Στους δρόμους της Μαδρίτης βγήκαν στις 30/9 εκατοντάδες ηλεκτρικά πατίνια και μονόροδα (EUCs) με τους κατόχους τους να διαμαρτύρονται για τη νέα νομοθεσία που αφορά τα μέσα μικροκινητικότητας (γνωστά στην Ισπανία ως VMP). Ο νέος κανονισμός του Υπουργείου Μεταφορών θα ισχύσει από τις 22/1/2024 και βρίσκει αντίθετους σε αρκετά σημεία τους χρήστες, αλλά σίγουρα ορίζει διεξοδικά αρκετές παραμέτρους όσον αφορά την έγκριση, διάθεση και χρήση τους, όπως και τις προδιαγραφές ασφαλείας και λειτουργίας τους.

Πλην ορισμένων σημείων που ισχύουν ήδη και στα άρθρα του ελληνικού Κ.Ο.Κ. για τα ΕΠΗΟ (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα), η Ισπανία φέρνει στο τραπέζι ένα σύνολο αρκετά πιο συγκεκριμένων και αυστηρών κανόνων, κυρίως με σκοπό να αποτρέψει την διάθεσή και χρήση χαμηλής ποιότητας οχημάτων με “χαλαρές” προδιαγραφές ασφάλειας της μπαταρίας, στεγανότητας των ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών μερών κ.λπ. Φυσικά, ο νέος κανονισμός δεν αφήνει στο απυρόβλητο λοιπές παραμέτρους όπως η ισχύς, ενώ πλέον κάθε πατίνι και μονόκυκλο θα υποχρεώνεται να διαθέτει αριθμό κυκλοφορίας (πινακίδα) στο πίσω μέρος του. Και εδώ αρχίζουν οι αντιδράσεις.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένα από τα σημεία του νέου κανονισμού (που μπορείτε να δείτε εδώ):

  • Μέγιστη ταχύτητα 25 Km/h
  • Μέγιστο βάρος <50 Kg
  • Μέγιστο μήκος 200cm
  • Μέγιστη ισχύς (συνεχής) 1.000W για τα πατίνια και 2.500W για τα EUCs
  • Ύπαρξη δύο ανεξάρτητων φρένων (που μπορούν να ενεργοποιούνται από την ίδια μανέτα)
  • Ελάχιστη διάμετρος τροχού 8″
  • Δεν επιτρέπονται τα λάστιχα χωρίς αυλάκωση (slicks)
  • Ο μηχανισμός αναδίπλωσης πρέπει να έχει δύο συστήματα ασφάλισης
  • Υποχρεωτική ύπαρξη χώρου για αριθμό κυκλοφορίας (πινακίδας) στο πίσω μέρος, με τις ελάχιστες διαστάσεις της να είναι 52.8×65 mm.
  • Συγκεκριμένες προδιαγραφές στεγανότητας, ηλεκτρικών συνδέσεων, anti-tampering, αντοχής σε κρούση, προστασίας από υπερθέρμανση μπαταρίας κ.λπ.

Ειδικά για τα ΕΠΗΟ που προορίζονται για μεταφορά/διανομή υλών, εμπορευμάτων και αγαθών, ο κανονισμός είναι ακόμα πιο αυστηρός, αν και επιτρέπει μεγαλύτερες διαστάσεις και ισχύ. Ωστόσο υποχρεώνει την ύπαρξη καθρεπτών, φλας, επιπλέον φωτισμού και αρκετά ακόμη.

Αναβάτης πατινιού στην Αθήνα – Σεπτέμβριος 2023

Είναι προφανές οτι οι δημιουργοί του νέου κανονισμού προχώρησαν σε εκτενή μελέτη των ΕΠΗΟ και σε γενικές γραμμές θα λέγαμε οτι είναι στη σωστή κατεύθυνση. Επίσης προφανές το οτι είναι σε σαφώς ανώτερο επίπεδο από τα “δικά μας” άρθρα του ΚΟΚ, τα οποία καλύπτουν τα απολύτως βασικά και απαραίτητα.

Παράλληλα, όμως, ο κανονισμός αυτός πρακτικά θα αποκλείσει από την ισπανική αγορά πολλά μοντέλα πατινιών και μονόκυκλων. Όχι μόνο τα “μεγάλα”, εξαιτίας της υψηλής ισχύος τους, όσο και ορισμένα “μικρά”, π.χ. λόγω της απουσίας δύο φρένων. Να σημειώσουμε οτι το Υπουργείο ήδη διαθέτει και διαρκώς ανανεώνει μια λίστα με τα εγκεκριμένα μοντέλα στην αγορά. Όποιο πατίνι ή μονόκυκλο δεν βρίσκεται σε αυτήν, αυτομάτως είναι παράνομο προς χρήση. Όσα οχήματα εκτός προδιαγραφών έχουν πωληθεί μέχρι την έναρξη του νέου κανονισμού, λαμβάνουν μια περίοδο “χάριτος” και θα μπορούν να χρησιμοποιούνται μέχρι το 2027. Η λίστα βρίσκεται στο dgt.es/vmp (ίσως δεν ανοίγει στον desktop browser σας, εμείς το καταφέραμε μέσω Android/Chrome).

πορεία πατίνια ποδήλατα Αθήνα 22 οκτωβρίου 2022 (20)
Πορεία διαμαρτυρίας ηλεκτρικών πατινιών και ποδηλάτων στην Αθήνα – Οκτώβριος 2022

Για όλους τους παραπάνω λόγους, λοιπόν, οι χρήστες ΕΠΗΟ διαμαρτύρονται, τόσο οι ιδιώτες όσο και οι επαγγελματίες (π.χ. διανομείς). Ό,τι κι αν γίνει, το βέβαιο είναι οτι ο νομοθέτης στην Ελλάδα μπορεί σίγουρα να δανειστεί κάποια τμήματα της ισπανικής νομοθεσίας, αν ποτέ αποφασίσει να εκσυγχρονίσει τον Κ.Ο.Κ…

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

Πορεία στο κέντρο της Αθήνας πραγματοποίησαν ηλεκτρικά πατίνια και ποδήλατα

πορεία πορεία 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.