Edition, πρέπει να κάνουμε ένα καλό recap. Μάλλον πρόκειται για το καλύτερο σκούτερ που έχουμε δοκιμάσει στην κατηγορία μέχρι τα €3.000 (προ επιδότησης). Ναι, είναι “50άρι”, άρα σας περιορίζει στα 45-50 Km/h. Ωστόσο, αυτές οι ταχύτητες είναι αρκετές για το 90% των καθημερινών σας διαδρομών, αν αυτές συμβαίνουν σε ώρες αιχμής, εντός αστικού ιστού.

Έχει αρκετή ροπή, ακόμα και για 2 αναβάτες. Έχει εξαιρετική ποιότητα κατασκευής και απ’ότι βλέπουμε, μεγάλη αντοχή στη σκληρή χρήση. Η αυτονομία του είναι ικανοποιητική για αστική χρήση, μπαταρία και φορτιστής είναι πολύ ποιοτικά, ενώ και η φόρτιση είναι αρκετά γρήγορη. Φρένα, φώτα και ανάρτηση κρίνονται πολύ καλά, δεν αφήνουν περιθώριο για παράπονα. Άπλετος χώρος κάτω από τη σέλα, ωραία οδική συμπεριφορά, χαμηλό κέντρο βάρους. Ευανάγνωστη οθόνη και πραγματικά εξαιρετική συνδεσιμότητα με το smartphone σας. Το Segway app αξίζει ειδική μνεία, ενώ η σχεδόν πλήρως keyless χρήση λειτουργεί υποδειγματικά.

Όσον αφορά τα αρνητικά του, το ένα είναι ο αρκετά αδύναμος συναγερμός και το άλλο είναι η… παντελής απουσία θορύβου από το μοτέρ, που μπορεί να γίνει επικίνδυνη για τους πεζούς (και για εσάς), αν δεν προσέχετε. Ακόμα κι αν προσπαθήσουμε περισσότερο, δεν μπορούμε να βρούμε ιδιαίτερα μειονεκτήματα στο ηλεκτρικό σκούτερ της Segway. Η τιμή του είναι σίγουρα από τις υψηλές της αγοράς για ηλεκτρικό “50άρι”, αλλά αν σας καλύπτει αυτή η ισχύς και ταχύτητα, τότε με ασφάλεια μπορούμε να πούμε ότι αξίζει και με το παραπάνω η αγορά του.

Segway E110SE Launch Edition photo gallery

Προηγούμενο άρθροΑύξηση πωλήσεων για τη Volvo, το 27% είναι EVs
Επόμενο άρθροΠαρουσιάστηκε επίσημα το ηλεκτρικό αυτοκίνητο e.GO Life στην Ελλάδα
Λάτρης της τεχνολογίας και της αυτοκίνησης από μικρή ηλικία, αρθρογραφώ σε tech media από το...μακρινό, πλέον, 2006. Το concept της ηλεκτροκίνησης με συνεπήρε από τη στιγμή που ανέβηκα για πρώτη φορά σε ηλεκτρικό πατίνι και μπήκα στο πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Κατά βάθος, όμως, θα είμαι πάντα λίγο "petrolhead"...

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Συγχαρητήρια για το review, είναι πληρέστατο. Γνωρίζουμε το κόστος αντικατάστασης της μπαταρίας και στα ποσά περίπου km θα χρειαστεί;
    Ευχαριστώ.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.