Τα ηλεκτρικά ποδήλατα, ως γνωστόν, βασίζονται στην ποδηλάτηση του αναβάτη και αυτήν υποβοηθούν ηλεκτρικά ώστε να προσφέρουν άνετη χρήση. Είτε ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται ενσωματωμένος στον τροχό, είτε μιλάμε για μοτέρ μεσαίας τριβής, όμως, υπάρχει ένας κοινός παρονομαστής. Το σύστημα μετάδοσης της κίνησης μέσω αλυσίδας ή ιμάντα, από τα πετάλια στον κινητήριο τροχό. Πως θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε ένα ποδήλατο χωρίς αλυσίδα;

Ένα ηλεκτρικό ποδήλατο χωρίς αλυσίδα μπορεί να μην ακούγεται τόσο… “απαραίτητο”. Άλλωστε, το κόστος ενός μηχανισμού που θα το πετύχαινε, θα αντιστάθμιζε τη μείωση του κόστους από την απουσία γραναζιών, επιλογέα ταχυτήτων και αλυσίδας. Το μόνο που θα κερδίζαμε, θα ήταν περισσότερος χώρος στη περιοχή εκείνη, λιγότερη συντήρηση και λιγότερος θόρυβος μετάδοσης.

Κάπου εδώ έρχονται στην κουβέντα τα cargo bikes. Σας έχουμε μιλήσει για τα ηλεκτρικά ποδήλατα μεταφοράς φορτίου και εμπορευμάτων, που μπορούν να δώσουν λύσεις στα ταλαιπωρημένα αστικά κέντρα. Τα cargo bikes, όμως, έχουν αρκετά μεγάλο μήκος, συνήθως. Το αποτέλεσμα είναι μια πολύ μεγάλη αλυσίδα, που με τη σειρά της δημιουργεί προβλήματα (αξιοπιστίας, θορύβου κ.λπ.). 

Αν το φορτίο είναι εμπρός, καλώς, αν είναι πίσω όμως;

Η λύση έρχεται από την γερμανική εταιρεία Schaeffler, ουσιαστικά ένα “ride-by-wire” σύστημα με ανύπαρκτη μηχανική μετάδοση κίνησης. Το Free Drive, όπως ονομάζεται, αναπτύχθηκε από κοινού με την Heinzmann. Αποτελείται από μικρή γεννήτρια/εναλλάκτη, τοποθετημένο ανάμεσα στα δύο πετάλια. Αυτό λαμβάνει την κινητική ενέργεια κατά την προσπάθεια που ασκεί ο ποδηλάτης και την μετατρέπει σε ηλεκτρική. Στη συνέχεια, την μεταδίδει στο μοτέρ των 250W που βρίσκεται στον πίσω τροχό μέσω καλωδίων, τα οποία μπορούν και να “κρυφτούν” μέσα στο σκελετό. Τέλος, το μοτέρ κινεί τον τροχό, όπως σε οποιοδήποτε e-bike με hub motor.

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα

Ένα ενδιαφέρον χαρακτηριστικό είναι πως επιτρέπεται η ανάκτηση ενέργειας (σε κατηφόρες, coasting κ.λπ.), κάτι που σπάνια βλέπουμε σε e-bikes. Επίσης, αν ο ποδηλάτης ασκεί περισσότερη ενέργεια απ’όση χρειάζεται, αυτή μπορεί να επαναφορτίσει ελαφρώς τη μπαταρία. Κατά τα άλλα, λοιπόν, το σύστημα λειτουργεί όπως ενός κανονικού e-bike, με την μπαταρία, τον controller κ.λπ.

Ωστόσο, εξαλείφεται η ανάγκη για δισκοβραχίονα, αλυσίδα, ντεραγιέ και πίσω κασέτα/freewheel, ντίζες για την αλλαγή ταχυτήτων κ.λπ. Πρακτικά η γεννήτρια στα πετάλια είναι αυτή που φέρνει “αντίσταση” στην προσπάθεια του ποδηλάτη, ανάλογα με την κλίση του δρόμου, το επίπεδο υποβοήθησης που έχει επιλεγεί κ.λπ.

Όλα τα παραπάνω συγκαταλέγονται στα πλεονεκτήματα του Free Drive. Ένα μειονέκτημα, όμως, είναι ο μικρότερος βαθμός απόδοσης, κατά 5%, συγκριτικά με ένα σύστημα με αλυσίδα. Αυτό σημαίνει 5% περισσότερη προσπάθεια από τον ποδηλάτη ή 5% μειωμένη αυτονομία. Επίσης, το κόστος του ίσως είναι αυξημένο, σε σχέση με ενός παραδοσιακού συστήματος μετάδοσης. Τα “υπέρ”, όμως, σαφώς και επισκιάζουν τα “κατά”, όπως φαίνεται.

Το Free Drive βρίσκεται στο περίπτερο της Schaeffer στην έκθεση Eurobike 2021 που διεξάγεται αυτές τις μέρες στην Γερμανία.

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

Τα cargo bikes κάνουν διανομές ταχύτερα από τα φορτηγά

Πηγή: Electrek

Προηγούμενο άρθροΔιαθέσιμο στην Ελλάδα το νέο Xiaomi Mi Electric Scooter 3!
Επόμενο άρθροAudi grandsphere με 721 ίππους και αυτονομία 750 Km
Λάτρης της τεχνολογίας και της αυτοκίνησης από μικρή ηλικία, αρθρογραφώ σε tech media από το...μακρινό, πλέον, 2006. Το concept της ηλεκτροκίνησης με συνεπήρε από τη στιγμή που ανέβηκα για πρώτη φορά σε ηλεκτρικό πατίνι και μπήκα στο πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Κατά βάθος, όμως, θα είμαι πάντα λίγο "petrolhead"...

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.