Ο καιρός “ανοίγει” και τα ηλεκτρικά πατίνια βγαίνουν ξανά στους δρόμους! Ιδανική αφορμή να δοκιμάσουμε ένα νέο μοντέλο στην ελληνική αγορά, από ένα brand που αποδεικνύεται αρκετά δημοφιλές το τελευταίο διάστημα. Πρόκειται για τη Navee, μια εταιρεία με επίσημη παρουσία σε 3 ηπείρους (Β. Αμερική, Ασία, Ευρώπη) και πατίνια με υψηλή τεχνολογία, οικείο σχεδιασμό και ποιοτική κατασκευή. Μάλιστα, πρόσφατα βρεθήκαμε στο Μιλάνο ως προσκεκλημένοι της εταιρείας για να παρευρεθούμε στο Eurotour event της, μιλήσαμε με τους ανθρώπους της και είδαμε επερχόμενα μοντέλα της, για πρώτη φορά, από κοντά! Επιστρέφοντας στη δοκιμή μας, όμως, είχαμε στα χέρια μας τη “ναυαρχίδα” της εταιρείας, το Navee ST3 Pro, το οποίο μπορεί να καλύψει τους πιο απαιτητικούς χρήστες σε θέματα ισχύος, άνεσης και αυτονομίας, για καθημερινό commuting. Πάμε να το δούμε…
Το Navee ST3 Pro θα βρείτε στις περισσότερες μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων τεχνολογίας, έναντι €799 αυτή τη στιγμή. Τα πατίνια της Navee διανέμονται επίσημα στην Ελλάδα και την Κύπρο από την Divitec Α.Ε.
Κατασκευή και εμφάνιση
Το Navee ST3 Pro δεν υιοθετεί την πολύ επιθετική εμφάνιση του Navee S40 που σας δείξαμε πριν ένα μήνα περίπου, είναι πιο κομψό με λιγότερες γωνίες αλλά παραμένει “δυναμικό”, ειδικά χάρη στο εμπρός μέρος του και την διάταξη της ανάρτηση σε σχήμα “<“.Το μήκος του ST3 Pro φθάνει τα 120cm, το πλάτος του είναι 60cm και το ύψος του όταν αναδιπλωθεί είναι 59,6cm (130,5cm σε έκταση). Λόγω της σχεδίασης του εμπρός μέρους ο όγκος είναι ελαφρώς αυξημένος αλλά σε γενικές γραμμές, το μήκος του επιτρέπει να αποθηκευθεί και να μεταφερθεί εύκολα, ακόμα και στο πορτ-μπαγκάζ ενός αυτοκινήτου, για παράδειγμα.
Το βάρος του είναι σε αναμενόμενα, για την εποχή, επίπεδα, στα 25,3 Kg, κάτι που πρέπει να λάβετε υπ’όψιν αν πρέπει π.χ. να το μεταφέρετε καθημερινά σε σκάλες και γενικώς να το σηκώνετε συχνά. Γενικώς τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν αυξήσει το βάρος τους τα τελευταία χρόνια αλλά αυτό έρχεται με μεγαλύτερη αντοχή, στιβαρότητα και “extras”. Μπορεί να υποστηρίξει έως 120 Kg βάρους και είναι στεγανό απέναντι στο νερό κατά IPX5, όπως όλα τα πατίνια της Navee.
Η απόσταση από το έδαφος είναι σχετικά ικανοποιητική, στα 12cm, ενώ οι διαστάσεις του deck μαζί με το μεταλλικό footrest είναι ΟΚ, ιδίως το μήκος των 61cm (μαζί με το footrest), καθώς το πλάτος περιορίζεται κάπως στα 18cm. Το deck φέρει αρκετά ποιοτικό αντιολισθητικό υλικό και το footrest είναι επίσης στιβαρό, ώστε να στηρίζετε το ένα πόδι σας εκεί, ενώ μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για να σηκώσετε το πατίνι. Η απόσταση deck-χερουλιών είναι 106cm, από τις μεγαλύτερες που έχουμε δει γενικώς σε πατίνι και αυτό καθιστά το ST3 Pro ιδανικό και για ψηλούς αναβάτες, άνω του 1,90m ύψους.
Τα καλώδια και οι ντίζες είναι σχετικά τακτοποιημένα (αλλά όχι “κρυφά”), και το τιμόνι “κόβει” αρκετά, επιτρέποντας ελιγμούς και επιτόπιες στροφές σε στενούς χώρους. Τα πλαστικά φτερά εμπρός και πίσω είναι σκληρά και πολύ ανθεκτικά, με ικανοποιητική στήριξη.
Όσο για τον μηχανισμό αναδίπλωσης, δείχνει αξιόπιστος και δεν παρατηρήσαμε οποιοδήποτε τζόγο στα πρώτα Km με το πατίνι. Το πατίνι “κλειδώνει” στην διπλωμένη θέση του (στο αντίστοιχο σημείο του footrest) και έτσι μεταφέρεται ευκολότερα αλλά θα χρειαστείτε σίγουρα και τα δύο χέρια για να κάνετε τη διαδικασία, αφού το μεταλλικό, πτυσσόμενο γαντζάκι είναι “χειροκίνητο”. Κάτω από αυτό υπάρχει ένα σταθερό, πλαστικό γαντζάκι για να μεταφέρετε αντικείμενα, το οποίο είναι πολύ ανθεκτικό και υποστηρίζει βάρος έως 5 Kg.
Τροχοί, ελαστικά, φρένα
Έχουμε πει αρκετές φορές οτι οι 9,5-10″ θα πρέπει να θεωρούνται η ελάχιστη διάμετρος των τροχών, πλέον, για λόγους ασφαλείας, σε ένα ηλεκτρικό πατίνι. Είναι η γενική κατεύθυνση προς την οποία κινείται η αγορά και έτσι το Navee ST3 Pro διαθέτει τροχούς των 10″ με tubeless ελαστικά της CST, γνωστή στην κατηγορία εδώ και πολλά χρόνια. Το φάρδος των ελαστικών (250×64) είναι όσο πρέπει για την ισχύ και τα υπόλοιπα specs του πατινιού και μας ικανοποίησαν με την πρόσφυσή τους. Επιπλέον, όμως, είναι και self-healing, το οποίο σημαίνει οτι σε περίπτωση που τρυπήσουν από αιχμηρό αντικείμενο (π.χ. καρφί, αγκάθι κ.λπ.), αυτοκαλύπτουν την τρύπα εσωτερικά μέσω ειδικού υλικού και έτσι διατηρούν τον αέρα ώστε να φτάσετε στον προορισμό σας, τουλάχιστον.
Τα φρένα του πατινιού αποτελούνται από ταμπούρο εμπρός και δισκόφρενο πίσω, μαζί με e-brake, μέσω του ηλεκτροκινητήρα. Η αίσθηση στη μανέτες είναι ικανοποιητική για μηχανικά φρένα (μη υδραυλικά) αλλά θα θέλαμε η δεξιά μανέτα να εμπλέκει το εμπρός φρένο και όχι το πίσω. Πταίσμα, καθώς αυτό που μας ενδιαφέρει εν προκειμένω είναι η αποτελεσματικότητα. Ο συνδυασμός των φρένων είναι ικανοποιητικός για το ST3 Pro και μάλιστα υπάρχει E-ABS ώστε να αποφεύγεται το μπλοκάρισμα του πίσω τροχού σε ολισθηρά οδοστρώματα (π.χ. σε βρεγμένο), για μεγαλύτερη ασφάλεια. Επίσης δεν είναι έντονη η υστέρηση από το πάτημα της μανέτας μέχρι να επέμβει το e-brake, κάτι που είχαμε παρατηρήσει στο S40 και μας “ξένισε” λίγο.
Άνεση και συμπεριφορά
Είχαμε αναφέρει σε προηγούμενο review μας οτι στον τομέα της ανάρτησης, ό,τι πληρώνεις, παίρνεις. Και στην περίπτωση του ST3 Pro αναμέναμε μια αρκετά καλή απόσβεση κραδασμών χάρη στην ανάρτηση με “cartridges” εμπρός και πίσω (ίσως τα ακούσετε ως “σινεμπλοκ” στην Ελλάδα), η οποία είναι χαρακτηριστική ακριβότερων κατασκευών, άνω των €1.000 συνήθως.
Στην πράξη το Navee ST3 Pro είναι πολύ άνετο στο δρόμο, για τα δεδομένα της κατηγορίας του και σίγουρα κάποιος που κάνει καθημερινή χρήση άνω των 5-10 Km θα το εκτιμήσει ιδιαίτερα. Προφανώς υπάρχουν και καλύτερες αναρτήσεις αλλά μόνο σε πατίνια πάνω από τα €1.500, οπότε από πλευράς value for money, είναι από τις κορυφαίες επιλογές στον τομέα της άνεσης.
Το μεγάλο πλάτος του τιμονιού και γενικότερα η γωνία του (5 μοιρών) και η γεωμετρία του πατινιού προσφέρουν ικανοποιητικότατη ευστάθεια, ανεξαρτήτως ταχύτητας, οπότε σε αυτό τον τομέα βάζουμε υψηλή βαθμολογία. Το τιμόνι έχει σωστό “βάρος” και καλή αίσθηση, το πατίνι είναι σταθερό, ελαφρύ και ευέλικτο και ο αναβάτης βρίσκεται ελαφρώς υπερυψωμένος, άρα έχει καλύτερη ορατότητα, αν και ελαφρώς υψηλότερο κέντρο βάρους.
Φωτισμός και χειριστήρια
Όσον αφορά τα χειριστήρια στο τιμόνι, αριστερά έχουμε ένα διπλό διακόπτη για τα φλας, δίπλα του το κλασικό κουδουνάκι και δεξιά, πάνω στη γκαζιέρα, υπάρχει το κυρίως πλήκτρο που είναι ταυτόχρονα Power button, πλήκτρο για τα φώτα και για την αλλαγή modes.
Από πλευράς φωτισμού, έχουμε ένα προβολάκι ψηλά στην κολώνα του τιμονιού. Φωτίζει αρκετά ώστε να σας βλέπουν οι απέναντι και το δρόμο μπροστά σας, ενώ ρυθμίζεται και η κλίση του, αλλά δεν θα φωτίσει όλο το πλάτος του δρόμου. Στο πίσω φτερός έχουμε ένα μεγάλο κόκκινο LED “πορείας” και φρένων το οποίο είναι αρκετά ισχυρό, μέρα και νύχτα. Επίσης έχουμε λευκό ανακλαστικό εμπρός και κίτρινα ανακλαστικά στο πλάι του deck.
Το σημαντικότερο, εδώ, είναι τα κίτρινα φλας στα χερούλια, τα οποία μάλιστα είναι και πιστοποιημένα με βάση το πρότυπο E-mark. Βοηθούν τους απέναντι να βλέπουν την πρόθεσή σας να στρίψετε κάθετα μπροστά τους, αν χρειαστεί, ενώ υπό προϋποθέσεις είναι ορατά και από όσους βρίσκονται πίσω σας, ενώ έχουν μια ισχυρή ηχητική ειδοποίηση για να μην τα ξεχνάτε αναμμένα.
Επίσης, το ST3 Pro είναι το πρώτο πατίνι της Navee που διαθέτει ambient φωτισμό. Συγκεκριμένα, δυο διακριτικές και κομψές ταινίες LED στις πλευρές του deck μπορούν να προσφέρουν ρυθμιζόμενο φωτισμό (μέσω του app), ο οποίος το βράδυ αφ’ενός βελτιώνει την ορατότητά σας από τους υπόλοιπους, αφ’ετέρου προσφέρει ένα ωραίο, ατμοσφαιρικό “εφέ” στο πατίνι. Αν δεν το θέλετε, όμως, απλώς δεν το ενεργοποιείτε.
Οθόνη, app και ρυθμίσεις
Σαφώς η ισχύς, η αυτονομία και η ποιότητα κατασκευής είναι τα τρία κυριότερα χαρακτηριστικά ενός πατινιού, αλλά από κάποιο σημείο και μετά, η συνδεσιμότητα και οι έξυπνες λειτουργίες μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Η οθόνη του Navee ST3 στο κέντρο του τιμονιού, “χωνευτή”, διακριτική και ευκρινής. Μαύρο, φιμέ κρύσταλλο την καλύπτει αλλά όταν ενεργοποιείται, οι λευκές ενδείξεις είναι ευκρινείς ακόμα και υπό ήλιο, με ορισμένες δευτερεύουσες, μικρότερες ενδείξεις (π.χ. φλας) να είναι ορατές κυρίως τη νύχτα. Προβάλλει την ταχύτητα, τη στάθμη της μπαταρίας (με κουτάκια), το mode λειτουργίας, το bluetooth κ.λπ. Στα πλεονεκτήματα η ύπαρξη αισθητήρα περιβάλλοντος φωτισμού, ο οποίος (αν το θέλετε) ενεργοποιεί και απενεργοποιεί αυτόματα τα φώτα και κάνει “dim” την οθόνη. Το χαρακτηριστικό λειτουργεί ικανοποιητικά αλλά μπορεί να το απενεργοποιήσετε, αν προτιμάτε τη “χειροκίνητη” ρύθμιση.
Μιλώντας για ρυθμίσεις, να πούμε οτι με μονό πάτημα του πλήκτρου πάνω στο thumb throttle ανάβετε/σβήνετε τα φώτα και με διπλό, γρήγορο πάτημα κάνετε εναλλαγή mode (Pedestrian-Normal-Sport). Ωστόσο, έχουμε και δύο ειδικούς συνδυασμούς πλήκτρων που αν δεν διαβάσετε το manual, δεν θα τους… μαντέψετε ποτέ: Ο πρώτος αφορά την ενεργοποίηση του Bluetooth ώστε το πατίνι να είναι ανιχνεύσιμο από το κινητό σας και να συνδεθεί με το app. Για να το κάνετε αυτό πρέπει να κρατήσετε πατημένη τη μανέτα του φρένο και να πατήσετε 5 φορές γρήγορα το power button. Τότε θα ανάψει η ένδειξη του Bluetooth και θα μπορείτε να συνδεθείτε.
Το Navee app είναι καλοφτιαγμένο, γρήγορο και λειτουργικό. Μπορείτε να σε αυτό να συνδέσετε πολλαπλά πατίνια της εταιρείας και σας δίνει την επιλογή να ρυθμίσετε το επίπεδο της αναγεννητικής πέδησης (energy regen, Weak-Normal-Strong), τα φώτα (Auto ON/OFF, πίσω φως μόνιμα ON), να δείτε τη στάθμη της μπαταρίας και την υπολειπόμενη αυτονομία, να κλειδώσετε το πατίνι ώστε να μην μπορεί να ενεργοποιηθεί από κάποιον χωρίς το κινητό σας, να κάνετε firmware update κ.λπ. Δεν προσφέρει αμέτρητες επιλογές αλλά όλα τα βασικά είναι εκεί και γίνονται εύκολα και γρήγορα, ενώ επίσης διατηρεί και αρχείο των διαδρομών σας. Σε σύγκριση με το S40, το Navee app δίνει μερικές επιπλέον επιλογές, όπως για τον ambient φωτισμό, για παράδειγμα.
Ωστόσο, αυτό που παρατηρήσαμε μόνο στο ST3 Pro (παραδόξως) είναι οτι η ένδειξη της μπαταρίας (τόσο στην οθόνη, όσο και στο app), δεν ήταν ιδιαίτερα ακριβής, με μεγάλες αποκλίσεις. Για παράδειγμα, μετά από μια μεγάλη διαδρομή είδαμε μπαταρία 17%, αλλά την επόμενη μέρα το πατίνι έδειχνε να έχει 55% μπαταρία. Όμως μετά από 1 Km στο Sport mode, έπεσε ξανά κοντά στο 10%. Αυτό δεν επηρέασε την μέτρηση αυτονομίας μας καθώς την κάναμε μέχρι να εξαντληθεί πλήρως η μπαταρία, ωστόσο κάνει δύσκολο τον υπολογισμό της υπολοιπόμενης αυτονομίας από τον χρήστη, δεδομένου του οτι δεν υπάρχει ένδειξη τάσης της μπαταρίας ως εναλλακτική επιλογή. Ελπίζουμε να διορθωθεί σύντομα με κάποιο update!
Apple Find My
Ειδικής μνείας αξίζει η υποστήριξη Apple Find My που αυτή τη στιγμή υποστηρίζεται από ελάχιστα πατίνια της αγοράς και το Navee ST3 Pro είναι ένα από αυτά. Σε περίπτωση κλοπής ή απώλειας του πατινιού, αν έχετε ενεργοποιημένη τη λειτουργία αυτή, μπορείτε να εντοπίσετε το πατίνι σχεδόν όπου κι αν βρίσκεται, αρκεί να υπάρχει ή να “περάσει” από κοντά του για λίγο κάποιο iPhone. Πρακτικά υποκαθιστά τη χρήση AirTag, που αρκετοί χρήστες πλέον προτιμούν για οχήματα, κατοικίδια, άλλα αντικειμένα αξίας κ.λπ., ώστε να τα εντοπίζουν σε περίπτωση απώλειας.
Για να ενεργοποιήσετε το Apple Find My δεν χρειάζεστε καν το Navee app, απλά μια iOS συσκευή: Κρατάτε πατημένο το φρένο και πατάτε 3 φορές γρήγορα το γκάζι. Τότε το πατίνι θα γίνει “ορατό” στο Apple Find My app στο iPhone σας, μπορείτε να το συνδέσετε και είστε έτοιμοι! Μια πολύ χρήσιμη λειτουργία που μπορεί να σας βοηθήσει να βρείτε το πατίνι σας, αν χαθεί ή κλαπεί, χωρίς να αγοράσετε ένα AirTag και χωρίς να απαιτείται “σήμα” GPS για να εντοπίζεται.

Κινητήρας και επιδόσεις
Πάμε και στα των επιδόσεων που φυσικά σας ενδιαφέρουν πολύ! Το Navee ST3 Pro διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα με μέγιστη απόδοση 1.350W, στον πίσω τροχό. Η μέγιστη ταχύτητα είναι, φυσικά, 25 Km/h, ενώ η εταιρεία αναφέρει οτι το πατίνι μπορεί να αναρριχηθεί σε κλίσεις έως 28%. Το βάρος του αναβάτη προφανώς παίζει τεράστιο ρόλο σε αυτό και όλες οι δοκιμές μας γίνονται με το τυπικό βάρος ενήλικα άνδρα, στα 75 Kg συν ένα μικρό φορτίο, οπότε περίπου στα 80 Kg, όπως γνωρίζετε.
Η διαρκής ισχύς είναι 600W (στα πατίνια που αφορούν την αγορά της Ελλάδας) και η μέγιστη ισχύς είναι, στη θεωρία, αρκετή να σας κινήσει σχεδόν παντού. Με το προαναφερθέν βάρος και γεμάτη μπαταρία, στο Sport mode, το Navee ST3 Pro ανέβηκε οριακά σε κλίση 18% περίπου. Σε κλίση 5% ανεβαίνει άνετα με 25 Km/h και σε κλίση 10% ανεβαίνει με περίπου 18 Km/h, αποτελέσματα αναμενόμενα. Σίγουρα με πιο ελαφρύ αναβάτη θα ανέβει ταχύτερα και ίσως καταφέρει κλίσεις μέχρι 20-25% και γενικώς είναι ένα πατίνι για όσους έχουν πολλές ανηφόρες στις καθημερινές τους διαδρομές και θέλουν κάτι πιο δυνατό από τα συνηθισμένα. Σε μηδενική κλίση τα 25 Km/h έρχονται ταχύτατα και μάλιστα υπάρχει ένα “Turbo” mode που μπορείτε να ενεργοποιήσετε μέσω του app, αλλά προσωπικά το βρήκα πολύ “απότομο” στις εντολές μέσω του γκαζιού και λίγο άβολο σε χαμηλές ταχύτητες, ενώ σίγουρα καταναλώνει και επιπλέον ενέργεια. Βολεύει, όμως, αν θέλετε να κάνετε… σούζα!
Τέλος, να σημειωθεί οτι το ST3 Pro έχει και traction control (TCS) για έλεγχο της ολίσθησης του πίσω τροχού όταν πατάτε γκάζι και σημειωθεί απώλεια πρόσφυσης.
Αυτονομία, φόρτιση
Η μπαταρία του Navee ST3 Pro έχει χωρητικότητα σχεδόν 600 Wh (48V – 12,75 Ah) και σύμφωνα με την εταιρεία του προσφέρει αυτονομία έως 75 Km (15 Km/h, D mode). Εννοείται οτι εξοπλίζεται με smart BMS και όλες τις προστασίες που απαιτούνται σε μια μπαταρία όπως προστασία από υπέρταση, υπόταση, υπερθέρμανση, βαθιά εκφόρτιση, υπερφόρτιση κ.λπ. Με βάση το βάρος του πατίνιου, την ισχύ του και την χωρητικότητα της μπαταρίας, περιμέναμε κοντά στα 40-45 Km πραγματικής αυτονομίας, στο Sport mode, με πλήρη ισχύ και σε διαδρομές με αρκετές ανηφόρες. Περίπου τόσα κάλυψε, λοιπόν, το ST3 Pro, πριν χρειαστεί επαναφόρτιση.
Ο φορτιστής του είναι μικρός, ελαφρύς και αποδίδει 1,3A. Έτσι, η πλήρης φόρτιση είναι αργή και απαιτεί περίπου 10 ώρες, κάτι που θα προστατεύσει την μπαταρία αλλά εμπίμπτει στην κατηγορία της “αργής” φόρτισης. Το αναφέρουμε αν είστε… βιαστικοί ή αν θέλετε να κάνετε πάρα πολλά χιλιόμετρα καθημερινά (π.χ. πάνω από 50 Km).
Συμπέρασμα
Το Navee ST3 Pro είναι ακριβώς αυτό θα θέλαμε και θα περιμέναμε από ένα πατίνι στην οικονομική του κατηγορία, το οποίο απευθύνεται σε όσους κάνουν καθημερινή χρήση και θέλουν κάτι πιο ξεκούραστο, πιο δυνατό και με καλή ποιότητα κατασκευής. Οι 12,75Ah της μπαταρίας είναι αρκετές λόγω της 48V τάσης ώστε να προσφέρουν στο ST3 Pro μια ικανοποιητική αυτονομία και δύσκολα θα βρείτε αδύναμο σημείο πάνω του.
Μπορείτε, όμως, να δείτε και το S40, όπως προαναφέραμε, αλλά και το V25i Pro που είναι ένα πιο προσιτό, entry-level μοντέλο της Navee, με τιμόνι που αναδιπλώνεται κατά 90 μοίρες και ελαχιστοποιεί το πλάτος του!
Navee V25i Pro photo gallery
Navee ST3 Pro photo gallery