Μπορεί η πανδημία και το σχεδόν καθολικό lockdown να “παρέλυσαν” τις αγορές και γενικότερα τους κλάδους των μεταφορών, όμως το comeback ίσως είναι απότομο και βίαιο, τουλάχιστον για συγκεκριμένες κατηγορίες οχημάτων. Και κατά τα φαινόμενα, η κατάσταση αυτή ίσως είναι υπερ των ηλεκτρικών πατινιών και γενικότερα, των δικύκλων!
Όπως είναι φυσιολογικό, πολύς κόσμος θα αποφεύγει τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς για αρκετό καιρό, ώστε να μην έρχεται σε κοντινή απόσταση και σε επαφή με αγνώστους. Το κόστος των ταξί, φυσικά, είναι εμπόδιο για πολλούς ενώ παρά τις χαμηλές τιμές των καυσίμων αυτή τη στιγμή αλλά και τα κίνητρα που δίνει το κράτος (π.χ. δωρεάν στάθμευση στο κέντρο της Αθήνας), δεν έχουν όλοι ΙΧ και η οικονομική ανασφάλεια αποτρέπει από την αγορά νέου ή μεταχειρισμένου.
Σε συνδυασμό με την καλοκαιρία που έχει εδραιωθεί, λοιπόν, όλοι οι δρόμοι οδηγούν στα δίκυκλα. Και ειδικότερα στα ηλεκτρικά πατίνια που πέρυσι γνώρισαν “έκρηξη” πωλήσεων σε πολλές χώρες του κόσμου και έδειξαν πως θα ταράξουν για τα καλά τα λιμνάζοντα νερά των αστικών, ατομικών μετακινήσεων.
Σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς που συνέλεξε και ανέλυσε η Berg Insight, η παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών πατινιών δε θα έχει την ανοδική τάση που περιμέναμε για το 2020, αλλά μπορεί να τετραπλασιαστεί μέσα στα επόμενα 4 χρόνια. Το 2019 λειτουργούσαν 774.000 dockless, ενοικιαζόμενα πατίνια παγκοσμίως και μέχρι το 2024 οι αναλυτές εκτιμούν πως ο αριθμός αυτός θα φτάσει τα 4,6 εκ., με περίπου τα 482.000 από αυτά να διαθέτουν κάθισμα. Έτσι, εταιρείες όπως οι Dott, Lime και Bird αναμένεται να κυριαρχήσουν στην αγορά.
Παράλληλα, οι κυβερνήσεις παίρνουν σοβαρά το θέμα των πατινιών και ήδη ορισμένες χώρες έχουν θεσπίσει νομοθετικό πλαίσιο που να ρυθμίζει τη χρήση τους, ενώ άλλες περιοχές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Ν.Υόρκη, είναι πολύ κοντά στο να το καταφέρουν, μετά από σημαντική καθυστέρηση.
Ενοικίαση vs ιδιοκτησία
Ωστόσο, δεν είναι όλα ρόδινα. Πρόσφατα η εταιρεία Hive (συμφερόντων Daimler) έφυγε από τη χώρα μας με συνοπτικές διαδικασίες, ενώ αναφορές υπάρχουν για προβλήματα με την κραταιά Lime και τους υπαλλήλους που απασχολεί μέσω τρίτης εταιρείας στην Ελλάδα. Η Lime έχει διακόψει τις λειτουργίες της εξ’αιτίας του κορωνοϊού σε όλο τον κόσμο αλλά δεδομένου του οτι το μεγαλύτερο ποσοστό των χρηστών dockless πατινιών είναι τουρίστες και την τουριστική περιόδο να αναμένεται ισχνή, είναι πολύ πιθανόν να μη ξαναδούμε τα πατίνια της στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη για αρκετό καιρό, ή έστω να δούμε ένα πολύ μικρό αριθμό τους.
Τα ίδια προβλήματα αντιμετωπίζουν πολλές εταιρείες του κλαδου παγκοσμίως, όπως η Bird που απέλυσε 400 εργαζόμενους μέσω… τηλεδιασκέψεων στο Zoom, προσφάτως. Παρ’όλα αυτά οι αναλυτές επιμένουν πως πρόκειται για ένα προσωρινό πισωγύρισμα λόγω της πανδημίας και πως η αγορά θα σημειώσει σημαντική άνοδο τα επόμενα χρόνια.
Αν μη τι άλλο, πιστεύουμε πολύ στα ηλεκτρικά πατίνια και αυτός είναι ο κύριος λόγος που υπάρχει το GetElectric. Και αν τα dockless, ενοικιαζόμενα πατίνια δεν είναι η λύση αυτή τη στιγμή, για ευνόητους λόγους, η αγορά και κατοχή ενός πατινιού είναι μια εξαιρετική λύση για σύντομες μετακινήσεις μέσα στην πόλη, της τάξεως των 5-20 Km την ημέρα και απαιτεί πολύ μικρό κόστος από τον αγοραστή (ξεκινώντας από τα €300-400 για ένα “βασικό” μοντέλο), ενώ το κόστος χρήσης και συντήρησης είναι μηδαμινό.
Διαβάστε επίσης: Πόσο ρεύμα καίει ένα ηλεκτρικό πατίνι;
Σημαντική είναι και η επιτάχυνση της διαδικασίας για την ένταξη των πατινιών στον Κ.Ο.Κ. και στο υπάρχον ρυθμιστικό πλαίσιο μεταφορών, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες του GetElectric, μέσα στο Μάιο θα έχουμε οριστικοποίηση των νέων κανονισμών που θα διέπουν την κατοχή και χρήση τους. Θα σας ενημερώσουμε μόλις έχουμε περισσότερες πληροφορίες για το ζήτημα.
Πηγή: TNW