Η καλοκαιρία συνεχίζεται και εννοείται οτι κυκλοφορούμε στην πόλη όσο το δυνατόν λιγότερο χωρίς αυτοκίνητο, για προφανείς λόγους, οπότε συνεχίζουμε με άνεση τις δοκιμές ηλεκτρικών σκούτερ και δικύκλων εν γένει. Στα χέρια μας, λοιπόν, βρέθηκε το 3ο μοντέλο της γνωστής Yadea, μετά το C1S Pro και το T9L. Πρόκειται για το Yadea G5S, ένα ηλεκτρικό “125” με αρκετά καλή αυτονομία και ισχύ, για άνετη κάλυψη του μέσου commuter. Διανύσαμε αρκετά χιλιόμετρα μαζί του και μπορούμε να σας πούμε σχεδόν τα πάντα γι’αυτό… πάμε να το δούμε!

Yadea G5S video review

Η Yadea, για όσους δεν γνωρίζετε, είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών δικύκλων παγκοσμίως. Ιδρύθηκε το 1997, έχει 60.000.000+ εκ. χρήστες σε 88 χώρες, έτσι ήταν αναμενόμενο να έρθει επίσημα και στην Ελλάδα. Αυτό έγινε μέσω της Mototrend, η οποία μας είναι γνωστή κυρίως χάρη στο brand της KYMCO, η γκάμα της οποίας επίσης εξηλεκτρίζεται και θα μας απασχολήσει στο μέλλον. Προς το παρόν, μπορείτε να δείτε τα μοντέλα της Yadea (σκούτερ και πατίνια) στο yadea.net.gr και συγκεκριμένα το G5S εδώ. Να σημειώσουμε οτι η εταιρεία προσφέρει 2 έτη εγγύηση για τα σκούτερ της, συμπεριλαμβανόμενων και των μπαταριών (έως το 80% της χωρητικότητας). Η τιμή του αυτή τη στιγμή είναι στις €4.575, προ της επιδότησης του Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ.

Εμφάνιση, κατασκευή

Το G5S είναι ένα μικρομεσαίου μεγέθους σκούτερ, κατηγορίας L3e (125cc). Έχει μήκος 1,825m, πλάτος 0,7m και ύψος 1,15m, με το μεταξόνιο να πλησιάζει τα 1,3m. Το βάρος του ανέρχεται στα 81 Κg, έτσι μπορεί να μετακινηθεί εύκολα και άνετα, από οποιονδήποτε ενήλικα. Το είχαμε στα χέρια μας σε γκρι χρώμα, το μόνο διαθέσιμο. Η απόσταση από το έδαφος είναι σε κανονικά, προς το μέσο όρο, επίπεδα, κοντά στα 15-16cm, με δεδομένο το οτι οι τροχοί είναι 12″ και η μια μπαταρία βρίσκεται στο πάτωμα. Το πρώτο που θα “βρει” κάτω είναι το κεντρικό σταντ και σε μεγάλα σκαλοπάτια θέλει λίγη προσοχή.

Σχεδιαστικά, το G5S δεν διεκδικεί… βραβεία, τουλάχιστον συγκρίνοντάς το και με το C1S Pro της ίδιας εταιρείας, το οποίο θεωρώ προσωπικά πιο καλαίσθητο. Τα διακριτικά της Yadea ξεχωρίζουν πάνω στο σκούτερ και στην περίπτωσή αυτή, αλλά τα φωτιστικά σώματα δεν προσφέρουν αισθητικά το “κάτι παραπάνω” και τα “τρίγωνα” λογότυπα εμπρός και πίσω δεν είναι φωτιζόμενα.

Το deck είναι αρκετά ψηλό και έχει μικρή διαφορά ύψους από τη σέλα (38cm). Αυτό σημαίνει οτι ένας ψηλός αναβάτης με μεγάλα κάτω άκρα (άνω των 180-185cm). θα δει τα γόνατά να λυγίζουν και τη στάση του σώματός του να μην είναι ιδανική. Από την άλλη, το deck είναι αρκετά φαρδύ, χωρίς “τούνελ” και τα πόδια σας χωράνε άνετα, ακόμα και με κάποιο αντικείμενο. Τα πατάκια είναι πτυσσόμενα και αλουμινένια, το πλαϊνό στάντ έχει προστατευτικό πλαστικό, το κεντρικό στάντ μάλλον δεν κάνει αρκετά μεγάλο “μοχλό” και τέλος, έχουμε σέλα σε δύο τμήματα, με “πλάτη” για τον συναναβάτη.

Συμπεριφορά, άνεση, φρένα

Οι τροχοί του Yadea G5S είναι των 12″, με καλαίσθητες ζάντες. Τα ελαστικά (tubeless CST) είναι 90/90-12 εμπρός και 100/80-12 πίσω. Αν και η διάμετρος των ζαντών είναι τυπική για ηλεκτρικό σκούτερ, αυτό δεν σημαίνει οτι δεν θα θέλαμε να δούμε 14″ τροχούς στο μέλλον. Τα ελαστικά μας κάλυψαν και σε αντίθεση με το C1S Pro που είχε τις ίδιες διαστάσεις τροχών και ελαστικών, δεν παρατήρησαμε το ενοχλητικό “διάβασμα” σε ορισμένες ανωμαλίες του οδοστρώματος. Κατά τα άλλα το σκούτερ είναι σταθερότατο μέχρι και την τελική του ταχύτητα (80+ Km/h).

Από πλευράς πέδησης, έχουμε δισκόφρενα 220mm εμπρός αλλά και πίσω, με CBS. Το CBS εξασφαλίζει οτι η πέδηση γίνεται και στους δύο τροχούς, σε ένα ποσοστό, ασχέτως μανέτας, για καλύτερο αποτέλεσμα και ασφάλεια. Δεν μας κούρασαν τα φρένα, χάρη στην ισχύ τους, καλύπτοντας και την απουσία του e-brake (εδώ βοηθά το μεγάλο πίσω δισκόφρενο).

Στον τομέα της απόσβεσης κραδασμών, έχουμε τηλεσκοπικό πηρούνι εμπρός και δύο  αμορτισέρ με ελατήρια πίσω. Σε γενικές γραμμές είναι μια basic ανάρτηση που δεν θα χαρακτηρίζαμε “χαλί”, κάνει την απαραίτητη απόσβεση, όμως στους κάκιστους δρόμους της χώρας μας, εν καιρώ θα “κουραστεί” και θα κουράσει, ελαφρώς. Επίσης αναφέρουμε οτι το εμπρός μέρος “βυθίζεται” αισθητά κατά την πέδηση (dive), αλλά χωρίς αυτό να επηρεάζει αρνητικά τη συμπεριφορά και τη σταθερότητα, σε κανονικές συνθήκες χρήσης.

Φώτα, οθόνη

Από πλευράς απόδοσης φώτων, το εμπρός LED σώμα δεν βρίσκεται στο τιμόνι, άρα στοχεύει όπου “κοιτάει” το σώμα του σκούτερ. Η μεγάλη σκάλα στοχεύει κεντρικά και σε μεγάλη απόσταση, ενώ γενικά μας κάλυψε. Η “μεσαία” σκάλα (φώτα διασταυρώσεως) στοχεύει σωστά, σχηματίζοντας ένα ανάποδο τραπέζιο. Το φως είναι λίγο πιο ψυχρό απ’ότι θα θέλαμε και ίσως θα θέλαμε επίσης λίγη επιπλέον ένταση/ισχύ, αλλά επίσης μας κάλυψε σε σκοτεινούς δρόμους. Επίσης, μια οριζόντια LED μπάρα ακριβώς από κάτω είναι τo DRL. Το πίσω φως είναι κανονικού μεγέθους, ευδιάκριτο το βράδυ και τα φλας είναι LED εμπρός και πίσω (τα εμπρός είναι στο τιμόνι). Φωτιζόμενος (λευκό LED ring) είναι ο κύριος διακόπτης του οχήματος, μπροστά από το δεξί γόνατο του αναβάτη.

Η οθόνη είναι από αυτά που ξεχωρίζουν πάνω στο G5S, χάρη στο τεράστιο μέγεθός της. Τόσο μεγάλο που θα μπορούσε να λειτουργήσει και σαν… ανεμοθραύστης, με λίγο καλύτερο σχεδιασμό (το G5S δεν έχει “θώρακα”). Είναι LCD με μαύρο φόντο και λευκά ψηφία, κάνει αντανάκλαση την ημέρα, αλλά το μέγεθος των ενδείξεων εξασφαλίζει οτι μπορείτε να τις διακρίνετε ακόμα κι έτσι. Το βράδυ είναι ευδιάκριτη και ξεκούραστη. Προβάλλει τις στάθμες των δύο μπαταριών, την ταχύτητα, το οδόμετρο, ορισμένα LEDs που ανάβουν για κάθε λειτουργία (μεγάλη σκάλα, φλας/αλάρμ), ένα εικονίδιο για το cruise control, την ένδειξη ECO/Power και μια ένδειξη ισχύος (Amperes) με 6 κουτάκια. Δεν μπορείτε να ρυθμίσετε πάνω της σχεδόν τίποτα, πλην των μονάδων μέτρησης (μίλια/χιλιόμετρα).

Λοιπά βοηθήματα και χαρακτηριστικά

Πάμε στα… λοιπά. Μπροστά στα γόνατα του αναβάτη υπάρχουν δύο μικροί αποθηκευτικοί χώροι, ανοικτοί.  Εκεί άνετα χωράει ένα μπουκαλάκι νερό και το κινητό σας, για παράδειγμα, ενώ στα δεξιά υπάρχει και μια USB θύρα για επαναφόρτιση του κινητού σας κ.λπ. Στο κέντρο, κάτω από το τιμόνι, υπάρχει ένα πλαστικό γαντζάκι όπου μπορείτε να κρεμάσετε μια σακούλα μικρού βάρους κ.λπ.. Στα δεξιά υπάρχει ο κεντρικός διακόπτης, μέσω του οποίου ανοίγει και η σέλα, κλειδώνει το τιμόνι, ενεργοποιείται το σκούτερ κ.λπ.

Ο χώρος κάτω από τη σέλα προορίζεται σχεδόν πλήρως για την δεύτερη μπαταρία, δυστυχώς. Μένει μόνο ελάχιστος χώρος για κάποια μικρά αντικείμενα και τα χαρτιά σας, κάτω από τη μπαταρία, αλλά πρέπει να την αφαιρέσετε για να έχετε πρόσβαση σε αυτόν. Χωρίς την δεύτερη μπαταρία, πάντως, ένα κράνος (όχι full-face) θα χωρέσει κάτω από τη σέλα).

Επίσης, αξίζει να αναφέρουμε το keyless entry του σκούτερ. Το remote που παίρνετε μαζί του, “μιλάει” με το σκούτερ διαρκώς. Έτσι, αν κλείσετε τον κεντρικό διακόπτη και απομακρυνθείτε πάνω από 2m, ο συναγερμός ενεργοποιείται αυτόματα και ο διακόπτης δεν μπορεί να περιστραφεί. Εντός ακτίνας 2m απλώς πιέζετε τον διακόπτη μια φορά και έπειτα μπορείτε να τον περιστρέψετε. Πρακτικά, λοιπόν, δεν θα χρειαστεί ποτέ να χρησιμοποιήσετε το remote, απλά να το έχετε μαζί σας. Φυσικά μέσα στο remote κρύβεται και ένα μικρό κλειδί, για “χειροκίνητη” περιστροφή του διακόπτη (χρήσιμη όταν έχετε αφαιρέσει τις μπαταρίες, για παράδειγμα.

Στο αριστερό σας χέρι θα βρείτε τη φλασιέρα, το πλήκτρο για το Cruise Control, την κόρνα και μια “σκανδάλη” που ανοίγει τη σέλα. Στο δεξί χέρι υπάρχει το πλήκτρο P (Parking), το πλήκτρο εναλλαγής mode και ο “master” διακόπτης των φώτων. Τέλος, από πάνω του θα βρείτε τον διακόπτη για τα alarm. Ο συναγερμός είναι μέτριας ισχύος και έντασης, αλλά η κόρνα αρκετά ισχυρή.

Ισχύς και επιδόσεις

Το Yadea G5S είναι εξοπλισμένο με κεντρικά τοποθετημένο ηλεκτροκινητήρα και μεταδίδει την κίνηση στον τροχό μέσω ιμάντα. Ο παραγόμενος θόρυβος είναι σχετικά μικρός, υψίσυχνος, σχεδόν… “διαστημικός”. Το μοτέρ αποδίδει 4.100W peak ισχύος (5,5 ίππους) ενώ η διαρκής ισχύς είναι 3.000W. Παρ’ότι πιο αδύναμο από το C1S Pro στα “χαρτιά”, ίσως η διαφορετική του καμπύλη απόδοσης να οφείλεται για τις πολύ καλές επιδόσεις του: 0-30 Km/h σε 2,7″, 0-50 Km/h σε 6″ και 0-70 Km/h σε 11″, με πραγματική τελική ταχύτητα 80 Km/h περίπου (το κοντέρ έδειξε μέχρι και 89 Km/h αλλά “κλέβει” αισθητά). Η εταιρεία ανακοινώνει αναρρίχηση σε κλίση έως 14%, το οποίο είναι πολύ “απαισιόδοξη” ανακοίνωση. Το G5S ανέβηκε με χαρακτηριστική άνεση την μεγάλη μας ανηφόρα δοκιμών (20% κλίση), με σχεδόν 40 Km/h, με μπαταρία στο 90%. Σε 10% κλίση θα ανεβείτε άνετα με 60 Km/h. Πρακτικά ένας αναβάτης 80-85 Kg μπορεί να ανέβει σε οποιαδήποτε ανηφόρα υπάρχει, με τις μπαταρίες πάνω από το 15%, έστω και αργά. Επίσης το G5S εκκινεί άνετα και από στάση στη μέση της ανηφόρας, αν και η ισχύς του αρχίζει να αυξάνεται αισθητά μετά τα 20-25 Km/h.  Φυσικά η απόδοση μειώνεται όσο μειώνεται η στάθμη της μπαταρίας, κάτι που γίνεται ιδιαίτερα αισθητό κάτω από το 25%. Ενδεικτικά, με 45% μπαταρία ανεβήκαμε σε κλίση 20% με περίπου 20 Km/h. Όλα αυτά με αναβάτη 75 Kg, φυσικά.

Όσον αφορά τα modes, η διαφορά Eco και Power δεν είναι πολύ μεγάλη, τουλάχιστον στο φάσμα 0-40 Km/h. Αυτό σημαίνει οτι μπορείτε άνετα να κινείστε με μπόλικη ροπή και επιτάχυνση και στο Eco mode, απλώς αυτό “τερματίζει” στα 60 Km/h με γεμάτες μπαταρίες και πιο χαμηλά, με χαμηλότερη στάθμη. Για την μέγιστη ταχύτητα θα πρέπει να είστε στο Power mode. Επίσης πρέπει να αναφερθεί οτι αν σκοπεύετε να κινείστε με μια μπαταρία (ενώ η άλλη φορτίζει, για παράδειγμα), αναγκαστικά θα χρησιμοποιείτε μόνο το Eco mode. Το Power είναι διαθέσιμο μόνο με τις δύο μπαταρίες. Επίσης διαπιστώσαμε μια μικρή απόκλιση στο “balancing” των δύο μπαταριών. Ακόμα και αν ξεκινήσετε με τις μπαταρίες στο 100%, μετά από λίγα χιλιόμετρα θα έχουν περίπου 3% απόκλιση μεταξύ τους. Αυτό δεν επηρεάζει τη λειτουργία του σκούτερ, ωστόσο. Τέλος να σημειώσουμε οτι με τις μπαταρίες στο 5%, πρακτικά το σκούτερ δεν μπορούσε να επιταχύνει και μπορούσαμε να κινηθούμε μόνο με πολύ χαμηλή ταχύτητα.

Αυτονομία

Πάμε και στην αυτονομία! Το Yadea G5S διαθέτει δύο μπαταρίες των 72V-20Ah έκαστη. Έτσι, έχουμε μια συνολική χωρητικότητα 2,88 KWh. Οι μπαταρίες είναι πολύ ποιοτικές, τουλάχιστον από πλευράς κατασκευής. Ζυγίζουν 11,5 Kg έκαστη και έχουν πλαστικό χερούλι μεταφοράς, το οποίο ομολογουμένως θα μπορούσε να είναι λίγο πιο άνετο στο χέρι. Η ιδιαιτερότητά του αφορά την θέση τους. Η “πρωτεύουσα” μπαταρία είναι στο πάτωμα, κάτω από τα πέλματά σας. Χωρίς αυτήν, το σκούτερ δεν λειτουργεί. Η δεύτερη είναι κάτω από τη σέλα. Αυτό αποτελεί τον συνδυασμό δύο… αρνητικών, αφού και το deck είναι πολύ ψηλό, και χάνουμε το χώρο κάτω από τη σέλα. Από την άλλη, κάπου έπρεπε να μπει και ο ηλεκτροκινητήρας…

Οι μπαταρίες έχουν ενσωματωμένα LEDs και με ένα κουμπάκι, σας δείχνουν στο περίπου τη στάθμη τους. Η Yadea ανακοινώνει κατανάλωση 29 Wh/Km και αυτονομία έως 115 Km. Στην πράξη είδαμε οτι με μεικτή χρήση, στο Power mode, με πολλές επιταχύνσεις από, σε περιοχές με ανηφόρες/κατηφόρες και μεσαίες ταχύτητες αλλά και χιλιόμετρα σε λεωφόρους/δρόμους ταχείας κυκλοφορίας με 80 Km/h, η αυτονομία θα αγγίξει τα 80 Km. Ομολογουμένως είναι περίπου 10 Km περισσότερα από αυτά που περιμέναμε, κάτι που μας εξέπληξε ευχάριστα. Είναι δύσκολο για ένα σκούτερ που πιάνει τα 80 Km/h να έχει 80 Km πραγματικής αυτονομίας, με ισχύ 4.000W+, άρα η χαμηλή κατανάλωση σχεδόν επιβεβαιώνεται. Εννοείται οτι αν κινείστε σε flat περιοχές και με μεσαίες ταχύτητες (40-60 Km/h), η αυτονομία εύκολα μπορεί να φτάσει τα 100Km+.

Φόρτιση

Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του G5S είναι οτι πωλείται με στάνταρ ταχυφορτιστή. Αυτός είναι μεταλλικός, ζυγίζει 3 Kg και αποδίδει 12A έντασης ρεύματος. Έχει 10 ενδεικτικά LEDs (0-100%) για να ξέρετε ακριβώς το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας ή των μπαταριών, ανά πάσα στιγμή, κάτι αρκετά χρήσιμο. Επίσης διαθέτει ένα ισχυρό (και θορυβώδες) ανεμιστηράκι, αλλά πρακτικά δεν λειτουργεί διαρκώς, παρά μόνο οταν αυτός ζεσταθεί αρκετά.

Καταγράψαμε την ισχύ του έως και στα 1.100W. Μπορείτε να φορτίσετε είτε με τις μπαταρίες πάνω στο σκούτερ, από τη θύρα φόρτισης που βρίσκεται λίγο πιο πάνω από το deck, είτε με τις μπαταρίες αφαιρεμένες και τη χρήση του διακλαδωτή που παίρνετε μαζί με το φορτιστή. Έτσι, μια πλήρης φόρτιση απαιτεί 3,5 ώρες. Είναι μια πολύ καλή επίδοση και με βάση αυτή, η Yadea ανακοινώνει τουλάχιστον 800 κύκλους φόρτισης των μπαταριών.

Αν φορτίζετε μόνο τη μια μπαταρία, η ισχύς του φορτιστή κυμαίνεται κυρίως στα 600-700W. Θα κάνει “peak” στα 1.100W μόνο για λίγο, στο 80-90% της μπαταρίας. Η φόρτιση της κάθε μπαταρίας ξεχωριστά διαρκεί περίπου 2,5 ώρες.

Τέλος, να σημειώσουμε οτι για μια πλήρη φόρτιση και των δύο μπαταριών, ο μετρητής μας έδειξε 3 KWh ενέργειας. Ανάλογα με το κόστος του ρεύματος στο σπίτι σας και την αυτονομία που επιτυγχάνετε, υπολογίζεται και το κόστος χρήσης ανά 100 Km (κατά μέσο όρο περίπου €1-1,2/100 Km).

Συμπέρασμα

Το Yadea G5S είναι ένα ηλεκτρικό σκούτερ που θα καλύψει άνετα το μέσο αναβάτη για αστική και ήπια υπεραστική χρήση, ενώ η τιμή του βρίσκεται σε λογικά επίπεδα, με τα δεδομένα της αγοράς Η τεχνολογία και η ποιότητά τους είναι υψηλού επιπέδου και κυρίως το ξεχωρίσαμε για την πολύ καλή πραγματική του αυτονομία, ενώ στους υπόλοιπους τομείς κινείται κοντά στο μέσο όρο της αγοράς. Αν, μάλιστα, ταιριάζει και στα γούστα σας και από πλευράς αισθητικής, σίγουρα σας το προτείνουμε, στη συγκεκριμένη κατηγορία.

Yadea G5S photo gallery

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.