Αρχική φωτογραφία: Ένα θερμικό πατίνι υποβάλλεται σε έλεγχο από την αστυνομία σε πόλη της Γαλλίας

Εχθές κυκλοφόρησε στα Μέσα μια είδηση από το Μοντρεάλ του Καναδά, στην οποία αναφέρεται πως απαγορεύθηκαν τα ηλεκτρικά πατίνια. Η είδηση είναι αληθής, αλλά εν μέρει, ωστόσο μας δίνει ένα σημαντικό “βήμα” για να αναλύσουμε την κατάσταση που επικρατεί σε πολλές χώρες του κόσμου και ουσιαστικά προκαλεί αυτή την “αντιπάθεια” κατοίκων και δημοτικών αρχών για τα αγαπημένα μας μέσα μεταφοράς.

Tι πραγματικά συνέβη στο Μοντρεάλ

Πρώτον, ας ξεκαθαρίσουμε τα facts. Τα διαμοιραζόμενα (shared) ηλεκτρικά πατίνια, εταιρειών όπως η Lime, λειτουργούσαν πιλοτικά από το περασμένο καλοκαίρι στο Μοντρεάλ. Μάλιστα, ο Δήμος είχε οριοθετήσει και 410 θέσεις στάθμευσης για αυτά, ώστε να τοποθετούνται σε αυτές από τους juicers αλλά και τους χρήστες που ολοκλήρωναν τις διαδρομές τους.

Δυστυχώς, αυτό σπάνια γινόταν από την πλευρά των χρηστών (αλλά και των εταιρειών διαχείρισης), με αποτέλεσμα τα πατίνια να αφήνονται σχεδόν οπουδήποτε, όπως γίνεται και στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη, όπου καθημερινά γινόμαστε μάρτυρες επεικώς απαράδεκτων σταθμεύσεων πατινιών, μέσα στο δρόμο, πάνω σε ράμπες, σε διαχωριστικές νησίδες πλάτους μισού μέτρου, σε στενά πεζοδρόμια κ.λπ. Βέβαια, δεν έχουμε το… αποκλειστικό προνόμιο σαν χώρα, καθώς και στο Παρίσι οι αρχές και οι κάτοικοι αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα. Ατάκτως… ερριμμένα πατίνια σε κάθε γωνιά της πόλης, τα οποία εμποδίζουν τους πεζούς και τα υπόλοιπα οχήματα.

Με βάση τα παραπάνω, λοιπόν, το δημοτικό συμβούλιο του Μοντρεάλ αποφάσισε να απαγορεύσει τη λειτουργία των εταιρειών που διατηρούν στόλους διαμοιραζόμενων/ενοικιαζόμενων ηλεκτρικών πατινιών για το 2020. Αυτό αφορά μονάχα τα προαναφερθέντα πατίνια και όχι τα ιδιόκτητα πατίνια που, φυσικά, δεν σταθμεύονται στο δρόμο ελεύθερα.

Το πρόβλημα της στάθμευσης

Ο εκπρόσωπος του ΔΣ του Μοντρεάλ ανέφερε πως παρ’ότι τα πατίνια σίγουρα έχουν θέση σε πόλεις όπως το Μοντρεάλ, δεν πρέπει να υπάρχουν/λειτουργούν εις βάρος των υπόλοιπων μέσων μεταφοράς. Έτσι, Lime και Bird Canada (μεταξύ άλλων) θα παύσουν τη λειτουργία τους προς το παρόν.

Σύμφωνα με αναφορά του Δήμου, μόνο το 20% των πατινιών σταθμεύονταν μέσα στις ειδικές ζώνες που είχαν δημιουργηθεί για το σκοπό αυτό. Κάτι που δημιουργούσε προβλήματα ασφάλειας για τους πεζούς ενώ παρεμπόδιζε και την κυκλοφορία των υπόλοιπων μέσων μεταφοράς.

Ο Δήμος άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο επιστροφής των διαμοιραζόμενων πατινιών, αλλά μονάχα εάν διαχειριστές και χρήστες σέβονται τους κανόνες της πόλης. Η στάθμευση και ορθή λειτουργία/διαχείριση είναι δική τους ευθύνη και ο Δήμος δεν έχει την υποχρέωση να αστυνομεύει τη στάθμευση των πατινιών, ούτε να τα απομακρύνει/μεταφέρει, σύμφωνα με τον εκπρόσωπό του.

Διαβάστε επίσης: Αποκλειστικό: 3 νέα ηλεκτρικά πατίνια Xiaomi έρχονται στην αγορά!

Ένα άλλο, ενδιαφέρον στατιστικό αφορά τις 333 κλήσεις που κόπηκαν από τη Δημοτική Αστυνομία του Μοντρεάλ σε χρήστες πατινιών, με τις 324 από αυτές να αφορούν τη μη χρήση κράνους, η οποία είναι υποχρεωτική στην πόλη.

Από την πλευρά της, η Lime, μέσω του γενικού διευθυντή της, Michael Markevich, δήλωσε “απογοητευμένη” και πως η κίνηση αυτή αποτελεί “ένα βήμα προς τα πίσω”. Επιπλέον, παρ’ότι παραδέχθηκε την άτακτη στάθμευση των πατινιών της, υποστήριξε πως οι ειδικές θέσεις που είχαν διαμορφωθεί από το Δήμο δεν ήταν αρκετές, ούτε βρίσκονταν σε κατάλληλες τοποθεσίες για τη διευκόλυνση των χρηστών.

Ηπιότερη η αντίδραση της Bird Canada που επίσης εξέφρασε την απογοήτευσή της, αλλά και την ελπίδα της για επαναφορά των πατινιών, “όταν ο Δήμος θα έχει επιλύσει το πρόβλημα στάθμευσης”, ουσιαστικά ρίχνοντας το “μπαλάκι” στη ίδια την πόλη. Τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως τα διαμοιραζόμενα ηλεκτρικά ποδήλατα, όπως της Jump, θα συνεχίσουν να λειτουργούν κανονικά, καθώς η απαγόρευση αφορά μόνο τα πατίνια. Λογικό, καθώς τα ηλεκτρικά ποδήλατα δεν είναι “dockless” αλλά σταθμεύονται μόνο σε συγκεγκριμένες τοποθεσίες όπου κλειδώνουν και επαναφορτίζονται.

Γιατί οι πόλεις “μισούν” τα πατίνια;

Αφού, λοιπόν, ξεκαθαρίσαμε τα γεγονότα, ας δούμε και τη “μεγάλη εικόνα” που αφορά όλες τις πόλεις. Στη συντριπτική τους πλειονότητα, οι πόλεις που έχουν υποδεχθεί τα dockless ηλεκτρικά πατίνια, αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα. Βανδαλισμούς, κακή χρήση και λανθασμένη στάθμευσή τους. Σε αντίθεση με αυτό που πολλοί πιστεύουν, οι πόλεις και οι κάτοικοι δεν είναι αρνητικοί απέναντι στο νέο μέσο μεταφοράς, τουναντίον. Αποσυμφορεί δρόμους και μέσα μαζικής μεταφοράς, δε μολύνει και κινείται με χαμηλές ταχύτητες, ενώ είναι και εξαιρετικά βολικό. Τα προβλήματα αρχίζουν με την κακή χρήση του, πάνω σε πεζοδρόμια, μη τηρώντας τον ΚΟΚ και κυρίως, όταν σταθμεύονται σε εντελώς ακατάλληλα σημεία, παρεμποδίζοντας τη διέλευση των πεζών και των οχημάτων.

Διαβάστε επίσης: Έρχεται ο πρώτος αερόσακος για ηλεκτρικά πατίνια

Στην Αθήνα, για παράδειγμα, δεν υπάρχουν ειδικά οριοθετημένες θέσεις στάθμευσης για πατίνια, αν και υπάρχουν επιλεγμένες τοποθεσίες που τοποθετούνται από τους υπεύθυνους επαναφόρτισής τους. Οι τοποθεσίες αυτές βρίσκονται σε κεντρικά σημεία της πόλης, αλλά χωρίς να ενοχλούν, για παράδειγμα σε μεγάλες πλατείες.

Δυστυχώς, το μεγάλο πλεονέκτημα ενός dockless πατινιών, αποδεικνύεται πως είναι και η “κατάρα” του: Τα dockless πατίνια, μετά το τέλος μιας διαδρομής τους, μπορούν να αφεθούν από το χρήστη οπουδήποτε αυτός θέλει, καθώς δεν είναι υποχρεωμένος να τα επιστρέψει στη “βάση” τους. Εξ’ου και ο χαρακτηρισμός “dockless”. Έτσι, ο χρήστης μπορεί κυριολεκτικά να “παρκάρει” ακριβώς στον προορισμό του, ενώ με τον τρόπο αυτό τα πατίνια γίνονται εύκολα προσβάσιμα και από άλλους χρήστες που τυγχάνει να βρίσκονται στην ίδια τοποθεσία και ψάχνουν ένα πατίνι. Σε διαφορετική περίπτωση θα έπρεπε να εντοπίσουν την κοντινότερη “βάση” και να περπατήσουν μέχρι εκεί, κάτι που στην καρδιά μιας πόλης και σε περίπτωση που θέλουν να διανύσουν μια μικρή απόσταση (έως 1 Km, για παράδειγμα), δεν είναι ιδιαίτερα ελκυστικό. Επιπλέον, είναι συχνό το φαινόμενο μη χρηστών που απλώς μετακινούν τα πατίνια για να τα περιεργαστούν ή να προσπαθήσουν να παίξουν μαζί τους και εν συνεχεία τα εγκαταλείπουν σε σημεία ακατάλληλα, κάτι που προφανώς δε μπορεί να ελεγχθεί από κανέναν σε ένα dockless πατίνια.

Οδηγούμαστε, έτσι, σε ένα φαύλο κύκλο, ο οποίος μοιραία θα λήξει εις βάρος των εταιρειών ενοικίασης. Οι Δήμοι θα οριοθετήσουν αυστηρά τις θέσεις στάθμευσης των πατινιών και οι διαχειριστές τους, αλλά και οι χρήστες, θα πρέπει να υπακούσουν, διαφορετικά απλώς θα απαγορευθεί η λειτουργία τους. Και αν για τους μόνιμους κατοίκους, ένα ιδιόκτητο πατίνι είναι η λύση για τις καθημερινές τους μετακινήσεις, για τους τουρίστες και τους επισκέπτες, ένα dockless, shared πατίνι είναι μια φοβερή διευκόλυνση. Σταδιακά θα επέλθει η πολυπόθητη ισορροπία στην αγορά και θα τεθούν τα όρια, μέχρι τότε, όμως, θα έχουμε διαρκείς “τριβές”, όπως στο Μοντρεάλ.

Πηγή: CBA.CA

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.