Η έλευση της ηλεκτροκίνησης αλλάζει ήδη πολλά στον τρόπο που οδηγούμε, μάλλον προς το καλύτερο. Οι ιδιαιτερότητες των EVs, όσον αφορά την απόδοση αλλά και την αυτονομία τους, μας δίνουν δυνατότητες που δεν είχαμε μέχρι σήμερα, αλλά θα περιορίσουν και ορισμένες κακές συνήθειες. Στο παρόν άρθρο θα επιχειρήσουμε μια μικρή ανάλυση σχετικά με την μέγιστη, τελική ταχύτητα και το πως αυτή θα επηρεαστεί από τα EVs.

Μέχρι σήμερα, η κατάσταση είναι “απλή”. Τα τυπικά θερμικά μοντέλα μπορούν να έχουν τελικές ταχύτητες των 200-250 Km/h, εντός του τυπικού εύρους ιπποδύναμης (100-250 ίππων). Η μέγιστη ισχύς των θερμικών κινητήρων, ιδίως των βενζινοκινητήρων, αποδίδεται σε υψηλές RPM, το οποίο μεταφράζεται σε υψηλές τελικές ταχύτητες. Φυσικά, το ανώτατο όριο στους ελληνικούς δρόμους είναι 130 Km/h. Αυτό δεν σημαίνει πως οι παραβάσεις είναι… αναμενόμενες, ειδικά για όσους κάνουν συχνά μεγάλες αποστάσεις. Αρκετά οχήματα, ακόμα και σχετικά μικρής κατηγορίας, μπορούν να διατηρήσουν σταθερά και με άνεση ταχύτητες 160-180 Km/h. Κάτι που αρκετοί οδηγοί αξιοποιούν τακτικά, χάρη και στους νέους, ασφαλείς αυτοκινητόδρομους.

Στο εξωτερικό, οι κάμερες ελέγχου ταχύτητας και η τροχαία περιορίζουν σαφώς τις υψηλές ταχύτητες. Ταυτόχρονα, η Ε.Ε. προσπαθεί να μειώσει τα μέγιστα όρια σε πόλεις και αυτοκινητόδρομους. Τόσο στο όνομα της οδικής ασφάλειας, όσο και των εκπομπών ρύπων. Μάλιστα, ορισμένοι κατασκευαστές ήδη έχουν αρχίσει να πωλούν τα οχηματά τους με “κόφτη”, ανεξαρτήτως των δυνατοτήτων τους. Πρόσφατο παράδειγμα η Volvo, η οποία θέτει από το εργοστάσιο όριο ταχύτητας 180 Km/h για τα οχήματά της. Κατά πόδας οι Γάλλοι κατασκευαστές, ενώ επί χρόνια οι Γερμανοί (πλην Porsche) είχαν μια άτυπη συμφωνία για όριο 250 Km/h στα μοντέλα τους, ώστε να μην μπαίνουν στη διαδικασία του ανταγωνισμού για υψηλές τελικές.

Εν ολίγοις, ακόμα και ένα οικονομικό, μικρό αυτοκίνητο μπορεί να αναπτύξει εύκολα ταχύτητες 180-200 Km/h για μεγάλο χρονικό διάστημα. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται, φυσικά.

Πως αλλάζει όλα τα παραπάνω η ηλεκτροκίνηση;

Όπως σίγουρα θα γνωρίζετε, αν έχετε έστω και μικρή εμπειρία από EVs, η τελική ταχύτητα δεν είναι το δυνατό τους σημείο. Ακόμα και μοντέλα 200-300 ίππων έχουν τελική ταχύτητα 160-180 Km/h, εκ κατασκευής. Αυτό φαντάζει μη αναμενόμενο σε αρκετούς υποψήφιους αγοραστές. Ειδικά όταν με τα ίδια χρήματα θα αγόραζαν ένα θερμικό μοντέλο με τελική 220 Km/h τουλάχιστον. Το ερώτημα, όμως, είναι το εξής: Χρειαζόμαστε τόσο μεγάλες “τελικές”;

Στην πράξη, το συντριπτικό ποσοστό των οδηγών σπάνια θα αγγίξει την τελική ταχύτητα του οχήματός του. Συνήθως, δεν θα την πλησιάσει καν, παρά μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις και περισσότερο… από περιέργεια. Συνήθως θα κινείται με 120-160 Km/h στους αυτοκινητόδρομους, ώστε να καλύπτει σχετικά γρήγορα τις αποστάσεις με μια εύλογη κατανάλωση καυσίμου. Οπότε… γιατί να μας ενοχλεί η μικρή τελική ταχύτητα των EVs;

Tech talk

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν χαμηλή τελική ταχύτητα σχετικά με τις ιπποδυνάμεις τους. Οι λόγοι είναι συγκεκριμένοι και απλοί. Πρώτον, η αρχή λειτουργίας των ηλεκτροκινητήρων. Είναι φτιαγμένοι να αποδίδουν μια μέγιστη στιγμιαία ισχύ (peak) αλλά κυρίως κατά την επιτάχυνση, σε χαμηλές και μεσαίες ταχύτητες. Η μέγιστη διαρκής ισχύς τους (nominal) είναι, συνήθως, χαμηλότερη από την “peak”, η οποία είναι και η “διαφημιζόμενη”. Ο ηλεκτροκινητήρας δεν μπορεί να λειτουργήσει παρατεταμένα με την peak ισχύ του καθώς αυτός, η μπαταρία και εν γένει το ηλεκτρικό σύστημα του οχήματος δέχεται μεγάλη “πίεση” κατά την φάση αυτή.

Σε αυτό είναι υπεύθυνη και η μονή σχέση μετάδοσης, που χρησιμοποιείται στα περισσότερα μοντέλα της αγοράς. Τα μοντέλα υψηλών επιδόσεων διαθέτουν και 2η σχέση μετάδοσης, η οποία τους επιτρέπει την άνετη, παρατεταμένη κίνηση με υψηλότερες ταχύτητες, χωρίς να φθάνουν στα όρια του ηλεκτροκινητήρα. Εκεί, σε συνδυασμό με μια αρκετά μεγάλη μπαταρία (π.χ. πάνω από 70 kWh), η γρήγορη κάλυψη μεγάλων αποστάσεων με EV είναι εφικτή και απολαυστική. Τα μοντέλα αυτά, όμως, παραμένουν στη high-end κατηγορία και δεν αφορούν τον μέσο αγοραστή, προς το παρόν.

Σχέση ροπής, περιστροφής και θερμοκρασίας ηλεκτροκινητήρα

Επιπλέον, η απόδοση της μέγιστης ισχύος αυξάνει σημαντικά την κατανάλωση ενέργειας. Όπως ξέρουμε, το range anxiety είναι από τους κύριους ανασταλτικούς παράγοντες για την αγορά EV σήμερα. Μέχρι να αναπτυχθεί επαρκώς το δίκτυο ταχυφορτιστών σε κάθε χώρα και να μειωθούν σημαντικά οι χρόνοι φόρτισης, η υψηλή κατανάλωση ενέργειας είναι… “no-go”.

Τα EVs εμπνέουν την ήπια οδήγηση

Το αποτέλεσμα είναι μια σχετικά χαμηλή τελική ταχύτητα για τα EVs, τόσο για την παρατεταμένη κίνησή τους με αυτήν, όσο και για τον περιορισμό της κατανάλωσης σε ένα λογικό επίπεδο KWh/100 Km. Σε αυτή τη νέα πραγματικότητα σταδιακά προσαρμόζονται και οι ίδιοι οι κάτοχοι EVs. Σε συνδυασμό με το περιορισμένο δίκτυο ταχυφορτιστών, τα μεγάλα ταξίδια με υψηλές ταχύτητες είναι δύσκολα με ένα EV. Έτσι, οι οδηγοί επιλέγουν αυτοβούλως ταχύτητες 110-120 Km/h, ώστε να πετύχουν το προκαθορισμένο πλάνο του ταξιδιού τους (τι ώρα θα φθάσουν, που και πόσες φορές θα σταματήσουν για επαναφόρτιση κ.λπ.).

Σταδιακά, λοιπόν, τα EVs εκπαιδεύουν τους οδηγούς τους σε μια νέα φιλοσοφία. Αυτήν της ήπιας, οικονομικής οδήγησης. Ήπια επιτάχυνση, χαμηλές ταχύτητες, εκμετάλλευση του regenerative/recuparative braking, one-foot driving (χωρίς συχνή χρήση του φρένου) κ.ο.κ. Αυτή η “γενιά” οδηγών μάλλον δεν θα ενθουσιάζεται με τις υψηλές τελικές ταχύτητες και την επιθετική οδήγηση. Ωστόσο, θα απολαμβάνει, περιστασιακά, την τρομερή επιτάχυνση των EVs σε μικρές και μεσαίες ταχύτητες, εντός και εκτός πόλης, ως αντιστάθμισμα. Η επιτάχυνση καθαυτή δεν απαγορεύεται ρητά από τον ΚΟΚ, άλλωστε…

VW ID.3 Review (YouTube)

Έχουμε ήδη γράψει αρκετά, αλλά τα “παρακλάδια” που προκύπτουν από το ζήτημα είναι πολλά. Ας επιχειρήσουμε να αναφερθούμε σε κάποια, εν συντομία.

“Side-effects” και λοιποί παράγοντες

Πρώτον, η νέα, “ήπια” συμπεριφορά των οδηγών θα μειώσει τα ατυχήματα στους δρόμους. Ωστόσο, τα “short bursts“, οι ισχυρές επιταχύνσεις των EVs, τα βοηθούν να αναπτύξουν υψηλές ταχύτητες μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα. Ο οδηγός νιώθει απόλυτη ασφάλεια μέσα στο όχημα, λόγω και της απουσίας θορύβου. Αυτό, όμως, σημαίνει οτι μπορεί ακόμα και “άθελά” του να βρεθεί πολύ πάνω από το όριο μέσα σε κατοικημένη περιοχή, πατώντας ελάχιστα το γκάζι. Αυτό εγκυμονεί κινδύνους για την οδική ασφάλεια. Άλλωστε, ένα όχημα 2 τόνων ακινητοποιείται δύσκολα σε μέτρια ή κακή άσφαλτο, όσο καλό κι αν είναι το σύστημα πέδησης.

Δεύτερον, η αυτόματη αναγνώριση και εφαρμογή του ορίου ταχύτητας από το όχημα, πλησιάζει. Ήδη όλα τα νέα μοντέλα διαθέτουν το σύστημα αυτό, αλλά η χρήση του είναι προαιρετική. Ο οδηγός μπορεί να επιλέγει αν θα το ενεργοποιήσει ή όχι. Το όχημα αναγνωρίζει το όριο, μέσω συνδυασμού των “χαρτών” και των καμερών στο εμπρός μέρος του που “βλέπουν” τη σήμανση στην άκρη του δρόμου. Έτσι, μέσα στα επόμενα χρόνια είναι βέβαιο πως τα οχήματά μας δεν θα μας επιτρέπουν να ξεπεράσουμε το όριο, ακόμα και αν το θέλουμε. Αφήνουμε, προς το παρόν, στην άκρη την συζήτηση περί “software tampering”…

Τρίτον, η αυτόνομη οδήγηση. Όταν φθάσουμε στο επιθυμητό επίπεδο, τα οχήματα θα μπορούν να κινούνται μόνα τους και με σχεδόν απόλυτη ασφάλεια με υψηλές ταχύτητες, τουλάχιστον σε αυτοκινητόδρομους. Θα βλέπουν το δρόμο, θα βλέπουν τα υπόλοιπα οχήματα (και θα επικοινωνούν μαζί τους μέσω V2V), θα προβλέπουν τις κινήσεις τους. Σε συνδυασμό με σύγχρονους αυτοκινητόδρομους, θα θυμίζουν… τραίνα πάνω σε ράγες. Επίσης, ένα κακοσυντηρημένο όχημα (π.χ. με φθαρμένα ελαστικά) δεν θα επιτρέπει την κίνηση με υψηλές ταχύτητες, χάρη στους αισθητήρες του. Αυτές οι συνθήκες θα επέτρεπαν ταχύτητες 160-180 Km/h, πολύ πιο ασφαλώς απ’ότι σήμερα. Είναι ένα πιθανό σενάριο; Εξαρτάται από τους κατασκευαστές και την Ε.Ε…

Οι Μεταφορές θα αλλάξουν ραγδαία, χάρη και στα EVs

Συμπερασματικά, λοιπόν, η έλευση της ηλεκτροκίνησης σταδιακά μειώνει τις ταχύτητες των οχημάτων. Τόσο χάριν της κατανάλωσης, όσο και λόγω της νέας, ήπιας συμπεριφοράς που εμπνέουν στους οδηγούς τους. Όσοι αρέσκονται στις υψηλές ταχύτητες, ίσως συνεχίσουν να επιλέγουν θερμικά μοντέλα για κάποια χρόνια. Ωστόσο, οι εντυπωσιακές επιταχύνσεις των EVs είναι ισχυρό δέλεαρ ακόμα και γι’αυτούς. Οι υπόλοιποι μάλλον δε θα νιώσουν να τους λείπει κάτι κατά την οδήγηση ενός EV.

Πηγή: MDPI.com

Τέλος, ας μην ξεχνάμε οτι η διαρκής συνδεσιμότητα των νέων οχημάτων, θα επισπεύσει τα παραπάνω. Πλέον, κάποιο σύστημα γνωρίζει ανά πάσα στιγμή με τι ταχύτητα κινούμαστε, σε ποιον δρόμο, με πόσα πλευρικά “g” και το πως οδηγούμε. Προς το παρόν, είναι απλά δεδομένα στο cloud. Σύντομα, όμως, η επιθετική οδήγηση θα αναγνωρίζεται αυτόματα και μάλλον θα “τιμωρείται”, ενώ η ήπια θα επιβραβεύεται. Πιθανότητα με βάση κάποια βαθμολογία που θα μεταφράζεται σε χρηματικά κίνητρα ή αντικίνητρα για τους οδηγούς. Εδώ ήδη αρχίζει να εμπλέκεται ο ασφαλιστικός κλάδος, με ειδικά προγράμματα που μειώνουν τα ασφάλιστρα των “καλών” οδηγών και αυξάνουν αυτά των “απρόσεκτων”. Οι αλλαγές στις Μεταφορές θα είναι ραγδαίες τα επόμενα χρόνια, αλλά αναμενόμενες. Η ηλεκτροκίνηση απλώς τις επισπεύδει…

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

Πωλήσεις EVs στην Ελλάδα – Ιούλιος 2021

Αρχική εικόνα: Automann-TV

Προηγούμενο άρθροΣτις 7 Σεπτεμβρίου παρουσιάζεται το VW ID.5 GTX
Επόμενο άρθροeHighway: Ηλεκτρική ενέργεια σε φορτηγά από εναέριες γραμμές
Λάτρης της τεχνολογίας και της αυτοκίνησης από μικρή ηλικία, αρθρογραφώ σε tech media από το...μακρινό, πλέον, 2006. Το concept της ηλεκτροκίνησης με συνεπήρε από τη στιγμή που ανέβηκα για πρώτη φορά σε ηλεκτρικό πατίνι και μπήκα στο πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Κατά βάθος, όμως, θα είμαι πάντα λίγο "petrolhead"...

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.