Οι υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν τις τελευταίες μέρες στην Ελλάδα, έφεραν και τα αναμενόμενα προβλήματα σε ορισμένους χρήστες ηλεκτρικών οχημάτων, κυρίως μικρών δίκυκλων όπως ηλεκτρικά πατίνια και ηλεκτρικά ποδήλατα. Ακόμα και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όμως, επηρεάζονται από τη ζέστη και το ελληνικό καλοκαίρι, με την αυτονομία τους και την απόδοσή τους να μειώνεται σε ορισμένες περιπτώσεις.

Οι βασικές αρχές είναι ίδιες για όλα τα ηλεκτρικά οχήματα. Οι συμβατικοί κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν επηρεάζονται ιδιαίτερα από την υπερβολική ζέστη ή το υπερβολικό κρύο, καθώς η θερμοκρασία λειτουργίας τους παραμένει σταθερή χάρη στο κύκλωμα ψύξης τους. Ωστόσο, τα απλά ηλεκτρικά οχήματα σπάνια έχουν κάποιο σύστημα ψύξης. Έτσι απαιτείται μεγαλύτερη προσοχή, όταν η εξωτερική θερμοκρασία ξεπερνάει τους 30 ή 35 βαθμούς Κελσίου.

Ζέστη & μπαταρίες: Μια σχέση “μίσους”

Το μεγαλύτερο πρόβλημα με τη ζέστη αντιμετωπίζουν οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων. Όταν η θερμοκρασία τους ξεπεράσει τους 45-50 βαθμούς, η απόδοσή τους μειώνεται αισθητά, η κατανάλωση ενέργειας αυξάνεται σημαντικά και υπάρχει ακόμα και κίνδυνος αυτανάφλεξης! Στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα η μπαταρία βρίσκεται στο πάτωμα του οχήματος, προστατευμένη από τον ήλιο και ψύχεται από τη φυσική ροή του αέρα σε ένα βαθμό (ή με εσωτερικό κύκλωμα ψύξης εκ κατασκευής). Όμως δεν συμβαίνει το ίδιο με τα ηλεκτρικά πατίνια και τα ηλεκτρικά ποδήλατα.

Πηγή: gridedgenews.com

Τονίζουμε οτι οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων εκλύουν θερμότητα κατά την εκφόρτισή τους. Ιδιαίτερα όταν καλούνται να προσφέρουν υψηλή ένταση ρεύματος (Α) για την άνοδο σε μια παρατεταμένη ανηφόρα και γενικότερα όταν έχουμε “τέρμα” το γκάζι. Έτσι, σε συνδυασμό με την υψηλή θερμοκρασία του περιβάλλοντος, μια μπαταρία μπορεί μετά από λίγα χιλιόμετρα απόστασης να ξεπεράσει τα όριά της.

Πηγή: androidauthority.net

Στην περίπτωση αυτή, τα ποιοτικά οχήματα θα εμφανίσουν την αντίστοιχη ένδειξη υπερθέρμανσης στην οθόνη τους, ή/και θα κάνουν ένα χαρακτηριστικό ήχο. Τότε είναι η ώρα να σταματήσετε και να τα αφήσετε για λίγο υπό σκιά, ώστε η θερμοκρασία να επανέλθει σε κανονικά επίπεδα. Ωστόσο, σε περιπτώσεις φθηνών οχημάτων χωρίς σύστημα προστασίας (σπάνια βρίσκουμε τέτοια στην αγορά, πλέον), μπορεί να μην ειδοποιηθείτε και η θερμοκρασία να συνεχίσει να ανεβαίνει, με κίνδυνο ακόμα και έκρηξης/αυτανάφλεξης!

Τι είναι η θερμοκρασία “εκκίνησης”

Στις περισσότερες περιπτώσεις, η θερμοκρασία της μπαταρίας δε θα προλάβει να ανέβει τόσο πολύ, πριν φτάσετε στον προορισμό σας. Ωστόσο, “κλειδί” αποτελεί η θερμοκρασία εκκίνησης. Αν έχετε το πατίνι/ποδήλατο σε ένα κλειστό, δροσερό γκαράζ, για παράδειγμα, θα ξεκινήσετε τη διαδρομή σας με τη μπαταρία στους περίπου 20 βαθμούς Κελσίου, ακόμα και με καύσωνα. Η θερμοκρασία της δεν ανεβαίνει ιδιαίτερα γρήγορα, οπότε έχετε αρκετά Km μπροστά σας μέχρι να φτάσει σε απαγορευτικά επίπεδα.

Log από διαδρομή με Xiaomi M365 Pro με εξωτερική θερμοκρασία 36 βαθμών Κελσίου. Παρατηρήστε πόσο γρήγορα εξαντλείται η μπαταρία μετά τους 50 βαθμούς.

Αν, όμως, έχετε το όχημα σε θερμοκρασία περιβάλλοντος (υπό σκιά), τότε θα ξεκινήσετε με τη μπαταρία στους 30+ βαθμούς. Αυτό σημαίνει οτι θα φτάσει πολύ πιο γρήγορα τους 45-50, έτσι θα διανύσετε μικρότερη απόσταση προτού ίσως απαιτηθεί να κάνετε στάση.

Ποτέ το ηλεκτρικό σας όχημα στον ήλιο!

Τέλος, το μεγαλύτερο σφάλμα που μπορείτε να κάνετε είναι να αφήνετε το όχημα εκτεθειμένο στον ήλιο. Σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο αυτό δεν είναι πρόβλημα αφού η μπαταρία είναι πρακτικά υπό σκιά. Ένα πατίνι ή ένα ποδήλατο, όμως, μπορεί να φτάσει γρήγορα ακόμα και τους 50 βαθμούς υπό ήλιο, όντας μεταλλικό άλλωστε. Και η μπαταρία δέχεται αυτή τη θερμότητα σχετικά γρήγορα μέσω του σασί, οπότε θα φτάσει σε αντίστοιχη θερμοκρασία!

Το αποτέλεσμα είναι είτε να μην ξεκινά καν το όχημά σας, είτε να ξεκινήσει ήδη με μειωμένη απόδοση. Και βέβαια με την μπαταρία να βρίσκεται ήδη “στα κόκκινα”. Κάτι που αφ’ενός θα δημιουργήσει πρόβλημα στην καθημερινότητά σας, αφ’ετέρου θα μειώσει τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας, αν επιμείνετε στο “γκάζι”.

Διαβάστε επίσης: Κάθε πότε να φορτίζω τη μπαταρία του ηλεκτρικού πατινιού;

Κατ’επέκταση, είναι σχεδόν “εγκληματικό” να αφήσετε το διπλωμένο ηλεκτρικό πατίνι ή ηλεκτρικό ποδήλατό σας μέσα στο αμάξι, υπό ήλιο. Οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται το καλοκαίρι μέσα σε ένα αυτοκίνητο υπό ήλιο μπορούν να φτάσουν σε πολύ υψηλά επίπεδα, της τάξως των 70 βαθμών Κελσίου! Και οι μπαταρίες σε αυτές τις θερμοκρασίες είναι πιθανό να αυταναφλεγούν. Με αποτέλεσμα εκτεταμένες ζημιές στο πατίνι/ποδήλατο αλλά και πιθανότητα φωτιάς στο αυτοκίνητό σας!

Τι μπορείτε να κάνετε;

Δε χρειάζεται να… πανικοβάλλεστε με την πρώτη ζέστη, το καλοκαίρι. Τα ηλεκτρικά οχήματα κατασκευάζονται με γνώμονα τις πιθανές συνθήκες αποθήκευσης και χρήσης τους. Μερικές γενικές συμβουλές είναι οι εξής:

  • Προσπαθήστε να σταθμεύετε το ηλεκτρικά σας όχημα σε δροσερούς, κλειστούς χώρους και πάντα υπό σκιά.
  • Αν η διαδρομή σας είναι μεγάλη και περιλαμβάνει έντονες, παρατεταμένες ανηφόρες, μειώστε την ισχύ (γκάζι). Ή χρησιμοποιήστε κάποιο από τα λιγότερο ισχυρά “modes” λειτουργίας.
  • Παρακολουθείτε τις θερμοκρασίες με όποιον τρόπο είναι αυτό δυνατόν (οθόνη, προειδοποιητικά LEDs, mobile app).
  • Αν η απόδοση πέσει και η μπαταρία υπερθερμανθεί, μην επιμείνετε. Κάντε στάση σε μια σκιά μέχρι η θερμοκρασία της να μειωθεί. Ανάλογα με το μέγεθός της και τη θερμοκρασία της μπορεί να απαιτηθούν από 5 μέχρι και 30 λεπτά.
  • Το όχημά σας υπερθερμαίνεται επανειλημμένα σε συγκεκριμένες διαδρομές το καλοκαίρι; Ίσως πρέπει να επιλέξετε κάποιο ισχυρότερο ηλεκτρικό όχημα με μεγαλύτερη μπαταρία.
  • Μην βάζετε το όχημα για φόρτιση ενώ η μπαταρία έχει υπερθερμανθεί και γενικά μετά από μεγάλες, “κουραστικές” διαδρομές. Αφήστε να περάσει λίγη ώρα και βάλτε το στην πρίζα τότε.

Καλές -καλοκαιρινές- βόλτες!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.