Τα ηλεκτρικά οχήματα, όπως μέχρι τώρα θα έχετε καταλάβει, έχουν συγκεκριμένα πλεονεκτήματα και αδυναμίες. Αυτό που είναι βέβαιο, ωστόσο, είναι οτι όσο περισσότερο χρησιμοποιείται το όχημα, τόσο μεγαλύτερα τα πλεονεκτήματα. Και ειδικά αν χρησιμοποιείται για επαγγελματική χρήση, οπότε ο παράγοντας “κόστος” είναι ακόμα πιο σημαντικός. Ο πρόλογος, εν προκειμένω, αφορά τα ηλεκτρικά van. Το 2023 και το 2024 αρκετά ηλεκτρικά van βγήκαν στους δρόμους και εταιρείες εξηλέκτρισαν μέρος του στόλου τους, όχι τυχαία. Το πολύ χαμηλότερο κόστος χρήσης (ενέργεια έναντι καυσίμου), η ομαλή απόδοση και η υψηλή ροπή (έναντι των χειροκίνητων αλλά και αυτόματων θερμικών με περιορισμένο φάσμα απόδοσης) αλλά και η μηδενική έως ελάχιστη συντήρηση, είναι τρια σημαντικά “υπέρ” για μια επιχείρηση και έναν επαγγελματία. Προσθέστε σε αυτά την κρατική επιδότηση και τα λοιπά οφέλη (αυξημένη απόσβεση κ.λπ.) για επαγγελματικά ηλεκτρικά οχήματα και έχετε την “εικόνα”.
Τούτων λεχθέντων, τα “φθηνά” ηλεκτρικά van δεν είναι πολλά στην αγορά, αν και υπάρχει ζήτηση γι’αυτά. Κάπως έτσι βρέθηκε στα χέρια μας το Ecocar Victory Van, το οποίο προσφέρει τα βασικά και απαραίτητα για μεταφορές φορτίων, κυρίως εντός πόλεων, σε αρκετά χαμηλή τιμή σε σχέση για τον ανταγωνισμό του… πάμε να το δούμε!
Ecocar Victory Van video review
Το Victory Van της δοκιμής μας παραχώρησε η Ecocar, στην έκθεση της οποία θα το βρείτε διαθέσιμο και για test drive, όπως και τα υπόλοιπα ηλεκτρικά μοντέλα της, επιβατικά και επαγγελματικά. Να τονίσουμε ότι η εταιρεία προσφέρει εγγύηση 5 ετών ή 200.000 Km για μπαταρία και 2 έτη για όλο το υπόλοιπο όχημα. Επίσης να σημειώσουμε οτι θα το βρείτε και σε έκδοση pick-up, με ανοικτή “καρότσα”, αλλά και σε “διπλοκάμπινο”. Η τιμή λιανικής του ανέρχεται στις €32.600 και με την επιδότηση του Κινούμαι Ηλεκτρικά 3 πέφτει στις €26.600.
Εξωτερικό και κατασκευή
Το Victory Van σίγουρα δεν διεκδικεί βραβείο… καλλιστείων, αλλά αυτό δεν μας απασχόλησε ιδιαίτερα καθώς προορίζεται για συγκεκριμένη χρήση και σε αυτό το βοηθούν πάρα πολύ οι μικρές του διαστάσεις. Δύσκολα θα βρείτε βανάκι με πλάτος μόλις 1,65m και μήκος 4,4m που να δέχεται όγκο φορτίου 4,3 κυβικών μέτρων, χωρίς είναι υπέρμετρα ψηλό (1,92m). Οι κοντοί του πρόβολοι (65cm εμπρός και 90cm πίσω), σε συνδυασμό με τις διαστάσεις που προαναφέραμε, το καθιστούν πολύ ευέλικτο ακόμα και σε στενά σοκάκια και δύσκολες περιοχές του αστικού ιστού, όπου ένα “κανονικό” van έως 3,5t δεν θα μπορούσε να κινηθεί. Η απόσταση από το έδαφος είναι ικανοποιητική (18-19cm) παρά τους σχετικά μικρούς τροχούς των 14″ (σιδερένιες ζάντες με τάσια) και μεταξόνιο/μετατρόχιο είναι αρκετά για να του προσφέρουν την απαραίτητη σταθερότητα στις στροφές αλλά και σε ταχύτητες κοντά στα 90-100 Km/h, σε ανοικτό δρόμο. Ο κύκλος στροφής είναι εντυπωσιακά μικρός και βοηθά στην ευελιξία του οχήματος.
Τα εμπρός φώτα αποτελούνται από projectors με λυχνίες αλογόνου αλλά και “ψυχρά” LED DRLs/φλας, ενώ πίσω έχουμε δύο κάθετα φωτιστικά σώματα, επίσης LED. Τα φώτα μας ικανοποίησαν μέρα και νύκτα, ενώ υπάρχουν και προβολείς ομίχλης εμπρός, όπως και σύστημα “Auto” για τα φώτα που λειτούργησε ικανοποιητικά στις δοκιμές μας. Το ύψος της δέσμης τους ρυθμίζεται ηλεκτρικά. Πίσω τζάμι δεν υπάρχει, υπάρχουν όμως αισθητήρες στάθμευσης και κάμερα οπισθοπορείας. Η είσοδος/έξοδος επιβατών (2) είναι εύκολη και… πάμε στα πιο σημαντικά.
Χώρος φόρτωσης
Εξαιρετικά σημαντικός ο χώρος φόρτωσης αφού το Ecocar Victory Van δεν είναι microcar/microvan αλλά προορίζεται για να μεταφέρει μεγάλο όγκο και μάζα φορτίων, αν χρειαστεί. Ο χώρος φόρτωσης έχει διαστάσεις 2,26 x 1,47 x 1,28m και το “πάτωμα” είναι σχετικά χαμηλά, έτσι διευκολύνει την φόρτωση. Το βανάκι διαθέτει, μάλιστα, δύο πλαϊνές, συρόμενες πόρτες, εκτός από την πίσω πόρτα που ανοίγει προς τα πάνω (και κατεβαίνει με τη βοήθεια ενός ιμάντα). Η ύπαρξη τριών θυρών, λοιπόν, καθιστά τη φόρτωση εύκολη σε κάθε περίπτωση, από τρεις διαφορετικές πλευρές.
Μέσα στο χώρο φόρτωσης των 4,3 κυβικών υπάρχει ένα μικρό LED για φωτισμό (θα θέλαμε έστω ένα δεύτερο), μεταλλικό πάτωμα (αλλά προαιρετικά διατίθεται και ξύλινη επένδυση), μαλακά μαξιλαράκια στις δύο πλευρές και κρίκοι στο πάτωμα για πρόσδεση φορτίων. Ένα μικρό, πλαστικό παράθυρο επιτρέπει την ορατότητα από την καμπίνα προς τον χώρο φόρτωσης και συνολικά, δύσκολα θα βρείτε βανάκι με καλύτερο λόγο χώρου φόρτωσης/εξωτερικές διαστάσεις.
Το Victory Van έχει απόβαρο 1.390 Kg, ωφέλιμο φορτίο 965 Kg και μέγιστο μικτό βάρος 2,5 τόνους. Για τα τυπικά φορτία διανομής εντός πόλης είναι υπέρ-αρκετό (100-500 Kg) αλλά προφανώς δεν φτιάχτηκε για να μεταφέρει σε καθημερινή βάση 1 τόνο φορτίου, καθώς τότε θα χρειαζόταν άλλες προδιαγραφές. Εν ολίγοις, αν θέλετε μεγάλο όγκο φόρτωσης αλλά σε ένα “πακέτο” σαφώς μικρότερο από του κλασικού panel van, μόλις βρήκατε τη λύση.
Καμπίνα, ανέσεις, λειτουργίες
Περνώντας στο εσωτερικό του, το Ecocar Victory Van έχει χώρο για οδηγό και συνοδηγό, με υφασμάτινα καθίσματα και τον βασικό εξοπλισμό να τους υποδέχονται. Έχουμε αερόσακο οδηγού και συνοδηγού, θύρες φόρτισης USB και αναπτήρα (12V), ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τριάκτινο τιμόνι με πλήκτρα για ένταση/hands-free), ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους καθρέπτες (όχι ηλεκτρικά αναδιπλούμενους, όμως), ηλεκτρικά παράθυρα (χωρίς “Auto” πάνω/κάτω), κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό κ.λπ. Το πάτωμα είναι “flat” αλλά στενεύει μεταξύ οδηγού/συνοδηγού, υπάρχει κεντρική διπλή ποτηροθήκη και τσέπες στις πόρτες, το headroom είναι άπλετο, τα καθίσματα υπερυψωμένα και ρυθμίζονται ελαφρώς ως προς την ανάκλιση, εργονομικά όλα ήταν εκεί που τα θέλαμε και δεν μας προβλημάτισε κάτι. Η ορατότητα είναι ικανοποιητική αν και οι καθρέπτες είναι λίγο στενοί, όμως δεν δυσκολευθήκαμε στις περισσότερες περιπτώσεις.Αυτό που μας έλειψε, ωστόσο, είναι μια θέση για τοποθέτηση του κινητού μας ώστε να είναι ορατό, τόσο για τον οδηγό, όσο και για τον συνοδηγό.
Η θέρμανση και η ψύξη της καμπίνας λειτουργούν εξαιρετικά σε απόδοση, με απλά, κλασικά χειριστήρια, το οποίο μάλλον εκτιμήσαμε σε σύγκριση με το trend των οθονών και των πλήκτρων αφής. Το dash μπροστά στον οδηγό είναι ευκρινές μέρα και νύχτα και παρέχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, αλλά και μερικές επιπλέον, όπως την προβολή ανοικτών θυρών και της μη χρήσης ζώνης από επιβάτη, με ηχητικές ειδοποιήσεις, αλλά και… στροφόμετρο. Ωστόσο, δεν δείχνει τη θερμοκρασία περιβάλλοντος. Ο επιλογέας των σχέσεων θυμίζει κλασικό “λεβιέ” αλλά προφανώς έχει τρεις θέσεις (R, N, D) και το χειρόφρενο είναι επίσης “συμβατικό”, άρα εύχρηστο και δεν “ξενίζει” κάποιον που δεν έχει εξοικειωθεί με ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η κεντρική οθόνη είναι πρακτικά ένα Android tablet 8″ το οποίο παρέχει τις βασικές λειτουργίες και συνδέεται εύκολα με το κινητό μέσω Bluetooth. Θα θέλαμε να έχει λίγο μεγαλύτερη φωτεινότητα αλλά κυρίως, να μην αντανακλά τόσο έντονα το εξωτερικό φως, ειδικά την ημέρα. Με επιλογή της όπισθεν ενεργοποιείται αυτόματα η κάμερα οπισθοπορείας και προβάλλεται η εικόνα της στην κεντρική οθόνη, η ποιότητα είναι μέτρια αλλά σε συνδυασμό με τους αισθητήρες και την ηχητική ειδοποίηση (αλλά και ενδείξεις στο dash για το πόσο κοντά είναι η εκάστοτε πλευρά στο εμπόδιο, δηλαδή πίσω αριστερά και πίσω δεξιά), η κίνηση προς τα πίσω γίνεται αρκετά εύκολη.
Μάλιστα, μπορείτε ακόμα και να συνδεθείτε με το Google account σας και να χρησιμοποιήσετε Google Maps, να κατεβάσετε εφαρμογές από το Play Store κ.λπ., αρκεί να έχει σύνδεση στο internet η κεντρική οθόνη. Αυτό προσφέρει αρκετές δυνατότητες που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα είχατε με μια απλούστερη οθόνη, με προκαθορισμένα features. Τέλος, υπάρχει και δυνατότητα ενσύρματης και ασύρματης σύνδεσης με Android/iOS συσκευή, που πρακτικά κάνει mirroring την οθόνη του κινητού σας στην κεντρική οθόνη του οχήματος, για να χρησιμοποιείτε οποιαδήποτε εφαρμογή σας θέλετε. Δεν είναι ακριβώς Android Auto/Apple CarPlay αλλά μπορεί να σας βοηθήσει, ιδίως αν επιλέξετε την ενσύρματη σύνδεση με το καλώδιο USB (η ασύρματη είναι λίγο πιο… μπελαλίδικη διαδικασία).
Ανάρτηση, φρένα, συμπεριφορά
Ξεκινώντας από τη συμπεριφορά, με την τυπική διάταξη της ανάρτησης (leaf spring πίσω), τους μικρούς τροχούς, τα στενά ελαστικά (175R14LT) και τις διαστάσεις του Victory Van, δεν περιμέναμε θαύματα. Θα μεταφέρει φορτίο από το σημείο Α στο Β αλλά δεν φτιάχτηκε για υπερβολές και οδηγικές υπερβάσεις. Υπάρχουν κάποιοι τριγμοί στην καμπίνα και η συμπεριφορά είναι “bumpy” στις εγκάρσιες ανωμαλίες του οδοστρώματος, ενώ και τα καθίσματα θα μπορούσαν να είναι πιο άνετα στη μέση μας, για πολύωρη χρήση. Αλλά, θυμόμασταν την πολύ χαμηλή τιμή και δεν… παραπονιόμασταν.
Τα φρένα αποτελούνται από δίσκους εμπρός και ταμπούρα πίσω, ικανοποιητικά σε απλή χρήση αλλά για μεγάλα φορτία, ευτυχώς βοηθά πάρα πολύ η αναγεννητική πέδηση του οχήματος. Είναι αρκετά έντονη και θα ξεκουράσει τα φρένα στις κατηφορικές κλίσεις, ενώ ανακτά και πολύτιμη ενέργεια για αύξηση της αυτονομίας. Δεν ρυθμίζεται η έντασή της, οπότε θα πρέπει να την συνηθίσετε. Το regen δεν λειτουργεί με τη μπαταρία γεμάτη αλλά όταν αρχίσει, είναι πολύ σημαντικό στην επιβράδυνση. Είδαμε μέχρι και πάνω από 100Α “αρνητικής” ενέργειας με ταυτόχρονα πάτημα φρένου, σχεδόν 40 ίππους δηλαδή, εν προκειμένω. Επίσης, το regen λειτουργεί μέχρι και τα 5 Km/h περίπου, έπειτα το αυτοκίνητο θα κυλήσει πιο ελεύθερα. Το χειρόφρενο κράτησε (κενό) το όχημα σε κλίση 20% με άνεση, αλλά ο κατασκευαστής δεν προτείνει να το αφήνετε σε τέτοιες κλίσεις με χειρόφρενο, ακόμα και χωρίς φορτίο. Μην ξεχνάτε οτι δεν υπάρχει “ταχύτητα” για να το κρατήσει, αν το χειρόφρενο δεν τα καταφέρει.
Υπάρχουν επίσης ABS και EBD, τα οποία λειτούργησαν ικανοποιητικά στις δοκιμές μας και βοηθούν σημαντικά κατά την πέδηση, όταν χρειαστεί, προσφέροντας μια μεγαλύτερη αίσθηση ασφάλειας.
Μιας που το αναφέραμε, εξαιρετικά σημαντική είναι η ύπαρξη Hill assist/hill descent assist. Κοινώς, ακόμα και σε πολύ μεγάλες κλίσεις, το Ecocar Victory Van δεν θα κάνει “πίσω” σε μια ανηφόρα, όταν αφήσετε το φρένο και πριν πατήσετε το γκάζι. Το ίδιο και σε μεγάλες κατηφορικές κλίσεις, όπου δεν θα τσουλήσει ελεύθερα, αν δεν είστε έτοιμοι, ή αν θέλετε να κάνετε όπισθεν προς την ανηφόρα. Το σύστημα αυτό λειτουργεί πολύ καλά και μας βοήθησε σε πάρα πολλές περιπτώσεις, χωρίς να χρειαστεί να αγγίξουμε καν το χειρόφρενο. Μόνη αδυναμία του η σχετικά αργή εκκίνηση σε ανηφόρα, όπου ακόμα και με τέρμα γκάζι, θα ξεκινήσει να κινείται αρκετά αργά και ομαλά. Όμως, αυτό προσφέρει ασφάλεια και το εκτίμησαμε. Αυτό που σίγουρα μας έλειψε ήταν το Auto Hold, το οποίο είναι σωτήριο για συχνή χρήση στην πόλη, στα φανάρια, στο μποτιλιάρισμα και ξεκουράζει πολύ τον οδηγό.
Σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας με υψηλή ταχύτητα το όχημα ήταν σταθερό, αν και ήταν αισθητές οι ριπές πλευρικών ανέμων, χωρίς όμως να το επηρεάζουν. Το τιμόνι έχει καλή αίσθηση, ειναι ξεκούραστο και έχει καλή επαναφορά, ανεξαρτήτως ταχύτητας, ενώ οι τροχοί “κόβουν” πολύ στο τέρμα αριστερά και τέρμα δεξιά.
Ισχύς, απόδοση
Το Ecocar Victory Van διαθέτει στο πίσω μέρος έναν σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη, ο οποίος κινεί τους πίσω τροχούς. Είναι σχεδόν πλήρως αθόρυβος και αποδίδει μέγιστη ισχύ 60 KW, ήτοι περίπου 80 ίππων, με μέγιστη ροπή 200 Nm. Η ισχύς μπορεί να μην ακούγεται μεγάλη για όχημα με μικτό βάρος 2,5 τόννων αλλά στην πράξη η υψηλή ροπή σε όλο το φάσμα ταχυτήτων είναι υπέρ-αρκετή να επιταχύνει αρκετά εύκολα το van και να το κινήσει άνετα ακόμα και σε μεγάλες κλίσεις με μεγάλο φορτίο. Το ESP (για το οποίο υπάρχει διακόπτης απενεργοποίησης, αν χρειαστεί), βοηθά στο να μη χαθεί η πρόσφυση και “μπαίνει” όταν χρειάζεται, αν και το κάνει με μάλλον… θορυβώδη τρόπο και υπάρχει μια μικρή υστέρηση μέχρι να επανέλθει η ισχύς στους τροχούς.
Η μέγιστη ταχύτητα φθάνει τα 95 Km/h (GPS) και για όσους ενδιαφέρεστε, αυτό συμβαίνει στις 8.500 rpm περίπου, που είναι και το μέγιστο όριο περιστροφής που θα δείτε στο dash. To θετικό είναι οτι αυτή η ταχύτητα αλλά και η επιτάχυνση διατηρούνται σε μεγάλο φάσμα στάθμης της μπαταρίας και μόνο από το 20% και κάτω θα δείτε πτώση στις επιδόσεις.
Δεν κάναμε μέτρηση επιδόσεων επιτάχυνσης αυτή τη φορά αλλά καθώς πρόκειται για επαγγελματικό όχημα, μάλλον λίγη σημασία έχει. Αυτό που μας “έμεινε” είναι οτι ισχύς και ροπή έκαναν ευχάριστη την οδήγηση σε χαμηλές και μεσαίες ταχύτητες, δηλαδή ό,τι θα χρειαστείτε εντός αστικού ιστού και σε περιφερειακές οδούς.
Αυτονομία, φόρτιση
Πάμε και στο νευραλγικό κομμάτι της αυτονομίας! Το Ecocar Victory Van έχει μπαταρία 41,86 KWh, LFP χημείας, το οποίο είναι θετικό καθώς έχει μεγαλύτερη αντοχή στο χρόνο (άλλωστε υπάρχει και η εγγύηση των 5 ετών/200.000 Km). Η μέγιστη αυτονομία σύμφωνα με την εταιρεία είναι 300 Km και με βάση τη χωρητικότητα της μπαταρίας, ακούγεται λογική, για χρήση στην πόλη. Η μπαταρία βρίσκεται στο πάτωμα κάτω από το… πάτωμα του χώρου φόρτωσης αλλά δεν εξέχει προς το έδαφος.
Φυσικά κάναμε τις κλασικές μας δοκιμές αυτονομίας και κινήσαμε το van σε μικτό κύκλο, δηλαδή περίπου 1/3 σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας, 1/3 με μεσαίες ταχύτητες και 1/3 εντός πόλης, με χαμηλές ταχύτητες. Εν τέλει πετύχαμε 220 Km, με οδηγό και φορτίο 150 Kg, ενδεικτικά, συν χρήση καλοριφέρ σε αρκετές περιπτώσεις. Με πλήρες φορτίο δεν μπορούμε να κάνουμε ασφαλή εκτίμηση αυτονομίας αλλά με ένα τυπικό φορτίο 200-300 Kg (χωρίς τον οδηγό), για παράδειγμα, θα πετύχετε 180-200 Km. Προφανώς η κατάσταση αλλάζει αν κινείστε μόνο με χαμηλομεσαίες ταχύτητες εντός πόλης, οπότε η αυτονομία θα είναι αισθητά μεγαλύτερη. Αντίστοιχα, βέβαια, αν κινείστε διαρκώς με 80-90 Km/h, λόγω και της αεροδυναμικής του, το van θα έχει αισθητά μειωμένη αυτονομία, όπως κάθε EV.
Να σημειώσουμε οτι μέχρι και το 30-35% έχουμε σχεδόν πλήρη ισχύ διαθέσιμη, κάτι που φαίνεται στο dash, σε πραγματικό χρόνο. Στο 20% εμφανίζεται η ένδειξη φόρτισης και ενεργοποιείται ένας (αργά) επαναλαμβανόμενος ήχος για να μας ειδοποιήσει. Στο 15% έχουμε μια απότομη αλλαγή καθώς το όχημα μπαίνει σε slow mode και η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται στα 60 Km/h, ενώ και η ισχύς περιορίζεται αισθητά. Αλλά μέχρι και το 5% που φτάσαμε, κινείστε και επιταχύνετε άνετα, απλώς με μειωμένο ρυθμό.
Γενικώς τα ~200 Km θα καλύψουν τις περισσότες “βάρδιες” μεταφορών και διανομών μέσα στην πόλη, όπως έχουμε δείξει και παλαιότερα σε σχετικό μας ρεπορτάζ για τα ηλεκτρικά van σε πραγματικές συνθήκες χρήσης, με μπόλικο πλεόνασμα μπαταρίας. Όταν χρειαστεί να φορτίσετε, το Victory Van έρχεται με καλώδιο φόρτισης από πρίζα σούκο, το οποίο είναι 16A-3,5KW. Με αυτό θα χρειαστούν 12-19 ώρες περίπου για μια πλήρη φόρτιση, ανάλογα την παροχή (10Α ή 16Α).
Αν έχετε wallbox ή φορτίζετε σε κοινόχρηστο AC φορτιστή (με το αντίστοιχο καλώδιο) μπορείτε να περιμένετε περίπου 6,6 KW ισχύος, άρα μια πλήρης φόρτιση θα έρθει σε περίπου 6,5 ώρες.
Τέλος, πήγαμε και σε DC ταχυφορτιστή για να δούμε τι καταφέρνει σε ταχεία φόρτιση το όχημα και, όπως θα δείτε στο βίντεο, πέτυχε ισχύ 42 KW από το “μηδέν”, η οποία άρχισε να μειώνεται σταδιακά μετά το 55%. Αν και δεν είναι ένα σενάριο που θα συναντήσετε συχνά, μια πλήρης φόρτιση σε DC φορτιστή θα απαιτήσει περίπου 1,5 ώρα.
Συμπέρασμα
Το Ecocar Victory Van είναι ακριβώς αυτό που περιμέναμε. Ένα προσιτό, ηλεκτρικό van που έχει μεγάλες δυνατότητες για το μέγεθός του, με τα απολύτως απαραίτητα αλλά αρκετή ροπή, ταχύτητα και αυτονομία για να εξυπηρετήσει ένα σοβαρό επαγγελματία και μια επιχείρηση που θέλει να μειώσει τα λειτουργικά κόστου του/της και βέβαια να εκσυγχρονίσει το στόλο, με μια σαφώς ανώτερη εμπειρία χρήσης σε σχέση με οποιοδήποτε θερμικό van.
Δείτε το Ecocar Victory Van εδώ
Ecocar Victory Van photo gallery