Ένα νέο, ηλεκτρικό σκούτερ για υψηλές ταχύτητες και μεγάλες αποστάσεις έκανε την εμφάνισή του στην ελληνική αγορά. Πρόκειται για το Nerva Exe που εισάγει πλέον στην Ελλάδα η Gatsoulis, γνωστή από τον χώρο των ποδηλάτων και των e-bikes και απευθύνεται στους απαιτητικούς αναβάτες. Μάλιστα, το είδαμε για πρώτη φορά από κοντά στην πρόσφατη Moto Expo 2024 και μπορείτε να το διακρίνετε στο σχετικό μας video.
Το ηλεκτρικό σκούτερ Nerva EXE ανήκει στην κατηγορία GT ή Grand Touring, καθώς είναι ένα μοντέλο που είναι πολύ καλά προσαρμοσμένο για οδήγηση σε ανοιχτό δρόμο. Ωστόσο, δεν ξεχνιέται η βασική φύση ενός σκούτερ για αστικές διαδρομές, όπου είναι το ιδανικό όχημα λόγω της άνεσης, της προστασίας από τις κακές καιρικές συνθήκες, της ευελιξίας, της ευκολίας οδήγησης, καθώς είναι εντελώς αυτόματο και οικονομικό στη χρήση.
Σε όλα αυτά προστίθενται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των σκούτερ Grand Touring, όπως το να ταιριάζουν καλύτερα στον ανοιχτό δρόμο με μέγιστες ταχύτητες παρόμοιες ή και μεγαλύτερες από το νόμιμο όριο των 120 χλμ. την ώρα, μέγιστη άνεση για τον οδηγό και τον επιβάτη για να αντεπεξέλθουν σε μεγάλα ταξίδια χωρίς κούραση, καλύτερη προστασία (υψηλό παρμπρίζ και πιο περιτυλιγμένο αμάξωμα), ικανότητα φόρτωσης (ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του Exe μεταξύ των ηλεκτρικών οχημάτων) και πολλή τεχνολογία.
Πλαίσιο
Το πλαίσιο του Nerva Exe βασίζεται σε μια χαλύβδινη σωληνωτή κατασκευή με ισχυρή ενίσχυση στην κεντρική περιοχή και στο σωλήνα διεύθυνσης όπου οι τέσσερις κύριοι σωλήνες πλαισίου συγκλίνουν για να επιτύχουν εξαιρετική ακαμψία. Οι μπαταρίες βρίσκονται στον κεντρικό χώρο μέσα στη σήραγγα, μια θέση που ευνοεί την κεντρική κατανομή του βάρους του οχήματος, αυξάνοντας την ευελιξία του και βοηθώντας στην ισορροπία
Κινητήρας
Το συγκρότημα κινητήρα του Nerva Exe μοιάζει πολύ με αυτό ενός σκούτερ με κινητήρα εσωτερικής καύσης καθώς σχηματίζει, μαζί με το κιβώτιο ταχυτήτων στον πίσω τροχό, ένα άκαμπτο μπλοκ που χρησιμεύει ως περιστρεφόμενος βραχίονας στηρίζοντας τον τροχό και περικλείεται στα δεξιά με έναν ακόμα βραχίονα που παρέχει μεγαλύτερη στρεπτική ακαμψία.
Αυτό το σύστημα είναι μια πολύ καλύτερη λύση από τη στέγαση του κινητήρα μέσα στον πίσω τροχό, με το μη αναρτημένο βάρος στον πίσω άξονα να είναι πολύ μικρότερο καθώς ο κινητήρας βρίσκεται στον άξονα του ψαλιδιού, βελτιώνοντας την κατανομή βάρους του πίσω τμήματος. Κατά συνέπεια, οι λακκούβες απορροφώνται καλύτερα από τα αμορτισέρ και ο κινητήρας δεν καταστρέφεται λόγω έλλειψης ανάρτησης, όπως συμβαίνει σε συστήματα που είναι ενσωματωμένα στο κέντρο του τροχού όταν περνάτε από λιθόστρωτα, λακκούβες ή ανώμαλους δρόμους.
Η κίνηση στον τροχό μεταδίδεται σε δύο στάδια: πρώτον, με οδοντωτό ιμάντα με σταθερή σχέση μετάδοσης από τον άξονα του κινητήρα και, δεύτερον, με μειωτήρα στον άξονα του τροχού. Η ελαστικότητα του οδοντωτού ιμάντα βοηθά στην εξομάλυνση της παροχής υψηλής ροπής κινητήρα στον τροχό, χαρακτηριστικό των ηλεκτροκινητήρων. Αυτός ο κινητήρας δεν απαιτεί εσωτερική συντήρηση, καθώς είναι χωρίς ψήκτρες (brushless) και μόνο το λάδι κιβωτίου ταχυτήτων και η τάση του ιμάντα πρέπει να ελέγχονται κάθε 5000 km. Ο κινητήρας έχει ονομαστική ισχύ 9 kW (που ισοδυναμεί με 12,1 HP) με μέγιστη τα 12 kW (16,1 HP), ενώ η ροπή φθάνει τα 48 Nm στις 1720 σ.α.λ.
Λειτουργίες
Αυτός ο κινητήρας έχει τρεις τρόπους οδήγησης που μπορούν να επιλεγούν μέσω ενός κύριου διακόπτη στα δεξιά των χειριστηρίων. Ο βασικός τρόπος οδήγησης για την επίτευξη αυτονομίας έως και 150 km είναι το ECO. Είναι μια λειτουργία κατάλληλη για οδήγηση στην πόλη, καθώς περιορίζει τη μέγιστη ταχύτητα του Exe στα 50 km/h και ταυτόχρονα μειώνει την επιτάχυνση.
Η λειτουργία NORMAL είναι παρόμοια με αυτή ενός συμβατικού σκούτερ 125 κ.εκ. Αυτή η λειτουργία προσφέρει ομαλή οδήγηση χωρίς απότομη απόδοση ισχύος. Η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται στα 80 km/h, υπεραρκετή για οδήγηση στους περιφερειακούς δρόμους μεγάλων πόλεων και εθνικών οδών. Η αυτονομία είναι 115 km σε αυτή τη λειτουργία, η οποία επιτρέπει στους χρήστες που ζουν σε περιοχές 35 km από την πόλη να ταξιδεύουν καθημερινά και να επιστρέφουν χωρίς να χρειάζεται να πραγματοποιούν ενδιάμεση φόρτιση, με το πρόσθετο πλεονέκτημα ότι μπορούν να εισέλθουν σε ζώνες χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών.
Τέλος, η λειτουργία SPORT αναδεικνύει όλη την απόδοση του Nerva Exe καταργώντας τους περιορισμούς (εκτός από αυτούς που είναι εγγενείς στο σύστημα διαχείρισης μπαταρίας που παρατείνουν τη διάρκεια ζωής της και την αυτονομία). Σε αυτή τη λειτουργία, τα 125 km/h είναι εφικτά και η αυτονομία μειώνεται στα 75 km, πολύ περισσότερα από όσα προσφέρουν τα αστικά ηλεκτρικά σκούτερ. Σε οποιοδήποτε από τα επιλεγμένα προγράμματα οδήγησης και με την προϋπόθεση ότι το όχημα είναι ακίνητο, μπορεί να χρησιμοποιηθεί το κουμπί για κίνηση όπισθεν που διευκολύνει τους ελιγμούς χωρίς να χρειάζεται να σπρώξετε το όχημα.
Μπαταρίες
Αυτό είναι το κύριο επιχείρημα υπέρ του Nerva Exe, επειδή υπάρχει μια νέα χημεία μπαταρίας λιθίου που ονομάζεται LFP (Lithium ferrophosphate, LiFePO4) με πολύ καλύτερη απόδοση από τον παραδοσιακό τύπο NMC (λίθιο με βάση νικελίου). Αυτό αντικατοπτρίζεται στο γεγονός ότι η εγγύηση που προσφέρει η Nerva επεκτείνεται σε 5 χρόνια, περίοδος που δεν ισούται ή υπερβαίνει ποτέ καμία άλλη μπαταρία. Το μυστικό αυτής της μεγάλης διάρκειας ζωής της μπαταρίας είναι ότι λειτουργεί σε χαμηλότερη θερμοκρασία από τη συνηθισμένη, επιτυγχάνοντας έτσι καλύτερη χημική και θερμική σταθερότητα. Έτσι, ενώ μια μπαταρία NMC μπορεί να αντέξει περίπου 1000-2000 πλήρεις κύκλους, οι μπαταρίες LFP επεκτείνουν την διάρκεια τους σε 4000-6000 κύκλους.Μια συμβατική NMC έχει μειωμένη αυτονομία μετά από 5 χρόνια σε σχέση με το αρχικό κατά σχεδόν 75%, ενώ στο Nerva Exe LFP μειώνεται το πολύ κατά 5%.
Το σετ δύο μπαταριών που χρησιμοποιείται για το Nerva Exe έχει συνολική συνδυασμένη χωρητικότητα 75 Ah και παρέχει τάση 76,8 V. Το βάρος και των δύο είναι 60 kg, που βρίσκεται στο κάτω κεντρικό τμήμα του οχήματος.
Όσον αφορά την ασφάλεια, οι μπαταρίες LFP που παρέχονται από την BYD, κορυφαίο κατασκευαστή μπαταριών, διαθέτουν σύστημα διαχείρισης με πολλά μέτρα ασφαλείας για την προστασία της διάρκειας ζωής της μπαταρίας καθώς και της χωρητικότητας και της αξιοπιστίας της. Έτσι, εάν η κατανάλωση υπερβαίνει τα όρια, το σύστημα την περιορίζει για όσο χρειαστεί. Κάθε φορά που ενεργοποιείται μία από τις λειτουργίες προστασίας της μπαταρίας, μια πορτοκαλί προειδοποιητική λυχνία ανάβει στον πίνακα οργάνων.
Ένα επιχείρημα κατά των μπαταριών λιθίου είναι ότι προκαλούν ρύπανση κατά την παραγωγή. Οι μπαταρίες LFP που χρησιμοποιούνται στο Nerva Exe δεν ενσωματώνουν κοβάλτιο, μαγγάνιο ή νικέλιο που είναι τοξικά υλικά.
Ο φορτιστής μπαταρίας είναι ενσωματωμένος στο ίδιο το σκούτερ. Με αυτόν τον τρόπο, το όχημα μπορεί να φορτιστεί οποιαδήποτε στιγμή μέσω του τυπικού βύσματος που χρησιμοποιείται για το οικιακό δίκτυο. Ο σύνδεσμος τροφοδοσίας βρίσκεται κάτω από ένα καπάκι στην κεντρική σήραγγα του σκούτερ, το οποίο αποκαλύπτει μια υποδοχή Type 2 (Schuko) για τη σύνδεση ενός προσαρμογέα καλωδίου, που παρέχεται στο βασικό εξοπλισμό του οχήματος, ώστε να μπορεί να φορτιστεί από οποιαδήποτε πρίζα.
Η χρήση μιας υποδοχής Type 2 επιτρέπει στο Nerva Exe να φορτίζεται απευθείας σε οποιοδήποτε δημόσιο σημείο φόρτισης. Ο φορτιστής που είναι ενσωματωμένος στο Nerva Exe έχει ισχύ 1,8 kW και μια εντελώς άδεια μπαταρία μπορεί να φορτιστεί μέσω αυτού στο 100% σε μόλις 4 ώρες και 20 λεπτά. Καθώς η ταχύτητα φόρτισης εξαρτάται από την κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας , μια φόρτιση στο 80% μπορεί να είναι αρκετή από την πλήρη αποφόρτιση σε μόλις 3,5 ώρες.
Ανάρτηση
Για την ανάρτηση, στο μπροστινό μέρος, χρησιμοποιείται τηλεσκοπικό πιρούνι με στιβαρούς σωλήνες 37 mm που παρέχουν διαδρομή στον τροχό 106 mm, συνοδευόμενο από δύο ελαιοπνευματικά αμορτισέρ με εξωτερικό κύλινδρο αερίου που ρυθμίζονται συνεχώς σε προφόρτιση ελατηρίου με 70 mm διαδρομής στον πίσω τροχό.
Η χρήση αυτών των τύπων αμορτισέρ αντί για τον παραδοσιακό υδραυλικό τύπο παρέχει μεταβλητή προοδευτική απορόφηση στο πίσω σύστημα μετάδοσης κίνησης, καθώς δηλαδή η διαδρομή του τροχού αυξάνει, το αμορτισέρ σκληραίνει περαιτέρω, ώστε να μην τερματίζει.
Οι τροχοί που χρησιμοποιούνται είναι 15 (εμπρός) και 14 (πίσω) ιντσών, μια διάταξη που παρέχει καλύτερη σταθερότητα. Τα ελαστικά είναι φαρδιά και χαμηλού προφίλ (120/70 και 140/70).
Φρένα
Το Nerva Exe διαφοροποιείται στην Premium κατηγορία ηλεκτρικών σκούτερ με τη χρήση διπλού δισκόφρενου στον μπροστινό άξονα. Για κάθε έναν από αυτούς τους δίσκους διαμέτρου 260 mm, υπάρχει μια ακτινικά τοποθετημένη δαγκάνα διπλού εμβόλου. Αυτοί οι δύο δίσκοι συμπληρώνονται πίσω με έναν δίσκο διαμέτρου 230 mm με δαγκάνα μονού εμβόλου.
Τα φρένα λειτουργούν με συνδυασμένο τρόπο (CBS) για να βοηθήσουν και τον άπειρο χρήστη να χρησιμοποιήσει ομοιόμορφα τα φρένα με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο. Σε αυτήν την περίπτωση, ο αριστερός μοχλός του φρένου ενεργεί στο πίσω φρένο και ταυτόχρονα σε έναν από τους μπροστινούς δίσκους, αφήνοντας τον άλλο μπροστινό δίσκο που λειτουργεί μόνο όταν πατηθεί ο δεξιός μοχλός φρένου.
Ένα από τα πιο αξιοσημείωτα χαρακτηριστικά του Nerva Exe είναι το αναγεννητικό φρενάρισμα, το οποίο επιτρέπει στην κινητική ενέργεια του οχήματος να μετατρέπεται σε ηλεκτρική ενέργεια για να επαναφορτιστεί μερικώς η μπαταρία του, ενώ μειώνεται η ταχύτητα (φρένο ηλεκτρικού κινητήρα) και επιτυγχάνεται επιπλέον αυτονομία. Η αναγεννητική πέδηση εκτελείται αμέσως με την απελευθέρωση του γκαζιού χωρίς χρήση των φρένων.
Αυτό το φρενάρισμα είναι πολύ ομαλό και καταγράφεται στην ένδειξη ισχύος των οργάνων με ηλεκτρικό φορτίο 1-1,5 kW. Η φόρτιση αυξάνεται έως και 3 kW όταν κάποιος από τους μοχλούς του φρένου λειτουργεί ομαλά. Συνεχίζοντας να εφαρμόζετε μία από τις μανέτες των φρένων, το μηχανικό φρενάρισμα συμβάλλει στην αναγεννητική πέδηση που δρα στους δίσκους των φρένων για να επιτύχει πολύ μεγαλύτερη επιβράδυνση. Εκτός από τη μερική φόρτιση της μπαταρίας, το αναγεννητικό φρενάρισμα συμβάλλει στη μείωση της φθοράς των τακακιών των φρένων για εξοικονόμηση κόστους συντήρησης.
Όργανα
Τα όργανα του Nerva Exe είναι από τα πιο ολοκληρωμένα στην κατηγορία τους. Υπάρχουν δύο αναλογικές ενδείξεις (αν και λειτουργούν ηλεκτρονικά) μαζί με μία μεγάλη έγχρωμη οθόνη TFT. Το αριστερό όργανο είναι το ταχύμετρο με πλήρη κλίμακα 140 km/h και περιλαμβάνει δύο ενδεικτικές λυχνίες, μεγάλης σκάλας και φόρτισης, που ανάβει όταν το σκούτερ είναι συνδεδεμένο στο ηλεκτρικό δίκτυο. Ανάμεσά τους υπάρχει ένας αισθητήρας φωτός που ανιχνεύει πότε το εξωτερικό φως είναι χαμηλό (τούνελ, νυχτερινή οδήγηση ή γκαράζ) για να αλλάξει τη λειτουργία εμφάνισης της οθόνης TFT ώστε να μην ενοχλεί τον χρήστη.
Το δεξί όργανο δείχνει την ισχύ που καταναλώνεται ή παράγεται από τον ηλεκτροκινητήρα. Η βελόνα κινείται δεξιόστροφα στη λευκή κλίμακα, η οποία έχει πλήρη κλίμακα 15 kW, για να δείξει την ισχύ που παρέχει ο κινητήρας σε πραγματικό χρόνο, ενώ εάν κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση, η πράσινη κλίμακα δείχνει την ισχύ που παρέχεται στην μπαταρία. Αυτή η κλίμακα είναι πολύ πρακτική για οικονομική οδήγηση ώστε να αποφευχθεί η οδήγηση με υψηλή κατανάλωση. Περιλαμβάνει τρεις ενδεικτικές λυχνίες: σφάλμα κινητήρα, όριο μπαταρίας και επίπεδο μπαταρίας κάτω από 15%.
Συνδεσιμότητα
Καθώς πρόκειται για όχημα τελευταίας γενιάς, το Nerva Exe, εκτός από θύρα φόρτισης USB, είναι έτοιμο να συνδεθεί απευθείας με κινητό τηλέφωνο. Για να το κάνετε αυτό, κατεβάστε τη δωρεάν εφαρμογή Nerva από το Play Store ή το App Store.
Μετά τη λήψη της εφαρμογής, πρέπει να συνδέσετε το τηλέφωνο με το όχημα μέσω μιας σύνδεσης Bluetooth και έτσι να αποκτήσετε πρόσβαση στην εκτεταμένη λειτουργία πληροφοριών που εμφανίζεται στην οθόνη TFT του τμήματος οργάνων. Αυτό επιτρέπει, μεταξύ άλλων λειτουργιών, να αναγνωρίζει το κινητό τηλέφωνο ατόμου που καλεί τον χρήστη και να απαντά στην κλήση εάν ο χρήστης έχει κράνος εξοπλισμένο με ακουστικά Bluetooth και μικρόφωνο ή να ενεργοποιεί τη πλοήγηση εισάγοντας τη διεύθυνση στην οποία θέλει να κατευθυνθεί ο χρήστης.
Φορτίο
Το Nerva Exe τοποθετείται στην κατηγορία Electric Premium ως ένα από τα μοντέλα με τη μεγαλύτερη χωρητικότητα φορτίου στην αγορά. Στον κύριο χώρο φόρτωσης κάτω από το κάθισμα υπάρχει αρκετός χώρος για δύο κράνη: ένα ανοιχτό με γείσο, μπροστά και ένα άλλο full-face ή αρθρωτό πίσω, με το λαιμό να ανοίγει προς τα πάνω και να κοιτάζει προς τα πίσω. Σε αυτή τη θέση, το άνοιγμα του κράνους είναι προσβάσιμο για την τοποθέτηση άλλων μικρότερων αντικειμένων μέσα σε αυτό.
Το Nerva Exe είναι διαθέσιμο έναντι €6.799 προ επιδότησης και μπορείτε να το δείτε εδώ.
Χαρακτηριστικά
- 100% ηλεκτρικό Maxi scooter GT
- Τελική ταχύτητα: 125 km/h
- 3 χρόνια εγγύηση και 5 χρόνια για τις μπαταρίες
Διαστάσεις
- Μήκος x Πλάτος x Ύψος: 2227 x786 x 1291 mm
- Μεταξόνιο: 1617 mm
- Απόσταση από το έδαφος: 860 mm
- Ύψος καθίσματος: 800mm
- Βάρος: 202 kg
- Μέγιστο φορτίο: 362 κιλά
Μπαταρία
- 2x lithium ferrophosphate (LFP) από την BYD
- Αυτονομία: 150 km (Λειτουργία ECO), 115 km (ΚΑΝΟΝΙΚΗ λειτουργία), 75 km (Λειτουργία SPORT)
- Χωρητικότητα: 5,76 kWh (2,88×2) 75Ah
- Χρόνος φόρτισης: Πλήρης 4,20 h, έως 80%: 3,20 h
- Κύκλοι φόρτισης: 6000
Κινητήρας
- Ονομαστική ισχύς (ΕΕ 134/2014) : 9 kW / 12,1 HP
- Μέγιστη ισχύς: 12 kW / 16,1 HP
- Ροπή: 48 Nm 1720 σ.α.λ.
Ελαστικά
- Εμπρός: 120/70-15
- Πίσω: 140/70-14