Εδώ και χρόνια περιμένουμε τους μεγάλους κατασκευαστές μοτοσυκλετών να μπουν στο “παιχνίδι” της ηλεκτροκίνησης. Άργησαν να το κάνουν, τουλάχιστον στην Ευρώπη, αφού στην αγορά της Ασίας έχουν ήδη λανσάρει ηλεκτρικά “50άρια” εδώ και καιρό, όμως κάθε αγορά είναι διαφορετική. Εν τέλει, είναι η Yamaha αυτή που, έστω και ελάχιστη διαφορά, έκοψε πρώτη το νήμα και έφερε ένα ηλεκτρικό σκούτερ της στην Ελλάδα, με τον ανταγωνισμό να ακολουθεί κατά πόδας. Ιδού, λοιπόν, το Yamaha NEO’s Dual Battery, το οποίο είχαμε στα χέρια μας, το “ξεζουμίσαμε” εν μέσω καύσωνα και σας τα παρουσιάζουμε!

Yamaha NEO’s Dual Battery video review

Πριν συνεχίσουμε, μερικές απαραίτητες πληροφορίες! Το Yamaha NEO’s της δοκιμής μας παρείχε η Μοτοδυναμική, επίσημος αποκλειστικός διανομέας της Yamaha Motor Co. στην Ελλάδα. Θα το βρείτε διαθέσιμο στο επίσημο δίκτυο συνεργατών της για να το δείτε από κοντά και να το δοκιμάσετε σε test ride. Το Yamaha NEO’s διατίθεται και σε single battery έκδοση, με μόνη διαφορά την 2η μπαταρία, αλλά εμείς είχαμε στη διάθεσή μας το Dual Battery. Η τιμή του Yamaha NEO’s ανέρχεται στις €3.240 (€2.456 μετά την επιδότηση) και του Dual Battery μοντέλου στις €3.985 (€2.720 μετά την επιδότηση). Επίσης, η Yamaha προσφέρει μια μεγάλη γκάμα αξεσουάρ και extras για το NEO’s, τα οποία θα βρείτε όλα εδώ. Τέλος, να σημειώσουμε οτι η εταιρεία προσφέρει 2 έτη εγγύησης για το σκούτερ αλλά και τη μπαταρία του (έως το 50% της χωρητικότητάς της).

Εμφάνιση, κατασκευή

Το Yamaha NEO’s είναι ένα σχετικά μικρό σκούτερ, κατηγορίας L1e (50cc). Έχει μήκος 1,875m, πλάτος 0,695m και ύψος 1,12m, με το μεταξόνιο να αγγίζει τα 1,305m. Το βάρος του ανέρχεται στα 90 Κg, χωρίς τη μπαταρία και έτσι είναι λίγο βαρύτερο, ως όχημα, από τα τυπικά 50άρια της αγοράς. Το είχαμε στα χέρια μας σε μαύρο (Midnight Black) χρώμα, το πλέον διακριτικό και ουδέτερο της γκάμας, αλλά είναι διαθέσιμο και στα πολύ όμορφα Milky White και Aqua, τα οποία μπορείτε να δείτε στην επίσημη σελίδα της εταιρείας. Η απόσταση από το έδαφος είναι περίπου 13,5cm και δύσκολα θα “βρείτε” κάτω, παρά μόνο σε πολύ μεγάλες ράμπες, οριακά. Ο κύκλος στροφής σπάνια δίνεται ως χαρακτηριστικό από τον κατασκευαστή αλλά εδώ τον γνωρίζουμε και είναι 1,9m, γενικά καλός. Το Yamaha NEO’s μπορεί να υποστηρίξει αναβάτη και φορτίο έως 172 Kg, άρα πρακτικά θα σας υπερκαλύψει.

Σχεδιαστικά, το NEO’s ξεχωρίζει αμέσως από το εμπρός μέρος, χάρη στο φωτιστικό σώμα του, όπως κάνουν και τα περισσότερα brands της αγοράς. Άλλο, ιδιαίτερο σημείο του είναι η αριστερή πίσω πλευρά του, αφού εκεί ξεχωρίζει ο πίσω τροχός, “γεμάτος” με το hub motor και σε όλο του το μεγαλείο, καθώς δεν υπάρχει βραχίονας στήριξης από εκείνη την πλευρά (το σκούτερ είναι μονόμπρατσο και η πίσω ανάρτηση βρίσκεται στα αριστερά). Η Yamaha δεν “απουσιάζει” από το σκούτερ καθώς θα δείτε το brand σε αρκετά σημεία, αλλά το λογότυπό της ξεχωρίζει πάνω στο τιμόνι.

NEO's Milky White
NEO’s Milky White

Στα θετικά του NEO’s θα βάλουμε οπωσδήποτε τη μεγάλη απόσταση της σέλας από το deck, στα 47cm περίπου. Δεν είναι αυτονόητη, τουναντίον, πολλά ηλεκτρικά σκούτερ έχουν πρόβλημα σε αυτό τον τομέα, ακόμα κι αν η μπαταρία τους βρίσκεται κάτω από τη σέλα και όχι μέσα στο deck. Ευτυχώς το NEO’s είναι άνετο στη χρήση ακόμα και από ψηλότερους αναβάτες, αφού το γονατά τους δεν θα λυγίζουν περισσότερο απ’όσο πρέπει. Η σέλα από το έδαφος απέχει σχεδόν 80cm. Είναι μεγάλη, για 2 αναβάτες αν και σχετικά σκληρή, για πολύωρη χρήση καθημερινά.

Το deck καλύπτεται από δύο ελαστικά τμήματα εκατέρωθεν του κέντρου του, τα οποία είναι σωστά στηριγμένα για να μην μετακινούνται. Γενικά δεν είναι το μεγαλύτερο deck που έχουμε δει, αλλά αρκετό για να τοποθετήσετε κάποιο αντικείμενο, αν το θέλετε. Το κεντρικό σταντ είναι το αναμενόμενο και το πλαϊνό στάντ “βρίσκεται” πολύ εύκολα με το αριστερό σας πόδι, χάρη στο μεγάλο του “αυτί”. Τα πατάκια για τον συν-αναβάτη είναι αλουμινένια και πτυσσόμενα.

Συμπεριφορά, άνεση, φρένα

Οι τροχοί του Yamaha NEO’s είναι των 13″, έτσι έχει ένα μικρό προβάδισμα σε σχέση με τα “12άρια” του ανταγωνισμού (και δεν είναι λίγα αυτά). Τα ελαστικά είναι επώνυμα, της Maxxis, με διαστάσεις 110-70-13 εμπρός και 130/70-13 πίσω. Είναι αρκετά φαρδιά για ένα τέτοιο σκούτερ, ειδικά το πίσω, αλλά δεν παραπονιόμαστε, αντιθέτως, εκτιμήσαμε ιδιαίτερα την προσθήκη τους. Οι προτεινόμενες πιέσεις, επί τη ευκαιρία, είναι 33psi εμπρός και 36psi πίσω.

Ακόμα ένα πλεονέκτημα του NEO’s σε σχέση με τους περισσότερους ανταγωνιστές του είναι η σταθερότητα σε οποιαδήποτε ταχύτητα. Το μεταξόνιο δεν είναι αυτό που κάνει τη διαφορά αλλά κυρίως το βάρος του, ίσως και η γεωμετρία του εμπρός μέρους, σε ένα βαθμό. Είναι πολύ σταθερό και αφήνει αυτή την αίσθηση του καλού “πατήματος” στη γη, ακόμα και σε ελιγμούς/αλλαγές κατευθύνσεων, χωρίς όμως να γίνεται δυσκίνητο μέσα στο μποτιλιάρισμα. Σε “πορεία” με την τελική του ταχύτητα θα το εκτιμήσετε, καθώς πολλά από τα σκούτερ που δοκιμάζουμε κατά καιρούς έχουν “ελαφριά” αίσθηση.

Από πλευράς πέδησης, έχουμε δισκόφρενo 200mm εμπρός, αλλά ταμπούρο πίσω. Είναι μια επιλογή που δεν συνηθίζεται γενικά στα ηλεκτρικά 50άρια αλλά αρχίζουμε να βλέπουμε συχνότερα. Το καλό είναι οτι το εμπρός φρένο είναι δυνατο, με καλή αίσθηση στη μανέτα, αλλά και το ταμπούρο είναι καλορυθμισμένο και έχει σχετικά αρκετή δύναμη, ακόμα και για να μπλοκάρει οριακά τον τροχό. Με χρήση και των δύο φρένων, σε συνδυασμό με τα εξαιρετικά ελαστικά, το αποτέλεσμα είναι ικανοποιητικότατο, αλλά ακόμα και το πίσω φρένο μόνο του θα προσφέρει μια ανεκτή ισχύ πέδησης. Επίσης, εφαρμόζεται και αναγεννητική πέδηση, ήπιας ισχύος, χωρίς να “κόβει” πολύ το σκούτερ αλλά ούτε να το αφήνει να κυλά ελεύθερα.

Στον τομέα της απόσβεσης κραδασμών, έχουμε τηλεσκοπικό πηρούνι εμπρός με διαδρομή 90mm και μονή ανάρτηση πίσω, στην αριστερή πλευρά, με διαδρομή 80mm. Αν και υπήρξαν περιπτώσεις που το εμπρός “τερμάτιζε”, σε πολύ κακό οδόστρωμα με εγκάρσιες ανωμαλίες, γενικά η ανάρτηση κρίνεται άνω του μέσου όρου και προσφέρει την απαιτούμενη απόσβεση κραδασμών, αλλά ταυτόχρονα διατηρεί μια “σφιχτή”, ποιοτική αίσθηση. Βοηθά και η καλή συναρμογή του σκούτερ στο να μην υπάρχουν τριγμοί, ασάφειες και λοιπά ενοχλητικά φαινόμενα. Το οτι είναι μόνομπρατσο δεν μας ανησυχεί, αφού έχουμε να κάνουμε με ποιότητα και κατασκευή Yamaha, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Φώτα, οθόνη

Ευχαριστημένοι μείναμε γενικά από τα φώτα του Yamaha NEO’s. Το “διπλό” φωτιστικό σώμα εμπρός αφορά τη μεσαία σκάλα, η δέσμη είναι ευρεία, με λευκό φωτισμό και θα σας καλύψει ακόμα και σε επαρχιακό, σκοτεινό κομμάτι. Το ενδιαφέρον είναι οτι όλο το υπόλοιπο φανάρι γύρω αλλά και ανάμεσα από αυτά τα δύο φώτα, αφορά τη μεγάλη σκάλα. Στοχεύει κυρίως κεντρικά και ψηλά, με επαρκή ισχύ.

Το πίσω φωτιστικό σώμα είναι σχετικά διακριτικό, ορατό μέρα και νύχτα, με LEDs και ενσωματωμένα LED φλας. Να σημειωθεί οτι τα εμπρός LED φλας ειναι στο τιμόνι και όχι στο κυρίως φωτιστικό σώμα (προτιμότερο, συνήθως).

Η οθόνη είναι απλή LCD, monochrome, με μεγάλο της πλεονέκτημα το οτι είναι ευδιάκριτη μέρα και νύχτα με άνεση (γαλάζιο backlight). Είναι σχετικά μικρή, ίσως η μικρότερη που έχουμε δει από πλευράς “επιφάνειας”, ενώ παρέχει τις απολύτως απαραίτητες πληροφορίες. Ταχύτητα, δύο στάθμες για τις μπαταρίες, Eco mode και ακόμα μια ένδειξη (Trip, Οδόμετρο ή την ώρα). Η εναλλαγή της τρίτης ένδειξης γίνεται εύκολα μέσω ενός αδιάβροχου, μαλακού πλήκτρου κάτω από την οθόνη. Για όσες ενδείξεις “λείπουν”, υπάρχουν λαμπάκια εκατέρωθεν της οθόνης. Εκεί θα δείτε ενδείξεις για τα φλας, τη μεγάλη σκάλα, την πιθανή υπερθέρμανση του σκούτερ, το “ready” mode και το “limp mode” (μια χελώνα).

Να σημειώσουμε οτι στην οθόνη θα εμφανιστεί η λέξη “push” για να πατήσετε το πλήκτρο στα δεξιά και να είστε πλέον έτοιμοι να ξεκινήσετε. Επίσης, μπορεί να εμφανιστεί η λέξη “hot”, αν το σκούτερ υπερθερμανθεί, αλλά και η λέξη “old” αν κρίνει οτι η μπαταρία έχει “γεράσει” και ήρθε η ώρα να αντικατασταθεί.

Χειριστήρια, λοιπά βοηθήματα και χαρακτηριστικά

Πάμε στα… λοιπά. Μπροστά από το αριστερό σας γόνατο υπάρχει ένας μικρός αποθηκευτικός χώρος. Μπορεί να δεχθεί ένα μπουκαλάκι νερό, το κινητό σας ή άλλα μικροαντικείμενα (έως 1,5 Kg βάρους). Μέσα του θα βρείτε και μια υποδοχή 12V (αναπτήρα) που μπορεί να παρέχει μέχρι 1A (12W), αλλά αν θέλετε υπάρχει ως αξεσουάρ από τη Yamaha μια USB θύρα που μπορείτε να τοποθετήσετε στη θέση της. Στο κέντρο θα βρείτε ένα πλαστικό γάντζο που σύμφωνα με την εταιρεία μπορεί να υποστηρίξει βάρος 1 Kg. Στα δεξιά θα βρείτε τον κυρίως διακόπτη και ένα πλήκτρο για το άνοιγμα της σέλας.

Κάτω από τη σέλα θα βρείτε μία ή δύο μπαταρίες, ανάλογα με την έκδοση του NEO’s που θα επιλέξετε. Το καλό είναι οτι ακόμα και με τις δύο μπαταρίες θα χωρέσει ένα jet κράνος σε αυτό το χώρο, ενώ αν έχετε μόνο μια μπαταρία, οριακά χωράει και ένα full-face κράνος. Σπάνιο κάτι τέτοιο σε σκούτερ που έχει τις μπαταρίες κάτω από τη σέλα, οπότε το βάζουμε στα υπέρ. Στο κάτω μέρος της σέλας υπάρχει υποδοχή για ένα tool kit (σταυροκατσάβιδο), για τα βασικά tasks, ενώ στο πίσω μέρος της ένα πλαστικό καπάκι καλύπτει την θύρα διάγνωσης.

Το NEO’s διαθέτει Bluetooth για συνδεσιμότητα με το MyRide app της Yamaha (Android, iOS). Για να συνδεθείτε εισάγετε τον αριθμό πλαισίου ή σκανάρετε το QR code που βρίσκεται πάνω στη διαγνωστική φίσα. Μόλις συνδεθείτε, θα εμφανιστεί ένα εικονίδιο “app” στην οθόνη. Το app είναι κυρίως υποστηρικτικό και δεν προσφέρει ιδιαίτερα σημαντικές δυνατότητες, αλλά θα αποθηκεύσει τις διαδρομές σας, θα σας δείξει την ακριβή στάθμη των μπαταριών (%), θα σας πει την υπολοιπόμενη αυτονομία και σας επιτρέπει να είστε μέρος του Yamaha community, online. Επίσης, αν σας καλέσουν ενώ οδηγείτε, ή σας στείλουν SMS, θα εμφανιστεί η σχετική ένδειξη στην οθόνη για να σας ενημερώσει.

Το σκούτερ έχει σύστημα keyless entry, αν και μαζί του παίρνετε και ένα φυσικό κλειδί, για προφανείς λόγους. Το remote πρακτικά δεν χρειάζεται ποτέ να βγαίνει από την τσέπη σας. Μόλις μπείτε εντός μιας συγκεκριμένης ακτίνας από το σκούτερ, αθόρυβα αυτό μπαίνει σε standby mode και αρκεί ένα γύρισμα του κεντρικού διακόπτη για να μπορέσετε να ανοίξετε τη σέλα (με το διπλανό πλήκτρο Open) ή να το ενεργοποιήσετε και να εκκινήσετε. Αν απομακρυνθείτε χωρίς να το γυρίσετε στη θέση “Off”, θα αρχίσει να ηχεί για να σας ενημερώσει. Επίσης, μπορείτε να αναβοσβήσετε τα φλας του με το remote για να το εντοπίσετε π.χ. σε ένα parking.

Τα υπόλοιπα χειριστήρια περιλαμβάνουν στα αριστερά τον διακόπτη για τη μεσαία/μεγάλη σκάλα (χωρίς σινιάλο), την κόρνα (πολύ ισχυρή) και τα φλας (δεν υπάρχει ηχητική ειδοποίηση άρα ίσως τα ξεχνάτε ανοιχτά, ενίοτε). Στα δεξιά έχουμε μόνο το “run” (ready) και το Mode (ενεργοποίηση και απενεργοποίηση Eco mode).

Τέλος, να σημειώσουμε οτι κάτω από το deck “κρύβεται” μια μικρή, συμβατική 12V μπαταρία (5Ah). Αυτή αναλαμβάνει όλες τις λειτουργίες όταν οι μπαταρίες υψηλής τάσης αδειάσουν ή αφαιρεθούν, ώστε να ενεργοποιείται το σκούτερ, να ανοίγει η σέλα, να ανάβουν τα φώτα κ.λπ. Ένας DC-DC μετατροπέας αναλαμβάνει τη φόρτισή της μέσω των μπαταριών υψηλής τάσης, οπότε γενικά δεν χρειάζεται να ανησυχείτε γι’αυτήν, αν και όπως όλες οι 12V μπαταρίες οχημάτων, δεν πρέπει να μένει για πολλές εβδομάδες/μήνες χωρίς φόρτιση, ενώ μετά από κάποια χρόνια θα χρειαστεί αντικατάσταση, προφανώς.

Ισχύς και επιδόσεις

Το Yamaha NEO’s είναι εξοπλισμένο με hub motor στον πίσω τροχό. Δείχνει βαρύ και ογκώδες, αλλά φυσικά δεν μπορούμε να το επιβεβαιώσουμε με εύκολο τρόπο. Ωστόσο, δείχνει και ποιοτικό, ενώ δεν είναι πλήρως αθόρυβο. Παράγει αυτό τον απαλό, “διαστημικό” ήχο που δεν ενοχλεί αλλά ίσως ακούσει κάποιος πεζός σε ένα ήσυχο στενάκι ώστε να αντιληφθεί την παρουσία σας.

Το μοτέρ αυτό αποδίδει 2.300W συνεχούς ισχύος και 2.500W peak ισχύος. Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 3,35 ίππους, με την Yamaha να ανακοινώνει ροπή 135 Nm από τις 50, μόλις, rpm. Να σημειώσουμε οτι οι μανέτες των φρένων δεν διακόπτουν την παροχή ισχύος προς το μοτέρ, ως συνήθως στα περισσότερα ηλεκτρικά με hub motor. Στην πράξη, με αναβάτη 75-80 Kg, το NEO’s είναι σβέλτο από χαμηλές ταχύτητες και αποδίδει ομαλά την ισχύ του, αλλά το κάνει μέχρι τέλους και ακόμα και με χαμηλή στάθμη μπαταρίας. Μετρήσαμε το 0-25 Km/h σε περίπου 4″ και το 0-40 Km/h σε περίπου 8″, στα αναμενόμενα επίπεδα. Το κοντέρ, “κλέβει” ελαφρώς και σε αυτό θα δείτε μέχρι 49-50 Km/h σε ευθεία ή ήπια κατηφόρα, με την πραγματική τελική ταχύτητα εκεί να είναι 45 Km/h. Η ροπή και η ισχύς σημαίνουν οτι ένας αναβάτης 80 Kg μπορεί να ανέβει σχεδόν σε οποιαδήποτε ανηφόρα υπάρχει, με γεμάτη μπαταρία, έστω και αργά. Εμείς ανεβήκαμε σε κλίση 20% με περίπου 18 Km/h και σε κλίση 10% με περίπου 28-30 Km/h.

Το Eco mode δεν περιορίζει την τελική ταχύτητα, απλώς περιορίζει την ισχύ σε όλο το φάσμα rpm, για εξοικονόμηση ενέργειας.

Το θετικό, όπως προαναφέραμε, είναι οτι η ισχύς δεν μειώνεται αισθητά, ακόμα και με τη στάθμη της μπαταρίας στο 25-30%. Μόλις ανάψει το λαμπακι με τη χελώνα (limp mode) αρχίζει να αναβοσβήνει και το τελευταίο “κουτάκι” της μπαταρίας, το οποίο σημαίνει οτι είναι κάτω από το 20%. Εκεί αρχίζει να πέφτει η ισχύς, ενώ μειώνεται πολύ περισσότερο όταν πέσετε κοντά στο 5%, προφανώς. Ωστόσο, στο Dual Battery μοντέλο, η Yamaha είχε μια έξυπνη ιδέα για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης, την οποία θα διαβάσετε παρακάτω.

Σημειώνουμε οτι στο αριστερό μέρος του πίσω hub υπάρχει σχεδίαση “φτερωτής”, για αερόψυξη του ηλεκτροκινητήρα και του πίσω φρένου.

Μπαταρίες και σύστημα σταθεροποίησης

Πάμε και στην αυτονομία! Το Yamaha NEO’s διαθέτει κάτω από τη σέλα μια ή δύο μπαταρίες των 50,4V-19,2Ah (967Wh) έκαστη. Έτσι, για το Dual Battery, έχουμε μια συνολική χωρητικότητα 1,93 KWh.

Οι μπαταρίες είναι πολύ ποιοτικές, τουλάχιστον από πλευράς κατασκευής. Αυτό φαίνεται και στο βάρος τους, το οποίο είναι σχετικά μεγάλο για τη χωρητικότητά τους, στα 8 Kg έκαστη. Αντικειμενικά, όμως, είναι ένα μικρό βάρος και σε συνδυασμό με το χερούλι τους, μπορούν εύκολα να μεταφερθούν μια-μια. Κάθε μπαταρία έχει ενσωματωμένα LEDs και με ένα κουμπάκι, σας δείχνουν στο περίπου τη στάθμη της. Επίσης, μια 3-pin θύρα φόρτισης είναι ο μόνος τρόπος επαναφόρτισης της μπαταρίας, καλυπτόμενη από ελαστικό καπάκι.

Εδώ οφείλουμε ειδική μνεία στο σύστημα στήριξης των μπαταριών, μακράν το καλύτερο και ανθεκτικότερο που έχουμε δει σε σκούτερ. Αποτελεί από μια μεταλλική “δαγκάνα” που στην κλειστή θέση της πιέζει τις δύο μπαταρίες προς τα κάτω και τις ασφαλίζει στη θέση τους, ό,τι κι αν συμβεί. Σε πολλά σκούτερ οι μπαταρίες αναπηδούν ή μετακινούνται ελαφρώς στο χώρο τους, έστω και για λίγα χιλιοστά. Αυτό δεν συμβαίνει στο NEO’s και είναι δείγμα της προσοχής που έδωσε η εταιρεία στο θέμα της ασφάλειας και της αξιοπιστίας.

Αυτονομία

Η Yamaha ανακοινώνει κατανάλωση 31 Wh/Km και 37 Km αυτονομίας με τη μια μπαταρία, κατά WMTC. Με δύο μπαταρίες δεν ανακοινώνει διπλάσια αυτονομία, αλλά λίγο μικρότερη, συγκεκριμένα 68 Km κατά WMTC. Θα χαρείτε να μάθετε οτι ξεπεράσαμε εύκολα το δεύτερο νούμερο, επιτυγχάνοντας 76 Km με τις δύο μπαταρίες, προτού το σκούτερ “μείνει” εντελώς. Με τη μια μπαταρία, η αυτονομία είναι κοντά στην τιμή που ανακοινώνει η Yamaha. Αυτά χωρίς χρήση Eco mode, σε διαδρομές με αρκετές ανηφόρες/κατηφόρες, σχεδόν διαρκώς με το γκάζι “τέρμα”, με αναβάτη 75-80 Kg και υψηλές θερμοκρασίες, 30-35 βαθμών Κελσίου. Συνεπώς, η αυτονομία ήταν αυτή που περιμέναμε από την χωρητικότητα των μπαταριών και την ισχύ του σκούτερ και μας ικανοποίησε.

Παραπάνω είπαμε για την “έξυπνη ιδέα” της Yamaha, όσον αφορά την χρήση των δύο μπαταριών. Ορισμένα σκούτερ της αγοράς με δύο μπαταρίες τις χρησιμοποιούν ταυτόχρονα, για αυξημένη ισχύ. Αυτό σημαίνει οτι οι μπαταρίες αδειάζουν ταυτόχρονα, επίσης όμως σημαίνει οτι με μια μπαταρία η ισχύς μειώνεται, ενώ αν οι στάθμες των δύο μπαταριών δεν είναι στο ίδιο επίπεδο, τότε πάλι η ισχύς είναι μειωμένη, μέχρι να “ισορροπήσουν”.

Το NEO’s λειτουργεί ως εξής: Αρχικά κινείστε μόνο με την 1η μπαταρία και αυτό φαίνεται στην οθόνη. Όταν η στάθμη της πέσει κάτω από το 15-20% ανάβει το λαμπάκι του limp mode. Αν είστε εν κινήσει δεν θα αλλάξει κάτι, αλλά μόλις ακινητοποιηθείτε, αυτομάτως το σκούτερ ενεργοποιεί την 2η μπαταρία. Έτσι, έχετε πάλι πλήρη ισχύ, χωρίς να πρέπει να υπομείνετε την μειωμένη απόδοση της “πεσμένης” μπαταρίας. Όταν η 2η φτάσει σε limp mode, συνεχίζει μέχρι να εξαντληθεί πλήρως. Μόνο τότε θα ενεργοποιηθεί ξανά η 1η μπαταρία, η οποία έχει λίγη ακόμα ενέργεια μέσα της, για μερικά Km. Με τον τρόπο αυτό έχετε πλήρη ισχύ για όσο το δυνατόν περισσότερα Km, αλλά με “ξεχωριστές” μπαταρίες.

Φόρτιση

Μέχρι τη στιγμή της φόρτισης, το NEO’s είχε λάβει πολύ υψηλή βαθμολογία, αλλά εκεί η Yamaha αποφάσισε να είναι συντηρητική. Ο φορτιστής είναι σχετικά αδύναμος, στα 3A (160W), ποιοτικός και αδιάβροχος, αλλά και αθόρυβος, χωρίς να υπερθερμαίνεται (με παθητική ψύξη). Μόλις συνδεθεί σε άδεια μπαταρία αποδίδει 140W περίπου, με την ισχύ να αυξάνεται όσο ανεβαίνει η στάθμη της, έως και στα 185W. Η Yamaha ανακοινώνει 20-80% σε 4 ώρες και αυτό ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Ωστόσο, η φόρτιση δεν παύει να είναι γενικά αργή, για ηλεκτρικό σκούτερ, έτσι η κάθε μπαταρία απαιτεί 7 ώρες και 20 λεπτά για μια πλήρη φόρτιση.

Η αργή φόρτιση έχει και τα πλεονεκτήματά της, κυρίως το μικρότερο stress στην μπαταρία. Κάπως έτσι η Yamaha είναι αισιόδοξη για αντοχή έως και 1.000 κύκλων φόρτισης, περίπου 10 ετών ήπιας χρήσης.

Αν κάνετε 30-60 Km την ημέρα και έχετε την ευχέρεια να φορτίζετε στο σπίτι και στη δουλειά, γενικά θα καλυφθείτε. Αν όμως θέλετε το Dual Battery μοντέλο για να καλύπτετε αρκετές δεκάδες Km καθημερινά, σίγουρα θα χρειαστείτε ένα δεύτερο φορτιστή, ώστε να φορτίζετε και τις δύο μπαταρίες ταυτόχρονα (μπορείτε να τον αγοράσετε extra, στα €165).

Ίσως δεν θα χρειαζόταν 2ος φορτιστής αν υπήρχε διακλαδωτής, ώστε ένας φορτιστής να φορτίζει τις δύο μπαταρίες ταυτόχρονα (ή διαδοχικά). Δεν υπάρχει, όμως, όπως δεν υπάρχει ενιαία θύρα φόρτισης πάνω στο σκούτερ. Άρα, ακόμα κι αν έχετε πρίζα π.χ. στο γκάραζ, θα πρέπει να συνδέσετε διαδοχικά τις μπαταρίες για να επαναφορτιστούν, με έναν φορτιστή, ή να συνδέσετε 2 φορτιστές ταυτόχρονα. Είναι ένα “ατόπημα” που δεν περιμέναμε, αλλά τουλάχιστον λύνεται με την χρήση 2 φορτιστών, για όσους απο εσάς κάνετε αρκετές δεκάδες Km καθημερινά.

Τέλος, κάθε μπαταρία απαίτησε 1,1 KWh ενέργειας για πλήρη φόρτιση. Άρα, ανεξαρτήτως αριθμού μπαταριών, υπολογίστε κόστος χρήσης περίπου €0,5/100 Km.

Συμπέρασμα

Το Yamaha NEO’s και το Yamaha NEO’s Dual Battery είναι η πρώτη προσπάθεια του ιαπωνικού κολοσσού στην κατηγορία του electric urban mobility και συγκεκριμένα στα ηλεκτρικά “50άρια”. Ξεχωρίσαμε σε αυτό την ποιότητα κατασκευής του, την εργονομία του, την οδική συμπεριφορά και την άνεση που προσφέρει, με ποιοτικά εξαρτήματα και περιφερειακά, αλλά και αρκετή ισχύ και αυτονομία για τις καθημερινές σας μετακινήσεις, απλώς με λίγο πιο αργή φόρτιση απ’όσο θα θέλαμε. Σε κάθε περίπτωση θα καλύψει τις ανάγκες χιλιάδων υποψήφιων χρηστών στην Ελλάδα και ανοίγει το δρόμο για μια νέα εποχή για την Yamaha.

Yamaha NEO’s photo gallery

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.