Το τελευταίο διάστημα ακούμε και διαβάζουμε όλο και συχνότερα για τα ηλεκτρικά μικροαυτοκίνητα, ή αλλιώς microcars. Φυσικά, δεν είναι κάτι το καινούριο, αφού στη χώρα μας υπάρχουν εδώ και αρκετά χρόνια, κυρίως από νέα brands που διαθέτουν τα μοντέλα τους στην Ελλάδα μέσω αντιπροσώπων. Ωστόσο, με αφορμή την έλευση νέων μοντέλων από μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτων που μπαίνουν στην αγορά αυτή, ετοιμάσαμε αυτό το άρθρο για να απαντήσουμε στα σημαντικότερα ερωτήματά σας και να σας προετοιμάσουμε για τη νέα “επανάσταση” που έρχεται στις αστικές μεταφορές!
Το άρθρο αυτό είναι μια ευγενική χορηγία του instacar, μέσω του οποίου μπορείτε online να αποκτήσετε με μεγάλη ευκολία και ευελιξία ένα ηλεκτρικό μικροαυτοκίνητο, αυτοκίνητο, σκούτερ ή ποδήλατο (και όχι μόνο) για κάθε σας ανάγκη, με τη μορφή leasing, με 0% προκαταβολή και για όσο καιρό το χρειάζεστε, χωρίς γραφειοκρατεία και εμπλοκή τραπεζών!
Πάμε, λοιπόν, να δούμε τι είναι τα microcars και πως μπορούν να αλλάξουν τις καθημερινές μας μετακινήσεις!
Micro… everything!
Τα μικροαυτοκίνητα ή microcars υπάρχουν εδώ και δεκαετίες, όχι απαραίτητα σε ηλεκτρική μορφή. Τα πρώτα μοντέλα εμφανίστηκαν κοντά στην δεκαετία του 1950, οπότε και είδαμε αρκετές προτάσεις στην αγορά. Για πολλά χρόνια είχαν “χαθεί”, αν και οι Ιάπωνες συνέχιζαν να πιστεύουν σε αυτά, με την κατηγορία των Kei cars. Εδώ και περίπου 5-10 χρόνια κάνουν το δικό τους comeback, όμως! Μια βόλτα σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις αποδεικνύει τη χρησιμότητά τους, ειδικά στον τομέα της ενοικίασης και του ride-sharing, στα αστικά κέντρα και κοντά στα ιστορικά κέντρα που συνήθως οι περιορισμοί κίνησης είναι μεγαλύτεροι για τα ογκώδη, βαριά και ρυπογόνα οχήματα. Πλέον, με την ηλεκτροκίνηση να έχει κάνει άλματα προόδου, έρχονται στο προσκήνιο νέα μοντέλα, όπως το Citroen Ami. Θα το χρησιμοποιήσουμε ως παράδειγμα για το υπόλοιπο άρθρο μας καθώς σίγουρα θα μας απασχολήσει το επόμενο διάστημα και επίσης θα δείτε σύντομα το video review μας για το μοντέλο αυτό!
Αρχικά, ας ξεκαθαρίσουμε τις κατηγορίες των μικροαυτοκινήτων. Βάσει του κανονισμού 168/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, οι κατηγορίες που μας ενδιαφέρουν είναι οι L6e και οι L7e, μαζί με τις υποκατηγορίες τους. Αφορούν ελαφρά τετράτροχα οχήματα, μεταξύ των οποίων και τα ηλεκτρικά, επιβατικά microcars.
Για όλα τα οχήματα L κατηγοριών ισχύουν τα εξής:
- Μήκος ≤ 4 000 mm ή ≤ 3 000 mm για οχήματα L6e-Be ή ≤ 3 700 mm για οχήματα L7e-C
- Πλάτος: ≤ 2 000 mm, ή ≤ 1 000 mm για οχήματα L1e, ή ≤ 1 500 mm για οχήματα L6e-B ή L7e-C
- Ύψος ≤ 2 500 mm
Περνώντας στις κατηγορίες L6 και L7:
L6e – Ελαφρό τετράκυκλο
- Τετράτροχα μηχανοκίνητα με πρόωση
- Μέγιστη ταχύτητα ≤ 45 Km/h
- Μάζα σε κατάσταση ετοιμότητας προς κυκλοφορία ≤ 425 kg
- Έως δύο θέσεις οδήγησης μαζί με αυτήν του οδηγού
Πάμε λίγο πιο… συγκεκριμένα!
L6e-B – Ελαφρό τετράτροχο μικροαυτοκίνητο (quadri-mobile)
Ισχύουν τα παραπάνω συν:
- Κλειστό διαμέρισμα οδηγού και επιβατών με πρόσβαση από έως τρεις πλευρές
- Μέγιστη συνεχής ονομαστική ή καθαρή ισχύς ≤ 6 000 W
L6e-BP – Ελαφρό τετράτροχο μικροαυτοκίνητο (quadri-mobile) για τη μεταφορά επιβατών
L6e-BU – Ελαφρό τετράτροχο μικροαυτοκίνητο (quadri-mobile) για επαγγελματική χρήση
Όπως καταλάβατε, η κατηγορία που μας ενδιαφέρει π.χ. για το Ami, είναι η L6e-BP. Υπάρχουν, όμως, και οι υποκατηγορίες της κατηγορίας L7e. Αυτές αφορούν βαρύτερα τετράκυκλα, που εξακολουθούν όμως να θεωρούνται μικροαυτοκίνητα.
L7e – Βαρύ τετράκυκλο
- Τετράτροχα μηχανοκίνητα με πρόωση
- Μάζα σε κατάσταση ετοιμότητας προς κυκλοφορία ≤ 450 Kg για μεταφορά επιβατών και ≤ 600 Kg για μεταφορά εμπορευμάτων
- Έως δύο θέσεις οδήγησης μαζί με αυτήν του οδηγού
L7e-C – Βαρύ τετράτροχο μικροαυτοκίνητο (quadri-mobile)
- Μέγιστη συνεχής ονομαστική ή καθαρή ισχύς ≤ 15 kW
- Μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα οχήματος ≤ 90 km/h
- Κλειστό διαμέρισμα οδηγού και επιβατών με πρόσβαση από έως τρεις πλευρές
L7e-CP – Βαρύ τετράτροχο μικροαυτοκίνητο (quadri-mobile) για τη μεταφορά επιβατών
- Έως τέσσερις θέσεις, εκτός τύπου σέλας, συμπεριλαμβανομένης της θέσης καθίσματος του οδηγού
- Ό,τι δεν μπορεί να κατηγοριοποιηθεί ως L7e-CU
L7e-CU – Βαρύ τετράτροχο μικροαυτοκίνητο (quadri-mobile) για επαγγελματική χρήση
Δεν θα σας κουράσουμε άλλο με τους ορισμούς, αφού μπορείτε να τους δείτε όλους εδώ.
Τι δίπλωμα χρειάζεστε για να τα οδηγήσετε;
Τι σημαίνουν τα παραπάνω, πρακτικά, για ένα ηλεκτρικό μικροαυτοκίνητο και τον κάτοχο/οδηγό του; Το μεγάλο πλεονέκτημα ενός τέτοιου μοντέλου είναι οτι κατατάσσεται στα… μοτοποδήλατα! Άρα, με τελική μέχρι 45 Km/h, μπορεί να οδηγηθεί ως… σκούτερ 50cc ή αντίστοιχο ηλεκτρικό! Μπορεί να κινηθεί οπουδήποτε στους δρόμους της πόλης ελεύθερα, αλλά όχι σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας και αυτοκινητόδρομους.
Το σημαντικότερο; Μπορεί να οδηγηθεί από νέους 16 ετών και άνω, χωρίς δίπλωμα αυτοκινήτου! Αρκεί δίπλωμα μοτοποδηλάτου (ΑΜ) ή μοτοσυκλέτας έως 125cc ή μεγαλύτερου κυβισμού. Έτσι, πρακτικά πλέον υπάρχει δυνατότητα για έναν 16χρονο ή μια 16χρονη να οδηγήσει αυτοκίνητο νόμιμα στους ελληνικούς δρόμους, το οποίο σίγουρα είναι ασφαλέστερο από ένα δίκυκλο. Είναι επίσης πιο άνετο, μπορεί να δεχθεί φορτίο και δεύτερο επιβάτη ανεξαρτήτως φυσικής κατάστασης, ηλικίας κ.λπ.
Κόστος χρήσης και λοιπά πλεονεκτήματα
Η κατανάλωση ενέργειας ενός ηλεκτρικού micro-car είναι πολύ μικρή και η μπαταρία του μικρή. Έτσι, φορτίζεται πολύ γρήγορα αλλά ταυτόχρονα παραμένει ελαφρύ και με σχετικά καλή αυτονομία. Το Ami, για παράδειγμα, έχει μπαταρία 5,5 kWh. Επαναφορτίζεται από το 0 στο 80% σε 3 ώρες μέσω απλής πρίζας σούκο. Η αυτονομία του είναι 75 Km, αρκετή για τις περισσότερες διαδρομές σας μέσα στην ημέρα. Όσο για την ισχύ του, είναι 6.000W (σταθερή), δηλαδή 8 ίπποι και μπορεί να μεταφέρει επιβάτες και φορτίο συνολικού βάρους έως 230 Kg. Με μήκος 2,4m και κύκλο στροφής μόλις 7,2m, είναι ό,τι πιο ευέλικτο μπορείτε να έχετε μέσα στην πόλη, σε “μορφή” αυτοκινήτου, με δύο θέσεις!
Ποιο είναι το κόστος χρήσης του; Πρακτικά, το ρεύμα που καταναλώνει και μόνο (μέχρι να χρειαστεί αλλαγή ελαστικών). Μέχρι να το μετρήσουμε στην πράξη, θα υπολογίσουμε με βάση τη θεωρία. Με μια ρεαλιστική αυτονομία κοντά στα 60 Km, για παράδειγμα, όπως και ένα μέσο κόστος kWh στα €0,2 (αν είστε από τους “τυχερούς” με “κλειδωμένη” τιμή ρεύματος, χωρίς ρήτρα αναπροσαρμογής), το Ami “καίει” περίπου €1,9/100 Km. Περισσότερα από ενός ηλεκτρικού σκούτερ (κοντά στα €0,6-0,8/100 Km) αλλά ακόμα κι έτσι, ένα αρκετά μικρό κόστος σε σχέση με οποιοδήποτε αυτοκίνητο βενζίνης, diesel, ακόμα και ηλεκτρικό. Εννοείται δεν πληρώνετε τέλη κυκλοφορίας και κυκλοφορείτε σχεδόν όπου θέλετε, χωρίς να αγχώνεστε για “δακτύλιους”, ρύπους και άλλους περιορισμούς.