Η Νορβηγία συνεχίζει να σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο όσον αφορά το μερίδιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων και εξελίσσεται σε χώρα-πρότυπο, στον τομέα της ηλεκτροκίνησης.
Με το μερίδιο των αμιγώς ηλεκτρικών (BEVs) να έχει ξεπεράσει το 50% σε ορισμένους μήνες μέσα στο 2020, η σκανδιναβική χώρα “έκλεισε” το πρώτο εξάμηνο του 2020 με το 48% των συνολικών πωλήσεων να είναι ηλεκτρικά οχήματα!
Το αποτέλεσμα αυτό οφείλεται τόσο στα τεράστια οικονομικά κίνητρα που προσφέρει το κράτος για την αγορά EVs, όπως και στην έκπτωση στα διόδια που απολαμβάνουν οι κάτοχοί τους, αλλά και στο δωρεάν parking. Το αντίστοιχο ποσοστό για το πρώτο εξάμηνο του 2019 ήταν 45% ενώ για όλο το 2019 το ποσοστό ήταν 42%. Οι διαφορές αυτές δείχνουν αφ’ενός το πόσο “μπροστά” είναι η Νορβηγία εδώ και χρόνια στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, αφ’ετέρου το πόσο “ευαίσθητη” είναι αυτή η αγορά σε εποχικές επιδοτήσεις και φοροαπαλλαγές, προσφορές κατασκευαστών κ.λπ.
Επιπλέον, αξίζει να αναφερθεί πως η αγορά αυτοκινήτων στη Νορβηγία δεν επηρεάστηκε σημαντικά από την πανδημία, με τις συνολικές πωλήσεις για το πρώτο εξάμηνο του 2020 να γνωρίζουν πτώση μόλις 24,3% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Όσον αφορά μόνο τα EVs, γνώρισαν μικρότερη πτώση, της τάξεως του 19%, με best seller το Audi E-tron.
Στόχος οι μηδενικές εκπομπές το 2025!
Όλα τα παραπάνω δεν είναι τυχαία. Η Νορβηγία εδώ πολλά χρόνια είναι σχεδόν απεξαρτημένη από τα ορυκτά καύσιμα και οι κάτοικοι της χώρας έχουν εξοικειωθεί σημαντικά με το concept της ηλεκτροκίνησης. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε πως ο στόχος της Νορβηγίας για μηδενικές εκπομπές είναι τοποθετημένος πολύ νωρίτερα από κάθε άλλης ευρωπαϊκής χώρας. Το 2025, όλα τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στη Νορβηγία θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά!
Αν συγκρίνουμε το στόχο αυτό με τα μερίδια των EVs σε άλλες χώρες (σε χαμηλά μονοψήφια ή οριακά διψήφια ποσοστά), γίνεται αντιληπτό το γιατί η Νορβηγία θεωρείται ηγέτιδα χώρα στην αγορά της ηλεκτροκίνησης. Το παγκόσμιο μερίδιο ηλεκτρικών αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο 3%, σύμφωνα με την International Energy Agency (IEA), συμπεριλαμβανομένων των plug-ins, ενώ το 48% της Νορβηγίας αφορά τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEVs)!