Η Tesla είναι πρωτοπόρος στην αυτόνομη οδήγηση και αρκετοί (κυρίως στο εξωτερικό) αγοράζουν τα μοντέλα της και για τον λόγο αυτό. Οι δεκάδες αισθητήρες και κάμερες πάνω στα οχήματα εξασφαλίζουν ένα ικανοποιητικό βαθμό αυτοματοποιημένης οδήγησης. Μάλιστα, σε λίγα χρόνια υπόσχονται μια πλήρως αυτόνομη εμπειρία (Level 5). Τις τελευταίες ημέρες, όσοι κάτοχοι Tesla έχουν early access στα νέα χαρακτηριστικά, λαμβάνουν μέσω software update το Tesla FSD Beta v.9.0. Το software επιτρέπει στο όχημα να πραγματοποιεί αυτόνομα ορισμένες πιο απαιτητικές κινήσεις, όπως την πλοήγηση και στροφή σε διασταυρώσεις και γενικότερα την οδήγηση εντός αστικού περιβάλλοντος, η οποία είναι σαφώς δυσκολότερο έργο για την AI σε σχέση με την οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο, φυσικά.

Ουσιαστικά πρόκειται για ένα “public testing” του FSD από τους ίδιους τους ιδιοκτήτες. Μετά από την περίοδο αυτή θα δούμε την τελική έκδοση του FSD, η οποία θα διατίθεται σε όποιον κάτοχο την θέλει έναντι $199/μήνα. Τα αποτελέσματα, ενθαρρυντικά, μέχρι στιγμής. Ωστόσο, υπάρχουν και videos στο YouTube που δείχνουν οτι το FSD δεν είναι ακόμα 100% έτοιμο για χρήση εντός πόλης, πραγματοποιώντας κινήσεις που ο οδηγός δεν θα έκανε ή δεν θα έπρεπε να κάνει. Παραδείγματα μπορείτε να δείτε εδώ. Να σημειωθεί πως η v.9.0 βασίζεται μόνο στις κάμερες του οχήματος και όχι στους λοιπούς αισθητήρες, όπως παλαιότερα (ADAS).

Φυσικά, αυτός είναι και ο σκοπός του beta testing. Να διαπιστωθεί η λειτουργικότητα ενός software σε πραγματικές συνθήκες χρήσης, από όσο το δυνατόν περισσότερους χρήστες. Όσοι συμμετέχουν στο Early Access Program, είναι οδηγοί Tesla που ξέρουν επακριβώς γιατί το κάνουν και πως να το κάνουν. Ο ίδιος ο Elon Musk προειδοποίησε τους testers να είναι πάντα έτοιμοι να επέμβουν και να μην χαλαρώνουν, διότι σίγουρα θα αντιμετωπίσουν προβλήματα. Όπως βλέπουμε και στα videos των beta testers, ακολουθούν τα προβλεπόμενα επιτυχώς.

Beta testing σε δημόσιο δρόμο: Ναι ή όχι;

Το ερώτημα που προκύπτει, όμως, είναι το εξής: Πρέπει να επιτρέπεται το beta testing τεχνολογιών αυτόνομης οδήγησης σε δημόσιους δρόμους; Ειδικά από τους ίδιους τους τελικούς χρήστες και όχι από έμπειρους, επαγγελματίες οδηγούς της Tesla (ή της οποιασδήποτε εταιρείας ανάπτυξης του software); Το beta testing μιας εφαρμογής στο κινητό ή ενός προγράμματος στον υπολογιστή μπορεί να πάει στραβά, αλλά οι επιπτώσεις θα είναι μικρές. Σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά με το FSD σε δημόσιο δρόμο και ο χρήστης δεν μπορέσει να επέμβει, αυτό μπορεί να κοστίσει ακόμα και σε ανθρώπινες ζωές.

Κάπως έτσι “σκέφτηκαν” και στο Consumer Reports, ένα οργανισμό ελέγχου καταναλωτικών προϊόντων στις ΗΠΑ. Σε σχετική ανακοίνωσή τους εχθές, δήλωσαν πως το software δεν κρίνεται αρκετά ασφαλές για χρήση σε δημόσιους δρόμους. Επίσης, το CR θα κάνει δοκιμές με το “δικό του” Tesla Model Y και το FSD v.9.0, ώστε να διαπιστώσει το κατά πόσο είναι ασφαλές για τέτοιες δοκιμές. 29 πολιτείες των ΗΠΑ έχουν ήδη κάποιου είδους νομοθετικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση. Ωστόσο, κάθε πολιτεία έχει τους δικούς τους της κανονισμούς. Άλλες πολιτείες, όπως και πολλές χώρες του κόσμου, δεν έχουν ρυθμίσει ακόμα αυτή την κατηγορία λειτουργίας οχημάτων. Άλλοι developers AI driving software δήλωσαν στο CR πως κάνουν δοκιμές μόνο σε ιδιωτικούς χώρους ή/και χρησιμοποιούν εκπαιδευμένους, επαγγελματίες οδηγούς. Το CR συμπλήρωσε πως η Tesla πρέπει να σιγουρευτεί οτι οι testers είναι 100% έτοιμοι να επέμβουν ανά πάσα στιγμή κατά τη διάρκεια χρήσης του FSD, με κάποιο τρόπο.

Το FSD είναι ήδη πολύ καλό, αλλά…

Εμείς, βλέποντας τα διάφορα videos, καταλήγουμε στο εξής: Το FSD είναι πραγματικά εντυπωσιακό και μας δείχνει το μέλλον των μετακινήσεων. Κάνει εξαιρετική δουλειά στις περισσότερες περιπτώσεις και σίγουρα θα βελτιωθεί ακόμα περισσότερο. Αλλά σε αυτό το μικρό ποσοστό των περιπτώσεων που κάτι θα πάει στραβά, ο κίνδυνος ατυχήματος είναι ορατός. Επίσης, όταν το FSD κυκλοφορήσει στην τελική του έκδοση, πολλοί οδηγοί σίγουρα θα του παραδίδουν πλήρως τον έλεγχο. Είτε από αδιαφορία για τις προειδοποιήσεις του κατασκευαστή, είτε από άγνοια κινδύνου. Τότε, ακόμα και ένα σφάλμα του 0,01%, μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά ατυχήματα ή δυστυχήματα. Έτσι, η Tesla πρέπει να βεβαιωθεί πως το FSD είναι όσο το δυνατόν καλύτερο, πριν το κάνει διαθέσιμο. Σε μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά, με αδυσώπητο ανταγωνισμό, η πολυτέλεια χρόνου συχνά δεν υπάρχει…

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

Ποιός αποζημιώνει σε ατύχημα με αυτόνομο όχημα;

Πηγή: TechCrunch

Προηγούμενο άρθροΤριήμερο test drive ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Αστυπάλαια
Επόμενο άρθρο‘Ερχονται τα πατίνια που βαθμολογούν την οδήγησή σας
Λάτρης της τεχνολογίας και της αυτοκίνησης από μικρή ηλικία, αρθρογραφώ σε tech media από το...μακρινό, πλέον, 2006. Το concept της ηλεκτροκίνησης με συνεπήρε από τη στιγμή που ανέβηκα για πρώτη φορά σε ηλεκτρικό πατίνι και μπήκα στο πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Κατά βάθος, όμως, θα είμαι πάντα λίγο "petrolhead"...

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.