Στη χώρα μας, το τελευταίο διάστημα, υπάρχει μια τάση “στροφής” προς τη μικροκινητικότητα, με σκοπό να μειωθεί η χρήση ΙΧ στα κέντρα των πόλεων και κατ’επέκταση το μποτιλιάρισμα, το πρόβλημα στάθμευσης, η ρύπανση και η ηχορρύπανση. Το “trend” ξεκίνησε, φυσικά, με τα ηλεκτρικά πατίνια, που πλέον είναι δεκάδες χιλιάδες στη χώρα μας και ακολούθησαν τα ηλεκτρικά ποδήλατα, που αρχίζουν και κερδίζουν έδαφος, χάρη και στο κυβερνητικό πρόγραμμα επιδοτήσεων “Κινούμαι Ηλεκτρικά”.
Ωστόσο, σε αντίθεση με τα πατίνια που γρήγορα κατέκλυσαν τους δρόμους, τα ηλεκτρικά ποδήλατα (και εν γένει τα ποδήλατα) δεν έχουν αντίστοιχη πορεία. Παρά τα πλεονεκτήματά τους (αυτονομία, δυνατότητα άθλησης, άνεση, ασφάλεια κ.λπ.), οι πολίτες δεν τα προτιμούν για τις καθημερινές τους μετακινήσεις, παρά μόνο σε σπάνιες περιπτώσεις και κυρίως για αναψυχή και βόλτες εκτός κέντρου.
Γιατί οι πολίτες δεν προτιμούν τα ποδήλατα;
Οι λόγοι είναι πολλοί. Αλλά οι κυριότεροι είναι δύο: Πρώτον, το “αφιλόξενο” αστικό περιβάλλον με τους ελάχιστους ποδηλατόδρομους που καθιστά την ποδηλασία επικίνδυνη και κουραστική, εν τέλει. Και δεύτερον, οι σχεδόν μηδενικές υποδομές που θα καθιστούσαν την πόλη αλλά και τα εμπορικά της κέντρα, “bike friendly”. Αναφερόμαστε στην απουσία ειδικών σημείων για το κλείδωμα και την ασφαλή στάθμευση των ποδηλάτων, τόσο σε δημόσιους όσο και σε ιδιωτικούς χώρους (σουπερ-μαρκετ, εμπορικά κέντρα, καταστήματα εστίασης κ.λπ.).
Η κλοπή ποδηλάτων είναι ένα συχνό φαινόμενο και σχεδόν κάθε ποδηλάτης έχει βρεθεί στη θέση του “θύματος”, έστω μια φορά. Οι επίδοξοι ληστές κόβουν ή σπάνε με ευκολία τα λουκέτα/αλυσίδες και μέσα σε λίγες ώρες, ή ακόμα και σε λίγα λεπτά, το ποδήλατο έχει κάνει “φτερά”, για να βρεθεί προς πώληση τις επόμενες μέρες σε γνωστά, “κακόφημα” στενά. Ταυτόχρονα, η έλλειψη χώρου αλλά και διάθεσης από τους επιχειρηματίες και τους Δήμους, καθιστά σχεδόν αδύνατη την χρήση ποδηλάτου για τις καθημερινές μας εργασίες. Για παράδειγμα, τα υπόγεια parkings μεγάλων εμπορικών σπάνια έχουν θέσεις για ποδήλατα και ακόμα και τότε, η φύλαξη είναι πλημμελής, οπότε η κλοπή είναι εύκολη. Ενώ σε περιπτώσεις μη ύπαρξης ιδιωτικού χώρου στάθμευσης, τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα για τον ποδηλάτη.
Όλος αυτός ο πρόλογος έχει στόχο να καταδείξει το πρόβλημα της έλλειψης υποδομών για ποδήλατα στην Ελλάδα. Και αν ένα μικρό, ελαφρύ ή/και σπαστό ποδήλατο μπορεί να μεταφερθεί, εύκολα ή δύσκολα, εντός του κτιρίου (γραφείου, καταστήματος, σπιτιού κ.λπ.), δεν ισχύει το ίδιο και με τα μεγάλα ποδήλατα. Η λύση, όμως, φαίνεται να πλησιάζει και μάλιστα από ελληνικά “χέρια”!
Έξυπνη βάση αστικής κινητικότητας
Η ελληνική εταιρεία Melon σχεδίασε και υλοποίησε μια λύση για το παραπάνω πρόβλημα, μια έξυπνη βάση για ποδήλατα και πατίνια! Η έξυπνη βάση αστικής κινητικότητας, όπως την ονομάζει, είναι το ένα από τα δύο τμήματα του συστήματος “Έκτορας”, που ανέπτυξε η εταιρεία με έδρα την Αθήνα. Ο “Έκτορας” αποτελείται από 2 μέρη, την έξυπνη, μόνιμη βάση πολλαπλών χρήσεων που τοποθετείται σε επιλεγμένα σημεία των πόλεων και μια εφαρμογή που μπορεί να λειτουργήσει σε όλες τις έξυπνες τηλεφωνικές συσκευές.
Η βάση είναι μια μεταλλική κατασκευή, με ειδικό anti-graffiti υλικό στην επιφάνειά της, η οποία μπορεί να τοποθετηθεί σε οποιοδήποτε μέρος της πόλης με ασφάλεια και με ελάχιστες πιθανότητες βανδαλισμού. Μπορεί να “κλειδώσει” από 2 έως 8 μικρο-οχήματα (συγκεκριμένα έως 2 ποδήλατα ή έως 8 ηλεκτρικά πατίνια), αλλά υπάρχει και δυνατότητα παραγωγής custom λύσεων, ανάλογα με τις ανάγκες του χώρου. Το κλείδωμα ενεργοποιείται μέσα από το app, στο κινητό του χρήστη και μέσω αυτού γίνεται η χρέωση, εκτός αν ο φορέας διαχείρισης (δημοτικός ή ιδιωτικός) την παρέχει δωρεάν. Επίσης, σε περιπτώσεις που υπάρχουν αυξημένες ανάγκες ασφάλειες, μπορεί να περιλαμβάνει και σειρήνα συναγερμού.
Η βάση αυτή, όμως, σχεδιάστηκε με τα ηλεκτρικά οχήματα κατά νου. Έτσι, μπορεί να συνδέεται άμεσα και υπογείως με το δίκτυο ηλεκτροδότησης, παρέχοντας δυνατότητα φόρτισης σε όλα τα οχήματα που είναι κλειδωμένα σε αυτή. Διαθέτει ειδικά “ντουλαπάκια” στα οποία τοποθετείται ο φορτιστής του χρήστη, ώστε να μην μπορεί να κλαπεί.
Η έξυπνη βάση ήδη έχει υλοποιηθεί σαν prototype και σύντομα θα είναι διαθέσιμη για παραγγελία από κάθε ενδιαφερόμενο. Απαιτεί μικρή επιφάνεια και ελάχιστο χώρο στο υπέδαφος. Επιπλέον, μπορεί να λειτουργήσει και αυτόνομα με επαναφορτιζόμενες μπαταρίες (με αυτονομία σχεδόν 1 μήνα), χωρίς να συνδεθεί με το δίκτυο ηλεκτροδότησης.
Smart δυνατότητες
Και, με γνώμονα τις smart cities του μέλλοντος, η βάση της Melon μπορεί να έχει επιπλέον, έξυπνες δυνατότητες, σε συνδυασμό με το app. Για παράδειγμα, μπορεί να έχει ενσωματωμένο Wi-Fi hotspot για παροχή πρόσβασης στο διαδίκτυο εκεί που βρίσκεται. Ένας Δήμος μπορεί να τοποθετήσει τέτοιες βάσεις σε πλατείες, έξω από σχολικά συγκροτήματα, από αθλητικά κέντρα ή σε σημαντικούς εμπορικούς δρόμους για να προσφέρει δωρεάν, αξιόπιστο Internet.
Επιπλέον, κάθε βάση μπορεί να εφοδιαστεί με αισθητήρες μέτρησης της ποιότητας του αέρα (CO2, μικροσωματίδια, υγρασία/θερμοκρασία κ.λπ.), μεταδίδοντας “ζωντανά” τα δεδομένα στο ενδιαφερόμενο φορέα, ή και στον χρήστη που ενδιαφέρεται να επισκεφθεί την περιοχή. Αντιστοίχως μπορεί να υπάρχει και ενσωματωμένη κάμερα στη βάση, παρέχοντας εικόνα στην αστυνομία ή το Δήμο, για λόγους ασφάλειας.
Στον τομέα της φόρτισης, οι έξυπνες βάσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμα και για τα ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά πατίνια. Έτσι περιορίζεται το φαινόμενο της άναρχης στάθμευσής τους εξασφαλίζονται σταθερά έσοδα για τον Δήμο. Και, σε δεύτερη φάση, κάθε ηλεκτροδοτούμενη βάση μπορεί να μετατραπεί και φορτιστή για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, εξοικονομώντας χώρο και χρήμα.
Πολύτιμα “big data” προς όφελος των πόλεων
Όπως προείπαμε, όμως, ο “Έκτορας” αποτελείται από 2 τμήματα, την βάση και το app. Με τη βοήθεια του δεύτερου, λοιπόν, ο χρήστης θα μπορεί να δει πόσες θέσεις κλειδώματος είναι διαθέσιμες και σε ποιο σημείο, στο χάρτη της πόλης του, να διαχειριστεί το λογαριασμό του, να δει τις τρέχουσες ή παλαιότερες χρεώσεις του κ.λπ.
Το app, όμως, έχει πρόσβαση στο GPS της συσκευής του χρήστη, όπως συμβαίνει με τα περισσότερα apps στο smartphone μας. Έτσι, συλλέγει real-time δεδομένα από χιλιάδες χρήστες ταυτόχρονα. Όλα αυτά τα “big data” μπορούν να αναλυθούν και να παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες στους ενδιαφερόμενους φορείς, βελτιώνοντας την πόλη. Για παράδειγμα, τα στατιστικά χρήσης κάθε βάσης μπορούν να δείξουν που υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη και να μεταφερθούν με σχετική ευκολία. Έτσι, δε θα μένουν σε αχρησία, ενώ κάποιο άλλο σημείο της πόλης τις χρειάζεται.
Επιπλέον, θα μπορεί να γίνει ανάλυση των δρομολογίων των χρηστών με τα ποδήλατα ή τα πατίνια τους, να καταγραφούν οι “ώρες αιχμής”, όπως και οι κυριότεροι προορισμοί και οι αφετηρίες τους. Τα υπερ-πολύτιμα, αυτά, δεδομένα, μπορούν να δείξουν που υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη για ανάπτυξη ποδηλατικών δικτύων, ποιες περιοχές πρέπει να εξυπηρετηθούν, όπως και ποιοι προορισμοί (εμπορικά κέντρα, αθλητικές εγκαταστάσεις κ.λπ.).
Τέλος, ο εκάστοτε Δήμος θα γνωρίζει πόσο αυξάνεται σε όλη τη χώρα αλλά ειδικά και αναλυτικά σε όλα του τα διαμερίσματα, ο αριθμός των ιδιωτικών βάσεων από επιχειρήσεις σε αναλογία με το δικό του δίκτυο. Θα γνωρίζει δηλαδή, για κάθε βάση που εγκαθιστά, πόσες ιδιωτικές αναπτύσσονται και πόσο αυτό συμβάλλει στη χρήση τέτοιων οχημάτων από τους πολίτες. Έτσι θα μπορεί να κάνει εύκολα και με ασφάλεια τα δικά του πλάνα για επέκταση των υποδομών.
Μείνετε συντονισμένοι στο YouTube channel μας και στο getelectric.gr και σύντομα θα την δείτε σε “ζωντανό” demo!