Το “range anxiety” είναι ο κύριος παράγοντας ανασφάλειας των κατόχων ηλεκτρικών οχημάτων, κυρίως όσων κάνουν αρκετά χιλιόμετρα την ημέρα και ιδιαίτερα εκτός πόλης. Οι αυτονομίες των EVs αυξάνονται διαρκώς, αλλά μέχρι να έχουμε ένα εκτεταμένο δίκτυο ταχυφορτιστών με ικανοποιητική γεωγραφική κάλυψη, το άγχος θα παραμένει. Εύλογα, όμως, προκύπτει και ένα άλλο ερώτημα, που ευχόμαστε να μην σας απασχολήσει ποτέ. ” Έμεινα από μπαταρία, τι να κάνω; “

Η πιθανότητα να συμβεί κάτι τέτοιο είναι μικρή, προφανώς. Οι κάτοχοι EVs συνήθως γνωρίζουν καλά την αυτονομία του οχήματός τους. Έτσι, δύσκολα θα το ωθήσουν στα όριά του, χωρίς να είναι σίγουροι πως θα φθάσουν στον προορισμό τους (ή σε κάποιον φορτιστή). Έστω, όμως, οτι συμβαίνει. Τι μπορείτε να κάνετε;

Μείνατε; Ατυχήσατε…

Η απάντηση είναι… σχεδόν τίποτα. Δυστυχώς, ένα EV δεν μπορεί εύκολα να επαναφορτιστεί στη μέση του δρόμου, όπως θα συμπληρώναμε λίγη βενζίνη ή πετρέλαιο σε ένα συμβατικό όχημα για να φθάσουμε σε κάποιο πρατήριο καυσίμων. Αυτό σημαίνει οτι θα πρέπει να καλέσετε την οδική βοήθεια για να σας μεταφέρει. Μάλιστα, προσοχή χρειάζεται κατά τη ρυμούλκηση/μεταφορά EVs, καθώς οι κινητήριοι τροχοί (συνήθως οι πίσω) δεν πρέπει να βρίσκονται στο έδαφος κατά τη διάρκεια της μεταφοράς. Κάτι τέτοιο εγκυμονεί κινδύνους για το όχημα, οπότε θα πρέπει να ενημερώσετε την οδική σας βοήθεια για τον τύπο του οχήματος. Και να είστε ενήμεροι και οι ίδιοι για το αν μπορεί να ρυμουλκηθεί έτσι, ή όχι!

Τα παραπάνω, είναι λίγο έως πολύ, γνωστά. Τι θα μπορούσε να γίνει εναλλακτικά, όμως, για να αποφύγουμε τη ρυμούλκηση; Πρώτον, θα μπορούσαν τα φορτηγά της οδικής βοήθειας να επαναφορτίζουν το όχημα, τουλάχιστον αρκετά ώστε να φθάσει σε ένα σταθμό φόρτισης. Αυτό προϋποθέτει κατάλληλα διαμορφωμένα φορτηγά που να μπορούν να παρέχουν φόρτιση. Ακόμα και τότε, βέβαια, η φόρτιση θα είναι σχετικά αργή. Μια εταιρεία στο UK, για παράδειγμα, ονόματι RAC, εξοπλίζει τα φορτηγά της με φορτιστές 3,5kW από το 2019. Δεν μεταφέρει μπαταρίες, καθώς θα αύξαναν το βάρος και την κατανάλωση αναίτια. Αντί αυτών, χρησιμοποιεί μια γεννήτρια που λειτουργεί με τη βοήθεια του diesel κινητήρα του φορτηγού και παράγει ενέργεια. Τον περασμένο Μάιο η RAC ανακοίνωσε πως θα αρχίσει την προσθήκη 5kW γεννητριών στα φορτηγά της. Επίσης, αναπτύσσει ήδη ένα 7,5 kW μοντέλο. Η εταιρεία ελπίζει το 1/6 του στόλου της (περίπου 300-350 φορτηγά) να έχουν δυνατότητα φόρτισης EVs μέχρι το 2022. Αν ο κοντινότερος σταθμός φόρτισης είναι σε απόσταση 10 Km, τότε 15 λεπτά φόρτισης θα αρκούν για να φθάσει το EV μέχρι εκεί.

Εναλλακτικές: V2L, regenerative braking

Μια άλλη λύση είναι η επαναφόρτιση μέσω άλλων EVs. Αρκετοί κατασκευαστές έχουν αρχίσει να προσθέτουν τη δυνατότητα αυτή στα μοντέλα τους. Τo Hyundai Ioniq 5, για παράδειγμα, έχει την τεχνολογία V2L στον προαιρετικό εξοπλισμό του. Χάρη σε αυτήν, το όχημα μπορεί να τροφοδοτήσει ηλεκτρικές συσκευές (π.χ. τηλεοράσεις, ψυγεία κ.λπ.) μέσω 220V παροχής. Ιδανικό χαρακτηριστικό για περιπτώσεις ανάγκης (π.χ. blackout, φυσικές καταστροφές). Εκτός αυτού, το Ioniq 5 μπορεί να επαναφορτίσει και άλλα EVs, όμως! Με ισχύ 3,6 kW, θα μπορούσε να βοηθήσει ένα EV που έμεινε από μπαταρία να διανύσει μερικά Km ακόμα, με μισή-μία ώρα φόρτισης.

Πρέπει να σημειώσουμε, ωστόσο, οτι σε πολλές περιπτώσεις είναι επικίνδυνη μια τέτοια διαδικασία. Όχι εξ’αιτίας του ηλεκτρισμού αλλά από πλευράς οδικής ασφάλειας. Ένα όχημα που “έμεινε” σε ακατάλληλο σημείο, βάζει σε κίνδυνο τόσο τους επιβάτες του, όσο και τα υπόλοιπα οχήματα. Έτσι, η παρατεταμένη παραμονή του στο ίδιο σημείο (π.χ. για φόρτιση ανάγκης), μπορεί να μην είναι ασφαλής και να επιβάλλεται η απομάκρυνσή του το συντομότερο δυνατό. Άλλωστε, θα έχετε παρατηρήσει ότι σε αυτοκινητόδρομους της Ελλάδας, οχήματα περιπολίας των Οδών καταφθάνουν άμεσα σε οχήματα που έχουν ακινητοποιηθεί στο δεξί μέρος/ΛΕΑ, για λόγους ασφαλείας. Οπότε, αν αντιληφθείτε οτι είστε έτοιμοι να “μείνετε”, προσπαθήστε να σταματήσετε σε ένα ασφαλές σημείο (σε parking ή σε κάποιο άνοιγμα του δρόμου, όχι στην κορυφή τυφλών στροφών κ.λπ.).

Τέλος, υπάρχουν και οχήματα που επαναφορτίζονται ενώ ρυμουλκούνται! Αυτό επιτυγχάνεται μέσω του regenerative braking, με τους κινητήριους τροχούς στο έδαφος. Αυτό δεν είναι εφικτό με όλα τα EVs, όμως. Επιπλέον, απαιτεί μεγάλη προσοχή και ικανότητα από τον οδηγό του ρυμουλκού. Τέλος, απαιτεί όχημα κατάλληλο για να σας ρυμουλκύσει, αφού πρέπει να συνυπολογιστεί και το αυξημένο βάρος ενός EV, που μπορεί να αγγίζει τους 2 τόνους.

“Pro” tip!

Προηγούμενο άρθροΈκτακτα μέτρα για την αντοχή του δικτύου ηλεκτροδότησης
Επόμενο άρθροΗ Wheel&Water φέρνει τα Αυστριακά ηλεκτρικά σκούτερ Horwin!
Λάτρης της τεχνολογίας και της αυτοκίνησης από μικρή ηλικία, αρθρογραφώ σε tech media από το...μακρινό, πλέον, 2006. Το concept της ηλεκτροκίνησης με συνεπήρε από τη στιγμή που ανέβηκα για πρώτη φορά σε ηλεκτρικό πατίνι και μπήκα στο πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Κατά βάθος, όμως, θα είμαι πάντα λίγο "petrolhead"...

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.