Του Χρήστου Κοτσακά

Αποκλίνουσα πορεία από τη γενική ευρωπαϊκή στασιμότητα ακολούθησε η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το πρώτο οκτάμηνο του 2025, καταγράφοντας ελαφρά αύξηση της τάξης του 1,6% με 99.959 ταξινομήσεις έναντι 98.374 την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Κυρίαρχη τάση στην Ελλάδα παραμένει η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης σε όλες τις εκφάνσεις της, με τα υβριδικά – ηλεκτρικά οχήματα να αποτελούν την ατμομηχανή της αγοράς. Παράλληλα, παρατηρείται μια ιστορικών διαστάσεων κατάρρευση των πωλήσεων πετρελαιοκίνητων μοντέλων, σε μια ριζική αναδιάταξη των προτιμήσεων των καταναλωτών αλλά και της στρατηγικής των κατασκευαστών.

Η διείσδυση των οχημάτων νέας τεχνολογίας αποτυπώνεται στους αριθμούς της περιόδου Ιανουαρίου-Αυγούστου. Τα υβριδικά-ηλεκτρικά μοντέλα (HEV) σημείωσαν άνοδο 22,8%, φτάνοντας τις 49.202 ταξινομήσεις και αποτελώντας σχεδόν το ήμισυ της συνολικής αγοράς. Σημαντική ήταν και η αύξηση για τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά (PHEV) κατά 27,5% με 6.795 μονάδες, καθώς και για τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) κατά 12,0% με 5.304 μονάδες. Στον αντίποδα, οι παραδοσιακοί κινητήρες εσωτερικής καύσης υπέστησαν σημαντικές απώλειες. Οι πωλήσεις βενζινοκίνητων μειώθηκαν κατά 15,6%, φτάνοντας τις 32.447 μονάδες, ενώ η αγορά πετρελαιοκίνητων κατέρρευσε, καταγράφοντας πτώση 60,8% με μόλις 3.242 μονάδες.

Η εικόνα αυτή διαφοροποιείται ελαφρώς από τη γενική τάση που καταγράφηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου η συνολική αγορά αυτοκινήτου παρέμεινε ουσιαστικά στάσιμη, με οριακή μείωση 0,1% για το ίδιο οκτάμηνο. Ωστόσο, η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης αποτέλεσε το κοινό χαρακτηριστικό σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, με τις ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων να σημειώνουν εντυπωσιακή ετήσια αύξηση 30,2% μόνο για τον Αύγουστο. Συνολικά, τον Αύγουστο ταξινομήθηκαν στην ΕΕ 120.797 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ, αν συμπεριληφθούν οι αγορές του Ηνωμένου Βασιλείου και των χωρών της ΕΖΕΣ, ο αριθμός ανέρχεται σε 159.810, κάτι που σημαίνει ότι ένα στα πέντε αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην ευρύτερη περιοχή της Ευρώπης ήταν αμιγώς ηλεκτρικό.

Σε επίπεδο οκταμήνου, οι ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ έφτασαν το 1,13 εκατομμύρια μονάδες, αυξημένες κατά 24,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Το μερίδιο αγοράς τους διαμορφώθηκε σε 15,8%, σημειώνοντας σημαντική άνοδο από το 12,6% που κατείχαν ένα χρόνο νωρίτερα. Η Γερμανία παρέμεινε η μεγαλύτερη αγορά της περιοχής με αύξηση 39,2% στο οκτάμηνο, ενώ η Ισπανία ξεχώρισε τον Αύγουστο με υπερδιπλασιασμό των ταξινομήσεων (+160,8%). Αντίθετα, η γαλλική αγορά παρουσίασε οριακή κάμψη 2% στο οκτάμηνο, παρά την ισχυρή μηνιαία της επίδοση τον Αύγουστο.

Παράλληλα με την άνοδο των αμιγώς ηλεκτρικών, τα υβριδικά οχήματα συνέχισαν να κερδίζουν έδαφος, παραμένοντας η δημοφιλέστερη επιλογή για τους Ευρωπαίους καταναλωτές, με μερίδιο αγοράς 34,7% στο οκτάμηνο. Τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά, από την πλευρά τους, κατέγραψαν τον έκτο συνεχόμενο μήνα ισχυρής ανάπτυξης, με αύξηση 54,5% τον Αύγουστο, ανεβάζοντας το μερίδιό τους για το σύνολο του έτους στο 8,8%. Αυτή η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση είχε άμεσο αντίκτυπο στις πωλήσεις οχημάτων με συμβατικούς κινητήρες.

volvo ex30

Η υποχώρηση των κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου ήταν αισθητή, με τα δύο καύσιμα να καταγράφουν διψήφια ποσοστά πτώσης. Το συνδυασμένο μερίδιο αγοράς τους συρρικνώθηκε στο 37,5% κατά το πρώτο οκτάμηνο του 2025, από 47,6% που ήταν την ίδια περίοδο του 2024. Ειδικότερα, η αγορά βενζίνης μειώθηκε κατά 19,7%, με το μερίδιό της να πέφτει στο 28,1%, ενώ η αγορά πετρελαίου σημείωσε ακόμη μεγαλύτερη πτώση κατά 25,7%, με αποτέλεσμα το μερίδιό της να περιοριστεί στο μόλις 9,4%.

Σε αυτό το περιβάλλον της ραγδαίας ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης, η πορεία της Tesla κινήθηκε σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση, καταγράφοντας απότομη πτώση στις παραδόσεις της στην ευρωπαϊκή αγορά. Τον Αύγουστο, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία ταξινόμησε 8.220 οχήματα στην ΕΕ, αριθμός μειωμένος κατά 36,6% σε σύγκριση με τα 12.966 οχήματα του Αυγούστου του 2024. Η πτώση είναι ακόμη πιο έντονη εξετάζοντας το σύνολο του οκταμήνου, καθώς οι παραδόσεις της εταιρείας έφτασαν τις 85.673 μονάδες, σημειώνοντας πτώση 42,9% σε σχέση με τις 150.037 μονάδες της αντίστοιχης περσινής περιόδου.

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

Δείτε επίσης:

Ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα – Αύγουστος 2025

Πηγή: evmagz.com

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.