Συνεχίζουμε δυναμικά τις δοκιμές ηλεκτρικών σκούτερ, άλλωστε βρισκόμαστε στην “καρδιά” της σεζόν και όλο και περισσότερος κόσμος αναζητά το επόμενο μεταφορικό του μέσο! Το Yadea T9L είναι ένα ηλεκτρικό “50άρι” (μοτοποδήλατο) με αρκετή ισχύ και αυτονομία για τον απλό commuter, την ποιότητα της γνωστής εταιρείας και μια πολύ δελεαστική τιμή, κάτω από τις €2.000 (προ επιδότησης)! Μπορεί να καλύψει τις απαιτήσεις μας; Πάμε να το δούμε…

Yadea T9L video review

Η Yadea, για όσους δεν γνωρίζετε, είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών δικύκλων παγκοσμίως. Ιδρύθηκε το 1997, έχει 60.000.000+ εκ. χρήστες σε 88 χώρες, έτσι ήταν αναμενόμενο να έρθει επίσημα και στην Ελλάδα. Αυτό έγινε μέσω της Mototrend, η οποία μας είναι γνωστή κυρίως χάρη στο brand της KYMCO, η γκάμα της οποίας επίσης εξηλεκτρίζεται και θα μας απασχολήσει στο μέλλον. Προς το παρόν, μπορείτε να δείτε τα μοντέλα της Yadea (σκούτερ και πατίνια) στο yadea.net.gr και συγκεκριμένα τη σειρά T9 εδώ. Να σημειώσουμε οτι η εταιρεία προσφέρει 2 έτη εγγύηση για τα σκούτερ της, συμπεριλαμβανόμενων και των μπαταριών (έως το 80% της χωρητικότητας). Η τιμή του T9L αυτή τη στιγμή είναι στα €1.952 και με την επιδότηση του Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ καταλήγει στις €1.479,74.

Εμφάνιση, κατασκευή

Το T9L είναι ένα σχετικά μικρό σκούτερ, κατηγορίας L1e (50cc). Έχει μήκος 1,86m, πλάτος 0,71m και ύψος 1,075m, με το μεταξόνιο να αγγίζει τα 1,325m. Το βάρος του ανέρχεται στα 75 Κg, έτσι μπορεί να μετακινηθεί εύκολα και άνετα, από οποιονδήποτε ενήλικα. Το είχαμε στα χέρια μας σε μπλε (ανοιχτό) χρώμα, αρκετά όμορφο ομολογουμένως αλλά είναι διαθέσιμο και σε γκρι. Η απόσταση από το έδαφος είναι περίπου 14,5cm και κρίνεται αρκετή, αφού σίγουρα υπάρχουν και χαμηλότερα “50άρια” που “βρίσκουν” κάτω πιο εύκολα. Με λίγη προσοχή δεν θα έχετε πρόβλημα.

Σχεδιαστικά, το T9L διαφέρει από το C1S Pro της εταιρείας που δοκιμάσαμε την άνοιξη. Το λογότυπο της Yadea υπάρχει και πάλι σε αρκετά σημεία πάνω στο σκούτερ, αλλά τα φωτιστικά σώματα είναι εντελώς διαφορετικά και δεν παραπέμπουν στο logo, με μια πιο συμβατική σχεδίαση. Αν προσέξετε καλύτερα τις… βίδες, όμως, σχεδόν όλες έχουν πάνω το ίδιο λογότυπο, όπως και στα υπόλοιπα σκούτερ της γκάμας. Το πίσω φωτιστικό σώμα είναι αρκετά όμορφο ενώ μπροστά έχουμε μια πιο κλασική σχεδίαση.

Παρ’ότι δεν υπάρχουν μπαταρίες κάτω από το deck, αυτό είναι ψηλό σε σχέση με τη σέλα, με την απόσταση μεταξύ τους να ανέρχεται στα 39cm. Αυτό σημαίνει οτι ένας ψηλός αναβάτης με μεγάλα κάτω άκρα θα δει τα γόνατά να λυγίζουν ελαφρώς και η στάση του σώματός του να μην είναι ιδανική. Κάπου κερδίζουμε και κάπου χάνουμε με τέτοιες επιλογές. Όσο για την ίδια τη σέλα, είναι άνετη και για τους δύο αναβάτες, ενώ τα αλουμινένια πατάκια είναι πτυσσόμενα. Ένα λαστιχένιο πατάκι βρίσκεται πάνω στο deck αλλά ενίοτε θα μετακινηθεί από τη θέση του και θα θέλαμε να είναι λίγο πιο σταθερό. Το κεντρικό σταντ είναι το αναμενόμενο και το πλαϊνό στάντ “βρίσκεται” πολύ εύκολα με το αριστερό σας πόδι, χάρη στο μεγάλο του “αυτί”.

Συμπεριφορά, άνεση, φρένα

Οι τροχοί του Yadea T9L είναι των 12″ και τα ελαστικά είναι 90/90-12 εμπρός και 100/80-12 πίσω. Είναι ένα ακόμα ηλεκτρικό 50άρι (ανεξαρτήτως brand) που έχει σχετικά μικρούς τροχούς και παρ’ότι δεν τίθεται ζήτημα ασφάλειας, θα θέλαμε μετάβαση σε 14″ από όλους τους κατασκευαστές. Τα ελαστικά μας κάλυψαν, τουλάχιστον στο στεγνό, όπου είχαμε τη δυνατότητα να τα δοκιμάσουμε. Το σκούτερ είναι σταθερότατο μέχρι και την τελική του ταχύτητα (45-50 Km/h) και δεν παρατηρήσαμε κάτι το περίεργο στη συμπεριφορά του.

Από πλευράς πέδησης, έχουμε δισκόφρενo 220mm εμπρός, αλλά ταμπούρο πίσω. Είναι μια μάλλον ασυνήθιστη επιλογή και στην πράξη διαπιστώσαμε οτι το εμπρός φρένο είναι καλό, αλλά το ταμπούρο έχει μικρή ισχύ και η μανέτα τερματίζει σχεδόν χωρίς να μπλοκάρει ο πίσω τροχός. Διατηρούμε μια επιφύλαξη καθώς τα ταμπούρα συνήθως αποδίδουν καλύτερα όσο περνάει ο καιρός και “στρώνουν”, αλλά σε γενικές γραμμές, ελλείψει και αναγεννητικής πέδησης (το T9L “ρολλάρει” ελεύθερα οταν αφήνετε το γκάζι και δεν υπάρχει e-brake), θα πρέπει πάντα να βασίζεστε και στο εμπρός φρένο για την πέδηση.

Στον τομέα της απόσβεσης κραδασμών, έχουμε τηλεσκοπικό πηρούνι εμπρός και ανάρτηση με ελατήρια πίσω. Σε γενικές γραμμές είναι μια basic ανάρτηση που κάνει την απαραίτητη απόσβεση, αλλά αν κάνετε πολλές δεκάδες χιλιόμετρα καθημερινά, ίσως σε βάθος χρόνου να σας κουράσει λίγο, όπως με κάθε entry-level σκούτερ.

Φώτα, οθόνη

Ευχαριστημένοι μείναμε από τα φώτα του Yadea T9L, σε κάθε περίπτωση. Εμπρός έχουμε ένα “οριζόντιο” φωτιστικό σώμα με 2 κεντρικά LEDs (μεσαία σκάλα), άλλα 2 εκατέρωθεν (μεγάλη σκάλα) και 2 DRLs/φλας στις άκρες του σώματος αυτού. Η κύρια δέσμη δημιουργεί σχήμα “κούπας” και αν εξαιρέσουμε το μικρό dark zone ακριβώς μπροστά από το σκούτερ, φωτίζει επαρκώς ακόμα και ένα πλατύ οδόστρωμα. Η μεγάλη σκάλα στοχεύει κεντρικά και σε μεγάλη απόσταση, επίσης με ευρεία δέσμη, όμως, κάτι το θετικό. Τα DRLs γίνονται φλας, όταν χρειαστεί, ενώ γενικά μας άφησαν ευχαριστημένους, αν και θα θέλαμε ακουστική ειδοποίηση γι’αυτά. Το πίσω φως είναι ευδιάκριτο το βράδυ και αρκετά έντονο, ενώ τα πλαϊνά φλασάκια είναι επίσης LED και ευδιάκριτα (ίσως λιγότερο την ημέρα). Να σημειωθεί οτι με κατεβασμένο το πλαϊνό στάντ, το πίσω φως ανάβει πλήρως, σαν να πατούσατε το φρένο.

Η οθόνη είναι απλή LCD, monochrome, με μεγάλο της πλεονέκτημα το οτι είναι ευδιάκριτη μέρα και νύχτα με άνεση (γαλάζιο backlight). Ειδικά την ημέρα είναι δύσκολο να βρούμε οθόνη σκούτερ τόσο ευδιάκριτη όσο μια “απλή” LCD, άρα πρόκειται για την πιο οικονομική και αποδοτική λύση. Παρέχει λίγες και βασικές ενδείξεις όπως ταχύτητα, στάθμη μπαταρίας (όχι ιδιαίτερα ακριβής), οδόμετρο, επιλεγμένο mode (1 ή 2) και με ξεχωριστά LEDs ενημερώνει για φλας, μεγάλη σκάλα και χαμηλή στάθμη μπαταρίας.

Λοιπά βοηθήματα και χαρακτηριστικά

Πάμε στα… λοιπά. Μπροστά από τα γόνατα του αναβάτη υπάρχει ένας ενιαίος αποθηκευτικός χώρος. Μπορεί να δεχθεί αρκετά μικροαντικείμενα, το κινητό σας, ένα καφέ ή 1-2 μπουκαλάκια νερό, ενώ στο κέντρο υπάρχει και ένα στιβαρό γαντζάκι για να κρεμάτε σακκούλες κ.λπ. Στα αριστερά υπάρχει και μια φωτιζόμενη USB θύρα για επαναφόρτιση του κινητού σας ενώ στα δεξιά υπάρχει ο κεντρικός διακόπτης, μέσω του οποίου ανοίγει και η σέλα κ.λπ.

Ο χώρος κάτω από τη σέλα, είναι σχετικά μικρός και δεν μπορεί να δεχθεί full-face κράνος. Χωρίζεται από τις μπαταρίες με ένα πλαστικό καπάκι το οποίο αφαιρείται εύκολα, αλλά δυστυχώς δεν θα χωρέσετε ούτε “ανοικτό” κράνος κάτω από τη σέλα (ίσως πολύ οριακά κάποιο small, χωρίς το πλαστικό διαχωριστικό). Το καλό είναι οτι το T9L έρχεται με μεγάλη πίσω σχάρα στον βασικό εξοπλισμό, έτοιμοι να δεχθεί μπαγκαζιέρα ή ό,τι άλλο θέλετε, για να αποθηκεύετε αντικείμενα/φορτίο.

Συνδεσιμότητα με app δεν υπάρχει, αυτό που παίρνετε μαζί με το κλειδί είναι ένα remote, για ενεργοποίηση/απενεργοποίηση του συναγερμού (μέτριας έντασης) και εύρεση του σκούτερ, αν δεν το βρίσκετε (π.χ. σε ένα μεγάλο parking).

Ισχύς και επιδόσεις

Το Yadea T9L είναι εξοπλισμένο με hub motor, σχεδόν πλήρως αθόρυβο στη λειτουργία του. Το μοτέρ αποδίδει 2.100W peak ισχύος (2,8 ίππους) και 15 Nm ροπής, σύμφωνα με την εταιρεία. Μετρήσαμε το 0-25 Km/h σε περίπου 3″ και το 0-40 Km/h σε περίπου 8″, άρα είναι σβέλτο για 50άρι, χωρίς να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό όμως. Το κοντέρ, παραδόξως, δεν “κλέβει” και σε αυτό θα δείτε μέχρι 49-50 Km/h σε ευθεία ή ήπια κατηφόρα, οπότε αυτή είναι και η πραγματική τελική ταχύτητα του σκούτερ. Η εταιρεία ανακοινώνει αναρρίχηση σε κλίση έως 12 μοιρών, δηλαδή πάνω από 20%. Πρακτικά ένας αναβάτης 80 Kg μπορεί να ανέβει σχεδόν σε οποιαδήποτε ανηφόρα υπάρχει, στο Mode 2, με γεμάτη μπαταρία. Εμείς ανεβήκαμε σε κλίση 20% με περίπου 18 Km/h, αλλά η απόδοση προφανώς πέφτει όταν η μπαταρία είναι κάτω από το 50%, οπότε να είστε προετοιμασμένοι.

Το Mode 1 υπάρχει απλά ως “Eco” mode, με την τελική να φτάνει τα 25-30 Km/h και την ισχύ σε χαμηλά επίπεδα. Γενικά η ισχύς είναι ικανοποιητική και αποδίδεται από το “0”, άρα θα ξεκινήσετε σχετικά εύκολα και σε μια μεγάλη κλίση. Με υψηλή στάθμη μπαταρίας θα ανεβαίνετε σε κλίση 10% με 30 Km/h περίπου. Ακόμα και με σχεδόν άδεια μπαταρία θα ανεβείτε σε 5% κλίση, έστω και αργά.

Αυτονομία

Πάμε και στην αυτονομία! Το Yadea T9L διαθέτει κάτω από τη σέλα μια μπαταρία 60V-24Ah. Έτσι, έχουμε μια συνολική χωρητικότητα 1,44 KWh. Ωστόσο, υπάρχει και υποδοχή για 2η μπαταρία, με έτοιμη “φίσα” για να συνδεθεί. Αυτό συμβαίνει καθώς υπάρχει και το Yadea T9L Plus πρακτικά το ίδιο μοντέλο, αλλά με 2 μπαταρίες, για συνολική χωρητικότητα 2,88 KWh. Αν θέλετε να βάλετε 2η μπαταρία στο T9L, μελλοντικά, μπορείτε να το κάνετε αλλά αφ’ενός δεν σας “συμφέρει” όσο το να αποκτήσετε εξ’αρχής το T9L Plus, αφ’ετέρου οι 2 μπαταρίες δεν μπορούν να λειτουργούν ταυτόχρονα. Θα πρέπει όταν εξαντλείται η πρώτη να κατεβάζετε το ρελέ της (κάτω από τη σέλα) και να σηκώνετε το ρελέ της δεύτερης, ώστε να χρησιμοποιηθεί εκείνη. Αυτά περί διαφορών T9L και T9L Plus.

Η μπαταρία είναι πολύ ποιοτική, τουλάχιστον από πλευράς κατασκευής. Ζυγίζει 9,5 Kg και έχει πλαστικό χερούλι μεταφοράς, οπότε η μεταφορά της δεν είναι δύσκολη. Πιο δύσκολο είναι το “βάλε-βγάλε” με το ένα χέρι αφού η φίσα της εμποδίζει ελαφρώς. Φυσικά, υπάρχει και υποδοχή φόρτισης πάνω στο σκούτερ, αν έχετε πρίζα στο γκαράζ και δεν χρειάζεται να αφαιρέσετε τη μπαταρία.

Οι μπαταρία έχει ενσωματωμένα LEDs και με ένα κουμπάκι, σας δείχνουν στο περίπου τη στάθμη τους. Η Yadea ανακοινώνει κατανάλωση 40 Wh/Km, δηλαδή σχεδόν 56 Km αυτονομίας. Στην πράξη είδαμε οτι με μεικτή χρήση, αποκλειστικά στο Mode 2, με βαριά χρήση σε περιοχές με ανηφόρες/κατηφόρες και συνήθως με την τελική ταχύτητα, η αυτονομία έφτασε τα 52 Km, από την πρώτη κιόλας χρήση. Αυτά με το βάρος που αναφέραμε πιο πάνω, θερμοκρασίες περιβάλλοντος κοντά στους 25-30 βαθμούς και σχετική άπνοια. Σίγουρα μπορείτε να πετύχετε και πάνω από 60 Km αν κινείστε σε μικρές ή μηδενικές κλίσεις, σε flat περιοχές. Αν σας ενδιαφέρει το T9L Plus ή μια δεύτερη μπαταρία, τότε μπορείτε να υπολογίζετε σχεδόν διπλάσια αυτονομία (δηλαδή πάνω από 110 Km σε πραγματικές συνθήκες).

Φόρτιση

Ο φορτιστής που παίρνετε με το Yadea T9L είναι ποιοτικός και ο πρώτος φορτιστής σκούτερ που βλέπουμε χωρίς ανεμιστηράκι. Η κατασκευή του ευνοεί την παθητική ψύξη και γενικά δεν θα θερμανθεί υπερβολικά, αρκεί να μην τον έχετε στον ήλιο, προφανώς. Αυτό είναι μάλλον θετικό καθώς η φόρτιση είναι εντελώς αθόρυβη.

Ο φορτιστής αποδίδει 4A (260W) και στον μετρητή μας είδαμε peak 290W ισχύος από την πρίζα, ενώ η φόρτιση ξεκινά στα περίπου 220-230W (με άδεια μπαταρία). Έχει ένα LED που είναι κόκκινο όσο η μπαταρία φορτίζει και τίποτα περισσότερο. Για μια πλήρη φόρτιση απαιτήθηκαν 6 ώρες και 1,5 KWh ενέργειας. Ανάλογα με το κόστος του ρεύματος στο σπίτι σας και την αυτονομία που επιτυγχάνετε, υπολογίζεται και το κόστος χρήσης ανά 100 Km (περίπου €0,6/100 Km).

Χειριστήρια

Από πλευράς χειρισμού και πλήκτρων, αναφερθήκαμε ήδη στον κεντρικό διακόπτη. Στο αριστερό σας χέρι θα βρείτε το διακόπτη για τη μεγάλη σκάλα. Δεν έχει “σινιάλο”, απλά πιέζετε πάνω για μεγάλη σκάλα και κάτω για την κύρια δέσμη. Από κάτω του είναι ο διακόπτης των φλας, τα οποία, όπως είπαμε, έχουν μόνο οπτική ειδοποίηση, άρα είναι εύκολο να τα ξεχάσετε αναμένα. Ανάμεσα στα δύο αυτά υπάρχει και το πλήκτρο για την κόρνα (ισχυρή), το οποίο βγαίνει και ελαφρώς προς τα έξω (κάτι που δεν μας βόλεψε ιδιαίτερα). Στα αριστερά βρίσκεται και το πλήκτρο “P”, που πρακτικά απενεργοποιεί την γκαζιέρα, όταν το πιέσετε όντας ακινητοποιημένοι. Ξαναπατώντας το θα δείτε αναμμένη την ένδειξη “Ready” και, εφ’όσον έχετε σηκωμένο το πλαϊνό σταντ, μπορείτε να ξεκινήσετε.

Στο δεξί χέρι θα βρείτε άλλο ένα διακόπτη 3 θέσεων για τα φώτα, που εναλλάσει DRL, κύρια δέσμη και το “Auto”. Τέλος, το πλήκτρο “Shift” για την αλλαγή modes, μεταξύ Mode 1 και 2. Αυτά, τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο!

Συμπέρασμα

Το Yadea T9L είναι ένα από τα προσιτά “50άρια” της αγοράς αυτή τη στιγμή και καλύπτει τις περισσότερες από τις απαιτήσεις μας, πλην μόνο της έλλειψης χώρου για κράνος κάτω από τη σέλα και την άνεση για τους πολύ ψηλούς αναβάτες. Το value for money που προσφέρει είναι δεδομένο και η επιλογή του είναι κυρίως θέμα… γούστου, αλλά και ανάγκης για αξιοπιστία και ποιότητα!

Yadea T9L photo gallery

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.