Με την αγορά της ηλεκτροκίνησης να σημειώνει ραγδαία άνοδο και να προωθείται μαζικά σε παγκόσμιο επίπεδο, περίπου 23 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται να διατεθούν μέχρι στην τρέχουσα δεκαετία. Η αγορά επαναφορτιζόμενων μπαταριών για EVs αυτή τη στιγμή εκτιμάται στα $7 δις αλλά θα αγγίξει τα $58 δις μέχρι το 2024.

Ωστόσο, δεν είναι όλα ρόδινα, παρά τους μηδενικούς ρύπους και τον “πράσινο” χαρακτήρα των ηλεκτρικών οχημάτων. Μια νέα αναφορά του UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development) προειδοποιεί πως οι πρώτες ύλες που απαιτούνται για την κατασκευή μπαταριών EVs βρίσκονται συγκεντρωμένες σε ένα μικρό αριθμό χωρών και όχι ιδιαίτερα ανεπτυγμένων, κάτι που δημιουργεί ήδη σοβαρά προβλήματα που χρήζουν αντιμετώπισης άμεσα.

Τα παραδείγματα του Κονγκό και της Χιλής

Τα 2/3 της παγκόσμιας παραγωγής Κοβαλτίου εντοπίζονται στη Δημοκρατία του Κονγκό (DRC) και σύμφωνα με τη UNICEF, περίπου το 20% αυτού προέρχεται από παράνομα ορυχεία που λειτουργούν εκτός κανονισμών και παραβιάζοντας τα ανθρώπινα δικαιώματα των εργατών. Παράλληλα, εκτιμάται ότι έως 40.000 ανήλικοι δουλεύουν στα ορυχεία αυτά υπό αντίξοες και ανθυγιεινές συνθήκες για πενιχρό εισόδημα.

JUNIOR KANNAH / AFP via Getty Images

Στη Χιλή της Λατινικής Αμερικής, η παραγωγή Λιθίου για μπαταρίες απαιτεί περίπου το 65% του διαθέσιμου νερού στην περιοχή Salar de Atamaca, μια από τις πλέον ξηρές ερήμους του κόσμου. Οι τοπικοί καλλιεργητές και κτηνοτρόφοι αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την περιοχή στην οποία κατοικούσαν εδώ και γενιές, ενώ η υποβάθμιση του περιβάλλοντος είναι σημαντικότατη.

Στη θεωρία, η συγκέντρωση αυτών των πρώτων υλών σε αναπτυσσόμενες χώρες θα μπορούσε να συνεισφέρει στη βελτίωση της οικονομικής τους ισχύος και επιρροής αλλά και του βιωτικού επιπέδου των κατοίκων τους. Στην πράξη, δυστυχώς, οι ανεπαρκείς υποδομές, η μη τήρηση των κανονισμών (ή η έλλειψή τους), αλλά και η διαφθορά οδηγεί σε άναρχη εξόρυξη και άμεση εξαγωγή των υλών σε άλλες χώρες (Βέλγιο, Κίνα, Φινλανδία, Νορβηγία, Ζάμπια) που τις αγοράζουν σε χαμηλή τιμή και τις μεταπωλούν σε αρκετά υψηλότερη, αφού τις επεξεργαστούν κατάλληλα.

Οι προτάσεις του UNCTAD

Το UNCTAD συστήνει στη βιομηχανία την εύρεση τρόπων να μειώσει την εξάρτησή της από συγκεκριμένες πρώτες ύλες. Για παράδειγμα, επιστήμονες εξετάζουν τη δυνατότητα χρήσης του ευρέως προσβάσιμου πυριτίου (Silicon, Si) αντί του γραφίτη (το 80% των αποθεμάτων του γραφίτη βρίσκεται στην Κίνα, τη Βραζιλία και την Τουρκία). Εάν αυτό επιτευχθεί, τότε οι τιμές των μπαταριών μπορούν να μειωθούν σημαντικά, δίνοντας ένα επιπλέον κίνητρο για την αγορά EVs.

Διαβάστε επίσης: Έρχονται μπαταρίες με διάρκεια ζωής 2.000.000 Km!

Όσο για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, που είναι δεδομένες σε οποιαδήποτε εξορυκτική δραστηριότητα, η αναφορά του UNCTAD προτείνει βελτιωμένες, βιώσιμες τεχνικές εξόρυξης και ανακύκλωση των υλικών των εξαντλημένων/παλαιών μπαταριών Λιθίου.

Πηγή: UN News

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.