Η έλευση της ηλεκτροκίνησης και κυρίως των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έφερε ανατροπή δεδομένων στην αυτοκινητοβιομηχανία, σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι ιδιαιτερότητες των EVs είναι αρκετές και φυσικά επηρεάζουν όχι μόνο τις μετακινήσεις και τις συνήθειές μας, αλλά και κλάδους συναφείς με αυτόν των Μεταφορών. Μοιραία, ο κλάδος της ασφάλισης έπρεπε να προσαρμοστεί γρήγορα στα νέα δεδομένα, ώστε να καλύψει επαρκώς τους κατόχους ηλεκτρικών οχημάτων, εν μέρει προβλέποντας τις εξελίξεις.
Είναι γεγονός οτι ακόμα και σήμερα, μετά από αρκετά χρόνια “συμβίωσης” με ηλεκτρικά αυτοκίνητα, υπάρχουν πράγματα που δεν γνωρίζουμε γι’αυτά. Τα έως τώρα δεδομένα μας βοηθούν να υπολογίσουμε το προσδόκιμο ζωής ενός οχήματος και ιδίως της μπαταρίας του, η οποία είναι το σημαντικότερο “υποσύστημά του”, με το μεγαλύτερο κόστος. Ανάλογα με τις συνθήκες χρήσης, φόρτισης και το μοντέλο του οχήματος, μια μπαταρία μπορεί κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί ακόμα και για πάνω από 500.000 Km, ενώ νέες τεχνολογίες υπόσχονται πάνω από… 1,5 εκ. Km προτού χρειαστούν αντικατάσταση. Είναι όλα προβλέψιμα και ενθαρρυντικά, όμως;
Η πραγματικότητα απέχει από το ιδανικό. Με την διείσδυση των EVs στην αγορά να αυξάνεται και τα πάσης φύσεως “συμβάντα” να γίνονται συχνότερα, διαπιστώνουμε διαφορές στο τι συμβαίνει με ένα EV μετά από ένα ατύχημα που περιλαμβάνει σημαντικές υλικές ζημιές, σε σχέση με ένα αντίστοιχο θερμικό μοντέλο. Τα ζητήματα ασφαλείας γύρω από τις μπαταρίες ωθούν σε αντικατάστασή τους ακόμα κι αν οι ζημιές δείχνουν μικρές ή επιφανειακές, ενώ οι ασφαλιστικές εταιρείες ζητούν περισσότερα δεδομένα από τους κατασκευαστές, των οποίων οι πολιτικές ποικίλλουν.
Έτσι, σε μια προσπάθεια να “φωτίσουμε” το τοπίο, αποφασίσαμε να στραφούμε στους πλέον ειδικούς και απευθύναμε τις ερωτήσεις μας στον κ.Σπύρο Οικονόμου, Chapter Leader of Business & Ecosystems Development της Interamerican.
Σπύρος Οικονόμου, Chapter Leader of Business & Ecosystems Development της Interamerican – Συνέντευξη στον Δημήτρη Σκιάννη
Δ.Σ.: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι στη ζωή μας εδώ και αρκετά χρόνια, στην Ελλάδα, ενώ πλέον το μερίδιο πωλήσεών τους αγγίζει το 10% επί του συνόλου επιβατικών Ι.Χ. Ποιο το ποσοστό EVs στα νέα συμβόλαιά σας, πόσο εκτιμάτε ότι είναι το ποσοστό τους στο σύνολο του στόλου και πότε μπορούμε να αναμένουμε μια αισθητή παρουσία τους στους δρόμους της χώρας, ικανή να κάνει τη διαφορά;
Σ.Ο.: Είναι γεγονός πως το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνεται ραγδαία. Μέσα στο 2022 ο στόλος των ηλεκτρικών οχημάτων σχεδόν διπλασιάστηκε και αυτήν τη στιγμή υπολογίζουμε πως κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους περισσότερα από 11.300 αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία αντιστοιχούν σε περίπου 0,2% του συνόλου. Σίγουρα το σημερινό ποσοστό επί του συνόλου δε μας ικανοποιεί, ωστόσο, όπως σωστά αναφέρεται, η τάση για αλλαγή υπάρχει και αυτό σίγουρα μας επιτρέπει να είμαστε αρκετά αισιόδοξοι. Στην Interamerican είμαστε υπερήφανοι που στηρίξαμε από πολύ νωρίς τα BEVs, όσον αφορά το τιμολόγιο και τις καλύψεις, δημιουργώντας παράλληλα μια εξαιρετικά απλή κι εξατομικευμένη διαδικασία ασφάλισης. Το αποτέλεσμα είναι πως η διείσδυση στη συγκεκριμένη αγορά είναι σημαντικά μεγαλύτερη από την ήδη εξαιρετική της υπόλοιπης αγοράς.
Δ.Σ.: Στο σύνολο ασφαλισμένων EVs, τι ποσοστά αφορά εταιρικά οχήματα/leasing και τι ποσοστό ιδιόκτητα; Τα φυσικά πρόσωπα επιλέγουν κάλυψη ιδίων ζημιών (μικτή) συχνότερα με ένα EV, έναντι ενός μοντέλου βενζίνης/diesel;
Σ.Ο.: Με δεδομένο πως σε απόλυτο αριθμό τα νούμερα είναι ακόμη σχετικά μικρά, μπορούμε να μιλήσουμε μόνο για αρχικές ενδείξεις. Φαίνεται λοιπόν πως τόσο το ποσοστό των leasing όσο και των ιδίων ζημιών είναι προς το παρόν μεγαλύτερα για τα EVs.
Δ.Σ.: Η προηγούμενη ερώτηση μάς φέρνει στο προκείμενο. Μεγάλη συζήτηση γίνεται για το κόστος επισκευής ενός σύγχρονου EV και το αν συμφέρει η επισκευή ή η πλήρης αποζημίωση και απόσυρσή του από την αγορά. Οι μπαταρίες είναι ένας παράγοντας που επηρεάζουν σημαντικά το αποτέλεσμα σε περίπτωση ατυχήματος με υλικές ζημιές. Τι ισχύει όσον αφορά τα παραπάνω;
Σ.Ο.: Όπως είναι λογικό παρακολουθούμε με ενδιαφέρον και συμμετέχουμε ως βιομηχανία σε αυτές τις συζητήσεις. Είναι δεδομένο πως οι μπαταρίες αυξάνουν σημαντικά το κόστος επισκευής και κατά συνέπεια η πιθανότητα ολικής καταστροφής είναι μεγαλύτερη για τα EVs. Αυτό που προβληματίζει είναι πως δεν υπάρχει κοινή προσέγγιση μεταξύ των κατασκευαστών σχετικά με το εάν και υπό ποιες συνθήκες οι μπαταρίες μπορούν να επισκευαστούν. Αντιλαμβανόμαστε πως και οι ίδιοι βρίσκονται αρκετά νωρίς στο σχετικό learning curve, είναι ωστόσο σίγουρο πως όσο περνά ο καιρός το πλαίσιο επισκευής μπαταριών θα γίνεται πιο σαφές, ώστε να μας δίνει περισσότερες και φθηνότερες λύσεις. Σε κάθε περίπτωση είναι ακόμα νωρίς, για να προβλέψουμε πώς θα διαμορφωθεί το κόστος επισκευής των EVs σε σχέση με τα θερμικά αυτοκίνητα στο μέλλον.
Δ.Σ.: Κατ’επέκταση του προηγούμενου, ως ασφαλιστική εταιρεία, νιώθετε ότι έχετε αρκετά δεδομένα όσον αφορά τα ηλεκτρικά μοντέλα για να διαμορφώσετε την κατάλληλη πολιτική ασφαλιστικής κάλυψης και επισκευών ενός EV; Χρειάζεται περισσότερος χρόνος και δεδομένα για να φτάσουμε στο ιδανικό σημείο; Χρειάζεστε περισσότερα δεδομένα από τους κατασκευαστές, αρκετοί εκ των οποίων είναι σχετικά νέοι στην ευρωπαϊκή και ελληνική αγορά;
Σ.Ο.: Σαφώς χρειάζονται περισσότερα δεδομένα και στενή συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων stakeholders, ώστε να μπορούμε να μιλάμε για «ιδανικό σημείο». Σωστά αναφέρετε πως αρκετοί από τους κατασκευαστές είναι νέοι στην ευρωπαϊκή αγορά και μοιραία το δίκτυο διανομής και επισκευής βρίσκεται ακόμα σε αρχικά στάδια, αυξάνοντας την πολυπλοκότητα και μοιραία το κόστος. Σε κάθε περίπτωση, άμεση προτεραιότητά μας ήταν να διαμορφώσουμε τις καλύψεις και την ασφαλιστική διαδικασία, ώστε να μπορούμε να εξυπηρετούμε άμεσα τους ιδιοκτήτες EVs. Ενδεικτικά αναφέρω την προσθήκη καλύψεων που αφορούν π.χ. τη φόρτιση, εκπαίδευση της Οδικής μας υπηρεσίας, ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί με ασφάλεια για τους ίδιους και τα οχήματα και τη δυνατότητα άμεσης έκδοσης συμβολαίου για οχήματα με μηδενικά κυβικά. Έχουμε αρκετό δρόμο να διανύσουμε, ωστόσο βάσει της εμπειρίας μας είμαι αισιόδοξος.
Δ.Σ.: Υπάρχει διαφοροποίηση στο ύψος των ασφαλίστρων για ένα EV, έναντι ενός θερμικού μοντέλου; Αν ναι, σε τι οφείλεται αυτό;
Σ.Ο.: Ναι, υπάρχει διαφοροποίηση η οποία προς το παρόν ευνοεί τα EVs σε σχέση με αντίστοιχα θερμικά μοντέλα. Όπως συζητήσαμε, τα δεδομένα είναι ακόμα περιορισμένα και είναι επιλογή μας να στηρίξουμε τη υιοθέτηση των EVs, καθώς η βιωσιμότητα και η πράσινη ανάπτυξη αποτελούν βασικό πυλώνα της στρατηγικής μας. Με στόχο ένα καλύτερο και βιώσιμο μέλλον στην Interamerican μέσα από τη λειτουργία και την επιχειρηματική μας δραστηριότητα, αναλαμβάνουμε σημαντικές πρωτοβουλίες που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής και συμβάλλουν στη συνολική προσπάθεια για αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Έχουμε μάλιστα εξελίξει το πρόγραμμα Anytime Short Drive, που ενθαρρύνει τους οδηγούς να περιορίσουν τη χρήση του αυτοκινήτου τους, στο 1ο «πράσινο» πρόγραμμα ασφάλισης αυτοκινήτου στην Ελλάδα, αντισταθμίζοντας τους εκπεμπόμενους ρύπους των ασφαλισμένων αυτοκινήτων σε πιστοποιημένα περιβαλλοντικά έργα.
Φυσικά δεν μπορούμε να αποκλείσουμε αυξήσεις ασφαλίστρων στο μέλλον, ωστόσο αυτές θα γίνονται πάντα βάσει δεδομένων και με προσωποποιημένα κριτήρια, δηλαδή όχι οριζόντια.
Δ.Σ.: Σε περίπτωση ιδίων υλικών ζημιών, το κόστος επισκευής ενός EV είναι υψηλότερο από ενός θερμικού μοντέλου; Υπάρχουν μεγάλες διαφορές στο κόστος μεταξύ διαφορετικών brands ηλεκτρικών;
Σ.Ο.: Όπως συζητήσαμε και πριν, ναι, το κόστος επισκευής προς το παρόν είναι υψηλότερο. Οι λόγοι είναι δύο. Αφενός το κόστος επισκευής ή αντικατάστασης της μπαταρίας είναι μεγάλο, αφετέρου το δίκτυο επισκευαστών είναι ακόμα περιορισμένο και υπάρχει περιορισμένη πρόσβαση, σε σχέση με παλαιότερα θερμικά μοντέλα, σε ανακυκλωμένα ανταλλακτικά.
Δ.Σ.: Έχει υπάρξει καταγεγραμμένο συμβάν φωτιάς σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Όχι, προς το παρόν δεν είχαμε κάποιο περιστατικό.
Δ.Σ.: Ως ασφαλιστική, παρέχετε και κάλυψη οδικής βοήθειας. Έχετε δεδομένα που αφορούν τις κλήσεις οδικής βοήθειας από κατόχους ηλεκτρικών αυτοκινήτων; Διαφέρουν οι λόγοι σε σχέση με τους αντίστοιχους των κλήσεων θερμικών (π.χ. “εξάντληση μπαταρίας μακριά από σημείο φόρτισης, βλάβες που δεν είναι κοινές σε θερμικά οχήματα κ.λπ.)
Σ.Ο.: Σωστά, παρέχουμε την κάλυψη οδικής βοήθειας και είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι για το επίπεδο εκπαίδευσης των συναδέλφων σχετικά με την εξυπηρέτηση EVs. Προς το παρόν δε διαπιστώνουμε κάποια διαφοροποίηση στους λόγους κλήσεων. Φαίνεται πως η κάλυψη λειτουργεί θετικά στο να κατευνάσει το range anxiety, ωστόσο στην πράξη οι χρήστες EVs αποδεικνύουν πως είναι πολύ σχολαστικοί στον προγραμματισμό των φορτίσεών τους.
Δ.Σ.: Η ηλεκτροκίνηση δεν αφορά μόνο τα αυτοκίνητα. Ποια η κατάσταση στην αγορά όσον αφορά την κάλυψη ηλεκτρικών μοτοσυκλετών, σκούτερ, μικροαυτοκινήτων (L6e-L7e) και μοτοποδηλάτων (L1e); Έχουν προκύψει δυσκολίες που πρέπει να επιλυθούν και ποιες; Επίσης, τι γίνεται με τα ηλεκτρικά πατίνια και τα ηλεκτρικά ποδήλατα, τα οποία αυξάνονται διαρκώς;
Σ.Ο.: Όσον αφορά τα e-bikes και e-scooters υπάρχει ήδη διαθέσιμο προϊόν για αυτήν την κατηγορία, τόσο για κάλυψη αστικής ευθύνης όσο και για συμπληρωματικές καλύψεις (κλοπή, οδική βοήθεια, ίδιες ζημιές). Όπως σωστά αναφέρετε το ενδιαφέρον συνεχώς μεγαλώνει και αυτό αποτυπώνεται και στον αριθμό των ασφαλισμένων. Υπάρχουν ιδιαιτερότητες και η πιο ουσιαστική είναι το εύρος των οχημάτων, από πλευράς ταχύτητας, χρήσης κ.λπ. Το γεγονός πως όλα τα οχήματα πέφτουν κάτω από την ίδια γενική κατηγορία και οι μάρκες και τα μοντέλα αυξάνονται και αλλάζουν συνεχώς δημιουργεί μια αντικειμενική δυσκολία στον σχεδιασμό των ασφαλιστικών λύσεων, οι οποίες, όπως πάντα προσπαθούμε, να είναι προσωποποιημένες τόσο σε επίπεδο καλύψεων όσο και κόστους. Σημειώστε πως και σε αυτήν την περίπτωση επιλέγουμε να στηρίξουμε την υιοθέτηση της μικρο-κινητικότητας, κάνοντας το πρώτο βήμα με όσα στοιχεία είχαμε στα χέρια μας και βελτιώνουμε συνεχώς τις προτάσεις μας βάσει των νέων.
Δ.Σ.: Τέλος, τι θα πρέπει να προσέξουν οι κάτοχοι EVs κατά την επιλογή ασφάλισης/πακέτου κάλυψης; Μπορείτε να δώσετε στο κοινό μας κάποια tips;
Σ.Ο.: Θα τους προέτρεπα να προσέξουν τυχόν εξαιρέσεις στους όρους που αναφέρονται στα ηλεκτρικά, καθώς και σχετικές απαλλαγές.
Δείτε την πρόσφατη παρουσίαση του Σπύρου Οικονόμου στο 3ο Electric + Micro Mobility Forum πατώντας εδώ.
Interamerican Interamerican
Interamerican Interamerican