Ένα από τα κυριότερα πράγματα που πρέπει να ξέρετε για τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα και αναφέρουμε σε κάθε ευκαιρία, είναι το εξής: Αν δεν τα φορτίζετε, δεν έχετε κανένα όφελος! Ούτε από πλευράς εξοικονόμησης κόστους, αφού αν δεν τα λειτουργείτε σε ηλεκτρικό mode, απλώς καίτε καύσιμα (και συνήθως περισσότερα απ’ότι με ένα τυπικό θερμικό μοντέλο), ούτε από πλευράς εκπομπών ρύπων. Η χρήση των PHEVs όσο το δυνατόν περισσότερο σε “ηλεκτρικό” mode, ή έστω σε συνδυαστικό, υβριδικό (αλλά με τακτική φόρτιση μπαταρίας), είναι αυτή στην οποία βασίζεται η λογική τους. Αυτή είναι μια συζήτηση που γίνεται εδώ και μερικά χρόνια στην Ευρώπη και τα δεδομένα μιας νέας έρευνας το αποδεικνύουν εκ νέου.
Σύμφωνα με αυτήν, τα PHEV εκπέμπουν σχεδόν πέντε φορές περισσότερους ρύπους από ό,τι δείχνουν τα επίσημα στοιχεία. Αυτά δείχνουν ότι τα PHEV εκπέμπουν μόλις 19% λιγότερο CO2 από τα αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ, σύμφωνα με ανάλυση της μη κερδοσκοπικής ομάδας Transport and Environment (UK) που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη. Σε εργαστηριακές δοκιμές, θεωρήθηκε ότι είναι 75% λιγότερο ρυπογόνα.

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από τους ενσωματωμένους μετρητές κατανάλωσης καυσίμου (trip computers) 800.000 αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη μεταξύ 2021 και 2023. Διαπίστωσαν ότι οι πραγματικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα PHEV το 2023 ήταν 4,9 φορές μεγαλύτερες από αυτές των τυποποιημένων εργαστηριακών δοκιμών, έχοντας αυξηθεί από 3,5 φορές μεγαλύτερες το 2021.
«Οι πραγματικές εκπομπές αυξάνονται, ενώ οι επίσημες εκπομπές μειώνονται», δήλωσε η Sofía Navas Gohlke, ερευνήτρια στο Transport and Environment και συν-συγγραφέας της έκθεσης.
Οι ερευνητές απέδωσαν το μεγαλύτερο μέρος του χάσματος στην υπερεκτίμηση του «συντελεστή χρήσης», του λόγου των χιλιομέτρων που διανύθηκαν σε ηλεκτρική λειτουργία προς το σύνολο των χιλιομέτρων που διανύθηκαν, διαπιστώνοντας ότι το 27% της οδήγησης πραγματοποιήθηκε σε ηλεκτρική λειτουργία, παρόλο που οι επίσημες εκτιμήσεις υπολόγιζαν το 84%. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε δύο διορθώσεις στον λόγο του συντελεστή χρήσης που θα μειώσουν το χάσμα, αλλά δεν θα το εξαλείψουν, σύμφωνα με την ανάλυση.

Ακόμη και όταν τα αυτοκίνητα οδηγούνταν σε ηλεκτρική λειτουργία, η ανάλυση διαπίστωσε ότι τα επίπεδα ρύπανσης ήταν υψηλότερα από τις επίσημες εκτιμήσεις. Οι ερευνητές είπαν ότι αυτό οφειλόταν στο γεγονός ότι οι ηλεκτρικοί κινητήρες δεν ήταν αρκετά ισχυροί για να λειτουργούν μόνοι τους, με τους βενζινοκινητήρες να καίνε καύσιμα για σχεδόν το ένα τρίτο της απόστασης που διανύθηκε σε ηλεκτρική λειτουργία.
Τα υβριδικά αυτοκίνητα έχουν επανέλθει στο πολιτικό προσκήνιο, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ασκήσει πίεση στην ΕΕ να χαλαρώσει τους στόχους για τις εκπομπές CO2. Η απαγόρευση των νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035 έχει αποτελέσει αντικείμενο έντονου lobbying από την αυτοκινητοβιομηχανία και αντίδρασης από τα κράτη-μέλη με μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες.
«Δεν πρέπει να υπάρξει δραστική μείωση το 2035», δήλωσε ο Γερμανός καγκελάριος Friedrich Merz μετά από μια σύνοδο κορυφής την περασμένη εβδομάδα με την αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας, η οποία αντιμετωπίζει δυσκολίες, υποσχόμενος να κάνει «ό,τι είναι στο χέρι του» για να επιτευχθεί αυτό. Άλλοι ανώτεροι Γερμανοί πολιτικοί έχουν προτείνει τα υβριδικά αυτοκίνητα με δυνατότητα φόρτισης ως ένα παράδειγμα πιθανών «ευελιξιών» που θα μπορούσαν να εισαγάγουν στη νομοθεσία.
Οι ερευνητές υπολόγισαν ότι η υποτίμηση των εκπομπών των PHEV είχε επιτρέψει σε τέσσερις μεγάλους ομίλους κατασκευαστών αυτοκινήτων να αποφύγουν πρόστιμα άνω των 5 δισ. ευρώ μεταξύ 2021 και 2023, καθιστώντας τεχνητά ευκολότερη την συμμόρφωση με τους στόχους της ΕΕ για τον μέσο όρο εκπομπών CO2 του στόλου. Πρόσθεσαν ότι οι οδηγοί PHEV θα πληρώνουν επίσης περίπου 500 ευρώ περισσότερα ετησίως σε λειτουργικά έξοδα από ό,τι θα υπολόγιζαν βάσει εργαστηριακών δοκιμών.

Ένα δικό μας σχόλιο: Είναι γεγονός οτι, ειδικά στις αρχές της δεκατίας, πολλά PHEVs πουλήθηκαν στην αγορά αλλά δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ όπως σχεδιάστηκαν να λειτουργούν ιδανικά. Ένα PHEV πρέπει να φορτίζεται σχεδόν καθημερινά ή έστω κάθε 2-3 ημέρες, αν καλύπτετε πάνω από 20-30 Km ημερησίως. Σε περίπτωση που αυτό δεν συμβαίνει (λόγω αδιαφορίας του, συνήθως εταιρικού, πελάτη ή για άλλους λόγους), τότε το όφελος είναι σχεδόν μηδενικό, καθώς το αυτοκίνητο αναγκάζεται να καταναλώσει καύσιμα. Όχι μόνο αυτό αλλά ήδη ένα plug-in υβριδικό είναι βαρύτερο, πολυπλοκότερο, ακριβότερο και με μεγαλύτερες ανάγκες σε ενέργεια από ένα “σκέτο” βενζινοκίνητο ή diesel όχημα, κάτι που εξισσοροπεί η ύπαρξη της μπαταρίας του, για αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία.
Συνεπώς, το “κλειδί” είναι η φόρτιση ώστε να λειτουργεί κατά κύριο λόγο σε “electric” mode και δευτερευόντως ο τρόπος χρήσης του, αφού τα υβριδικά είναι σχεδιασμένα για υψηλή αποδοτικότητα σε χαμηλά και μεσαία φορτία (ήπια κίνηση στην πόλη ή σε επαρχιακό δίκτυο, μικρές και μεσαίες ταχύτητες κίνησης), όχι για επιθετική οδήγηση και συχνά ταξίδια με υψηλές ταχύτητες.

Εν κατακλείδι, αν σας έδωσαν PHEV όχημα (π.χ. ως εταιρικό/leasing) ή σκέφτεστε να πάρετε, να θυμάστε πάντα οτι η φόρτισή του και η “ηλεκτρική” λειτουργία του είναι πολύ σημαντικοί παράγοντες για το τελικό αποτέλεσμα. Ειδάλλως, καλύτερα να πάρετε ένα αμιγώς ηλεκτρικό, ή ένα αμιγώς… θερμικό μοντέλο (ή απλό HEV, μη plug-in). Σε κάθε περίπτωση, ως δοκιμαστές και υβριδικών μοντέλων εδώ στο GetElectric.gr, με την κατάλληλη οδήγηση και με φορτισμένη μπαταρία, το ποσοστό ηλεκτρικής χρήσης εντός πόλης φτάνει εύκολα στο 100%. Είναι θέμα χρήσης και όχι του οχήματος καθαυτού…
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης:
Πηγή: TheGuardian















