Ο Δήμος Αθηναίων προχωρά στην εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου κανονισμού κυκλοφορίας και στάθμευσης για τα ηλεκτρικά πατίνια ή αλλιώς Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.). Στόχος είναι η βελτίωση της αστικής κινητικότητας, η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και η προστασία του δημόσιου χώρου. Ο νέος κανονισμός ψηφίστηκε στην 33η Τακτική Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Να σημειώσουμε εδώ οτι οι αλλαγές αυτές δεν αφορούν μόνο τα κοινόχρηστα (shared) ηλεκτρικά πατίνια αλλά και τα ιδιόκτητα πατίνια, όσον αφορά το που έχουν δικαίωμα να κινούναι και με ποιες ταχύτητες. Όσον αφορά τη στάθμευση, φυσικά, αυτή αφορά τους διαχειριστές στόλων ηλεκτρικών πατινιών (π.χ. Dott, Lime, hop κ.λπ.). Αρκετά από όσα ψηφίστηκαν, ισχύουν ήδη για τα Ε.Π.Η.Ο. μέσω του Κ.Ο.Κ. και ουσιαστικά ίσως από εδώ και πέρα να δούμε πιο αυστηρή εφαρμογή τους (π.χ. μέσω της Δημοτικής Αστυνομίας).

Ωστόσο, μια πολύ σημαντική αλλαγή αφορά τους δρόμους στους οποίους πλέον απαγορεύεται πλήρως η κίνηση και στάθμευση πατινιών, κοινόχρηστων και ιδιόκτητων. Πρόκειται για κάτι που αλλάζει τα δεδομένα για τους χρήστες καθώς περιλαμβάνονται δρόμοι που χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τους αναβάτες/χρήστες, όπως η Πανόρμου, η Ιπποκράτους, η Χαρ. Τρικούπη, η Μιχαλακοπούλου, η Ευελπίδων, η Λ.Κηφισίας σε όλο το μήκος της, η Β.Σοφίας, η Κωσταντινουπόλεως, η Λ.Ιωνίας κ.λπ. Στο τέλος του άρθρου θα δείτε τον πλήρη χάρτη που αφορά τα ηλεκτρικά πατίνια.

Εδώ πρέπει να αναρωτηθούμε και το αν τελικά ισχύει στην πραγματικότητα το όριο των 30 Km/h που επί μήνες παρέμεινε στην επικαιρότητα και υποτίθεται οτι βρίσκεται σε ισχύ από τις αρχές του μήνα, για οδούς μονής κυκλοφορίας με μια λωρίδα, εντός αστικού ιστού. Άραγε δρόμοι στους οποίους η μία λωρίδα είναι μόνιμα κατειλλημένη από σταθμευμένα οχήματα και στην πράξη διαθέτουν μόνο μια λωρίδα για κίνηση οχημάτων, δεν θα έπρεπε να έχουν όριο 30 Km/h; Θυμίζουμε οτι τα ηλεκτρικά πατίνια μπορούν να κυκλοφορούν νόμιμα σε δρόμους με όριο έως και 50 Km/h. Επιπλέον, με ποια λογική επιτρέπεται η κίνηση, για παράδειγμα στην Πανεπιστημίου ή την Ακαδημίας, αλλά όχι σε μικρότερες οδούς με πιο μικρές ταχύτητες κίνησης, ή έστω ισάξιες των παραπάνω; Τροφή για σκέψη…

Αυτό οφείλεται και στα (μάλλον υπερβολικά) υψηλά όρια ταχύτητας που έχουν ορισμένοι δρόμοι και τα οποία ορίστηκαν με πλέον παρωχημένες διατάξεις, αρκετές δεκαετίες νωρίτερα, τα οποία αφορούν οδούς που πλέον η κίνηση γίνεται εκ των πραγμάτων με πολύ χαμηλές μέσες ταχύτητες. Δεν αναφερόμαστε σε λεωφόρους αλλά σε μικρότερες, κεντρικές οδούς που όμως οι χρήστες χρησιμοποιούν τακτικά και με την απαγόρευση, αν αυτή εφαρμοστεί αυστηρά, θα οδηγήσει στην παράκαμψή τους και στη διαμπερή κυκλοφορία μέσω μικρότερων, παράπλευρων οδών, επηρεάζοντας και τις γειτονιές. Αυτό είναι ένα προσωπικό σχόλιό μας και… θα δούμε στην πορεία το πως θα επηρεαστεί η κατάσταση.

Επίσης, να σημειώσουμε οτι για να εφαρμοστεί πλήρως ο νέος κανονισμός θα πρέπει να εγκριθεί και από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής, κάτι που αναμένεται να συμβεί το επόμενο διάστημα.

Τέλος, μένει να φανεί εάν ο κανονισμός θα επηρεάσει, βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα, και τη χρήση των ηλεκτρικών ποδηλάτων με κάποιο τρόπο, αν και αυτό θεωρείται απίθανο καθώς κατηγοριοποιούνται ως ποδήλατα από τον Κ.Ο.Κ. και άρα υπόκεινται σε διαφορετικές διατάξεις και περιορισμούς από τα ηλεκτρικά πατίνια.

Ο Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, ανέφερε: «Απελευθερώνουμε δημόσιο χώρο και βάζουμε τάξη στο χάος με τα πατίνια. Προωθούμε τη μικροκινητικότητα στην πόλη, αλλά με ξεκάθαρους κανόνες σε κάθε Δημοτική Κοινότητα. Με τον νέο κανονισμό απαγορεύεται η κίνηση των Ε.Π.Η.Ο. στα πεζοδρόμια, γύρω από την Ακρόπολη, στην Ερμού και την Αιόλου, ενώ θέτουμε όρια ταχύτητας και δημιουργούμε 1.574 θέσεις στάθμευσης για πατίνια εταιρειών εκμίσθωσης σε 124 ζώνες μαζικής στάθμευσης. Προστατεύουμε με πράξεις την προσβασιμότητα όλων των συμπολιτών μας».

shared mobility ellada koinoxrista ilektrika patinia athina thessaloniki adeies lime hop bee scooters ridemovi supepedestrian (5)

Η Αντιδήμαρχος Αστικής Αναζωογόνησης και Ανθεκτικότητας, Μάρω Ευαγγελίδου, σημείωσε: «Ο νέος κανονισμός είναι αποτέλεσμα συστηματικής δουλειάς από τα στελέχη του Δήμου, που εργάστηκαν για μήνες με στόχο τη δημιουργία ενός πλαισίου κανόνων και της καλύτερης οργάνωσης στον δημόσιο χώρο. Πιστεύουμε ότι η μικροκινητικότητα είναι μέρος της λύσης στα κυκλοφοριακά προβλήματα της Αθήνας, για αυτό προωθούμε μία συνεκτική πολιτική στοχεύοντας σε μια πόλη που λειτουργεί καλύτερα για όλους και δίνει ελπίδα για το αύριο».

Ο Αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας και Δημοσίων Κοινοχρήστων Χώρων, Θωμάς Γεωργιάδης, πρόσθεσε: «Η Δημοτική Αστυνομία αναλαμβάνει την επιχειρησιακή εφαρμογή του κανονισμού μέσα από εντατικούς ελέγχους. Με φυσική παρουσία, τη χρήση ψηφιακών εργαλείων και τη συνεργασία με τις υπηρεσίες του Δήμου, μπορούμε πλέον να παρακολουθούμε σε πραγματικό χρόνο τα Ε.Π.Η.Ο. και να επεμβαίνουμε όπου χρειάζεται. Έτσι διαμορφώνεται ένα σταθερό πλαίσιο τήρησης κανόνων, με σεβασμό στους πεζούς και την εύρυθμη λειτουργία της πόλης».

Τι αλλάζει για τα Ε.Π.Η.Ο. στην Αθήνα

Η εφαρμογή των νέων κανόνων έρχεται να αντιμετωπίσει φαινόμενα ακανόνιστης στάθμευσης και ανασφαλούς χρήσης των Ε.Π.Η.Ο.. Ακολουθεί το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο στον Δήμο Αθηναίων:
1. Κυκλοφορία: Η κυκλοφορία των Ε.Π.Η.Ο. εντάσσεται στις ρυθμίσεις του Κ.Ο.Κ. με εξειδικευμένες προβλέψεις που οριοθετούν επιτρεπόμενες και απαγορευμένες περιοχές κυκλοφορίας. Αναλυτικά:

  • Πλήρης απαγόρευση κυκλοφορίας και στάθμευσης σε όλη την περιοχή γύρω από την Ακρόπολη στο ιστορικό κέντρο, σε άλση, καθώς και στους πεζόδρομους Ερμού και Αιόλου.
  • Όριο ταχύτητας 6 χλμ/ώρα (ταχύτητα γρήγορης βάδισης πεζού) στην περιοχή του Ψυρρή, στον πεζόδρομο Κεραμεικού, καθώς και σε όλους τους πεζοδρόμους και κοινόχρηστους χώρους.
  • Απαγορεύεται η κίνηση σε πεζοδρόμια. Ο οδηγός κινείται ως πεζός, έχοντας το όχημα στο πλάι.
  • Δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία σε οδούς με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ/ώρα ή σε πρόσθετα τμήματα που ορίζει ο Δήμος.
  • Οι εταιρείες μίσθωσης συστήνεται να χρησιμοποιούν το υπάρχον λογισμικό που διαθέτουν, για τον εντοπισμό του οχήματος, καθώς και για τον περιορισμό ταχύτητας («κόφτης»).

2. Στάθμευση: Για τους πολίτες, ο κανονισμός προβλέπει ότι η στάθμευση των Ε.Π.Η.Ο. πρέπει να γίνεται με τρόπο που διασφαλίζει ελεύθερη δίοδο 1,5 μέτρου για τους πεζούς, ενώ απαγορεύεται η στάθμευση σε ράμπες, διαβάσεις, εισόδους κτιρίων και άλλες κρίσιμες προσβάσεις καθώς και σε απόσταση μικρότερη των 20 μέτρων από αρχαιολογικούς χώρους. Για τις εταιρείες εκμίσθωσης, η στάθμευση σε κοινόχρηστο χώρο επιτρέπεται αποκλειστικά στις 124 ζώνες μαζικής στάθμευσης που έχει χωροθετήσει ο Δήμος σε όλες τις Δημοτικές Κοινότητες, με συνολικά 1.574 διαθέσιμες θέσεις. Οι διαστάσεις κάθε θέσης είναι 1,3 μ. × 0,4 μ. Συγκεκριμένα, ανά Δημοτική Κοινότητα:

  • 1η Δ.Κ.: 516 θέσεις, με χρέωση 120 € ανά θέση/έτος.
  • 2η Δ.Κ.: 178 θέσεις, με χρέωση 120 € ανά θέση/έτος.
  • 3η Δ.Κ.: 134 θέσεις, με χρέωση 80 € ανά θέση/έτος.
  • 4η Δ.Κ.: 168 θέσεις, με χρέωση 60 € ανά θέση/έτος.
  • 5η Δ.Κ.: 214 θέσεις, με χρέωση 60 € ανά θέση/έτος.
  • 6η Δ.Κ.: 148 θέσεις, με χρέωση 80 € ανά θέση/έτος.
  • 7η Δ.Κ.: 216 θέσεις, με χρέωση 80 € ανά θέση/έτος.

Αν όλες αυτές οι θέσεις καλυφθούν με το παραπάνω αντίτιμο, ο Δήμος μπορεί να βάλει στα ταμεία του έως και περίπου €145.000 ετησίως.

dott patinia athina ellada shared mobility (2)

3. Αδειοδότηση Στάθμευσης Εταιριών Ε.Π.Η.Ο.: Η διαδικασία αδειοδότησης για τις εταιρείες Ε.Π.Η.Ο. προβλέπει την υποβολή αίτησης σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του νόμου και του κανονισμού, με ετήσια συλλογή και αξιολόγηση των φακέλων. Η εκχώρηση των θέσεων στάθμευσης γίνεται βάσει δικλίδων ασφαλείας, ώστε να αποφεύγονται στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό, ενώ κάθε εταιρεία μπορεί να διεκδικήσει συγκεκριμένο μέγιστο αριθμό θέσεων σε κάθε ζώνη μαζικής στάθμευσης. Η τελική διαμόρφωση και διαγράμμιση των χώρων πραγματοποιείται υπό την επίβλεψη του Δήμου, σε συνεργασία με τις εταιρείες.

4. Κυρώσεις και Έλεγχος: Ο κανονισμός συνοδεύεται από σαφές πλαίσιο κυρώσεων και ελέγχων. Εφαρμόζονται οι προβλέψεις του Κ.Ο.Κ. για παραβάσεις κυκλοφορίας και στάθμευσης, ενώ προβλέπεται η απομάκρυνση παρανόμως σταθμευμένων οχημάτων και η δυνατότητα ανάκλησης άδειας χρήσης στάθμευσης στον κοινόχρηστο χώρο. Όλα τα Ε.Π.Η.Ο. πρέπει να διαθέτουν μοναδικό σειριακό αριθμό και να καταγράφονται σε ειδικό Μητρώο. Η παρακολούθηση του στόλου θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο μέσω λογισμικού σε συνεργασία με τη ΔΑΕΜ Α.Ε. ΟΤΑ, ενώ οι έλεγχοι ταχύτητας και τήρησης των ζωνών απαγόρευσης πραγματοποιούνται από τη Δημοτική Αστυνομία και τις αρμόδιες Αστυνομικές Αρχές. Επιπλέον, η Διεύθυνση Καθαριότητας, σε συνεργασία με τη Δημοτική Αστυνομία, μπορεί να προχωρά σε άρση οχημάτων που έχουν σταθμεύσει παράνομα, με την επιβολή προστίμων βάσει του σειριακού αριθμού.

dott patinia athina ellada shared mobility (2)

Ο νέος κανονισμός οργανώνει τη χρήση και τη στάθμευση των Ε.Π.Η.Ο., εξασφαλίζοντας δίκαιη κατανομή του δημόσιου χώρου και αρμονική συνύπαρξη όλων των μέσων μετακίνησης. Η εφαρμογή του θα συνοδευτεί από τη σήμανση και τη διαμόρφωση των ειδικών θέσεων στάθμευσης, την ψηφιακή παρακολούθηση των θέσεων και των χρεώσεων μέσω ειδικής πλατφόρμας, καθώς και από στοχευμένη ενημερωτική καμπάνια προς χρήστες και εταιρείες εκμίσθωσης, ώστε η μετάβαση στο νέο πλαίσιο να γίνει ομαλά και αποτελεσματικά. Με αυτό το βήμα, ο Δήμος Αθηναίων εντάσσει τη μικροκινητικότητα στην καθημερινότητα της πόλης, με προτεραιότητα την ασφάλεια, την προσβασιμότητα και τον σεβασμό του δημόσιου χώρου.

Για την ευκολία σας, παρακάτω μπορείτε να δείτε πιο αναλυτικά τους χάρτες με τις περιοχές απαγόρευσης κυκλοφορίας ή/και στάθμευσης πατινιών, τις ζώνες χαμηλής ταχύτητας (6 Km/h) και τις θέσεις όπου θα σταθμεύονται τα κοινόχρηστα ηλεκτρικά πατίνια:

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.