Οι βροχερές μέρες ξεκίνησαν και στην Ελλάδα και μαζί με αυτές, οι ερωτήσεις και ανησυχίες πολλών κατόχων ηλεκτρικών πατινιών, αλλά και ποδηλάτων. “Μπορώ να το χρησιμοποιώ στη βροχή;”, “θα πάρει νερά;”, “θα χάσω την εγγύηση;”. Απορίες που είναι εύλογες, αν και ήδη έχουμε απαντήσει πολλές φορές μέσα από τα reviews και τα άρθρα μας. Με αφορμή τα… πρωτοβρόχια, όμως, συγκεντρώσαμε όλες τις απαντήσεις σε ένα άρθρο!

Φυσικά, όλα τα παρακάτω αφορούν και τα ηλεκτρικά ποδήλατα, σε μικρό ή μεγάλο βαθμό, αφού έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τα ηλεκτρικά πατίνια.

Στεγανότητα και IP rating

Το πρώτο που πρέπει να κοιτάξετε στα τεχνικά χαρακτηριστικά του πατινιού σας, είναι το επίπεδο αδιαβροχοποίησης/στεγανότητας. Συνήθως συνοδεύεται από το IP rating, το οποίο αποτελείται από 2 αριθμούς (π.χ. τα Xiaomi πατίνια έχουν rating IP54). Ο πρώτος αριθμός αφορά τη στεγανότητα απέναντι στη σκόνη και γενικά τα μικροσωματίδια και ο δεύτερος τη στεγανότητα απέναντι στο νερό.

Το IP54, που πρακτικά ισχύει για τα περισσότερα πατίνια της αγοράς, σημαίνει πως η σκόνη μπορεί να μπει, εύκολα ή δύσκολα στο εσωτερικό του πατινιού αλλά θα πρέπει να μπει σε μεγάλη ποσότητα για να δημιουργήσει πρόβλημα. Επίσης, το “4” σημαίνει πως το πατίνι είναι “splashproof”, δηλαδή μπορεί να αντέξει σε “δέσμη” ή τρεχούμενο νερό χαμηλής πίεσης και μικρής ροής για 5-10 λεπτά, από οποιαδήποτε κατεύθυνση. Το IP55 θα σήμαινε πως το πατίνι μπορεί να αντέξει νερό υψηλότερης πίεσης και το IP56, ακόμα μεγαλύτερης. Μπορείτε να δείτε τα IP ratings εδώ.

Ουσιαστικά, λοιπόν, τα πατίνια είναι αδιάβροχα, με την κυριολεκτική σημασία της λέξης: Αντέχουν στη βροχή. Αν, λοιπόν, βρεθείτε σε ψιλόβροχο ή ακόμα και πιο έντονη βροχή, μη φοβηθείτε, το πατίνι είναι σε γενικές γραμμές προστατευμένο. Σε περίπτωση… κατακλυσμού, ωστόσο, όλα είναι πιθανά, οπότε καλύτερα να αποφύγετε τέτοιες καιρικές συνθήκες.

Τέλος, ο κατασκευαστής συνήθως αναφέρει και ρητά τις καιρικές συνθήκες (βροχή κ.λπ.) στις οποίες το πατίνι είναι ασφαλές για χρήση. Διαβάστε, λοιπόν, το εγχειρίδιο χρήσης του.

“Ευαίσθητα” σημεία

Κάθε πατίνι έχει “ευαίσθητα” σημεία που είναι ευάλωτα στην έκθεση στο υγρό στοιχείο. Η οθόνη/control panel είναι ένα από αυτά και παρ’ότι συνήθως είναι αδιάβροχη, προτείνουμε να έχετε μαζί σας ένα μικρό σακουλάκι (τύπου poly-bag) ώστε να την καλύψετε σε περίπτωση βροχόπτωσης. Δοκιμασμένη και ανέξοδη λύση που δεν πιάνει χώρο στα πράγματά σας.

Ένα άλλο, ευαίσθητο σημείο είναι η “κοιλιά” του πατινιού, όπου συνήθως βρίσκεται η μπαταρία και τα ηλεκτρονικά του. Είναι σφραγισμένη αλλά το νερό εκτινάσσεται από τον εμπρός τροχό ακριβώς στο σημείο εκείνο. Βεβαιωθείτε πως όλες οι βίδες είναι σφιγμένες καλά, αλλά μην αφαιρέσετε το καπάκι προληπτικά, καθώς έτσι ίσως χαθεί η στεγανότητά του.

Φυσικά, πρέπει να προσέχετε ιδιαίτερα τη θύρα ή τις θύρες φόρτισης. Έχουν καπάκια οπότε φροντίστε πάντα να είναι κλειστά, ακόμα και όταν δεν κυκλοφορείτε σε βρεγμένους δρόμους (για σκόνη και βρωμιές). Ωστόσο, είτε ξεχάσετε το καπάκι ανοιχτό, είτε όχι, προτείνουμε πάντα να σκουπίζετε τη θύρα και γύρω από αυτήν με χαρτί κουζίνας, μόλις ολοκληρώσετε μια βόλτα στη βροχή. Και εννοείται ποτέ μη βάζετε το πατίνι για φόρτιση βρεγμένο, παρά μόνο αν έχετε στεγνώσει καλά όλη την περιοχή κοντά στη θύρα φόρτισης.

Τέλος, ένα ευαίσθητο σημείο είναι το μοτέρ. Προφανώς είναι σφραγισμένο, αλλά σε περίπτωση που περάσετε από λιμνάζοντα νερά, το υγρό στοιχείο μπορεί να εισχωρήσει στο εσωτερικό του. Ακόμα και μια απρόσεκτη διέλευση μέσα από “λίμνη” στο δρόμο, μπορεί να κάνει τη ζημιά, οπότε προσοχή. Και μπορείτε επίσης να σκουπίζετε το μοτέρ με χαρτί κουζίνας ή ένα πανί μικροϊνών, μόλις φτάσετε στον προορισμό σας.

Προσοχή στο δρόμο!

Αυτό δεν αφορά την ασφάλεια του πατινιού, αλλά του αναβάτη. Είναι ευνόητο, αλλά δε μπορούμε να μη το αναφέρουμε. Ο βρεγμένος δρόμος προσφέρει σημαντικά μικρότερη πρόσφυση από τον στεγνό, ειδικά οι κακής ποιότητας ελληνικοί δρόμοι. Ως εκ τούτου, ακόμα και η παραμικρή υγρασία στο οδόστρωμα μπορεί να προκαλέσει ολίσθηση των τροχών σας, κατά την επιτάχυνση, την επιβράδυνση ή ενώ στρίβετε. Οπότε, μειώστε την ταχύτητα σε βρεγμένους δρόμους, πιέζετε πιο ήπια το γκάζι και το φρένο και μην αναπτύσσετε μεγάλη ταχύτητα ενώ στρίβετε. Επίσης, αποφύγετε να επιταχύνετε ή να επιβραδύνετε μέσα στη στροφή, προσπαθήστε να διατηρείτε σταθερή την ταχύτητά σας. Όλα αυτά τα έχουμε αναφέρει και στο μεγάλο μας αφιέρωμα στην οδική ασφάλεια με πατίνι, το οποίο μπορείτε να βρείτε εδώ.

Μια “παγίδα” στην οποία πέφτουν αρκετοί αναβάτες, είναι τα φθαρμένα ελαστικά. Ένα φθαρμένο ελαστικό με μειωμένο βάθος αυλάκωσης μπορεί να “κρατάει” πολύ καλά σε στεγνό οδόστρωμα, ανάλογα με τη χρήση που του έχει γίνει και τα χιλιόμετρα που έχετε διανύσει. Ωστόσο, στο βρεγμένο και ειδικά όπου υπάρχει συγκέντρωση νερού στο δρόμο, να είστε σίγουροι οτι η πρόσφυση… εξαφανίζεται. Έτσι, είναι εύκολο να παρασυρθείτε θεωρώντας οτι τα ελαστικά σας είναι “ΟΚ”, μέχρι να βρεθείτε σε βρεγμένο οδόστρωμα. Αν τα ελαστικά σας έχουν φθαρεί σημαντικά, τότε ήρθε η ώρα να τα αλλάξετε. Ειδάλλως, αποφύγετε την οδήγηση στο βρεγμένο.

Πλύσιμο πατινιού

Πολλοί χρήστες επιχειρούν να πλύνουν το πατίνι τους με τρεχούμενο νερό (λάστιχο). Ή, ακόμα χειρότερα, με πιεστικό μηχάνημα πλύσης. Δυστυχώς, συχνά καταλήγουν με καμένα ηλεκτρονικά που δεν καλύπτονται από την εγγύηση, κατά κανόνα. Ειδικά το νερό υψηλής πίεσης είναι εισχωρεί πολύ πιο εύκολα στο εσωτερικό του πατινιού. Η χρήση σαπουνιού ή λοιπών χημικών, επιπλέον, δεν συστήνεται. Εκτός αν μιλάμε για τα “καθαρά” μεταλλικά μέρη του σασί που δεν έχουν καλώδια, τσιμούχες, βίδες κ.λπ.

Ανεξαρτήτως του τι λέει ο κατασκευαστής, λοιπόν, για εμάς ο μόνος αποδεκτός τρόπος πλυσίματος ενός πατινιού είναι με βρεγμένο πανάκι μικροϊνών, το οποίο είναι αποτελεσματικό και δεν ενέχει κανένα κίνδυνο για το πατίνι. Τα πανάκια αυτά είναι πάμφηνα, θα τα βρείτε σχεδόν παντού και θα γίνουν ο καλύτερος “φίλος” σας σε πάσης φύσεως καθαρισμούς και πλύσεις αντικειμένων.

Προσοχή σε όλα τα παραπάνω και θα είστε ασφαλείς, τόσο εσείς, όσο και το πολύτιμο πατίνι σας!

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here