Προ μηνών είχε δημιουργηθεί θέμα με τα ασυνόδευτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στα πλοία καθώς με τότε οδηγία είχε ουσιαστικά πάψει να υπάρχει η δυνατότητα αυτή, δημιουργώντας πρόβλημα σε αρκετούς κατόχους EVs, εμπόρους αυτοκίνητων και λοιπές κατηγορίες πολιτών. Πλέον το πρόβλημα λαμβάνει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις καθώς με νέα εγκύκλιο του Υπουργείου Ναυτιλίας, τίθεται σαφές όριο στο επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας των EVs, προκειμένου να επιβιβαστούν σε πλοία, ασχέτως του αν συνοδεύονται ή όχι.
Σύμφωνα με τη νέα εγκύκλιο (Αρ. Πρωτ.: 2070.0/ 28541 /2024) με τίτλο «Επιπρόςθετα μέτρα κατά την μεταφορά οχημάτων χρήςησ εναλλακτικών καυςίμων (AFVs) με Ε/Γ- Ο/Γ και Φ/Γ-Ο/Γ πλοία» και όσον αφορά τα οχήματα με εναλλακτικά καύσιμα (AFVs), όπως τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο, υγραέριο κ.λπ, αναφέρονται τα εξής, μεταξύ άλλων:
-Σε αμιγώς ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά το επίπεδο φόρτισης των συσσωρευτών τους να μην υπερβαίνει το 40% της συνολικής χωρητικότητας αυτών.
Αυτό πρακτικά σημαίνει οτι ο οδηγός/κατόχος θα πρέπει να φροντίζει να φθάνει στο λιμάνι με το πολύ 40% επίπεδο φόρτισης μπαταρίας, ώστε να επιβιβαστεί το όχημα στο πλοίο.
Τα προβλήματα και ερωτήματα που προκύπτουν εύλογα, είναι αρκετά. Πρώτον, είναι ακόμα μια διαδικασία και ταλαιπωρία για τον κάτοχο του EV, το να “προγραμματίσει” τις διαδρομές και τη φόρτισή του ώστε να μην φθάσει στο πλοίο με πάνω από 40%. Σε ορισμένες περιπτώσεις αυτό μπορεί να σημαίνει οτι θα χρειαστεί άσκοπα να καταναλώσει ενέργεια προκειμένου να βρεθεί στο επίπεδο αυτό. Επιπλέον, δημιουργεί πρόβλημα κατά την αποβίβαση καθώς θα πρέπει να βρει διαθέσιμο φορτιστή για να συνεχίσει το πιθανό ταξίδι του, ενώ υπό κανονικές συνθήκες δεν θα χρειαζόταν. Στερεί, επίσης, τη δυνατότητα πλήρους αξιοποίησης ενός φορτιστή που βρίσκεται κοντά στο λιμάνι ή πριν από αυτό, κάτι που αλλάζει πλήρως τον προγραμματισμό του ταξιδιού ενός κατόχου EV, ο οποίος ούτως ή άλλως είναι μια δύσκολη “εξίσωση” στη χώρα μας, ακόμα και σήμερα.
Αν συνυπολογίσουμε και τους αρκετούς τουρίστες που φθάνουν πλέον στη χώρα μας με EVs και οι οποίοι πιθανώς να μην είναι ενήμεροι για τη νέα οδηγία/κανονισμό, γίνεται αντιληπτό οτι η εγκύκλιος δημιουργεί νέα προβλήματα για όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές.
Όσον αφορά το ποσοστό του 40%, αξίζει να σημειωθεί οτι δεν επιλέχθηκε αυθαίρετα καθώς η εγκύκλιος βασίστηκε σε διεθνείς μελέτες και οδηγίες και οτι αποδεδειγμένα, η αποθηκευμένη ενέργεια μιας μπαταρίας επηρεάζει το πόσο βίαιη θα είναι μια πιθανή “αστοχία” της. Οι μπαταρίες διεθνώς (ως εξάρτημα, εκτός οχήματος/συσκευής) μεταφέρονται με ποσοστό φόρτισης περί το 30% για λόγους ασφαλείας. Όσο μικρότερο το ποσοστό, τόσο πιο ήπιο το φαινόμενο εκδήλωσης φωτιάς/εκτόνωσης αερίων, σε περίπτωση που κάτι συμβεί. Άρα και ευκολότερη η αντιμετώπιση του συμβάντος. Όπως μπορείτε να δείτε και σε σχετική οδηγία της UECC (United European Car Carriers), συστήνεται ποσοστό μπαταρίας από 20-50% για μεταφορά EVs.
Από την άλλη πλευρά, σε ορισμένες χώρες της Ευρώπης δεν υφίσταται αυτός ο περιορισμός και μάλιστα σε ορισμένες θαλάσσιες μεταφορές επιτρέπεται ακόμα και η φόρτιση EVs εν πλω, κάτι που η νέα εγκύκλιος ρητά αποθαρρύνει.
Μένει να δούμε, βέβαια, το πως θα εφαρμοστεί η νέα οδηγία στην πράξη καθώς θα απαιτείται έλεγχος του επιπέδου φόρτισης κάθε οχήματος που επιβιβάζεται από τους αρμόδιους υπαλλήλους.
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης:
Το λιμάνι της Σιγκαπούρης θα δέχεται μόνο πλοία μηδενικών εκπομπών από το 2030