Παρουσιάστηκε σήμερα ο πρώτος εμπορικός σταθμός ανεφοδιασμού Υδρογόνου στους Αγίους Θεοδώρους υπό το εμπορικό σήμα της AVIN.

Πρόκειται για μία επένδυση της τάξης των 3 εκατομμυρίων ευρώ, με το 50% της επένδυσης να προέρχεται από ευρωπαϊκούς πόρους, ενώ η κατασκευή πραγματοποιήθηκε από την bfs, εταιρεία του ομίλου Motor Oil.

Ο σταθμός αυτός θα είναι προσβάσιμος από το κοινό και στόχος του είναι να εξυπηρετήσει τον ανεφοδιασμό οχημάτων (βαρέων και επιβατικών), με δυνατότητα παροχής υδρογόνου σε πιέσεις τόσο 380 bar (για τα βαρέα οχήματα), όσο και 700 bar (για επιβατικά).

pratirio ydrogonou h2 motor oil coral gas avin oil ellada ag theodoroi (1)

Το υδρογόνο που παρέχεται μέσω του νέου πρατηρίου είναι “πράσινο” (παράγεται με ενέργεια από ΑΠΕ) και έρχεται οδικώς από την Αυστρία με τη χρήση 4 ειδικά διαμορφωμένων trailers/containers (του στόλου της Coral Gas), τα οποία χρησιμεύουν και ως δεξαμενές υδρογόνου, καθώς δεν υπάρχει δεξαμενή αποθήκευσης on-site. Κάθε trailer φέρει 111 φιάλες αποθήκευσης υδρογόνου σε 9 συστοιχίες, με συνολικό μέγιστο φορτίο 1 τόνου H2. Το trailer συνδέεται με τις αντλίες του πρατηρίου και όταν εξαντληθεί το φορτίο του, το επόμενο trailer μπορεί γρήγορα να πάρει τη θέση του και να συνεχιστεί η παροχή. Κάθε πλήρωση container με υδρογόνου θα συνοδεύεται από πιστοποιητικό καθαρότητάς του, στον χώρο πλήρωσης, ώστε να διασφαλιστεί η ποιότητά του.

Ο ανεφοδιασμός οχημάτων διαρκεί 3 έως 5 λεπτά, ανάλογα με το όχημα. Η θερμοκρασία του υδρογόνου διατηρείται μέσω ειδικών συστημάτων ψύξης στους -40 έως -20 βαθμούς Κελσίου και έχουν ενσωματωθεί όλες οι απαραίτητες δικλείδες ασφαλείες για πιθανή διαρροή, υπερθέρμανση και κάθε παράγοντα αστοχίας. Όσο για το κόστος ανεφοδιασμού, αν και δεν αναφέρθηκε ρητά, έγινε λόγος από τους ανθρώπους της εταιρείας για κόστος κοντά στα 10-15 ευρώ ανά 100 Km, όσον αφορά τα βαρέα οχήματα, ενώ το κόστος παραγωγής του πράσινου υδρογόνου με τα τρέχοντα δεδομένα αγγίζει τα €5/Kg. Η εταιρεία φιλοδοξεί να εκμεταλλευθεί την αναξιοποίητη ενέργεια από ΑΠΕ που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στην παραγωγή πράσινου υδρογονου και η οποία πέρυσι στην Ελλάδα έφτασε τις 900 GWh, οι οποίες δεν εισήλθαν ποτέ στο δίκτυο ενέργειας της χώρας.

Στο μέλλον η πλήρωση των 4 trailers θα γίνεται στο σταθμό φόρτωσης υδρογόνου που κατασκευάζει η Motor Oil στο διυλιστήριο, ενώ αξίζει να σημειωθεί οτι η Motor Oil στοχεύει να παράγει πράσινο υδρογόνο στην Ελλάδα μέσα στο 2026. Το πρατήριο αυτό θα εξυπηρετεί τις υδρογονοκίνητες μεταφορές με έμφαση στον άξονα της Ολυμπίας Οδού για την θαλάσσια διασύνδεση με την Ιταλία και κατ’επέκταση με την υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά και γενικά για σύνδεση της Αττικής με την Δυτική Ελλάδα και αντιστρόφως.

Από το συγκεκριμένο πρατήριο θα εξυπηρετούνται σύντομα και 4 υδρογονοκίνητα οχήματα ελαφρών χρήσεων που θα προστεθούν στους στόλους του Δήμου Λουτρακίου και της Ολυμπίας Οδού, ενώ και στα πλάνα του ΟΣΥ βρίσκεται η προμήθεια υδρογονοκίνητων οχημάτων. Όσον αφορά τα σχέδια του Ομίλου για περισσότερα πρατήρια υδρογόνου, αναφέρθηκε οτι έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για ακόμα δύο εγκαταστάσεις: Μια στο Θριάσιο για τον ανεφοδιασμό λεωφορείων και μια στην Ακράτα.

Παγκοσμίως αυτή τη στιγμή υπάρχουν περίπου 1.150 πρατήρια υδρογόνου, με τα 300 περίπου να βρίσκονται στην Ευρώπη. Μέσα στο 2024 δημιουργήθηκαν 105 νέοι σταθμοί υδρογόνου παγκοσμίως με τους 45 να είναι στην Ευρώπη, τους 30 στην Κίνα και τους 13 στη Β. Αμερική, μεταξύ άλλων.

Το έργο αυτό διακρίνεται για σημαντικές πρωτιές σε εθνική, περιφερειακή και ευρωπαϊκή κλίμακα. Είναι το πρώτο, δημόσια προσβάσιμο, εμπορικό πρατήριο υδρογόνου που κατασκευάζεται στη χώρα και από τα πρώτα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Είναι το πρώτο που υλοποιείται στην Ευρώπη με συγχρηματοδότηση (κατά 50%) από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) – Transport και το πρώτο έργο που ανοίγει τον δρόμο για την εμπορική διάθεση αμιγώς πράσινων καυσίμων για τις οδικές μεταφορές στη χώρα.

Ο Γενικός Διευθυντής της AVIN OIL, κ. Ιωάννης Ραπτάκης δήλωσε: “Η σπουδαιότητα των εναλλακτικών καυσίμων και της κυκλικής οικονομίας είναι έκδηλη στο πλάνο ανάπτυξης μας, με κομβικό τον ρόλο του υδρογόνου στα εμβληματικά έργα που ήδη υλοποιεί ο Όμιλος. Το υδρογόνο αναμένεται να έχει σημαντικό ρόλο για την παραγωγή καυσίμων μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος. Εμείς σήμερα ανοίγουμε αυτή τη δυνατότητα στον τελικό καταναλωτή, ανοίγουμε τον δρόμο στην υδρογονοκίνηση, κόβοντας πρώτοι το νήμα στις μελλοντικές λύσεις που ήδη δοκιμάζονται στην Ευρώπη”.

Ο Γενικός Διευθυντής της Coral Gas, κ. Παναγιώτης Χαριτόπουλος δήλωσε: “Στην Coral Gas έχουμε στόχο να ηγηθούμε στην ενεργειακή μετάβαση. Και να μην ξεχνάμε ότι τα καύσιμα είναι πλήρως συμβατά με το DNA της εταιρείας μας, και άρα για εμάς είναι ένα φυσικό μονοπάτι που θέλουμε να ακολουθήσουμε. Ταυτόχρονα, μέσα από τις πρωτοβουλίες μας για καθαρές ενεργειακές λύσεις, είμαστε περήφανοι που συμβάλλουμε σε έναν πιο καθαρό και βιώσιμο μέλλον”.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης πραγματοποιήθηκε συζήτηση μεταξύ των κκ. Γιώργου Χατζημαρκάκη, CEO της Hydrogen Europe, και Κωνσταντίνου Χατζηφώτη, Διευθυντή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Ομίλου Motor Oil.

O κ. Χατζημαρκάκης δήλωσε: “Το υδρογόνο δεν είναι απλώς μια λύση για το κλίμα — είναι η ευκαιρία για ισχυρή ενεργειακή ασφάλεια και καινοτομία. Η Ελλάδα μπορεί να ηγηθεί στη ναυτιλία, τις μεταφορές και την αποθήκευση ενέργειας. Η Motor Oil ήδη δείχνει τον δρόμο, προωθώντας ενεργά την πράσινη μετάβαση”.

Ο κ. Χατζηφώτης δήλωσε: “Η κατασκευή και λειτουργία του πρώτου εμπορικού, δημόσια προσβάσιμου πρατήριου υδρογόνου στην Ελλάδα, μέσω και της συνδυαστικής αξιοποίησης ενωσακών χρηματοδοτικών εργαλείων, αποτελούν ένα πρωτοποριακό επίτευγμα και προσθέτουν ένα σημαντικού συμβολισμού ορόσημο στην αλυσίδα αξίας υδρογόνου που αναπτύσσει ο Όμιλος Motor Oil”.

Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!

 

Δείτε επίσης: 

Νέα μονάδα fuel cell υδρογόνου από τη Honda

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.