Η Νορβηγία είναι η χώρα-πρότυπο όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη. Με ισχυρά κίνητρα για τα EVs αλλά και μεγάλα “αντικίνητρα” για τα οχήματα βενζίνης και πετρελαίου, όπως και ένα εκτεταμένο δίκτυο φορτιστών και ταχυφορτιστών, δεν προκαλούν εντύπωση τα τεράστια μερίδια πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα. Είναι σίγουρα η πρώτη χώρα που θα αγγίξει το 100% πωλήσεων ηλεκτρικών μέσα στα επόμενα χρόνια και πιθανότατα η πρώτη που θα εξηλεκτρίσει πλήρως το “στόλο” της, αποσύροντας όλα τα παλιά, θερμικά μοντέλα.

Νοέμβριος 2021: Μήνας-ρεκόρ για τα EVs

Ο Νοέμβριος ήταν ακόμα ένας εξαιρετικός μήνας για τις πωλήσεις EVs στη Νορβηγία, λοιπόν. Από τα 15.334 αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν τον προηγούμενο μήνα, μόνο τα 356 ήταν βενζίνης και τα 416, diesel. Από την άλλη πλευρά, τα 3.288 ήταν υβριδικά και τα 11.274, αμιγώς ηλεκτρικά! Ποσοστιαία, το 73,8% ήταν BEVs και το 21,1% PHEVs, έτσι το 94,9% των πωλήσεων αφορούν οχήματα που… μπαίνουν στην πρίζα. Το υπόλοιπο 5% ήταν θερμικά.

Όσον αφορά το 11μηνο του 2021, τα ποσοστά είναι 64,2% για τα BEVs, 27,4% για τα PHEVs, 4,1% για τα diesel και 4,4% για τα μοντέλα βενζίνης. Φυσικά, “βαρόμετρο” αποτελούν οι πωλήσεις της Tesla, όπως στις περισσότερες χώρες. Κάποιους μήνες είναι ελάχιστες αλλά σε άλλες περιπτώσεις εκτοξεύονται. Έτσι έγινε και το Νοέμβριο με 1.013 ταξινομήσεις Tesla Model Y και 771 ταξινομήσεις Model 3. Αυτά κατέλαβαν και τις δύο πρώτες θέσεις των πωλήσεων Ι.Χ., ακολουθούμενα από το VW ID.4 (725), το Audi Q4 e-tron (661) και το Nissan Leaf (655).

Αξίζει να αναφερθούν τα αντίστοιχα ποσοστά του Νοεμβρίου 2020. Ήταν 56,1% για τα BEVs, 33,3% για τα PHEVs, 5,4% για τα diesel και 5,1% για τα βενζινοκίνητα. Αυτό δείχνει ότι το μερίδιο θερμικών μειώθηκε κατά 50% περίπου μέσα σε ένα χρόνο και οδεύει προς ελαχιστοποίηση. Επίσης, δείχνει οτι σταδιακά υποχωρούν και τα μερίδια των υβριδικών, με τους Νορβηγούς να στρέφονται στα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα.

Το “sucess story” της ηλεκτροκίνησης και τα προβλήματα της Ελλάδας

Είναι, λοιπόν, η Νορβηγία το “success story” της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη; Η απάντηση είναι “ναι”. Έχει καταρρίψει πολλά από τα επιχειρήματα των πολέμιων της ηλεκτροκίνησης (π.χ. οτι ο βαρύς χειμώνας δημιουργεί μεγάλα προβλήματα στα ηλεκτρικά οχήματα) και δείχνει οτι τα EVs είναι μια βιώσιμη λύση για καθημερινή μετακίνηση, ακόμα και για μεγαλύτερα ταξίδια. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει οτι τα μέτρα και το μοντέλο της Νορβηγίας μπορούν να εφαρμοστούν σε όλες τις χώρες με την ίδια ευκολία και αντίστοιχα αποτελέσματα.

Τα ισχυρά αντικίνητρα για την κατοχή και χρήση θερμικών δεν μπορούν εύκολα να δουλέψουν σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, για παράδειγμα, όπου το χαμηλό κατά κεφαλήν εισόδημα, σε συνδυασμό με τον υψηλό ΦΠΑ και το το τέλος ταξινόμησης καθιστούν δύσκολη την αγορά νέου οχήματος για εκατομμύρια Έλληνες. Άλλωστε, αυτός είναι και ένας από τους λόγους για την γηραιότητα του στόλου οχημάτων μας.

Επιπλέον, οι υποδομές φόρτισης στη χώρα μας είναι ελάχιστες. Δεν αναφερόμαστε μόνο στους κοινόχρηστους/δημόσιους φορτιστές αλλά και στη δυνατότητα ενός κατοίκου να έχει τον δικό του φορτιστή, σε δική του θέση στάθμευσης. Εκατομμύρια Έλληνες παρκάρουν τα οχήματά τους στο δρόμο, σε κοινόχρηστες θέσεις, όπου φυσικά δεν υπάρχει τρόπος φόρτισης. Τουλάχιστον μέχρι ο εκάστοτε Δήμος να μεριμνήσει για τη δημιουργία κοινόχρηστων φορτιστών σε σχετικές θέσεις εντός του οδοστρώματος. Μέχρι τότε, ένα μεγάλο μέρος των κατοίκων της χώρας μας δε θα μπορούν να “υποστηρίξουν” την κατοχή και χρήση ενός EV. Φυσικά, στη Νορβηγία δεν έχουν τέτοια προβλήματα…

Εναλλακτικές υπάρχουν, αλλά…

Οι εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης που θα ωθούσαν κάποιον να αποσύρει ένα παλιό, ρυπογόνο όχημα, ακόμα κι αν δεν έχει τη δυνατότητα να αγοράσει νέο, δεν υφίστανται ή είναι κατώτερου επιπέδου. Η μικροκινητικότητα στις πόλεις δεν ενθαρρύνεται με εξαίρεση ελάχιστους Δήμους της χώρας που την προωθούν, ενώ τα ΜΜΜ πάσχουν από πλευράς ποιότητας, αξιοπιστίας, ταχύτητας και γεωγραφικής κάλυψης.

Με δεδομένα τα παραπάνω, που δεν μπορούμε να παραβλέψουμε, η Ελλάδα θα αργήσει να φτάσει τα μερίδια EVs της Νορβηγίας. Σίγουρα, όμως, η εικόνα της σκανδιναβικής χώρας είναι ένα “παράθυρο στο μέλλον” και για εμάς. Μέσα από το οποίο μπορούμε να προβλέψουμε τις εξελίξεις στον κλάδο των Μεταφορών.

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

Η Nio “μπαίνει” στην Ευρώπη μέσω Νορβηγίας

Προηγούμενο άρθροREVIEW: EMW Kick e-Scooter!
Επόμενο άρθροΡεκόρ ταχύτητας με ηλεκτρική μοτοσυκλέτα – 455 Km/h!
Λάτρης της τεχνολογίας και της αυτοκίνησης από μικρή ηλικία, αρθρογραφώ σε tech media από το...μακρινό, πλέον, 2006. Το concept της ηλεκτροκίνησης με συνεπήρε από τη στιγμή που ανέβηκα για πρώτη φορά σε ηλεκτρικό πατίνι και μπήκα στο πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Κατά βάθος, όμως, θα είμαι πάντα λίγο "petrolhead"...

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.