Αρχική Micromobility Ηλεκτρικά πατίνια και ΜΜΜ: Τι ισχύει;

Ηλεκτρικά πατίνια και ΜΜΜ: Τι ισχύει;

πατίνια μετρό

Αρκετοί κάτοχοι ηλεκτρικών πατινιών θα βρεθούν (ή έχουν ήδη βρεθεί) κάποια στιγμή στην ίδια θέση: Να θέλουν να πάρουν μαζί τους το πατίνι σε κάποιο Μέσο Μαζικής Μεταφοράς, είτε για να το έχουν μαζί στις διακοπές τους, είτε για να διανύσουν μια απόσταση μεγαλύτερη απ’όση επιτρέπει η αυτονομία του, είτε επειδή το απέκτησαν σε μια χώρα και μετακομίζουν σε κάποια άλλη. Ωστόσο, πέρα από τον όγκο και το βάρος τους, τα πατίνια έχουν στο εσωτερικό τους και μια αρκετά μεγάλη μπαταρία λιθίου, η οποία καθιστά επικίνδυνη τη μεταφορά του με ορισμένα μέσα.

Έτσι, απαντάμε σε όλες τις ερωτήσεις και σε όλα τα σενάρια, με βάση τον ισχύοντα Νόμο αλλά και το τι συμβαίνει ουσιαστικά όταν έρθει η στιγμή της “φόρτωσης”.

Σημείωση: Καθώς οι σχετικοί νόμοι δημιουργήθηκαν αρκετά πριν έρθουν στη ζωή μας τα πατίνια, έχει επικρατήσει μέχρι στιγμής η αντιμετώπισή τους ως σπαστά ποδήλατα ή κανονικά ποδήλατα, ανάλογα με το μοντέλο τους και αν το έχουμε “διπλωμένο” ή όχι.

Αστικές συγκοινωνίες

Ξεκινάμε με τα ΜΜΜ εντός πόλεων που επηρεάζουν και την καθημερινότητα πολλών χρηστών. Όταν η απόσταση που πρέπει να διανύσετε είναι μεγάλη (πάνω από 10 Km, για παράδειγμα), ίσως είναι προτιμότερο να βάλετε το πατίνι σε ένα ΜΜΜ και να φτάσετε πιο κοντά στον προορισμό σας. Έτσι θα κουραστείτε λιγότερο, αλλά και δε θα εξαντλήσετε τη μπαταρία του, ώστε να έχετε αρκετή αυτονομία και για άλλες διαδρομές ή την επιστροφή.

Με βάση την υπουργική απόφαση οικ. Α27733/2213 ΦΕΚ Β 1181/19.06.2015 (ΟΑΣΘ, ΣΤΑΣΥ), η μεταφορά σε λεωφορεία και τρόλεϊ επιτρέπεται μόνο με αναδιπλωμένο το ποδήλατο/πατίνι και με τη χρήση ειδικού σάκου. Όσον αφορά τα μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό, Ηλεκτρικό, Τραμ), είτε δεν υπάρχει περιορισμός αν το πατίνι είναι διπλωμένο και σε ειδικό σάκο (σαν αποσκευή), είτε επιτρέπονται στο πίσω μέρος του συρμού και υπό προϋποθέσεις.

Τσάντα μεταφοράς πατινιού (link)

Συγκεκριμένα:
  • Στις τακτικές αστικές γραμμές με οδικά μέσα και μέσα σταθερής τροχιάς επιτρέπεται, με ευθύνη του επιβάτη και κατά την κρίση του οδηγού ή άλλου εντεταλμένου προσωπικού του μεταφορέα ανάλογα με τις συνθήκες πληρότητας του οχήματος/ συρμού και την ασφάλεια των επιβατών, η μεταφορά ποδηλάτων, ως εξής:
  • Στα λεωφορεία επιτρέπεται, αποκλειστικώς, η μεταφορά αναδιπλούμενων (σπαστών) ποδηλάτων μεγέθους έως 20”. Για τη διασφάλιση της ασφαλούς μεταφοράς των επιβατών και για την αποφυγή οποιουδήποτε τραυματισμού αυτών, τα εν λόγω ποδήλατα μεταφέρονται απαραιτήτως εντός ειδικής αποθηκευτικής τσάντας μεταφοράς/ χειραποσκευής (μέγιστων διαστάσεων 33 x 66 x 80εκατ., με ιμάντες ασφάλισης) από όπου δεν εξέχουν μηχανικά μέρη αυτών.
  • Στο Μετρό, τον Ηλεκτρικό Σιδηρόδρομο και το Τραμ επιτρέπεται η μεταφορά και συμβατικών ποδηλάτων, έως δύο (2) ανά συρμό. Οι ποδηλατιστές οφείλουν, κατά τη μετακίνησή τους στις αποβάθρες και γενικότερα σε όλους τους χώρους των σταθμών, να κυκλοφορούν πεζοί, να μη χρησιμοποιούν τις κυλιόμενες κλίμακες των σταθμών ενώ δύνανται να κάνουν χρήση των ανελκυστήρων. Η είσοδος αυτών στο συρμό γίνεται από την τελευταία θύρα.
  • Εάν οι συνθήκες μεταφοράς εντός του οχήματος/ συρμού δεν το επιτρέπουν, ο οδηγός δύναται όπως αρνηθεί την επιβίβαση ενός επιβάτη με ποδήλατο.
  • Κατά τις ημέρες και ώρες διεξαγωγής αθλητικών και άλλων εκδηλώσεων που λαμβάνουν χώρα πλησίον των γραμμών του Μετρό, του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου και του Τραμ δεν επιτρέπεται η μεταφορά ποδηλάτων λόγω της μεγάλης επιβατικής κίνησης στους συρμούς και τις αποβάθρες.
Γενικοί κανόνες για πατίνια/ποδήλατα
  • Σε κάθε περίπτωση, οι κάτοχοι των μεταφερόμενων ποδηλάτων (αναδιπλούμενων και μη) οφείλουν:
  •    Να βρίσκονται πλησίον αυτών και να μεριμνούν για τη μη πρόκληση τραυματισμού ή όχλησης άλλων επιβατών.
  •    Να τα τοποθετούν στους ελεύθερους χώρους των οχημάτων/ συρμών, εκτός των διαδρόμων, των σημείων εισόδου- εξόδου των επιβατών και επικύρωσης των εισιτηρίων ούτως ώστε να μη διακυβεύεται η ασφαλής μετακίνηση των υπόλοιπων επιβατών.
  •    Να δίνουν προτεραιότητα στα άτομα με αναπηρίες και άτομα με μειωμένη κινητικότητα, τους ηλικιωμένους και γενικά στα άτομα που έχουν ανάγκη ιδιαίτερης προσοχής και να μην παρεμποδίζουν την πρόσβασή αυτών στους σταθμούς και τους συρμούς.

Υπεραστικές συγκοινωνίες (ΚΤΕΛ)

Όσον αφορά τις υπεραστικές συγκοινωνίες (ΚΤΕΛ), η ίδια απόφαση αναφέρει συγκεκριμένα τα εξής:

  • Στις υπεραστικές και ενδοκοινοτικές τακτικές και έκτακτες γραμμές επιτρέπεται, η μεταφορά ποδηλάτων, στο χώρο των αποσκευών, σύμφωνα με το σημείο δ.2. του παρόντος Κανονισμού.

Στην πράξη, είναι στη διακριτική ευχέρεια του οδηγού του λεωφορείου για το αν θα επιτρέπει το σπαστό ποδήλατο ή πατίνι σας, ανάλογα με τον όγκο του. Ιδανικά πρέπει να βρίσκεται σε σάκο μεταφοράς και να μην εξέχουν μηχανικά μέρη ενώ όσον αφορά το κόμιστρο, αν ο όγκος και το βάρος του είναι μεγάλα, δεν αποκλείεται να κληθείτε να πληρώσετε και κάποιο αντίτιμο. Κάθε ΚΤΕΛ έχει δικές του πολιτικές σε ορισμένα ζητήματα οπότε δεν υπάρχει μια απάντηση για όλες τις περιπτώσεις, αν και γενικά υπάρχει αρκετή “ελαστικότητα” και σπάνια δε θα δεχθεί ο οδηγός τη μεταφορά. Τέλος, τονίζουμε οτι αν οτιδήποτε στο χώρο αποσκευών πάθει ζημιά ή κλαπεί, ο οδηγός και τα ΚΤΕΛ δεν ευθύνονται γι’αυτό, οπότε προσοχή!

Σημείωση: Οι διαστάσεις των 33 x 66 x 80εκατ. για το σάκο μεταφοράς πρακτικά αφορούν ελάχιστα μοντέλα σπαστών ποδηλάτων (16″ ή 20″) που οριακά χωρούν σε αυτές. Όλα τα πατίνια της αγοράς αναδιπλώνονται στην κολώνα του τιμονιού ενώ το deck τους παραμένει αυτούσιο, με μήκος που συνήθως ξεπερνά το 1m. Τυπικά, λοιπόν, τα πατίνια δεν επιτρέπονται ακόμα και σε σάκο. Ουσιαστικά, όμως, ο οδηγός συνήθως θα τα επιτρέψει.

Υπεραστικά δρομολόγια τραίνων

Σε αυτή την περίπτωση μπορείτε είτε να πάρετε το πατίνι μέσα σε ειδικό σάκο σαν αποσκευή ή να το τοποθετήσετε στον ειδικό χώρο που έχει διαμορφωθεί για αποσκευές (σκευοφόρος), αν υπάρχει. Σε γενικές γραμμές δεν έχουν αναφερθεί περιπτώσεις που διπλωμένο πατίνι δεν μπόρεσε να “ταξιδέψει” με το τραίνο, αλλά οφείλουμε να παράθεσουμε το παρακάτω απόσπασμα από τη σελίδα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ:

Από 15.10.2019 το τέλος των εγγεγραμμένων αποσκευών διαμορφώνεται στα 5€ ανά 2 τεμάχια αποσκευών  και συνολικού βάρους έως 40 κιλά (ανά επιβάτη). Αν οι αποσκευές ανά επιβάτη ξεπερνούν τα 2 τεμάχια ή τα 40 κιλά ο επιβάτης υποχρεούται να πληρώσει το ανάλογο πολλαπλάσιο κόμιστρο.

Γίνονται δεκτά ως εγγεγραμμένες αποσκευές  είδη συσκευασμένα σε δέματα, κιβώτια, βαλίτσες, ταξιδιωτικούς σάκους ή άλλες παραπλήσιες συσκευασίες, καθώς και αυτές οι ίδιες οι συσκευασίες.

Γίνονται επίσης δεκτά ως εγγεγραμμένες αποσκευές, έστω και χωρίς συσκευασία, τα παρακάτω: παιδικά καρότσια, ποδήλατα.

Δεν γίνονται δεκτά ως αποσκευές ποδήλατα με εφεδρικό κινητήρα, καθώς και μοτοσικλέτες.

Οπότε, καλό θα ήταν να κάνετε εκ των προτέρων ένα τηλεφώνημα στην υπηρεσία με την οποία σκοπεύετε να ταξιδέψετε.

Πλοία

Η μεταφορά με πλοίο αφορά πολλούς χρήστες που επισκέπτονται νησιά στα οποία η μετακίνηση με πατίνια είναι μακράν ευκολότερη και οικονομικότερη από το να πάρουν μαζί το ΙΧ/μοτοσυκλέτα τους ή να ενοικιάσουν εκεί κάποιο αυτοκίνητο/μοτοσυκλέτα. Και εδώ ισχύει ό,τι για τα ποδήλατα, ανάλογα με την περίπτωση. Ένα μικρό, διπλωμένο πατίνι ή σπαστό ποδήλατο σε σάκο μεταφοράς μπορεί εύκολα να σας “ακολουθήσει” στο κατάστρωμα ή την καμπίνα. Σε περίπτωση μη σπαστού ποδηλάτου ή μεγάλου πατινιού, υπάρχει περίπτωση να σας ζητηθεί να το αφήσετε στο γκαράζ του πλοίου, όπου βρίσκονται και τα υπόλοιπα οχήματα. Εκεί θα πρέπει να συνεργαστείτε με τους ανθρώπους του πλοίου οι οποίοι θα σας υποδείξουν το σημείο όπου μπορείτε να το αφήσετε ή/και να το δέσετε.

Όσον αφορά πλεούμενα τύπου καταμαράν με περιορισμένο χώρο, ή “δελφίνια”, καλό θα ήταν να κάνετε εκ των προτέρων μια ερώτηση καθώς συνήθως δεν επιτρέπονται συμβατικά ποδήλατα. Και πάλι, όμως, με ένα μικρό, διπλωμένο πατίνι ή σπαστό ποδήλατο σε τσάντα μεταφοράς, δε θα έχετε πρόβλημα.

Αφήσαμε για το τέλος τα αεροπλάνα, καθώς αποτελούν ειδική περίπτωση. Για όλες τις υπόλοιπες, όμως, μια τσάντα μεταφοράς είναι σχεδόν απαραίτητη και κοστίζει ελάχιστα, οπότε μπορείτε να αποκτήσετε μια και σίγουρα θα σας χρειαστεί. Για τα μικρά πατίνια, όπως το απλό Xiaomi M365, μπορείτε να δείτε αυτήν την τσάντα με διαστάσεις 110 x 50 x 20 cm, σε μαύρο χρώμα και τιμή €20. Το M365 Pro ωστόσο, δε χωράει σε αυτήν καθώς έχει μήκος 114cm.

τσάντα για πατίνια

Αεροπλάνα

Αν θέλετε να… “πετάξετε” μαζί με το πατίνι σας, κατά 99% δε θα τα καταφέρετε. Εδώ το ζήτημα είναι η επικινδυνότητα της μπαταρίας λιθίου η οποία μπορεί να αναφλεγεί από έκθεση σε υψηλές θερμοκρασίες ή αν χτυπηθεί/τρυπηθεί από αιχμηρό αντικείμενο. Σε μια τέτοια περίπτωση, η φωτιά που θα προκληθεί μπορεί να αποτελέσει σοβαρό κίνδυνο για την ασφάλεια του αεροσκάφους.

πατίνια αεροπλάνο

Οι αρχές ασφάλειας αεροπλοϊας σε Ευρώπη και ΗΠΑ επιβάλλουν σχεδόν τους ίδιους περιορισμούς, όσον αφορά τις μπαταρίες λιθίου.

Σύμφωνα με την EASA (European Aviation Safety Agency), αν η χωρητικότητα της μπαταρίας ξεπερνά τις 100Wh, δε μπορεί να μεταφερθεί με το αεροπλάνο, αλλά δίνεται η δυνατότητα στην εκάστοτε εταιρεία να επιτρέψει, κατόπιν συννενόησης, μπαταρίες με χωρητικότητα έως και 160Wh. Οι μπαταρίες πρέπει κατά κανόνα να βρίσκονται στην καμπίνα των επιβατών και όχι στο χώρο αποσκευών και πάντα με τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας (απομονωμένοι πόλοι, ασφαλής θήκη/τσάντα μεταφοράς.

Στις ΗΠΑ, η FAA είναι ελαφρώς πιο “χαλαρή”, επιτρέποντας έως 2 μπαταρίες χωρητικότητας μέχρι 160Wh (κατόπιν της σύμφωνης γνώμης του αεροδιακομιστή αν είναι άνω των 100Wh) ή έως 1 μπαταρία χωρητικότητας μέχρι 300Wh.

Σε γενικές γραμμές, μόνο τα πολύ “μικρά” πατίνια της αγοράς (36V, 4,4Ah, για παράδειγμα) μπορούν οριακά να βρεθούν εντός ορίων. Και πάλι, όμως, το οτι η μπαταρία βρίσκεται μέσα στο πατίνι καθιστά δύσκολο το εγχείρημα, αφού είναι πιθανόν να σας ζητηθεί να αφαιρεθεί και να φορτωθεί σε ξεχωριστή συσκευασία/θήκη. Η πρόβλεψη μεταφοράς μπαταριών με αεροπλάνο αφορά κυρίως μεγάλες μπαταρίες laptops, powerbanks και μπαταρίες για ειδικές συσκευές ήχου/εικόνας, οπότε τα ηλεκτρικά πατίνια και τα ηλεκτρικά ποδήλατα δύσκολα θα μπορέσουν να “πετάξουν” σύντομα…

Υπολογισμός Wh μπαταρίας

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο υπολογισμός των Wh της μπαταρίας σας είναι απλός: Πολλαπλασιάζετε την τάση της μπαταρίας (Volts – Nominal) με τη χωρητικότητά της σε Ah ή mAh και το αποτέλεσμα είναι οι Wh. Για παράδειγμα, ένα Xiaomi M365 έχει 36V μπαταρία με χωρητικότητα 7,8Ah (7.800mAh). 36 x 7,8= 280,8 Wh. Στην Ευρώπη, λοιπόν, δε θα επιτρεπόταν η μεταφορά της.

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.