Εκ πρώτης όψεως, ο τίτλος φαντάζει… απίθανο να ισχύει. Η Γερμανία, ουσιαστικά η κινητήρια δύναμη πίσω από την προώθηση της ηλεκτροκίνησης παγκοσμίως, έχει προβλήματα με το ίδιο της το “δημιούργημα”; Κι όμως, έχει. Προβλήματα αναμενόμενα, προβλήματα αναπάντεχα, προβλήματα για τα οποία ευθύνεται ή δεν ευθύνεται η ίδια. Τα περισσότερα, προσωρινού χαρακτήρα, αλλά αρκετά για να επιβραδύνουν τη μετάβαση από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στα ηλεκτρικά μοτέρ. Ας ρίξουμε μια ματιά σε αυτά, όπως τα αποτύπωσε η Deutsche Welle.
Όλα πήγαιναν καλά για την ηλεκτροκίνηση στη Γερμανία, μέχρι που ήρθε η πανδημία. Ο Ferdinand Dudenhoffer, επικεφαλής του Ινστιτούτου CAR-Center Automotive Research στο Πανεπιστήμιο του Duisburg, δεν είναι αισιόδοξος για την ταχεία ανάκαμψη της αγοράς αυτοκινήτων. Το ταχέως αυξανόμενο δημόσιο χρέος της Γερμανίας και οι πόροι που απαιτήθηκαν για να αντιμετωπιστεί ο COVID-19, ήδη έχουν “φρενάρει” την αγορά. Το έλλειμα που δημιουργήθηκε θα “λείψει” από πολλούς τομείς της οικονομίας για αρκετά χρόνια, σε Γερμανία και ΕΕ γενικότερα, σύμφωνα με τον ίδιο.
Οι κρατικές επιδοτήσεις κρατούν ζωντανή την αγορά
Η επενδύσεις πολλών δις που έκαναν οι αυτοκινητοβιομηχανίες για να προετοιμαστούν για την ηλεκτροκίνηση, ήδη ήταν ένα μεγάλο βάρος. Αρκετές θέσεις εργασίας χάθηκαν (εξ’αιτίας και της αυτοματοποίησης της παραγωγής). Οι καταναλωτές παρακολουθούν σε σύγχυση, αδυνατώντας να αποφασίσουν για το επόμενό τους αυτοκίνητο. Το CAR-Center υπολόγισε πως περίπου 20% λιγότερα αυτοκίνητα πουλήθηκαν το 2020 σε σχέση με το 2019. Ωστόσο, ο συνολικός αριθμός των αυτοκινήτων στη Γερμανία αυξήθηκε κατά 460.000 από την αρχή του 2020, στα 48,2 εκατομμύρια. Αυτό σημαίνει πως τα παλαιότερα μοντέλα δεν αποσύρθηκαν φέτος στον αναμενόμενο βαθμό και συνεχίζουν να κυκλοφορούν.
Για να αντιμετωπίσει τα παραπάνω και να ωθήσει τους Γερμανούς σε αγορά νέου, ηλεκτρικού αυτοκινήτου, αλλά και να υποστηρίξει τα σχεδόν 2 εκ. θέσεων εργασίας που διατηρεί η αυτοκινητοβιομηχανία, η Γερμανία δίνει γενναία κίνητρα. Επιδότηση ύψους έως €9.000 για την αγορά νέου EV, που θα ισχύει μέχρι και το 2025 τουλάχιστον. Επιπλέον, ένα πρόγραμμα πολλών δις θα στηρίξει, από τις αρχές του 2021, τη βιομηχανία στη μετάβασή της προς τα φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα.
Δείτε επίσης:
Κάτω από τα $100 έπεσε η KWh στις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Σε γενικές γραμμές, οι αριθμοί είναι ενθαρρυντικοί. Περίπου το 15% των πωλήσεων το 2021 στη Γερμανία θα αφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αυτή τη στιγμή τα 2/3 του στόλου στη Γερμανία είναι οχήματα βενζίνης και το 31% είναι οχήματα πετρελαίου. Μόλις 223.000 οχήματα είναι πλήρως ηλεκτρικά (στοιχεία έως την 1η Οκτωβρίου 2020). Αριθμός που σίγουρα θα αυξηθεί γρήγορα, φυσικά. “Κρύβει”, όμως, ένα άλλο πρόβλημα.
Το παράδοξο των σταθμών φόρτισης
Στις περισσότερες χώρες, οι χρήστες παραπονούνται για την έλλειψη σταθμών φόρτισης. Στη Γερμανία, συμβαίνει σχεδόν… το αντίθετο. Υπάρχουν 30.000 κοινόχρηστοι σταθμοί φόρτισης, άρα θα περίμενε κανείς οτι οι υποδομές θεωρούνται άριστες. Το πρόβλημα, όμως, είναι οτι μόνο 7 οχήματα αντιστοιχούν κατά μέσο όρο σε κάθε σταθμό. Κάτι που καθιστά πολλούς σταθμούς, μη βιώσιμους αυτή τη στιγμή. Οι τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις για τη δημιουργία σταθμών φόρτισης οδήγησαν σε κάτι που δεν θα μας έκανε εντύπωση στην Ελλάδα, αλλά δεν θα το περιμέναμε στη Γερμανία. Πολλοί Δήμοι απορρόφησαν τους πόρους για δημιουργία σταθμών φόρτισης ώστε να βελτιώσουν την εικόνα τους. Οι σταθμοί, όμως, είναι σε σημεία που δεν εξυπηρετούν σχεδόν κανένα όχημα. Η στρέβλωση της αγοράς αυτής, δεν της επιτρέπει να αναπτυχθεί υγιώς και αποδοτικά, ενώ δημιουργεί προβλήματα και στις επιχειρήσεις που διαχειρίζονται τους σταθμούς φόρτισης.
Σύμφωνα με τον Dudenhoffer, αν η Γερμανία απαγόρευε την πώληση οχημάτων με ΚΕΚ το 2030, οι παραγωγοί ενέργειας θα ανταγωνίζονταν ελεύθερα και αυτοβούλως μεταξύ τους για τη δημιουργία σταθμών φόρτισης, χωρίς την ανάγκη για τόσο βαριές επιδοτήσεις, ενώ θα επέλεγαν τα καταλληλότερα σημεία για τη δημιουργία τους. “Το πρόβλημά μας στη Γερμανία δεν είναι να δημιουργήσουμε τα κατάλληλα ρυθμιστικά πλαίσια. Είναι οτι προσπαθούμε να λύσουμε προβλήματα, πλημμυρίζοντας την αγορά με το χρήμα των Γερμανών φορολογούμενων”, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Δείτε επίσης:
Τέλος τα οχήματα βενζίνης και diesel στην Ιαπωνία από το 2035
Ο Stefan Bratzel, διευθυντής του Center of Automotive Management (CAM) στο Bergisch Gladbach, βλέπει τον “αγώνα” της ανάπτυξης υποδομών φόρτισης ως “μαραθώνιο”. Αναφέρει το λογικό, οτι παράλληλα με το δίκτυο φόρτισης, πρέπει να αναπτυχθεί και το δίκτυο παροχής ενέργειας ώστε να αντέξει τον μεγάλο φόρτο της ταυτόχρονης φόρτισης εκατομμυρίων οχημάτων, όταν θα προκύψει. Κοινόχρηστοι ταχυφορτιστές πρέπει να δημιουργηθούν σε αστικές περιοχές, ώστε να καλύψουν τους πολίτες που δεν διαθέτουν parking ή/και wallbox. Σε κάθε περίπτωση, πιστεύει πως το 2030 η ηλεκτροκίνηση θα έχει κυριαρχήσει.
Όσον αφορά την αυτόνομη οδήγηση, που θα είναι η επόμενη, μεγάλη εξέλιξη στις μεταφορές, ο Dudenhoffer δηλώνει την εκτίμησή του για την Tesla. O ίδιος ο Elon Musk, δημιουργός της Tesla (που πλέον έχει 2,5 την αξία της VW και τον έχει κάνει τον δεύτερο πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο), δήλωσε σε γερμανικό Μέσο οτι το 2021 θα φθάσει στο Level 5 αυτόνομης οδήγησης, το κορυφαίο επίπεδο. Πρακτικά, αν επαληθευθεί η πρόβλεψή του, τα νέα Tesla θα μπορούν να οδηγηθούν πλήρως αυτόνομα, από την αφετηρία μέχρι και τον προορισμό τους, χωρίς ο οδηγός να κάνει σχεδόν τίποτα.
Πηγή: DW