Αντιδράσεις από τους ποδηλατιστές αλλά και επαγγελματίες του κλάδου των ποδηλάτων προκαλούν οι πληροφορίες για πιθανή κατάργηση της επιδότησης αγοράς ηλεκτρικού ποδηλάτου από τον επερχόμενο, 4ο κύκλο του προγράμματος “Κινούμαι Ηλεκτρικά”. Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο επόμενος κύκλος επιδοτήσεων που θα στηρίξει την ηλεκτροκίνηση, θα έχει αυστηρότερα κριτήρια και μειωμένο “πλαφόν” επιδότησης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πιθανότατα και για ηλεκτρικά δίκυκλα. Ωστόσο, άλλο ένα ενδεχόμενο αφορά την απουσία των ηλεκτρικών ποδηλάτων από τη λίστα επιλέξιμων οχημάτων προς επιδότηση.

Να σημειώσουμε οτι μέχρι σήμερα τα ηλεκτρικά ποδήλατα επιδοτούνταν σε σημαντικό ποσοστό (έως 40% επί της ΛΤΠΦ) και με ανώτατο όριο τα €800. Αυτή η επιδότηση έδωσε τη δυνατότητα σε δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους, από το 2021 μέχρι σήμερα, να αποκτήσουν ένα e-bike με σημαντικό όφελος. Ειδικότερα για τα πλέον εμπορικά και προσιτά ποδήλατα της αγοράς, οι τιμές τους κυμαίνονται συνήθως από τα €800 μέχρι τα €1.500 και έτσι μια επιδότηση της τάξης του 40% βοηθά σημαντικά τους ενδιαφερόμενους αγοραστές.

“To ηλεκτρικό ποδήλατο είναι το πιο ασφαλές μέσο μικροκινητικότητας και το μόνο που συμβάλει στην βελτίωση της σωματικής υγείας και ευεξίας. Η πιθανή εξαίρεση του από το ΚΗ 4, θα είναι καταστροφική για την περεταίρω ανάπτυξη του στην χώρα μας καθώς αρκετοί πολίτες δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να καλύψουν το κόστος ενός ηλεκτρικού ποδήλατου.
Επιπλέον η κατάργηση της επιδότησης είναι κατάφορα άδικη για χιλιάδες πολίτες που αγόρασαν ηλεκτρικό ποδήλατο μέσα στο 2025 βασιζόμενοι σε αυτήν, αλλά τελικά η πλατφόρμα δεν δέχτηκε την αίτηση τους λόγω έλλειψης κεφαλαίων.” δήλωσε στο GetElectric.gr ο κ. Νίκος Βεζυργιάνης, εισαγωγέας και έμπορος ηλεκτρικών ποδηλάτων με έδρα την Αθήνα. “Στην εταιρεία μας αρκετοί πελάτες ακύρωσαν την πώληση επιστρέφοντας το e-bike που είχαν αγοράσει για αυτόν ακριβώς το λόγο.”, σημείωσε ο επιχειρηματίας.

Ο κ. Αδάμ Μαρκάκης, σύμβουλος επιχειρήσεων της εταιρείας GAD Mobility, εμφανίζεται προβληματισμένος με τη γενικότερη στρατηγική που ακολουθεί η Ελλάδα σε θέματα κινητικότητας. “Η απόφαση να αποκλειστούν τα ηλεκτρικά ποδήλατα από το νέο Κινούμαι Ηλεκτρικά πιθανότατα βασίζεται σε εσφαλμένη ανάλυση που αγνοεί τα προβλήματα στον τρόπο που λειτούργησε το πρόγραμμα για τα ηλεκτρικά ποδήλατα. Για παράδειγμα, όπως δείχνει αμερικανική έρευνα, με επιδότηση στο ταμείο αντί για την πολύπλοκη διαδικασία που κρατά μήνες θα μπορούσαμε να αυξήσουμε τη συμμετοχή κατά 30%. Διεθνείς έρευνες αποδεικνύουν ότι κάθε χιλιόμετρο που αντικαθιστά οδήγηση αυτοκινήτου φέρνει όφελος 1,07€ στην οικονομία. Οποιαδήποτε επένδυση στο ποδήλατο λοιπόν μπορεί να επιστρέψει το κόστος της ακόμα και μέσα σε έναν χρόνο.

Αντί να στηρίξουμε αυτή τη λύση, επιμένουμε στην αντικατάσταση ένα προς ένα του στόλου με ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στοχεύοντας σε επίπεδα πωλήσεων της χρυσής δεκαετίας του 2000. Αυτή η επιλογή, εκτός από το ότι είναι ακριβή, αγνοεί το γεγονός πως η πραγματική λύση για τα προβλήματα της καθημερινότητας μας είναι η μείωση της εξάρτησης από το αυτοκίνητο, όχι απλώς ο εξηλεκτρισμός του ίδιου προβληματικού μοντέλου”, σημείωσε ο κ.Μαρκάκης.

Οι ίδιοι οι ποδηλατιστές, οι οποίοι καταβάλλουν συνεχείς προσπάθειες για ευαισθητοποίηση του κοινού αλλά και των αρμόδιων φορέων ως προς τα οφέλη της χρήσης ποδηλάτου (συμβατικού ή ηλεκτρικού), όπως και των Ε.Π.Η.Ο. (ηλεκτρικά πατίνια), δηλώνουν απογοητευμένοι με μια τέτοια πιθανή εξέλιξη. Ο Πρόεδρος της ΠοδηλΑΤΤΙΚΗΣ κοινότητας και της Ελληνικής Ομοσπονδίας Αστικής Ποδηλασίας (Ε.Ο.Α.Π.), κ.Παναγιώτης Πιτσιλός, δήλωσε για το θέμα: “Η πιθανή διακοπή της επιδότησης για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, η οποία ούτως ή άλλως έχει παύσει εδώ και 2 μήνες, αγνοεί το σημαντικότερο μέσο μετακίνησης για μια βιώσιμη πόλη, ειδικά εν μέσω κλιματικής κρίσης και της δέσμευσής μας ως χώρα για σημαντικούς στόχους ως το 2030. Επιπλέον, η εξαίρεση των νομικών προσώπων από τις επιδοτήσεις για ηλεκτρικά οχήματα θα μας φέρει “πίσω” καθώς οι εταιρικοί στόλοι αποδεδειγμένα συμβάλλουν σημαντικά στη δημιουργία ρύπων. Γενικότερα θεωρώ οτι θα έπρεπε να διατηρηθούν σε υψηλό επίπεδο οι επιδοτήσεις, αλλά χαμηλώνοντας το ανώτερο όριο λιανικής τιμής των επιλέξιμων οχημάτων, καθώς με τα υπάρχοντα δεδομένα θα συνεχίσουν να επιδοτούνται ακριβά οχήματα που δεν απευθύνονται στους περισσότερους Έλληνες και τις ελληνικές επιχειρήσεις.”

Σε μια περίοδο που το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι σχεδόν καθημερινά στα “πρωτοσέλιδα” και την επικαιρότητα εν γένει, η ενθάρρυνση της χρήσης ποδηλάτου/πατινιού αντί του Ι.Χ. θα έπρεπε να είναι πρώτη στη λίστα των προτεραιοτήτων της Πολιτείας και των αρμόδιων Υπουργείων.

Ωστόσο, οι υποδομές παραμένουν ελάχιστες και οι προσπάθειες δημιουργίας νέων υποδομών προχωρά με ρυθμούς… χελώνας, ενώ εξαιρώντας το νέο όριο των 30 Km/h που φέρνει ο αναθεωρημένος Κ.Ο.Κ., δεν διαπιστώνουμε επιπλέον μέτρα προστασίας των ευάλωτων χρηστών του οδοστρώματος, ούτε ουσιαστικά μέτρα προώθησης της ποδηλασίας και της χρήσης ΕΠΗΟ. Το Κινούμαι Ηλεκτρικά 4, άραγε, θα επιβεβαιώσει τα παραπάνω; Ίδωμεν…

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

Συζητάμε για το ποδήλατο στην Αθήνα… ποδηλατώντας!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.