Η ηλεκτροκίνηση είναι παντού γύρω μας και σίγουρα καθημερινά “διασταυρώνεστε” με αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ακόμα κι αν δεν το αντιλαμβάνεστε. Πολλά από αυτά είναι υβριδικά, συνδυάζοντας βενζίνη/diesel και “ρεύμα”, άλλα είναι αμιγώς ηλεκτρικά, δηλαδή κινούνται μόνο με ηλεκτρισμό. Ίσως έχετε συναντήσει στο διαδίκτυο τους όρους “mild hybrid”, “plug-in hybrid”, “BEV”, “PHEV”, “HEV” οι οποίοι σας μπέρδεψαν ακόμα περισσότερο όσον αφορά τις αρχές που διέπουν τη λειτουργία σε ένα υβριδικό αυτοκίνητο. Ακριβώς για το σκοπό αυτό, λοιπόν, δημιουργούμε αυτό το mini “λεξικό” των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ώστε να ξεκαθαρίσουμε το τοπίο και να είστε πιο σίγουροι για την μελλοντική επιλογή αυτοκινήτου που θα κάνετε, προς αγορά, προς leasing ή απλώς προς ενοικίαση σε ένα ταξίδι!
Το άρθρο αυτό είναι μια ευγενική χορηγία του Instacar, μέσω του οποίου μπορείτε online να αποκτήσετε με μεγάλη ευκολία και ευελιξία ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, σκούτερ ή ποδήλατο (και όχι μόνο) για κάθε σας ανάγκη, με 0% προκαταβολή και για όσο καιρό το χρειάζεστε, χωρίς γραφειοκρατεία και εμπλοκή τραπεζών!
Πάμε να δούμε πως κατηγοριοποιούνται και διαφέρουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μεταξύ τους!
BEV
Ως BEV (Battery Electric Vehicle) χαρακτηρίζουμε τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως για παράδειγμα το Tesla Model 3 ή το νέο, λιλιπούτειο Citroen Ami. Αυτά διαθέτουν μόνο έναν ή περισσότερους ηλεκτρικούς κινητήρες και μια μπαταρία, χωρίς κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου. Έτσι, κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, παράγοντας μηδενικούς ρύπους και σχεδόν μηδενικό θόρυβο, με αισθητά μικρότερο κόστος χρήσης ανά 100 Km σε σχέση με τα υπόλοιπα μοντέλα!
PHEV
Το αρκτικόλεξο PHEV προέρχεται από το “Plug-in Hybrid Electric Vehicles”. Είναι υβριδικά μοντέλα που έχουν ηλεκτροκινητήρα, μπαταρία αλλά και κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Jaguar E-Pace. Τα plug-im υβριδικά μπορούν να κινηθούν με ηλεκτρική ενέργεια, αλλά καθώς έχουν σχετικά μικρή μπαταρία, με περιορισμένη αυτονομία (κοντά στα 50 Km συνήθως). Αν η μπαταρία εξαντληθεί, αν θέλετε να κινηθείτε με μεγαλύτερη ταχύτητα π.χ. σε αυτοκινητόδρομο ή αν θέλετε την μέγιστη ισχύ και επιτάχυνση (π.χ. για μια προσπέραση), ενεργοποιείται και ο κινητήρας βενζίνης ή diesel.
Ωστόσο, σε αντίθεση με τα “απλά” υβριδικά που θα δούμε στη συνέχεια, η μεγάλη ιδιαιτερότητα των plug-in μοντέλων είναι οτι επαναφορτίζονται με τη χρήση φορτιστή EV, όπως και τα BEVs. Έτσι, μπορείτε να άνετα να κινείστε μόνο… ηλεκτρικά για το καθημερινό “σπίτι-γραφείο” και άλλες κοντινές αποστάσεις, ενώ για ένα ταξίδι ή μια εκδρομή έχετε την αυτονομία του καυσίμου και το πλεονέκτημα του εύκολου ανεφοδιασμού στο πρατήριο. Win-win!
HEV
Το “κλασικό” υβριδικό, χωρίς δυνατότητα εξωτερικής φόρτισης της μπαταρίας όπως τα PHEV, αλλά με δυνατότητα αμιγούς ηλεκτρικής κίνησης μέσα στην πόλη! Υπάρχουν εδώ και σχεδόν 2 δεκαετίες αλλά πλέον είναι αρκετά πιο εξελιγμένα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το Toyota Yaris Hybrid. Διαθέτουν κινητήρα καυσίμου αλλά και ηλεκτροκινητήρα, με μια μπαταρία μικρότερη από αυτή ενός PHEV. Το σύστημα επιτρέπει σε ένα υβριδικό μοντέλο να κινηθεί με μικρές ταχύτητες και χωρίς να πατάτε “τέρμα” το γκάζι, αλλά σε μερικές περιπτώσεις και με ταχύτητες αυτοκινητόδρομου, άνω των 100 Km/h. Ωστόσο, η αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία τους είναι μικρή, αλλά αρκετή για να μειώσει αισθητά την συνολική κατανάλωση του οχήματος, εντός και εκτός πόλης!
Ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να λειτουργεί και ταυτόχρονα με το κινητήρα εσωτερικής καύσης, αυξάνοντας την ισχύ και την επιτάχυνση. Όσο για το πως επαναφορτίζεται η μπαταρία χωρίς τη χρήση φορτιστή, αυτό επιτυγχάνεται αφ’ενός με ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα/επιβράδυνση (όπως σε κάθε τύπου ηλεκτρικού αυτοκινήτου), αλλά και με μια μικρή “γεννήτρια” που επαναφορτίζει την μπαταρία όταν λειτουργεί ο κινητήρας βενζίνης-πετρελαίου. Ιδανικά κυρίως για την πόλη, αλλά με άνεση θα κάνετε και ένα μεγάλο ταξίδι, ενώ το βάρος τους είναι μικρότερο λόγω της μικρής μπαταρίας, αλλά και ο διαθέσιμος χώρος στο εσωτερικό τους είναι μεγαλύτερος.
btw, το πως ακριβώς είναι και λειτουργεί ένα τέτοιο υβριδικό, εξηγούμε όσο καλύτερα μπορούμε στο review μας του Toyota Yaris Hybrid 1.5!
MHEV – Mild Hybrid
Ο “λιγότερο” ηλεκτρικός τύπος αυτοκινήτου είναι τα Mild Hybrid Electric Vehicles. Όπως υποδηλώνει η ονομασία, είναι “ήπια” υβριδικά, με ένα καλό παράδειγμα να αποτελεί το Fiat 500 Hybrid. Τα MHEV μοντέλα δεν μπορούν να κινηθούν αμιγώς ηλεκτρικά. Έχουν μια πολύ μικρή μπαταρία και ένα μικρό ηλεκτρικό μοτέρ ισχύος λίγων ίππων (5-10) που δεν κινεί απευθείας τους τροχούς, αλλά απλώς “βοηθά” το μοτέρ καυσίμου κατά την επιτάχυνση. Επίσης, του επιτρέπει να απενεργοποιηθεί πλήρως κάτω από μια ορισμένη ταχύτητα (π.χ. 30 Km/h), κατά την επιβράδυνση, για μείωση της κατανάλωσης και των ρύπων. Το ηλεκτρικό μοτέρ ενισχύει τη ροπή και κάνει το όχημα πιο “σβέλτο” σε χαμηλές ταχύτητες εντός πόλης, ενώ η μπαταρία επαναφορτίζεται μέσω του κινητήρα καυσίμου, όσο αυτός λειτουργεί. Σε γενικές γραμμές τα MHEVs είναι μικρά μοντέλα πόλης με μικρούς κινητήρες και ισχύ, αλλά κρύβουν μέσα τους λίγη “ηλεκτροκίνηση”!
REx EV – Range Extenders
Μια τελευταία κατηγορία ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πρέπει να αναφέρουμε, αν και ήδη τείνει να εκλείψει, είναι τα Range Extender μοντέλα. Αυτά λειτουργούν σχεδόν… αντίστροφα σε σχέση με ένα κλασικό υβριδικό. Διαθέτουν μια μεσαίου μεγέθους μπαταρία και ηλεκτροκινητήρα-ες που μπορούν να τα κινήσουν με άνεση εντός και εκτός πόλης, σε ένα μεγάλο εύρος ταχύτητων. Ωστόσο, διαθέτουν και ένα πολύ μικρό κινητήρα καυσίμου, ο οποίος όμως δεν μπορεί να κινήσει τους τροχούς, απλώς παράγει ενέργεια για την επαναφόρτιση της μπαταρίας! Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το BMW i3 που διατέθηκε στην αγορά και σε REx εκδοχή, αν και το αμιγώς ηλεκτρικό, plug-in, BMW i3 επικράτησε στις προτιμήσεις των οδηγών!
Στο Instacar θα βρείτε όλους τους παραπάνω τύπους ηλεκτρικών αυτοκινήτων οπότε… check them out!
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης: