Η τεχνολογία του geofencing δεν είναι “νέα”, αλλά αρκετός κόσμος αγνοεί τη χρησιμότητά της. Πρακτικά, οποιαδήποτε συσκευή με ενσωματωμένο GPS είναι ταυτόχρονα και online (μέσω κάρτας SIM, για παράδειγμα), μπορεί να “περιοριστεί” σε συγκεκριμένους χώρους, σε οποιοδήποτε σημείο της Γης, ή να ενεργοποιεί ένα συναγερμό όταν μπει σε απαγορευμένη ζώνη κ.ο.κ. Το geofencing χρησιμοποιείται ιδιαίτερα στα drones αλλά και στα ενοικιαζόμενα, διαμοιραζόμενα ηλεκτρικά πατίνια, όμως τώρα προχωρά στο επόμενο επίπεδο!
Στην κατηγορία των ηλεκτρικών πατινιών, το geofencing ουσιαστικά τους απαγορεύει από το να βγουν από μια επιτρεπόμενη ζώνη, π.χ. έξω από τα όρια ενός αστικού κέντρου. Το πόσο “επιθετική” είναι η εφαρμογή του εξαρτάται από την πολιτική της εκάστοτε εταιρείας. Για παράδειγμα, μια ήπια εφαρμογή είναι η αδυναμία ολοκλήρωσης της διαδρομής από το χρήστη, αν το πατίνι του βρίσκεται εκτός ορίων. Ή, ένα χρηματικό “πρόστιμο” στο λογαριασμό του, αν το παρκάρει εκτός ορίων. Σε πιο… aggressive καταστάσεις, έχει δοκιμαστεί η αυτόματη απενεργοποίηση των πατινιών, μόλις ξεπεράσουν τα όρια. Κάτι που ενέχει κινδύνους, όμως, αφού ο αναβάτης δεν περιμένει κάποια αναπάντεχη επιβράδυνση και έχουν σημειωθεί ατυχήματα στο παρελθόν.
Στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη, η εταιρεία Rise Scooters χρησιμοποιεί geofencing για να διατηρήσει τα πατίνια της εντός των επιτρεπόμενων ζωνών. Μπορείτε να διαβάσετε σχετικά στην συνέντευξη που μας είχαν δώσει οι υπεύθυνοί της πριν λίγους μήνες.
Next-gen geofencing
Τώρα, η αμερικάνικη εταιρεία Superpedestrian υποστηρίζει πως σχεδίασε ένα νέο σύστημα geofencing για τα LINK πατίνια της, το οποίο μέσα σε λιγότερο από 1″ τα απενεργοποιεί, αν βγουν εκτός ορίων! Η εταιρεία, που έχει πάρει άδεια λειτουργίας και στο UK και ετοιμάζεται να “μπει” στο Λονδίνο, ενώ ήδη βρίσκεται και στη Ρώμη, έψαχνε λύση σε δύο προβλήματα: Πρώτον, της ακρίβειας του GPS, που συχνά “χάνει” την ακριβή θέση του πατινιού εντός αστικών κέντρων και δεύτερον, της ταχύτητας εφαρμογής του εκάστοτε “rule”, αν το πατίνι βγει εκτός ορίων.
Σε γενικές γραμμές, το lag στην δεύτερη περίπτωση είναι από 5 έως 30″, κάτι που σημαίνει πως ο αναβάτης προλαβαίνει να απομακρυνθεί αρκετά, έξω από την επιτρεπόμενη ζώνη, προτού το πατίνι ακινητοποιηθεί. Αυτό μπορεί να μην ακούγεται ιδιαίτερα επικίνδυνο, άλλωστε, πόσο μακριά μπορεί να φτάσει ένα πατίνι σε 30″, μέσα σε ένα πολύβουο αστικό κέντρο; Σε ορισμένες περιπτώσεις, όμως, ανάλογα με το ανάγλυφο του εδάφους αλλά και την περιοχή όπου βρίσκεται, μπορεί να δημιουργηθεί σημαντικό πρόβλημα.
Η Superpedestrian αναφέρει πως οι “χάρτες” για το geofencing μπορούν, πλέον, να τοποθετηθούν “μέσα” στα πατίνια της, μειώνοντας το χρόνο απόκρισης σε κάτω από 1″, καθώς δεν χρειάζεται πλέον η αποστολή των δεδομένων στο server της εταιρείας και η λήψη τους εκ νέου. Όσον αφορά το θέμα της ασφάλειας που προαναφέραμε, η εταιρεία ξεκαθαρίζει πως έχει πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε τα πατίνια να μην απενεργοποιούνται αυτόματα σε επικίνδυνα σημεία, π.χ. στη μέση μιας μεγάλης διασταύρωσης.
Δείτε επίσης: Η Κοπεγχάγη απαγόρευσε τη στάθμευση πατινιών στο κέντρο της
Αυτό επιτυγχάνει και με τη χρήση ενός δέκτη GPS υψηλής ακρίβειας. Με τον τρόπο αυτό, η εταιρεία θα μπορεί ακόμα και να περιορίσει τη χρήση των πατινιών της σε συγκεκριμένες λωρίδες του δρόμου, ή/και να την απαγορεύσει στα πεζοδρόμια, παρ’ότι ίσως απέχουν ελάχιστα εκατοστά από το οδόστρωμα.
Πηγή: Thenextweb