Ένα από τα ηλεκτρικό moto που παρουσιάσαμε πέρυσι και “έκλεψε καρδιές”, ήταν το Tromox Mino. Ένας ηλεκτρικό mini-bike με πολύ ενδιαφέρουσα σχεδίαση που όμως απευθυνόταν σε μικρόσωμους, κυρίως, αναβάτες και μας άφησε με την ελπίδα να δούμε κάτι μεγαλύτερο και ισχυρότερο από την εταιρεία. Αυτό το… “κάτι”, το είδαμε για πρώτη φορά τον περασμένο Νοέμβριο στο Μιλάνο και στην EICMA 2021. Ήταν το Tromox Ukko S, το οποίο παρουσιάστηκε πανευρωπαϊκά για πρώτη φορά στη μεγάλη έκθεση και από τότε το περιμέναμε στην Ελλάδα! Εν τέλει ήρθε από την Tromox Greece, έκλεψε τις εντυπώσεις όσες μέρες το κυκλοφορούσαμε στους δρόμους της Αθήνας και ήρθε η ώρα να σας το παρουσιάσουμε…
Tromox Ukko S video
Στην Ελλάδα η Tromox αντιπροσωπεύεται επίσημα από την Tromox Greece. Στο κατάστημά της (Αγίας Παρασκευής 112, Χαλάνδρι) θα δείτε από κοντά το Tromox Ukko S, όπως και το Mino, ενώ το επίσημο site της είναι το www.tromox.gr.
Εμφάνιση, κατασκευή
Ένα από τα μεγαλύτερα “ατού” του Ukko S είναι ο σχεδιασμός του. Ακόμα πιο επιθετικό σε σχέση με το Mino και σε 4 διαφορετικούς χρωματικούς συνδυασμούς, με το πορτοκαλί και το γαλάζιο/lime να είναι οι πιο ξεχωριστοί. Τόσο το εμπρός μέρος με το ιδιαίτερο φωτιστικό σώμα, όσο και το πίσω με την “floating” σέλα και το “κρυμμένο” πίσω φως, αλλά και το μονό ψαλίδι, ελκύουν το μάτι του έμπειρου δικυκλιστή. Αυτό το διαπιστώσαμε όλες τις μέρες που το είχαμε στη διάθεσή μας, κυριολεκτικά σε κάθε φανάρι που σταματούσαμε…
Οι διαστάσεις του είναι σαφώς μεγαλύτερες από του Minο, συγκεκριμένα 1.855x800x1045 mm, με μεγάλο μεταξόνιο (1280mm) και ύψος σέλας από το έδαφος στα 77cm. Δεν είναι “μπόμπος”, λοιπόν, αφού ακόμα και ένας αναβάτης 1,80-1,85cm μπορεί με άνεση να το κυκλοφορήσει, χωρίς να αισθάνεται άβολα και χωρίς το θέαμα να είναι περίεργο. Το βάρος του Ukko S είναι 110 Kg και μπορεί να υποστηρίξει φορτίο έως 170Kg, μαζί με τον αναβάτη.
Τα περισσότερα πάνω του δείχνουν πολύ ποιοτικά, high-end και με εξαιρετικό φινίρισμα, ενώ η βαφή των πλαστικών του είναι ειδική, για αντοχή στην έκθεση στον ήλιο. Κάτι πολύ σημαντικό στην Ελλάδα, φυσικά… Το logo της Tromox είναι διακριτό σε πολλά σημεία και μπορείτε να… χαζεύετε το μηχανάκι με τις ώρες.
Συμπεριφορά, άνεση, φρένα
Παρά την ισχύ και τη μεγάλη μπαταρία του, το Tromox Ukko S παραμένει ένα e-moto που θα χρησιμοποιείται κυρίως στην πόλη, σε σύντομες επαρχιακές διαδρομές, σε ένα νησί κ.λπ, όχι στον αυτοκινητόδρομο. Έτσι, ελπίζαμε η ανάρτηση να είναι άνετη και όχι πολύ σφιχτή, καθώς η σέλα αποδείχθηκε κάπως κουραστική μετά από περίπου μια ώρα πάνω της. Ευτυχώς το τηλεσκοπικό πηρούνι με αμορτισέρ λαδιού και η κεντρική ανάρτηση λαδιού με ελατήριο πίσω είναι πολύ καλές για χρήση ακόμα και σε κακούς δρόμους. Απορροφούν τους κραδασμούς καλύτερα από πολλά σκούτερ της αγοράς και βοηθούν πολύ στην άνεση, στο να μην “κοπανάει” το μηχανάκι, αλλά και στην σταθερότητα. Ταυτόχρονα, όμως, δεν επιτρέπουν το squat και το dive στο γκάζι και στα φρένα αντίστοιχα, δίνοντας μια σπορ αίσθηση στον αναβάτη.
Τα ελαστικά “αγκαλιάζουν” τροχούς 14″ και είναι 100/80-14 εμπρός και 120/70-14 πίσω. Σε χαμηλές και υψηλές ταχύτητες προσφέρουν πολύ καλή σταθερότητα, βγάζουν πρόσφυση και δεν μας προβλημάτισαν, πλην μιας μικρής ασάφειας σε μεσαίες ταχύτητες, κοντά στα 50 Km/h, όπου στο Ukko S δεν αρέσει να κρατά απολύτως την ευθεία γραμμή αλλά θέλει να… λικνίζεται αργά. Δεν είναι κάποιο ανησυχητικό φαινόμενο και η εταιρεία, απ’όσο γνωρίζουμε, ήδη προγραμματίζει να αντικαταστήσει τα ελαστικά με διαφορετικού τύπου, κάτι που ίσως βελτιώσει περαιτέρω τη συμπεριφορά. Το μεγάλο μεταξόνιο και το rake του εμπρός μέρους είναι απολαυστικά για υψηλές ταχύτητες και ανοιχτές καμπές, αλλά “κοστίζουν” σε ευκινησία στις χαμηλότερες ταχύτητες και σε γρήγορες αλλαγές κατεύθυνσης και ελιγμούς, τουλάχιστον σε σχέση με το συνολικό μέγεθος του Ukko S.
Τέλος, τα φρένα είναι πλήρως υδραυλικά με διπίστονη δαγκάνα εμπρός, CBS για ταυτόχρονη εμπλοκή και των δύο με μια μανέτα και αρκετά μεγάλη δισκόπλακα εμπρός.
Ισχύς και μετάδοση
Το Ukko S δεν είναι μεγαλύτερο μόνο σε διαστάσεις σε σχέση με το “αδερφάκι” του. Είναι σημαντικά ισχυρότερο, με έναν κεντρικά τοποθετημένο ηλεκτροκινητήρα των 8kW (peak), ήτοι 11 ίππων, το όριο της κατηγορίας των 125cc. Έτσι, δεν περιορίζεται η ταχύτητα του στα 45 Km/h, όπως στο Mino, αλλά “αφήνεται” να φτάσει τα 100 Km/h (πραγματικά). Στο κοντέρ μπορεί να δείτε και 115-120 Km/h σε κατηφόρα, αλλά στην πράξη δεν θα ξεπεράσετε ποτέ τα 105 Km/h. Σε κάθε περίπτωση είναι υπερ-αρκετά για να κινηθείτε σε μεγάλες λεωφόρους, ακόμα και δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, με άνεση.
Η ροπή των 180 Nm και η ισχύς μεταδίδονται στον πίσω τροχό μέσω ενός ιμάντα της Continental. Χρειάζεται αλλαγή κάθε 20.000 Km και η μετάδοση είναι γενικά αθόρυβη, οπότε θα κινείστε “ήσυχα”.
Απόδοση και επιδόσεις
Οι επιδόσεις είναι πολύ καλές αν και η χαρτογράφηση είναι ήπια, ακόμα και στο Sport mode. Τα άλλα δύο modes είναι το Eco (35 Km/h) και το Drive (70 Km/h), τα οποία είναι ηπιότερα. Εξηγούμαστε… Ακόμα και εκκινώντας “τέρμα γκάζι”, το Ukko S δεν θα κάψει το λάστιχό του, δεν θα γλιστρήσει το πίσω μέρος, δεν θα κάνει “όργια”. Θα ξεκινήσει σχετικά ομαλά, και δεν θα αποδώσει την πλήρη ισχύ του παρά μόνο μετά τα 30 Km/h περίπου. Έτσι, το ιδανικό του “φάσμα” είναι μεταξύ περίπου 30 και 60 Km/h, όπου η επιτάχυνση είναι πολύ καλή για την κατηγορία. Μετά τα 60 Km/h ο ρυθμός αρχίζει να μειώνεται, μέχρι τα τελευταία 10 Km/h πριν την τελική που σχεδόν μηδενίζεται.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ένα 0-30 Km/h σε 2,5″, 0-50 Km/h σε 4,5″ και 0-70 σε περίπου 8″. Το Ukko S μπορεί να ανέβει σε κλίσεις έως και 22 μοιρών και άνετα θα υποστηρίξει έναν πολύ βαρύ αναβάτη ή ένα “δικάβαλο” σε ανηφόρες. Εντυπωσιακό είναι οτι η απόδοση δεν πέφτει ακόμα και κοντά στο 0% μπαταρίας, σε αντίθεση με σχεδόν κάθε άλλο ηλεκτρικό σκούτερ που έχουμε δοκιμάσει. Τέλος, να σημειωθεί οτι για να αλλάξετε mode πρέπει να “κλείσετε” το γκάζι”, ειδάλλως θα δείτε οτι αυτό παύει να αποκρίνεται εν κινήσει.
Αυτονομία και φόρτιση
Η τεράστια μπαταρία του Ukko S έχει τάση 72V και χωρητικότητα 55Ah. Έχει σχήμα σχεδόν κυβικό και “κρύβεται” ανάμεσα στα πόδια του αναβάτη, εκεί που βρίσκεται το “ντεπόζιτο”. Αφαιρείται, φυσικά και έχει χερούλι για την ευκολότερη μεταφορά της. Όσο εύκολη μπορεί να είναι για μια μπαταρία βάρους 22,7 Kg… Είναι αδιάβροχη (IP65), έχει τρεις φίσες, ενδεικτικά LEDs και μπορεί να επαναφορτιστεί είτε πάνω στο μηχανάκι, είτε εκτός αυτού.
Η τόσο μεγάλη μπαταρία ήταν απαραίτητη για ένα e-moto τέτοιας ισχύος. Το καλό είναι οτι προσφέρει εξαιρετική αυτονομία, έως και 180 Km υπό ιδανικές συνθήκες (70 Kg, 30 Km/h)! Στο Eco ή το Drive mode, με ταχύτητες έως 60 Km/h, σίγουρα θα πετύχετε 100+ Km αυτονομίας. Στο Sport mode, με συχνές επιταχύνσεις και ειδικά αν κινείστε διαρκώς με υψηλές ταχύτητες, θα δείτε πως η στάθμη πέφτει ταχύτατα. Έτσι, αν βρεθείτε με 90-100 Km/h σε ανοιχτό δρόμο, σε περίπου 50 Km θα χρειαστείτε επαναφόρτιση. Σε ρεαλιστικές συνθήκες για ένα μέσο αναβάτη, όμως, η μπαταρία του Ukko S είναι υπέρ-αρκετή ακόμα και για μια “μεγάλη” μέρα εντός πόλης.
Ο παρεχόμενος φορτιστής είναι ογκώδης, ζυγίζει 2 Kg και έχει απόδοση 10A. Στον μετρητή μας άγγιξε τα 860W και χρειάστηκε 5,5 ώρες για να γεμίσει πλήρως τη μπαταρία. Αξίζει να αναφερθεί οτι απαιτούνται περίπου 4,2 kWh ενέργειας για την φόρτιση. Από πλευράς θορύβου, το ενσωματωμένο ανεμιστηράκι είναι ήσυχο μεν, αλλά παράγει έναν υψίσυχνο ήχο, δε. Αυτό σημαίνει οτι μπορεί να σας ενοχλεί σε ένα ήσυχο δωμάτιο ή γραφείο, αλλά τα decibel συνολικά κρατιούνται χαμηλά. Τέλος, υπάρχει διαθέσιμος και μεγαλύτερος φορτιστής 15A που γεμίζει τη μπαταρία σε σχεδόν 4 ώρες. Οι ανυπόμονοι μπορείτε να παραγγείλετε από την Tromox Greece και τον επίσημο ταχυφορτιστή E-Rush, ο οποίος κάνει το… 0-80% σε μόλις 45′!
Φώτα, χειριστήρια
Πάμε και σε αυτά που συνήθως περνούν σε δεύτερη μοίρα, αλλά τελικά είναι πολύ σημαντικά για την εμπειρία χρήσης. Ξεκινώντας με τα φώτα του Tromox Ukko S, είναι ισχυρά και επαρκή σε κάθε περίπτωση, ακόμα και σε πλήρες σκότος. Το εμπρός σώμα είναι πολύ επιθετικό, με ένα DRL που ξεχωρίζει μέρα και νύχτα. Μέσα του βρίσκουμε δύο projectors, ένα μονίμως αναμμένο και το έτερο που αφορά τη μεγάλη σκάλα. Παρέχουν ψυχρό φως με καλή δέσμη σε κατάλληλη απόσταση και μας ικανοποίησαν πλήρως. Τα φλασάκια είναι clear LED, μικρά και διακριτικά μέχρι να… ανάψουν, οπότε και δείχνουν την ισχύ τους. Το πίσω φωτιστικό σώμα είναι επίσης πολύ ιδιαίτερο, κάτω από τη σέλα, σχεδόν κρυφό. Ωστόσο, είναι πολύ ευδιάκριτο, ειδικά τη νύχτα και μόνο ένας οδηγός ψηλού οχήματος (π.χ. φορτηγό) δεν θα μπορέσει να το δει αμέσως (αλλά θα δεί τον κόκκινο φωτισμό του στο έδαφος, σίγουρα).
Τα χειριστήρια στο δεξί χέρι περιλαμβανουν τον διακόπτη για τα modes, το ignition, ένα πλήκτρο ABS (δεν κάνει τίποτα) και το αλάρμ. Στο αριστερό βρίσκουμε διακόπτη φώτων (χωρίς σινιάλο), Cruise Control, κόρνα (αρκετά ισχυρή) και πλήκτρο για την όπισθεν (χρήσιμη, αλλά θα μπορούσε να έχει λίγο καλύτερη απόκριση). Όλα είναι σε καλή θέση και φωτιζόμενα με μπλε LEDs, περιμετρικά.
Οθόνη
Η οθόνη είναι έγχρωμη TFT με διαγώνιο 5″ και είναι πραγματικά ευδιάκριτη ακόμα και υπό έντονη ηλιοφάνεια, εκτός από ελάχιστες, συγκεκριμένες γωνίες. Το βράδυ είναι εξαιρετική και δεν κουράζει ενώ τη μέρα θα σας καλύψει άνετα, χάρη στην anti-glare, matte επίστρωση. Από τις TFT οθόνες που έχουμε δει είναι μάλλον η καλύτερη μέχρι σήμερα και μόνο μια LCD, μονόχρωμη οθόνη μπορεί να είναι πιο ευδιάκριτη την ημέρα, με το κατάλληλο “καπάκι”.
Παρέχει όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες και έχει ένα μενού όπου μπορείτε να βρείτε ορισμένες ρυθμίσεις και λειτουργίες. Μπορείτε ακόμα και να αλλάξετε το style του καντράν, επιλέγοντας μεταξύ τεσσάρων διαφορετικών light και dark modes. Το Ukko S έχει σύστημα διασύνδεσης CAN μεταξύ των υποσυστημάτων του, οπότε είναι… as good as it gets.
Λοιπές λειτουργίες
Πάνω στο “ντεπόζιτο” βρίσκουμε τη λέξη NFC και ένα μικρό, φωτιστικό σχήμα. Αυτό ανάβει πράσινο όταν ξεκλειδώνετε το Ukko S και κόκκινο όταν το κλειδώνετε ή ηχεί ο συναγερμός. H εταιρεία υποστηρίζει οτι ανάβει οταν “ανιχνεύσει” άλλο Ukko S σε ακτίνα 2 Km! Δεν μπορέσαμε να το… διασταυρώσουμε αλλά υπάρχει ενσωματωμένο GPS και έτσι το όχημα (και το app) “ξέρει” το στίγμα του. Η εφαρμογή της Tromox είναι ακόμα πολύ “basic” και δεν ασχοληθήκαμε ιδιαίτερα μαζί της, αλλά θα το κάνουμε μελλοντικά.
Όσο για το NFC, όπως καταλάβετε, επιτρέπει το κλείδωμα/ξεκλείδωμα χωρίς κλειδί ή χειριστήριο, μόνο με το “tag”. Άλλωστε το Ukko S δεν έχει “μίζα” και η μόνη κλειδαριά του βρίσκεται κάτω από τη σέλα. Προς τα αριστερά ξεκλειδώνει το κάλυμμα της σέλας, αποκαλύπτοντας κάποια ηλεκτρονικά (δεν υπάρχει χώρος αποθήκευσης παρά μόνο για τα “χαρτιά” της μηχανής. Προς τα δεξιά ξεκλειδώνει το καπάκι της μπαταρίας ώστε να την βάλετε/βγάλετε. Τέλος, υπάρχει και το remote που είναι ο κύριος τρόπος κλειδώματος/ξεκλειδώματος, με 3 πλήκτρα. Ο συναγερμός είναι μέτριας προς καλής ισχύος. Κοινώς, έχουμε δοκιμάσει αρκετούς χειρότερους και ελάχιστους καλύτερους από αυτόν.
Συμπέρασμα
Το Tromox Ukko S διατίθεται έναντι €5.950 και επιδοτείται μέσω του “Κινούμαι Ηλεκτρικά” με 20%. Έτσι, η τιμή του με την επιδότηση πέφτει στα €5.150. Ωστόσο, ξέρουμε οτι οι επιδοτήσεις θα αυξηθούν το επόμενο διάστημα, οπότε αν επαληθευθεί αυτό, το Ukko S θα κοστίζει €4.650, μετά την επιδότηση. Έρχεται με 2 χρόνια εγγύηση (1 για τη μπαταρία) και σίγουρα είναι ένα από τα πιο ιδιαίτερα ηλεκτρικά δίκυκλα αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά, τραβώντας σίγουρα την προσοχή όπου κι αν πάτε! Δείτε το video μας για περισσότερα και επισκεφθείτε το www.tromox.gr.
Tromox Ukko S photo gallery
νομίζω σημαντικό θέμα είναι το κόστος της μπαταρίας σε τέτοια τεστ.. γιατί αν χαλάσει και κάνει όσο το μηχανάκι, την έκατσες