Ένας σημαντικός παράγοντας για την επιλογή ηλεκτρικού σκούτερ, είναι και η μπαταρία του. Όχι μόνο η χωρητικότητα ή η τάση της, αλλά και η ποιότητα των στοιχείων της. Φυσικά, στην πράξη δεν μπορείτε να ξέρετε ποια θα είναι η διάρκεια ζωής της, μέχρι να το διαπιστώσετε οι ίδιοι. Οι περισσότερες ποιοτικές μπαταρίες της αγοράς αντέχουν τουλάχιστον 600-800 κύκλους φόρτισης. Ο μόνος τρόπος για να έχετε το κεφάλι σας “ήσυχο”, όμως, είναι μια μεγάλη εγγύηση. Αυτή έρχεται από την CATL, τον μεγαλύτερο κατασκευαστή μπαταριών παγκοσμίως και την βρίσκουμε στο eFun Lipo που δοκιμάσαμε και σας παρουσιάζουμε!

eFUN Lipo video review

Το eFUN Lipo μας ήρθε από την WheelnWater Technologies, όπως και το Horwin EK3 που σας είχαμε παρουσιάσει το καλοκαίρι. Μάλιστα, τα δύο σκούτερ είναι αρκετά κοντά από πλευράς τιμής, αλλά το Lipo (όπως και το αδερφάκι του, το Pusa), έχουν μπαταρίες CATL με εγγύηση 5 χρόνια και 50.000 Km! Είναι η μεγαλύτερη εγγύηση που θα βρείτε στην αγορά αυτή τη στιγμή οπότε είναι και το μεγαλύτερο selling point των Lipo και Pusa.

Να τονίσουμε οτι το Lipo έρχεται σε 4 διαφορετικές εκδόσεις. Με ισχύ 2.000W και 52Ah μπαταρία (45 Km/h – μοτοποδήλατο), με ισχύ 3.000W και 4.000W και μπαταρία 40Ah και με ισχύ 5.000W και μπαταρία 52Ah. Εμείς είχαμε στη διάθεσή μας το 4.000W μοντέλο, αλλά όλα μοιάζουν μεταξύ τους, εξωτερικά. Η τιμή του αυτή τη στιγμή είναι €3.449 (με την επιδότηση του Κινούμαι Ηλεκτρικά είναι €2.892).

Κατασκευή και εμφάνιση

Το eFun Lipo 4KW (4.000W) έχει σχεδιασμό που παραπέμπει σε GT σκούτερ. Είναι διαθέσιμο σε μπλε και λευκό glossy χρώμα, αλλά και σε μαύρο ματ. Ζυγίζει περίπου 95 κιλά και μπορεί να υποστηρίξει φορτίο έως 150Kg (μαζί με τον αναβάτη). Πλαστικό καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος του, φυσικά, ενώ αξίζει να αναφερθεί ότι δεν έχει flat πάτωμα στα πόδια του αναβάτη. Έτσι, δεν μπορείτε να μεταφέρετε πράγματα ανάμεσα στα πόδια σας, αλλά είναι πιο άνετη και ξεκούραστη η στάση σας. Δεν υπάρχει κάτι πάνω του που να τραβάει αμέσως την προσοχή και μόνο η απουσία εξάτμισης και το logo “Electric” στο πλάι θα “προδώσει” το οτι είναι ένα νέο, ηλεκτρικό σκούτερ στην αγορά.

Υπάρχουν μεταλλικά, πτυσσόμενα πατάκια και μια αρκετά μεγάλη χειρολαβή στο πίσω μέρος, για τον δεύτερο αναβάτη ή για μεταφορά φορτίου. Από πλευράς ποιότητας κατασκευής θα το κρίναμε λίγο πάνω από το μέσο όρο, χωρίς ιδιαίτερους θορύβους συναρμογής, τουλάχιστον στα 100 Km που διανύσαμε. Τέλος, έχει ένα πλαϊνό σταντ και ένα κεντρικό, μεσαίο σταντ. Το μήκος του σκούτερ είναι 190cm και το πλάτος του 68cm, ενώ το μεταξόνιο 130cm. Το ύψος της σέλας από το έδαφος είναι 80cm.

Κινητήρας και επιδόσεις

Το Lipo έχει, προφανώς, ηλεκτροκινητήρα στον πίσω τροχό με ισχύ 4KW. Αυτός αρκεί για να το “εκτοξεύσει” από στάση και να συνεχίσει σταδιακά μέχρι την τελική ταχύτητα των 75 Km/h. Ενδεικτικά μετρήσαμε το 0-50 Km/h σε 5,5″, ενώ το 0-30 Km/h έρχεται σε 3″. Με πλήρως φορτισμένη μπαταρία, το Lipo ανεβαίνει με 40 Km/h σε ανηφόρες κλίσης 20%, με αναβάτη 75-80 Kg. Έτσι, είναι μια σαφώς καλύτερη επιλογή για αναβάτες μεγάλου βάρους, για όσους μεταφέρουν συχνά φορτίο ή δεύτερο άτομο και για περιοχές με μεγάλες ανηφόρες, σε σχέση με ένα ηλεκτρικό “50άρι”.

Σημειώνουμε πως δεν υπάρχουν διαφορετικά “modes” λειτουργίας, με διαφορές στην απόδοση. Έτσι, δεν υπάρχει “eco” mode, όπως συνήθως στα ηλεκτρικά μοντέλα. Αυτό σημαίνει οτι πρέπει να είστε… εγκρατείς με το γκάζι, αν θέλετε μεγάλη αυτονομία. Η απόκριση του γκαζιού είναι άμεση και ειδικά με γεμάτη μπαταρία, το Lipo “αρπάζει” εύκολα. Πρέπει να αναφέρουμε, πάντως, οτι από το 60% της μπαταρίας και κάτω, η απόδοση μειώνεται και η απόκριση γίνεται πολύ πιο ομαλή και ήπια. Αυτό συμβαίνει πιθανότατα για την αύξηση της αυτονομίας από τα ηλεκτρονικά του σκούτερ.

Έτσι, η τελική των 75 Km/h πέφτει περίπου στα 60 Km/h με τη μπαταρία κοντά στο 50% και στα 40 Km/h κάτω από το 20%. Αυτά σε ευθεία, αφού σε κατηφόρα πάντα θα πιάνετε περισσότερα Km/h. Το ίδιο ισχύει και για την εκκίνηση από στάση, αφού γίνεται αρκετά πιο αργά με τη μπαταρία κάτω από το 50%.

Μπαταρία και φόρτιση

Η μπαταρία είναι αφαιρούμενη, της CATL, φυσικά, και βρίσκεται κάτω από τη σέλα. Έχει τάση 80V και χωρητικότητα 40 Ah, με βάρος 20,2Kg. Έχει μακρόστενο σχήμα και για να την αφαιρέσετε πρέπει να ξεκλειδώσετε τη σέλα με το κλειδί του σκούτερ. Ένα ειδικό φις ασφαλείας τη συνδέει με τον controller, για προστασία από εξωτερικούς παράγοντες. Δεν υπάρχει υποδοχή φόρτισης πάνω στο Lipo, παρά μόνο πάνω στην μπαταρία. Έτσι, μπορείτε να την φορτίσετε είτε πάνω στο σκούτερ, είτε εκτός αυτού, αλλά μόνο μέσω της δικής της υποδοχής. Η υποδοχή αυτή προστατεύεται από νερά και ξένα σώματα από ένα πλαστικό καπάκι. Αν θέλετε να φορτίσετε την μπαταρία συνδεδεμένη στο σκούτερ, οπωσδήποτε κατεβάστε το relay δίπλα της!

Η φόρτιση της εντελώς άδειας μπαταρίας μέχρι να σταματήσει η λειτουργία του φορτιστή, διαρκεί 4+ ώρες. Ο φορτιστής είναι σχετικά μικρός και ελαφρύς, με ισχύ 720W (84V-8,5A). Έχει ενεργό σύστημα ψύξης με ανεμιστηράκι, όσο θορυβώδες θα περιμέναμε. Το μετρήσαμε κοντά στα 38 db, σε απόσταση 1 μέτρου. Κοινώς, δύσκολα θα… κοιμηθείτε ή θα συγκεντρωθείτε στη δουλειά σας με τον φορτιστή στο ίδιο δωμάτιο. Το καλό είναι οτι δεν ζεσταίνεται παρά ελάχιστα κατά τη λειτουργία.

Αν το θέλετε για διανομές/delivery ή κάνετε πολλά Km καθημερινά, η WheelnWater προσφέρει μεγάλο ταχυφορτιστή 25A, ο οποίος γεμίζει τη μπαταρία μέσα σε 1,5 ώρα μόνο! Μάλιστα, η ταχεία φόρτιση δεν ακυρώνει την εγγύηση των 5 ετών/50.000 Km. Είναι ογκώδης, βαρύς, θορυβώδης και κοστίζει €360, αλλά σε χρόνο-ρεκόρ θα έχετε γεμίσει τη μπαταρία σας.

Αυτονομία και κόστος χρήσης, συντήρησης

Πάμε και στο έτερο, σημαντικό κομμάτι, της αυτονομίας. Η εταιρεία ανακοινώνει έως 120 Km αυτονομίας για το Lipo. Αυτό είναι εφικτό με ταχύτητες το πολύ 40 Km/h και αναβάτη 75 Kg, σε σχετικά flat διαδρομή, υπό καλές συνθήκες. Όσο μεγαλώνουν οι απαιτήσεις, οι ταχύτητες και… ανοίγετε το γκάζι περισσότερο, η μπαταρία εξαντλείται ταχύτερα. Αν κινείστε συχνά σε “ανοιχτό” δρόμο κοντά στην τελική ταχύτητα, τότε η πραγματική σας αυτονομία σε μεικτές συνθήκες θα κυμανθεί κοντά στα 55-60 Km. Μέσα στην πόλη με μικρότερες ταχύτητες (μέχρι 55-60 Km/h) τα 70-80 Km είναι απόλυτα εφικτά.

Η πλήρης φόρτιση απαίτησε 2,6 kWh ενέργειας, σύμφωνα με τον μετρητή μας. Στο χειρότερο σενάριο αυτό μεταφράζεται σε κόστος χρήσης περίπου €0,9/100 Km. Αν φορτίζετε με νυχτερινό τιμολόγιο και κινείστε με μεσαίες ταχύτητες, τότε σε ένα καλό σενάριο μπορεί να πληρώνετε €0,35-0,40/100 Km. Όσον αφορά τη συντήρηση, πρακτικά αφορά μόνο τα δισκόφρενα και τα ελαστικά, άρα είναι πολύ μικρή.

Ανάρτηση, συμπεριφορά, φρένα

Το eFun Lipo έχει πηρούνι στο εμπρός μέρος και διπλή ανάρτηση με ελατήρια στο πίσω. Οι τροχοί είναι των 12″ ενώ τα ελαστικά είναι της Kenda, 90/90/12. Οι τροχοί είναι μικροί, μεν, αλλά η ανάρτηση σώζει την κατάσταση. Σίγουρα δεν είναι το πιο άνετο σκούτερ της κατηγορίας του, αλλά δεν θα σας κουράσει σε καθημερινή χρήση. Σε αυτό βοηθά και η αφράτη σέλα. Προσοχή χρειάζεται κυρίως σε πολύ μεγάλες λακκούβες όπου μπορεί να αποσταθεροποιηθεί αν δεν έχετε την προσοχή σας στο δρόμο.

Επίσης, τα ελαστικά κρίνονται λεπτά για την ισχύ και το βάρος του σκούτερ, ενώ “διαβάζουν” το δρόμο περισσότερο απ’ότι θα θέλαμε. Μπορείτε, όμως, να τοποθετήσετε φαρδύτερα ελαστικά (120/75/12) κατά την αγορά, κατόπιν συννενόησης με το κατάστημα.

Τα φρένα του είναι υδραυλικά με μεγάλους δίσκους εμπρός και πίσω (220mm). Σε γενικές γραμμές, τα φρένα μας κάλυψαν και ακινητοποιούν το σκούτερ άμεσα. Θα μπορούσαν να έχουν λίγο καλύτερη αίσθηση στο χέρι, αλλά το αποτέλεσμα μετράει. Επίσης, υπάρχει ένα “ήπιο” regenerative braking σύστημα, το οποίο όμως ενεργοποιείται μόνο με το πάτημα των φρένων και όχι όταν απλώς αφήνετε το γκάζι.

Φώτα

Το εμπρός φωτιστικό σώμα του Lipo θυμίζει περισσότερο ενός απλού, συμβατικού σκούτερ. Λαμπτήρες πυρακτώσεως με το κύριο φως να διαθέτει κλασικό κάτοπτρο και διπλή “σκάλα”. Το πλήκτρο στο αριστερό σας χέρι επιτρέπει και “σινιάλο” με τη μεγάλη σκάλα. Η δέσμη και η ένταση είναι οριακά επαρκείς για αστική χρήση και μάλλον ανεπαρκείς για σκοτεινούς, επαρχιακούς δρόμους. Ωστόσο, μπορείτε να τοποθετήσετε λάμπες LED μέσω του καταστήματος κατά την αγορά, που βελτιώνουν το φωτισμό. Τα εμπρός φλας είναι ξεχωριστά, τοποθετημένα στο κάτω μέρος του τιμονιού και θυμίζουν φλας “παπιού”.

Σε αντίθεση με το εμπρός φως, το πίσω είναι μεγάλο, ισχυρό και αποτελεσματικό, ορατό από μεγάλη απόσταση. Διαχέει το φωτισμό και κάνει ένα ωραίο εφέ στο έδαφος, ενώ τα φλας βρίσκονται μέσα στο ίδιο σώμα και είναι αρκετά ισχυρά. Για τον διακόπτη των φλας στο αριστερό χέρι: Μπορείτε να ενεργοποιήσετε και αλάρμ πατώντας τον πρώτα αριστερά και μετά δεξιά.

Οθόνη και χειριστήρια

Η οθόνη είναι κλασική LCD με μπλε φωτισμό το βράδυ. Είναι ευανάγνωστη μέρα και νύχτα, ξεκούραστη, προβάλλοντας τα απαραίτητα. Ταχύτητα, στάθμη μπαταρίας, οδόμετρο, ενδείξεις φώτων/φλας/ready. Στο κάτω μέρος υπάρχει και μια μπάρα που γεμίζει μάλλον όσο αναπτύσσετε ταχύτητα. Προσωπικά δεν βρήκα κάποια χρησιμότητα σε αυτήν, αλλά δεν ενοχλεί.

Όσον αφορά τη στάθμη της μπαταρίας, είναι διπλή, με “κουτάκια” και ένδειξη της τάσης. Μια γεμάτη μπαταρία δείχνει 83V τάσης (χωρίς φορτίο). Υπό φορτίο έχουμε μια πτώση τάσης περίπου 3V, οπότε με γεμάτη μπαταρία και τέρμα γκάζι θα δείτε 80V. Στα 68V (υπό φορτίο) η ένδειξη αρχίζει να αναβοσβήνει. κάπου εκεί να ξέρετε οτι έχετε το πολύ 5-6 Km αυτονομίας ακόμα, σε ευθεία/ελαφρά ανηφόρα. Σε γενικές γραμμές, όσο είστε πάνω από τα 72V (υπό φορτίο), θα έχετε καλές επιδόσεις και τελική ταχύτητα. Να σημειωθεί οτι τα πρώτα 3-4V “πέφτουν” πολύ γρήγορα, αλλά αυτό μη σας ανησυχήσει. Στα 79-80V είστε ακόμα με σχεδόν γεμάτη μπαταρία και στα 74V είστε περίπου στο 50%.

 

Στο αριστερό χέρι θα βρείτε ένα διπλό διακόπτη για τα φλας. Επίσης θα βρείτε τον διακόπτη για τη “μεγάλη” σκάλα των φώτων και το σινιάλο και ένα κουμπί για την κόρνα (αρκετά ισχυρή). Στο δεξί χέρι θα βρείτε το “ignition” (ουσιαστικά ενεργοποιεί τον ηλεκτροκινητήρα) και ένα κόκκινο πλήκτρο “R”. Αυτό αφορά την όπισθεν, απλώς το κρατάτε πατημένο και με το χειρόγκαζο μπορείτε να κινηθείτε προς τα πίσω. Τέλος, η βασική έκδοση δεν έχει ούτε συναγερμό, ούτε τηλεχειριστήριο. Παίρνετε απλά ένα σετ κλειδιά για τη “μίζα” και το άνοιγμα της σέλας. Το κατάστημα τοποθετεί συναγερμό με keyless entry ως extra εξοπλισμό, με κόστος €38.

Διαθέσιμοι χώροι και μεταφορά φορτίου

Η μεγάλη μπαταρία κάτω από τη σέλα δεν αφήνει πολλά περιθώρια για αποθήκευση. Κράνος, δυστυχώς, δεν χωράει κάτω από αυτήν, αλλά ο φορτιστής μπορεί να χωρέσει, για παράδειγμα. Εν ολίγοις, μάλλον θα χρειαστείτε μπαγκαζιέρα για το Lipo, η οποία χωράει άνετα στην σχάρα και διατίθεται προαιρετικά από το κατάστημα.

Ένας πτυσσόμενος, πλαστικός γάντζος βρίσκεται μπροστά στα πόδια σας για να κρεμάσετε σακκούλες/ψώνια κ.λπ. Τέλος, ένας πολύ μικρός αποθηκευτικός χώρος χαμηλά, ανάμεσα στα πόδια σας, μπορεί να δεχθεί πολύ μικρά αντικείμενα (ξεκλειδώνει με το κλειδί του σκούτερ).

Συμπέρασμα

Το eFun Lipo 4KW είναι ένα μεσαίας κατηγορίας ηλεκτρικό σκούτερ, με μεγάλο του “ατού” τη μπαταρία της CATL. Έχει πολύ καλές επιδόσεις και ικανοποιητική τελική ταχύτητα, για χρήση σε μεγάλες λεωφόρους που ένα “50άρι” δεν μπορεί να κινηθεί με ασφάλεια. Είναι σχετικά άνετο, έχει καλά φρένα, αλλά πολύ λιγους αποθηκευτικούς χώρους. Σίγουρα χρειάζεται μερικά “extras” για να καλύψει πλήρως τις ανάγκες σας, αλλά όσον αφορά τα σημαντικά, είναι μια τίμια λύση και το κυριότερο, σας εξασφαλίζει με μια μεγάλη εγγύηση μπαταρίας, για πολλά χρόνια.

Μπορείτε να κάνετε δωρεάν test ride του eFun Lipo και να δείτε περισσότερα γι’αυτό στο www.wheelnwater.com

 

eFun Lipo photo gallery

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.